Hoitovapaalla olevien veroprosentti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Outoa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Outoa"

Vieras
Lasketin itselleni uudet verokortit etuuksia varten ja en ollut uskoa silmiäni kun veroprosentiksi tuli 3,5%. Onko se mahdollista vai olenkohan sössinyt jotain?

Tosin verolaskuri tarjosi viime vuoden tulojen perusteella ensin 8% (viime vuonna sain vielä vanhempainrahaa 5 kk ajan) joten kaipa se 3,5% on ok....Ilmoitin siis kotihoidontuen, kuntalisän ja lisäksi ansiotuloja reilusti yläkanttiin arvioiden (työnantaja maksaa esim. lomarahat halusin tai en) ja tarkistin vähennykset.

Töissä ollessani veroprosentti oli aina suurempi kuin olisi tarvinnut, koska on mukava saada palautuksia. Tältä vuodelta ei sitten palautuksia ole tiedossa, mutta onpa tulotkin niin pienet että mieluummin sitten "koko raha" kuukausittain käteen.

Kela maksaa automaattisesti kaikki etuudet vähintään veroprosentilla 20, tai korottaa veroprosenttia kahdella prosenttiyksiköllä. Minunkin kotihoidontuesta menee verot suuremmalla prosentilla, kuin töissä ollessani. Ei siis kela nappaa tuon 20% veroihin.

[QUOTE="vieras";25380727]Kela maksaa automaattisesti kaikki etuudet vähintään veroprosentilla 20, tai korottaa veroprosenttia kahdella prosenttiyksiköllä. Minunkin kotihoidontuesta menee verot suuremmalla prosentilla, kuin töissä ollessani. Ei siis kela nappaa tuon 20% veroihin.[/QUOTE]

Ok, eli se verokortin antama 3,5% otetaan sitten kuntalisästä?

Ja töihin aion joka tapauksessa ilmoittaa, että ottavat lomarahoista isommalla prosentilla kuin mitä verokortissa lukee.

jos sun kotihoidon tuesta otetaan 3.5% veroja niin varaudus siihen että tulee mätkyjä niin perkeleesti. mulla oli prosentti 10% luokkaa (lasketin ja väittivätettä riittää) maksoin siten mätkyjä 180e. että kiitostavaan.

[QUOTE="Outoa";25380778]Ok, eli se verokortin antama 3,5% otetaan sitten kuntalisästä?

Ja töihin aion joka tapauksessa ilmoittaa, että ottavat lomarahoista isommalla prosentilla kuin mitä verokortissa lukee.[/QUOTE]

Meillä siis Kela maksaa vain kotihoidontuen, kuntalisä tulee kaupungilta. Jossain kaupungeissahan Kela maksaa myös kuntalisän.

Kyllä sen pienennettyä saa, mutta olet jotain sössinyt koska mulla on ainakin mennyt kotihoidontuki niin että juuri se kelan ottama 20% on riittänyt, ei muita menoja ja tuloja.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;25380781:
jos sun kotihoidon tuesta otetaan 3.5% veroja niin varaudus siihen että tulee mätkyjä niin perkeleesti. mulla oli prosentti 10% luokkaa (lasketin ja väittivätettä riittää) maksoin siten mätkyjä 180e. että kiitostavaan.

Jep. Sitä mä tässä ihmettekinkin että miten hitossa se veroprosentti noin pieni on. Mutta tietenkin laitoin verokortin tietoihin kotihoidontuen ja kuntalisän tarkat summat, kun ne kerran on tiedossa -> veroprosentti 3,5%

Pitääkö mun nyt vielä erikseen varmistaa Kelalta että ottavat sen 20% vai voiko siihen nyt luottaa?

Minä annan kelan ottaa sen 20% ja saan sitten takaisin ihan kivasti. Yhden kerran muutin sitä prosenttia ja seuraavana vuonna tuli mätkyjä ihan kivasti :kieh: Sen jälkeen oon antanut mennä tuolla 20% ja hyvin on tullut palautusta.

[QUOTE="vieras";25380792]Kyllä sen pienennettyä saa, mutta olet jotain sössinyt koska mulla on ainakin mennyt kotihoidontuki niin että juuri se kelan ottama 20% on riittänyt, ei muita menoja ja tuloja.[/QUOTE]

Siis kun olet laskettanut verokorttia, niin pelkästään kotihoidontuki on antanut veroprosentiksi 20% ???

[QUOTE="Outoa";25380831]Jep. Sitä mä tässä ihmettekinkin että miten hitossa se veroprosentti noin pieni on. Mutta tietenkin laitoin verokortin tietoihin kotihoidontuen ja kuntalisän tarkat summat, kun ne kerran on tiedossa -> veroprosentti 3,5%

Pitääkö mun nyt vielä erikseen varmistaa Kelalta että ottavat sen 20% vai voiko siihen nyt luottaa?[/QUOTE]

JOs muutosverokorttia et vie, ottavat sen. Minä sain sillä prosentilla 30e takaisin, oli myös lomakorvauksia parisen tuhatta.

