Hoitountuvikot Alkukäynnille menossa 2013

StellaI Kiitos vastauksesta muru! Kaikki kellä tietoa on niin jakakaa ihmeessä :D

YAW No niin, käyntikertomusta odotellessa :p

Niin mulle gyne sano sillon ku ultras kp 12, et folli ja limis normaalit kiertoon nähden. Et kai se sit oli. Sillon oli folli tosiaan sen 10mm, ja ovis tuli tosi MEGANA kp 17 ja 18 ( sit en enää testannu). Menkkoja odottelen kp 32 tulevaksi ( se mulla pisin kierto mitä on koskaa ollu).

kertomisesta aluksi ei kerrottu kuin mun siskolle. Mut asia paljastui kuitenkin aika pian KAIKILLE kun sain sen kohdun ulkopuolisen siellä ulkomailla, ja siitä seuras monen kk saikku jne. Niin eihän semmosta oikeen voinu salata. Sen jälkeen varmaan osa ihmisistä on käsityksessä et ei tällähetkellä yritetä, vaan annetaan kropan toipuu. Mut mun äiti+sen puoliso+ siskon perhe tietää meidän hoidosta. Ja pari mun hyvää ystävää. Ei me tätä niin hirveenä valtionsalaisuutena varjella. Kysyjille yleensä vastataan et saa tulla jos tulee, muttei välttiin kaikille tule. Ei mitenkää ainostetakkaan asiaa.
 
Hoitountuvikot 2013





Evangelina:
- 27v
- yk19
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: LKS
- kohdunulkoinen raskaus x2, oik. munanjohdin poistettu, alkuraskauden keskenmeno x3
- ensikäynti: 04/2013
- hoito: Primaspan, Foliver

mavli
- 25v
- yk25
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS
- prolaktiiniarvo koholla
- ensikäynti 05/2013

YAW:
- 35v
- yk16
- haaveissa 5.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS?
- käynti yksityisellä 04/2013
- kiertohäiriöt, prolaktiiniarvo koholla
- miehen siemennestenäytteen tuloksia odotellaan
- Hoito: Clomifen + Lugesteron

minskuinen
- ?
- yk?
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS
- ensikäynti 04/2013
- suunnittelukäynti syksyllä 2013
- hoito: IVF?

miss_piggy
- 31v
- yk9
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: KPSHP
- epäsäännöllinen ja pitkittynyt kierto, kkm (rv8) 02/2013
- ensikäynti: 04/2013

Mojito:
- 26v
- yk15
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: NKL
- ensikäynti: 02/2013
- miehen siemennesteen poikkeava laatu

äiti -07
- 30v
- yk17
- haaveissa 2.lapsi
- Hoitopaikka: K-HKS
- ensikäynti: poliaikaa odotellaan

Golla
- 23v
- yk52
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: KYS
- ensikäynti 11/2012
- kohonneet paastoverensokeriarvot, matala prolaktiiniarvo
- Hoito: Metformiini
- 05/2013 seurantaverikokeita

StellaI
- 27v
- yk10
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: L-PKS
- kilpirauhasen vajaatoiminta (korkeat vasta-aineet), endometrioosi?
- ensikäynti: 05/2013

tarana
- 25v
- yk14
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: ?
- Ensikäynti: 01-03/2013
- ovulaatiohäiriöt, miehen siemennesteen laatu poikkeava?
- hoito: Clomifen

Mari32
- 31v
- yk5
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: yksityinen, HKI
- miehen siittiövasta-aineet
- ensikäynti 04/2013

Korostattehan uudet/muuttuneet tietonne. Kiitos :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos taas ihanat :hug:

Mutta jotain hyvääkin uuden kierron alkamisessa. Otin yhteyttä heti tänään klinikalle, että mitäs nyt... Ja ja, mulle nyt kuitenkin tehdään se aukiolotutkimus ja vielä heti tässä kierrossa (iiks:eek:) ja samalla meillä on jatkohoitosuunnittelukäynti. Mahtia saada asiat eteenpäin! :)

MissPiggy Ne varmasti kysyvät heti siellä, mikä vaihe kierrosta meneillään jne., kun käynnille menet. Mulla oli ensikäynnillä joku dpo10 ja lääkäri infosi hirveästi, kun tutki... Mm. Papaa ottaessa totesi heti, että se on turvallista ottaa, vaikka raskaus olisikin aluillaan.
 
