Hoitovapaalla ja uusi äitiysloma alkamassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten homma menee?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten homma menee?

Vieras
Olisiko kellään kokemusta seuraavasta: Olen hoitovapaalla ja ilmoittanut meneväni töihin 1.7. Olen jo kerran jatkanut hoitovapaata, eli tuo "optio" on jo käytetty. Nyt on käynyt niin, että olisin jäämässä näillä näkymin uudellä ä-lomalle 8.8. Mitenkähän toi kuukausi hoidetaan? Työn luonne siis sellainen, etten missään tapauksessa voi mennä kuukaudeksi töihin ja jäädä sitten taas pois. Voikohan hoitovapaata tällaisessa tapauksessa jatkaa vielä kolmannen kerran vai miten??

Äsh, muutenkin vähän ns. hävettää soittaa tästä asiasta töihin, olisi mukava jos hiukan kuulisi vastaavia kokemuksia...!

Kannattaa soittaa sinne ja kertoa ihan rehellisesti että mikä on tilanne ja kattoa mitä ne ehdottaa. Luulisin että se on niillekin parempi ettet kuukaudeks sinne mene ja varsinki jos työn luonnekin on vielä semmoinen ettet voi sitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Anno:
Kannattaa soittaa sinne ja kertoa ihan rehellisesti että mikä on tilanne ja kattoa mitä ne ehdottaa. Luulisin että se on niillekin parempi ettet kuukaudeks sinne mene ja varsinki jos työn luonnekin on vielä semmoinen ettet voi sitä tehdä.

Joo, pitää varmaan jo ens viikolla ottaa itseään niskasta kiinni. Jotenkin vaan nolottaa, kun tiedän että ovat jo asioita järjestelleet sen mukaan, että menen takaisin kesällä. Mutta tosiaan kuukaudeksi en voi mennä hommiin, se on ihan out of question.

Alkuperäinen kirjoittaja omega:
Luulisin, että se on ihan työnantajan suostumuksesta kiinni. Eli suostuuko kolmanteen jaksoon. Kelan puolelta varmaan ihan sama.

mun mielestä hoitovapaa jaksoja voi/saa olla vaik miten monta (siis just kelan puolesta), mutta työnantaja on velvoitettu hyväksymään ne kaksi.

mun pitäis ottaa itseäni niskasta kiinni, ja kertoa että jään hoitovapaan aikana uudelle äitiyslomalle....

Jotkut työehtosopimukset ovat sellaisia, että ei voi muuttaa hoitovapaata äitiyslomaksi. Varmista siis, että jos jatkat hoitovapaata, niin se jatkuu vain äitiysloman alkuun asti. Äitiysloman voi aloittaa myös aikaistettuna, noin kuukauden voi aikaistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotkut työehtosopimukset ovat sellaisia, että ei voi muuttaa hoitovapaata äitiyslomaksi. Varmista siis, että jos jatkat hoitovapaata, niin se jatkuu vain äitiysloman alkuun asti. Äitiysloman voi aloittaa myös aikaistettuna, noin kuukauden voi aikaistaa. [/qu

onks siis niin, että jos oon ilmottan et meen takas töihin hoitovapaalta 01,02,2010 niin jos rupean nyt odottamaan uutta lasta niin en voikkaan jäädä äitiyslomalle ennen?

Soitat vaan rohkeesti työnantajalle ja kerrot kuinka on käynyt :) Jos työnantaja sallii, ei kelalla pitäisi minun tietojeni mukaan olla mitään sitä vastaan, että jatkat hoitovapaata vielä reilulla kuukaudella.

Kiitos kaikille! Tuo varhennettu tosiaan auttaisi niin, että jäisi enää muutamasta päivästä kiinni - tosin se on tietty sieltä toisesta päästä pois, ja nyt mun on kyllä pakko mennä takaisin töihin heti ä-loman jälkeen. Mutta kaikkea ei voi saada...

Eniten mietityttää, että mitä jos työnantaja sanoisi että ei käy, eivät suostu jatkamaan hoitovapaata tuota reilua kuukautta/varhennettuna muutamaa päivää. Tähänhän heillä olisi lain mukaan oikeus. En nyt usko, että oikeasti tällaista tilannetta tulisi, mutta tuskin nyt minään "Vuoden työntekijänäkään" mua kyllä siellä enää tämän jälkeen pitävät ;)