Voitte tilata uuden verokortin nimenomaan sosiaalietuuksia varten, niin ei tarvitse suotta maksella etukäteen liikoja veroja pienistä tuista. Mulla tänä vuonna veroprosentti 11,5% kaikista tuloista (kuntalisä, kotihoidontuki ja lomarahat)

[QUOTE="Outoa";25380838]Siis kun olet laskettanut verokorttia, niin pelkästään kotihoidontuki on antanut veroprosentiksi 20% ???[/QUOTE]

En minä mitään ole laskettanut, se on ollut sen mitä ovat ottaneet kelassa, ja sain takasin 24e.

[QUOTE="piu";25380848]Voitte tilata uuden verokortin nimenomaan sosiaalietuuksia varten, niin ei tarvitse suotta maksella etukäteen liikoja veroja pienistä tuista. Mulla tänä vuonna veroprosentti 11,5% kaikista tuloista (kuntalisä, kotihoidontuki ja lomarahat)[/QUOTE]

Toivottavasti olet varautunut tuntuviin mätkyihin.

[QUOTE="vieras";25380841]Kyllä kela oottaa se 20%, ellet erikseen muutosverokorttia toimita.[/QUOTE]

No voi helvetti. Kun sen uuden verokortin lasketin, laitoin sen menemään suoraan kaupungille ja Kelaan. Kuntalisän takia sen kortin lasketinkin, kun edellinen oli voimassa vain 12/2011 loppuun eli tälle kuulle piti olla jo uusi kortti.

Mutta kyllähän ne jättää Kelassa sen uuden muutosverokortin huomioimatta, jos otan yhteyttä sinne ja pyydän sitä?

[QUOTE="Outoa";25380890]No voi helvetti. Kun sen uuden verokortin lasketin, laitoin sen menemään suoraan kaupungille ja Kelaan. Kuntalisän takia sen kortin lasketinkin, kun edellinen oli voimassa vain 12/2011 loppuun eli tälle kuulle piti olla jo uusi kortti.

Mutta kyllähän ne jättää Kelassa sen uuden muutosverokortin huomioimatta, jos otan yhteyttä sinne ja pyydän sitä?[/QUOTE]

Itte saa nostettua, laskemiseen tarvitaan se kortti.

Uusi verokortti tulee kaikille automaattisesti kotiin, ja vanha on voimassa vielä tammikuun. Kelaan ei tarvitse erikseen korttia lähettää, he saavat tiedon suoraan. Ellei tosiaan halua muutosverokorttia...

Mäen ymmärrä miten te saatte mätkyjä tuista....itse ollut nyt kahdesta lapsesta kht:lla ja pienellä prosentilla kun tulokin on niin pieni - ja aina tullut takaisin. Prosentti ollutjotain 15 luokkaa. Ja verokortilla sosiaalietuuksia varten prosentin saa siis pienemmäksi.

Tälle vuodelle en ole vielä laskenut, kun töihin paluu ois edessä niin täytyis suunnitella että koska ja paljonko fyffee sieltä tulee.

[QUOTE="Xxxx";25380946]Mäen ymmärrä miten te saatte mätkyjä tuista....itse ollut nyt kahdesta lapsesta kht:lla ja pienellä prosentilla kun tulokin on niin pieni - ja aina tullut takaisin. Prosentti ollutjotain 15 luokkaa. Ja verokortilla sosiaalietuuksia varten prosentin saa siis pienemmäksi.

Tälle vuodelle en ole vielä laskenut, kun töihin paluu ois edessä niin täytyis suunnitella että koska ja paljonko fyffee sieltä tulee.[/QUOTE]

Jos sinä olet kotihoidontuella koko kalenterivuoden, ei tule työkuluvähennyksiä yms. jolloin verojakin menee paljon verrattuna siihen jos olet osan vuotta töissä ja saat ne vähennykset verotuksessa.

[QUOTE="piu";25380848]Voitte tilata uuden verokortin nimenomaan sosiaalietuuksia varten, niin ei tarvitse suotta maksella etukäteen liikoja veroja pienistä tuista. Mulla tänä vuonna veroprosentti 11,5% kaikista tuloista (kuntalisä, kotihoidontuki ja lomarahat)[/QUOTE]

Joo, kuten sanoin, niin kerran lasketin tuon soosiaalietuus-prosentin ja seuraavana vuonna tuli mätkyjä niin että kosajti. En siis suosittele.

[QUOTE="vieras";25380942]Uusi verokortti tulee kaikille automaattisesti kotiin, ja vanha on voimassa vielä tammikuun. Kelaan ei tarvitse erikseen korttia lähettää, he saavat tiedon suoraan. Ellei tosiaan halua muutosverokorttia...[/QUOTE]

Minun verokorttini etuutta varten oli voimassa vain joulukuun loppuun, sen vuoksi piti kiirellä hankkia uusi.

Kertokaapa tyhmälle miksi tämä homma on tehtu niin vaikeaksi? Tarkoitan että miksi verokortti antaa prosentiksi jotain niin pientä, että sitten taatusti tulee mätkyjä? Kun kerran tuloina on se kotihoidontuki ja kuntalisä, niin eikö tuo verokorttijärjestelmä voisi automaattisesti antaa veroprosentiksi 20% tms. kun on etuuksista kyse.

Yhteistyössä