YAW
Eli kp 12 folliultra kuulumiset:
limis oli 5,6 ihan hyvä tohtorin mukaan. Oikee munis on lepotilassa, siellä ei ollut kuin ihan pieniä folleja, niistä ei tuu mittää.
Vasemmalla puolella johtofolli 11,8mm, hyvän kokonen kuulemma, 2 pienempää, noin 10mm myös. Vasemmalta puolelta mä aina ovuloinkin ja sanoikin että vasen näyttää siltä "aktiiviselta" puolelta.
Duunauslupa irtos, sanoi että tod näk vain yks irtoo vaikka siellä kolme olikin jollottelemassa :D
Oviksen arvioitu saapumisaika ehkä sunnuntai, kp 18 jos ei mitään ihmettä kropas tapahdu...

Sitte vaan ootellaan =) Kärsivällisyyttä pitäs taas löytyä.
 
Hienoa kuulla, että Mojitollakin asiat edistyy! :) Varailitko jo aikaa/sanottiinko mitään, millä kiertopäivillä yleensä tehdään?

YAW kuulostaa hyvältä, ainakin mun mielestä :) Nyt sitten odotellaan ovista ja sit ne toiset lääkkeet peliin? Ovisplussan jälkeen vai miten?

Stella, oot ollu niin ahkera listan kans! Kiitos siitä! :)
 
Täällä voisin varmaan kysyä yhtä asiaa, ollaan yritetty lasta reilu vuosi ja kävin nyt sitten terveyskeskuksessa ensimmäistä kertaa asian tiimoilta. Olin varautunut, että saataisiin lähete eteenpäin, mutta lääkäri antoikin vain 6 kk teroja ja sanoi että katsellaan sitten niiden jälkeen uudestaan. Sanoi, että kriteerit millä jatkoon laitetaan ovat pian muuttumassa ( 1vuosi yritystä ei enää riittäisi) ja että meillekkin riittää nyt alkuun pelkät terat. MIes on käynyt yksityisellä simppatestissä ja se olin normaali.

Miten muilla, onko terveyskeskuksessa laitettu miten pian lähetteet jatkotutkimuksiin?
 
miss_piggy
Mojito: Niin varmaan kyseleekin kaikki alapään asiat :D No jos haluaa tietää milloin mulla oli vikat menkat niin ne oli 6.12.12, eli ennen keskenmenoa ja plussausta :LOL: Kirjotinki noihin kaikkiin esitietolomakkeisiinki vähän ylös noita ovulaatio-päiviä sun muuta.

Ellutar: Minä sain ajan lapsettomuuslääkärille heti keskenmenon jälkeen kun soitin naistentautien polille ja kerroin tilanteen. Kyllähän sun kannattaa ensin kokeilla niitä teroluteja, jos ne auttais teillä. Eli yleensä haluavat kokeilla ensin jotain lääkitystä. Itehän olen jo viime vuonna 6kk teroja syönyt ilman toivottua tulosta. Mulla kun tosiaan hoitoon pääsemistä varmaan nopeutti tuo keskenmeno, yli vuoden yritys, mun ikä (pian 32v.) pco-tausta ja epäsäännöllinen kierto.
 
Ellutar: Minä sain ajan lapsettomuuslääkärille heti keskenmenon jälkeen kun soitin naistentautien polille ja kerroin tilanteen. Kyllähän sun kannattaa ensin kokeilla niitä teroluteja, jos ne auttais teillä. Eli yleensä haluavat kokeilla ensin jotain lääkitystä. Itehän olen jo viime vuonna 6kk teroja syönyt ilman toivottua tulosta. Mulla kun tosiaan hoitoon pääsemistä varmaan nopeutti tuo keskenmeno, yli vuoden yritys, mun ikä (pian 32v.) pco-tausta ja epäsäännöllinen kierto.
Joo tarkotus onkin kokeilla, mutta puoli vuotta tähän vuoden päälle tuntuu niin pitkälle ajalle, kun jos niistä ei apua ole kestää vielä useamman kuukauden että jotain apua saadaan. Kun noin 1 kk terveyskeskukseen ja lähetteen jälkeen 2 kk että saa polille ajan ja sit vasta alkaa jotain tapahtua, eli vähintään 8 kk, ennenkuin aletaan kunnolla edes tutkimaan. Tämä lääkärin kun ei olisi edes mitään labroja ottanut, pyysin kuitenkin kilpparit, papan (edellisestä jo monta vuotta) ja sukupuolitaudit. Kovasti toivon, että teroista apua olisi, mutta jos olisi saanut ekan poliajan vaikka 3 kk päähän helpottaisi kummasti.
 