Vielä tähän että mä ainaki ekana kertoisin mikä on tilanne ennen kuin edes mainitsisin varhennetusta :whistle: Koska sillä sun työnantajalla on hyvin aikaa siihen kun olet "tulossa takaisin" niin joko sun tuuraaja nyt on vielä käytettävissä tai sitten ottaa vaan jonkun tuuraajan kk aikasemmin. Ei se oikeen oo kenenkään etu ottaa sinne töihin kuukaudeksi henkilö joka periaatteessa pitää perehdyttää uudelleen kun on ollut kauan pois :whistle:

Hoitovapaata pitäisi anoa vähintään kuukauden pätkä kerrallaan. Mulla jäi hoitovapaan ja uuden äitiysloman väliin lomien jälkeen kolme viikkoa. Hoitovapaata olin pitänyt vasta yhden jakson, että sikäli sain toisen, mutta mietin etukäteen miten työnantaja suhtautuu kolmen viikon pätkään. Hyvin kävi ja sain pitää normaalia lyhyemmän jakson. Mulle sanottiin töissä, että älä vaan tule niin lyhyeksi aikaa, kun se sekoittaa kaikki systeemit. Olis pitänyt hakea käyttöoikeuden mulle atk-järjestelmiin yms. En olis päässyt hommaan sisälle edes sen kolmen viikon aikana.

Hae ap vaikka sairaslomaa, jos muu ei auta. Valitat vaikka selkäkipuja tms, ettet joudu töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
onks siis niin, että jos oon ilmottan et meen takas töihin hoitovapaalta 01,02,2010 niin jos rupean nyt odottamaan uutta lasta niin en voikkaan jäädä äitiyslomalle ennen?

Riippuu työehtosopimuksesta. Toki voit siis jäädä äitiyslomalle, mutta työnantaja saattaa kohdella sinua, niin kuin olisit hoitovapaalla (eli käytännössä lomat ei kerry, etkä saa palkkaa, jos olisit siis saanut muutenkaan, tämäkin riippuu sopparista). Joissain sopimuksissa saat keskeyttää hoitovapaan äitiysloman takia, mutta kaikissa se ei kelpaa keskeyttämisen syyksi. Mun sopparissa onneksi kelpas :) Tulkinta saattaa liiton mukaan olla myös työnantajasta kiinni.

Kiitos! Mun homma on tosiaan luonteeltaan pitkäjänteisten (tyyliin kolme vuotta) hankkeiden hoitamista, että kuukaudeksi ei ole työnantajan etujen mukaista mennä, ei varmasti kävisi päinsä tietoturvallisuussäädöstenkään vuoksi. Täällä kotona neljän seinän sisällä vaan alkaa maalata piruja seinille, ja mietin että jos sanovat että eivät suostu kolmanteen hoitovapaakauteen, niin mitä sitten... Noh, kerään rohkeuteni ja soitan heille asiasta ensi viikolla, kaipa tämä tästä selviää.

Ja eihän sun tartte vielä ilmoittaa, huhtikuun loppuun mennessä riittää. Mulla oli sama tilanne ja ratkaisin sen menemällä töihin viideksi viikoksi, tosin työn luonne sallii sen. Kun kolmosta odotin, niin sanoin ihan reilusti, että en taida viitsiä tulla kuudeksi viikoksi töihin. Ja se hoitovapaan pidennys hyväksyttiin ihan mukisematta. Jos et voi mennä töihin noiksi viikoiksi, onko mahdollista jäädä saikulle? Voimia pohdintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä täällä vaan huutelen:
Alkuperäinen kirjoittaja m:

Riippuu työehtosopimuksesta. Toki voit siis jäädä äitiyslomalle, mutta työnantaja saattaa kohdella sinua, niin kuin olisit hoitovapaalla (eli käytännössä lomat ei kerry, etkä saa palkkaa, jos olisit siis saanut muutenkaan, tämäkin riippuu sopparista). Joissain sopimuksissa saat keskeyttää hoitovapaan äitiysloman takia, mutta kaikissa se ei kelpaa keskeyttämisen syyksi. Mun sopparissa onneksi kelpas :) Tulkinta saattaa liiton mukaan olla myös työnantajasta kiinni.

Kiitos, oon ravintola-alalla

Investment Techniques: michael zimmerman fund Identical sufficient research is necessary when working with international hedge resources just like hedge finances as part of your region connected with origin. You intend to make certain that you already know what sort of techniques inside the account will probably be enacted, what types of purchases stands out as the concentrate of the account, along with what sorts of dividends are actually produced until recently. There are many skilled account supervisors offshore, along with you will want to ensure that the fund will be managed by an individual using the identical level of practical knowledge as well as understanding that you just assume using domestic funds. http://www.youtube.com/watch?v=D1kyPcQU3YQ Lock the actual trunk area and/or tailgate, and near most home windows

Yhteistyössä