Hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työssä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työssä

Vieras
Hei!

On teitä jotka saatte kelalta hoitorahaa/kodinhoitotukea ja käytte työssä? Jos siis käsitin oikein ni jos saa tätä minimiä hoitorahaa, meillä 294 euroa, voi käydä myös töissä. Mutta lapsi täytyy hoitaa kotona, ei siis kunnallisiin hoitopaikkoihin.

Voinko siis tehdä näin: isä työssä, äiti käy tekemässä keikkaa, lasta hoitaa mummot tarvittaessa. Ja tämä ei siis vaikuta mihinkään etuihin? Ja kannattaako tehdä töitä hoitovapaan aikana. En ryhtyisi täysipäiväiseksi työntekijäksi, vaan tekisin tosiaan keikkaa aina silloin tällöin esim. kerta vko, pari krta kk.
Hitto kun ei ymmärrä näitä....

Kiitos jos valaisette näillä asioilla mua!

Soitin jo ja näin käsitin asian kuin kirjoitin. Haluaisin vaan kuulla kokemuksia asiasta ja vahvistusta tiedoilleni. Mulle käytäntö kertoo enemmän kun kela-tädin paperista lukema teksti.
Toivottavasti joku kertois kokemuksia...

Kotihoidontuki on tarkoitettu niiden lasten vanhemmille, jotka eivät vie lastaan kunnalliseen tai yksityiseen hoitoon. Yksityiseen perhepäivähoitoonhan maksetaan siis oma tukensa.

Näin ollen ei ole merkitystä sillä, kuka lastasi siellä kotona hoitaa, noin periaatteessa. Tietysti jos palkkaat hoitajan kotiin, on eri juttu. Mutta eihän mummoille mitään makseta, korkeintaan lahja annetaan silloin tällöin. Mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että pitäisi lahjaveroa maksaa ;-)

Eli voit tehdä keikkaa ja järkätä nuo hoitoasiat juuri noin!

Niin, siis itse olen menossa pariksi kuukaudeksi ihan kokopäivähommiin. Sukulainen hoitaa lasta ""ilman palkkaa"" kotona sen ajan. Päätöksen olen jo tuesta saanutkin.

Joo saat kh-tuen ja lisäosaakin jos palkkatulot(miehen tulot mukaan lukien) eivät ylitä 3200;-/kk. Ainoa ehto on se että et vie lasta kunnalliseen päivähoitoon! Todella hyvä juttu,monessa kunnassa on päivähoitopaikat kortilla! Ja hoitotätejä liian vähän.

siis täh?siis jos mä menen töihin ja mies on töissä eli tulot olis noin 3000€ verojen jälkeen.niin saadaanko me silloin jotain tukea kun itse miehen kanssa ja mummin ja kummien avustuksella vauvaa hoidotaan kotona?

mä en kans ymmärrä kela-jutuista mitään..ja ne selittääkin ne asiat niin epäselvästi..

Olen miettinyt samoja asioita.

Jos olen oikein ymmärtänyt, että saa sen 294e jos lapsi ei ole kunnallisessa hoitopaikassa ja töitä saat tehdä niin paljon haluat/mahdollista. Hoitolisän saamiseen vaikuttaa tulot(miehen myös). En muista tulorajaa, mutta se kyllä löytyy Kelan sivuilta. Muistankohan oikein, että mahdollisen kuntalisän saa myös. Joo, ei tästä tainut apua olla. Pitää alkaa tarkastaa. Itse olen ajatellut, että jos alkais tekemään 20h/vk töitä.

Asian vierestä...Olen asustellut Norjassa ja siellä sai vastaavaa kuin kotihoidontuki(n.440e, verotonta) ja tienata sai vaikka kuinka paljon, kunhan lapsi ei vaan ollut kunnallisessa hoidossa. Ystävän kanssa hoidettiin toisten lapsia vuorotellen. Se oli hyvä järjestely.

Kotihoidon tukea saa aina jos lapsi ei ole kunnallisessa tai yksityisessä päivähoidossa. Itse käyn töissä kuten miehenikin ja tarvittaessa mummolat hoitavat lastamme. Saamme normaalisti kotihoidontuen, emme toki hoitolisää, koska tulomme ylittävät sen rajan.

Niin ja unohtui sanoa, että vaikka olisit omasta työstäsi hoitovapaalla, saat toki tehdä keikkaa eikä se vaikuta mitenkään kotihoidontukeesi (ellette saa myös hoitolisää perheenne matalien tulojen takia, siinä tapauksessa hoitolisä tipahtaa pois jos teet töitä ja sinun ja miehesi tulot ylittävät hoitolisän rajan). Joissain työpaikoissa hyväksytään myös keikkailu omaankin työpaikkaan, vaikka hoitovapaalla oletkin. Ja edelleen siis kotihoidontuki rullaa normaalisti.

Vähän asian vierestä.. Mites keikkailu muualla kuin omassa työpaikassa, josta on hoitovapaalla. Joskus kyselin täällä tätä asiaa ja kerrottiin, että alasta riippuen työnantajalla on oikeus tällaisessa tapauksessa jopa työntekijän irtisanomiseen.. Joten tarvitaanko esim. kirjallinen lupa omalta työnantajalta, jotta voi tehdä muualla välillä töitä?

Olen lounas-ravintolassa työssä (jossa b-oikeudet), joka on avoinna 8-18, voinko työskennellä hoitovapaalla ollessani Pubissa (iltaisin ja viikonloppuisin, kun isä kotona), jossa A-oikeudet? Voidaanko ne katsoa kilpaileviksi yrityksiksi?

Heips.Mä hoidan itse poikaani päivisin kotona,ja saan kelalta sen 294 euroo miinus verot.Eli käteen jää jotain 250 e.Iltaisin mieheni hoitaa lapsen ja minä käyn omalla työpaikallani tekemässä hommia (pesulassa)n. 2-4 tuntia per ilta.Joskus jompi kumpi mummoista hoitaa poikaa koko päivän,eli pääsen töihin jo aamusta.Ja viikonloppuisin käyn myös tekemässä muutaman tunnin.En hakenut hoitolisää,koska tienaan joka kuukausi kuitenkin liian paljon siihen.Esimerkkinä mun kohdalla laskettiin,että jos olisin tienannut TÖISTÄ n. 400 e niin hoitolisää olisin saanut noin 80 e,mutta koska tienaan enemmän niin en saa lisää.

Kiitos kaikille vastauksista, asia rupeaa jo valkenemaan, blondillekin :-).
Mua kansa on mietityttänyt just toi keikkailu muussa kun omassa työpaikassa, olen terv.huoltoalalla. Eivät osanneet omassa työpaikassa vielä sanoa siihen mitään, täytyy siis itse sekin selvittää. Ens viikolla menen kelatätin luo selvittämään asiat!

Yhteistyössä