Ellutar meillä tehtiin terveyskeskuksessa ultra+sisätutkimus, mulle verikokeet ja mies sai lähetteen simppatestiin. Mulla oli proktiiniarvo korkea, mutta uusissa testeissä sekin oli laskenut jo lähes normaaliksi. Mitään muuta ei löytynyt, sitten saatiin lähete lapsettomuuspolille. Lähetteen saamiseen saattoi vaikuttaa sekin, että olimme yrittäneet jo kaksi vuotta, ennen tutkimuksia. Pystyikö se lääkäri millään tavalla perustelemaan terojen määräämistä? Yleensähän ne käsittääkseni säännöllistävät kiertoa tai jotain sen suuntaista. Onko sun kierrot kuitenkin ollut suht säännölliset? Onko mitään, mistä itse ajattelisit asian johtuvan? Mun mielestä outoa, ettei edes labroja olisi ottanut.

Olipas mulla paljon kysymyksiä. :D
 
Ellutar & muut:eek:mpa erikoista että sinulle noin sanottiin- milestäni ainakin. Luulisi että perustutkimukset tehtäisiin aina ennen kun lääkkeitä aletaan tuputtamaan! Onneks pyysit noit itse..ja toivottavsti niistä olisi kuitenkin apua. Lääkäreitä ja noita "mielipiteitä on kyllä joka lähtöön- mikä on tosi harmillista koska tämä on kuitenkinsellainen asia, jonka jokainen toivoo otettavan "tosissaan" heti + pääsevänsä tutkimuksiin : / Meillä todettiin ettei ole järkeä aloittaa mitää lääkitystä minulle ennen kuin aukiolotutkimus + veri/hormonikokeet on tarkastettu! Me olemme siis yksityisellä- monestakin syystä...

Mojito: Minulla myös tuo aukiolotutkimus edessä ensi viikolla, tehdään siis kk jälkeen, ennen ovulaatiota
 
Mulle tehtiin sisätutkimus, muttei ultraa. Kierto melko pitkä, mutta säännöllinen. Olin itsekkin ajatellut, että terot voisivat auttaa, ja olin ihan tyytyväinen kun ne määrättiin. Mua jännitti kauheasti se lääkäri käynti, joten en siinä älynnyt kysyä sen tarkemmin. Sellanen 3-4 kk teroja ja sitten uusintakäynti+lähete, ois musta ollut aika hyvä, tää puoli vuotta on pitkä sen takia, että jos ongelma on jossain muussa, niin turhaan siirtyy sinne kaukaisuuteen. Olen myös aika nuori 22, että josko sekin olisi asiaan vaikuttanut. Toivotaan, että näistä nyt apua on, kun ensi kierrosta pääsen niitä syömään.
 
Ellutar: Terveyskeskuksesta on turha mitään hyvää odottaa. Anteeksi kyyninen asenne, mutta olen sen niin monesti todennut. Käy hyvällä yksityisellä gynellä, niin sieltä saat varmasti jo tässä vaiheessa lähetteen ja asiat lähtee etenemään!

Miun tilanne ei ole vertailukelpoinen ns. normitilanteeseen, sillä sain lähetteen yksityiseltä gyneltä jo 8kk jälkeen. Kuukautisoireet on tosi pahat, särkylääkkeillä ole kunnollista vastetta ja töissä on hankala pärjätä. Lisäksi miulla on tiputteluvuotoa 2-3 vrk ennen kuukautisia. Siihen eräs tollukka määräsi jo aiemmin Terolutit sen kummemmin tutkimatta asiaa, vaikka yritin vaatia verikokeita selvittään et johtuuko keltarauhasen vajauksesta vai endometrioosista - tai kenties jostain ihan muusta. Mielestäni on aivan käsittämätöntä määrätä lääkkeitä ilman mitään tutkimuksia - asenteella et resepti kouraan, "tyytyväinen" potilas ja ulos :mad: En ole koskaan uskaltanut Teroluteja aloittaa, sillä miulla on hyvin vahvasti se käsitys, että ne määrätään epäsäännöllisiin kiertoihin tai käynnistämään kuukautiset. Miulla on kuitenkin säännöllinen kierto ja pelkään et se sekoittuu. Olen myös siinä käsityksessä, että jos keltarauhasen toiminnassa on vajausta, Lugesteron olisi oikea keltarauhashormoni loppukierron (ja mahdollisen alkuraskauden) tueksi. Saa korjata jos on parempaa tietoa!
 
Viimeksi muokattu:
Stella: täysin kuin omasta suustani! Säännölliset kk, tikutan ovulaation aina, mutta todella kovat kivut ja tiputtelua silloin tällöin pari pvää ennen alkua (välillä vähän vaikea tosin laskea koska alkaa, eli pitäisikö tästä alkaa laskeminen jo) Onneksi kaikki kokeet ovat olleet normaaleja tähän mennessä! Meillähän "selitys" miehessä ( vasta-aineet ) ensisijaiseti, mutta toki minutkin tutkitaan joka tapauksessa ennen inseminaatioiden aloittamista+ tuota omaakin oiretta vähän on ollut + endometrioosi myös huolettanut.. sehän on vain hirmu vaikea todeta myös.

Mielestäni on vaan erikoista -ja väärin, siis missä tilanteessa tahansa- siis ihan yleisestikin että niin herkästi heti lääkkeitä käteen, ennen kuin kaikkea on edes tutkittu kunnolla : /
 
Viimeksi muokattu:
YAW
samalla kannalla täälläkin, perus tk-lääkäriltä on turha odottaa ihmeitä. Kyllä mä suosittelisin käymään ihan kunnon lapsettomuushoitoihin perehtyneellä gynellä ja ultraamaan tilanteen. kilppareiden tarkistus on jees, mutta tärkeää on myös tietää ovuloiko ja labrat on hyvät siihen saada =)

Olin taas eilen tyytyväinen omaan gynekäyntiini yksityisellä. Mun lääkäri on niin herttanen :heart: heti kysy että koska simppatestin tulokset tulee? Soita sitte heti kun saat ne =) Ja kunhan ne nyt tulevat niin meidän suuntakin tässä selviää =) Eli inssiin yksityiselle, vaiko järeempiin julkiselle.

StellaI: juu kyllä ne luget sinne loppupäähän ois jees tuon tiputtelun vuoksi. Mun tohtori jätti nyt mun päätettäväkseni käytänkö luget vai en. Sanoi että jos mun ongelma on munasarja peränen niin clomit yksinään saattaa auttaa, että ehkä kiertokin normalisoituis kun ovis saadaan kohdilleen. Mutta toisaalta taas, mä tiedän että siinä lutiksessakin on ongelmaa, eli tupla potti nyt toistaiseksi. Ja kun loppukierrossa on lyhyen lutiksen lisäksi tiputtelua niin enpä oikeastaan mieti ees käytänkö vaiko en :D
Mä tahdon PIDEMMÄN kierron! Sellanen 30 päivän kierto kuulostas hyvältä! :D
 
Mojito: Ihana, että asiat etenee! :heart:

YAW: Hyvä homma :D Eihän sitä tiiä vaikka tulis kaksoset ;)
Milloin ne Lugesteronit on ohjeistettu aloitettavaksi? Tiettynä kp:nä vai ovisplussaa seuraavana päivänä?

Kiitos kovasti, mavli :heart:

Iästä vielä: Jos nuoremmalla ei raskaus ole käynnistynyt vuodessa, on suurempi syy epäillä et kaikki ei oo normaalisti - sillä nuoremmalla kropan pitäisi toimia paremmin ja ”iäkkäämmillä” häiriöt on paljon ”luonnollisempia” kun kropan toiminnot alkaa jo hidastumaan enivei. Tuota ei moni käsitä vaan jankuttaa "teillä on vielä paljon aikaa". No tottahan se onkin, mutta kuka alkaa yrittämään lasta sillä ajatuksella et jospa se sitten viiden vuoden päästä onnistuis. Se unelma on tässä ja nyt - sen haluaa toteutuvan mahdollisimman pian. Ja se et jos tiedetään, ettei kaikki välttämättä ole ok, ei iän pitäisi olla mikään peruste vitkutella tutkimuksissa ja hoidoissa.

Mari32: Missä te ootte yksityisellä? Ja mitä lääkäri on sanonu sinun kuukautisoireista? Niin, tähystämällähän sen endon pystyy ainoastaan toteamaan.. Joillakin saattaa näkyä endometrioomia ultrassa, muttei läheskään kaikilla.
 
Stella Helsingissä ollaan yksityisellä. Gyne jolla kävin aiemmin, ei kauheesti ollut siitä huolissaan, kun ultra näytti ihan normaalilta + perus verikokeet oli kaikki ok. Tosin tämä lapsettomuuslääkäri nyt sanoi myös sitä ettei sillä ultralla kyllä "näe" mitään, että ainut 100 % varma on se tähystys, mutta ymmärrettävästi sitä ei kauheen "helpolla" tehdä, suht iso toimenpide kuitenkin. Mulla ei onneks siis aina tuota tiputtelua ole suinkaan, eniten nuo kivut huolettaa. Mutta tottahan sekin on että joillain vaan on kovat kivut, eikä sen suuremmin "vialla" mikään. Eli katsellaan loputkin hormonikokeet + tuo aukiolo, ja seurataan vaan tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Mari32: Se on tosi hyvä, et kaikki perusjutut siulla ok, toivottavasti loputkin on.
Onko ollut mitään puhetta, mitä nuille miehesi siittiövasta-aineille voidaan tehdä?

Laparoskopiajutusta vielä: Itse asiassa minä olin ihan viittä vaille laparoskopiassa jo vuonna 2002. Toimenpidettä edeltävänä päivänä menin polille ja hoitaja sieltä ehdotti, että jos sitä siirrettäisiin parempaan aikaan (oli heinäkuu, kesäsulut ja hirveet ruuhkat) kun ei ole niin akuutti leikkaus. Mie tietenki pöliänä siihen et ok - en osannut tuolloin ajatella asiaa pidemmällä tähtäimellä, oli vaan helpottunu ettei tarvi mennä leikkaukseen ko pelkäsin aivan hulluna, taisin olla 16v. Täytyy sanoa, että nykyään en olisi antanut periksi paitsi äärihätätapauksessa jos nuin viime tipassa yritetään peruuttaa joku toimenpideaika :D

E-pillerit minulla oli sitten vuosia käytössä aina siihen asti kunnes alettiin yrittään vauvaa. Nuo pillerit (+Miranax -särkylääkkeet) helpotti oireita sen verran, että kohtuudella pärjäsi ja ajattelin, ettei tuota operaatiota tarvikkaan. Mutta kun pillerit lopetin, kaikki oireet pahentuivat taas. Siksi ”älysin” hakeutua aiemmin yksityiselle, etenkin kun tk:sta ja työterveydestä jälleen kerran "nauroivat" ulos :mad:

Ja se piti vielä lisätä tuonne aiempaan viestiin, että minusta tehtiin tämä nykyinen lähete nimenomaan endometrioosiepäilynä, ei siis varsinaisesti lapsettomuustutkimuksiin. Olinkin alussa siinä uskossa, että menen polille yksin. Ihana gyne oli kuitenkin laittanut lähetteeseen raskaustoiveesta ja yrityksestä, joten polin kutsukirjeessä oli maininta ”mies mukaan vastaanotolle” - lapsettomuusselvittelytkin alkavat sitten onneksemme jo samalla :)
 
Stella Ompa hyvä että tuli tuollainen lääkäri vastaan =) Ja toiv ei ole mitää kummemmin vialla sielläkään- kuten kenelläkään täällä! Noille vasta-aineille ei voi tehdä oikastaan yhtään mitään :| ovat kuulema aika tuntematon tekijä vielä kokonaisuudessaan- ja myös sen vaiktus raskautumiseen..Sen näkee sitten kun inssiin päästää mitä tuo pesu tekee vasta-aineille.

*muoks* Siis tokihan perus-jutut eli tupakki,alkoholi ja kahvi tietysti "kiellettyjä"...
 
Viimeksi muokattu:
Mojito hyviä uutisia! :) toivotaan että aukkari menee hyvin ja kivuttomasti.

Mulle tosiaan tehtiin tänään follultra kp13 ja hienot kaksi johtofollia kasvo vasemmalla puolella :D eli siis clomit tehnyt hyvin tehtävänsä. tää viikko siis on kaksosraskaus vaara mut mehän ei siitä välitetä. Huonoja uutisia myös oli että miehen simppatesti oli huonontunu :/ laitettiin nyt inssi tai ivf jonoon.
 
miss_piggy
Mulla näyttää vieläki sen mun super-oviksen jälkeen liuskaovistesti plussaa tai ainaki aamulla näytti,mutta koska digiovistesti näytti eilen ja tänään tyhjää ympyrää, niin aloitin tänään eli dpo 3 sitten terolutit. Teroluteistahan voi olla se hyöty näin ovulaation jälkeen, että ne paksuntaa kohdun limakalvoa ja täten voi auttaa kiinnittymistä, mikäli nyt oon oikein ymmärtänyt. Ja että ne nimenomaan tulis aloittaa ovulaation jälkeen.
Siinä meni mulla ehkä viime vuonna 6kk yritystä hukkaan kun lääkäri määräsi terot syötäväksi kp 15-24. Ja ilmeisesti en kunnolla ehtinyt ovuloida ennen terolutien aloittamista noissa kierroissa, ja sitten terot esti oviksen. Vaikka yksityinen gyne väittikin että terot ei vaikuta ovulaatioon mitenkään, mutta oon lukenu niistä nyt niin paljon kaikkea negatiivista, ja moni on sanonut, että ihan lapsettomuuslääkärikin on kehoittanut aloittamaan VASTA ovulaation jälkeen, joten nyt kokeilin tehdä niin.
Jos edes sitten ne menkat alkais jos ei muuta... Ku ei oo tätiä moneen kuukauteen näkyny :D Paras ratkaisu kuitenki ois se ihme-luomuplussa. Aion kyllä myös lapsettomuuslääkäriltä kysyä noista clomeista. Uskon että saattais mulla sekä auttaa kiertojen lyhentymiseen, että ovuloimiseen.
 
mavli se aukkaritutkimus tehdään yleensä kp5-10 aikana, menkkojen jälkeen mut ennen ovista. Mulla se on kp10 (tai no kp11, miten sen nyt laskee)

miss_piggy hyvä hyvä :) tsemppiä käynnin odotukseen!

ellutar kannatan myös yksityistä gyneä tuossa asiassa. Viime loka-marraskuun vaihteessa meillä oli n.11kk yritystä takana ja gyne kysyi jo laittaako lapsettomuustutkimuksiin julkiselle lähetteen. Mähän siinä sit pelästyin ja hannasin... Mut vuoden vaihteessa päätettiin miehen kanssa yhdessä että mennään ja puhelimitse hoitui homma tuon ihanan gynen kanssa ja nyt ollaan tutkimuksissa jo näinkin pitkällä.

mari32 jännäillään siis yhdessä tulevaa (kauhu)tutkimusta... ;)

stella nii on! Ja kiitos hienosta listasta! <3

tarana näin toivotaan :) ja hienoa, että sulla oli komeat follit ja eikö kaksoset olis aika ihana juttu tämän kaiken jälkeen, näin mä olen ainakin ajatellut. Ajatus kaksosista ei kauhistuta enää yhtään, vaan tuntuisi suurelta lahjalta. Tosi harmi, että teillä miehen tulos oli huonontunut :hug: en tiedä onko tää vaan sattumaa, mutta meillä mies on syönyt nyt säännöllisesti vitamiineja (sinkki eritoten) ja saksannpähkinöitä, kun on tutkittu että ne parantaisivat laatua ja...

Tänään lääkäri soitti miehelle!! Eka kerta, kun kukaan sieltä sunnalta on vaivautunut ottamaan yhteyttä meihin. Tää toinen näyte oli kuulemma selvästi ensimmäistä parempi! :) lääkäri oli puhunut miehelle inseminaatiosta, että uskoisi sen olevan meille nyt hyvä hoitomuoto ja mies käy vielä labroissa ennen meidän käyntiä ja katsotaan sit voisiko vielä joku lääkitys mahdollisesti sit auttaa lisää. Nyt en millään malttaisi odottaa sitä käyntiä, vaikkei montaa päivää olekaan... Olin niin varautunut jo, että joudutaan suoraan rankempiin hoitoihin, mutta nyt näyttää, että toivoa olisi päästä ehkä vähän vähemmälläkin siihen niin haluttuun ja toivottuun lopputulokseen.
 
miss_piggy
Vielä muuten tuosta yksityisestä lääkäristä vs. julkinen puoli... Täällähän yksityinen oli sitä mieltä, että olis pitäny vielä puoli vuotta (?) Odottaa ja sitten hakeutua jatkotutkimuksiin, mutta onneksi en uskonut häntä ja otin härkää sarvista kiinni ja kysyin itse suoraan julkiselta puolelta että tarviiko lähetettä ja miten pääsee. Ja ei tarvinu lähetettä, sillä hoitaja laittoi mulle suoraan ajan lapsettomuuslääkärille :)
 
Mojito hienoa! :) Teidän tilanne alkaa kuulostaa jo paljon paremmalta! :)

Mäkin täällä puolustan hieman julkista puolta. Tiedän, ettei läheskään kaikkialla homma toimi ja yksityisellä avun saa useasti nopeammin. Mutta meillä ainakin sekä hoitaja ja lääkäri ottivat asian "tosissaan" ja tehtiin alkututkimukset. Selvitettiin olisko jotain, mitä voitaisiin alkaa heti lääkkeillä hoitamaan. Kun mitään sellaista ei löytynyt, laitettiin heti lähete lapsettomuuspolille. Toisaalta sitten taas kyllä mä ainakin oletankin, että yksityisellä homma hoituu jne. koska maksankin siitä paljon enemmän.

tarana kiva kuulla, että ultrasta tuli hyviä kuulumisia! :) Joskus sitä ajatteli kaksosia kauhulla, mutta saa tulla vaikka neloset, ei haittais yhtään.. ;) tosin raskaus vois olla ihan mielenkiintonen.. :confused: ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Mojito ja tarana
Mari32: Niin on :) Luulisi, että inssissä on melko hyvät mahikset :)

Mojito: Jei, lisää hyviä uutisia! :)

Tk vs. yksityinen: Anteeksi vielä kun niin äkäisesti kommentoin. Miulla on enemmän huonoja kuin hyviä kokemuksia tk -lääkäreistä - paitsi omasta puolestani myös omasta lähi- ja kaveripiireistä sekä ammattini puolesta. Pahin on lähiomaisen menehtyminen hoitovirheeseen.

Usein tk -lääkäreillä ei ole yksinkertaisesti riittävästi tietoa, mutta silloin pitäisi prkl olla kanttia myöntää se ja laittaa eteenpäin alan erikoislääkärille – eikä koppavana esim. määräillä lääkkeitä miten sattuu! Se miuta kiukuttaa! :mad:

Kyllä tk -lääkäreissäkin on ihan asiallisia – ja yksityisissä ”puoskareita”. Sehän on siis monesti tuurissaan kiinni, millainen lääkäri sattuu kohdalle, meni kummalle puolelle tahansa. Siksi neuvoinkin alunperin etsimään HYVÄN yksityisen gynen – sellaisen, jota on paljon suositeltu. Silloin on ainakin huomattavasti suurempi todennäköisyys tulla hoidetuksi asianmukaisesti ja saada se lähete.

Tähdennän vielä, että mie tarkoitin nimenomaan terveyskeskuksen toimintaa, en julkista puolta yleensä - sairaaloiden toiminta mielestäni on ollut ok ja julkisellehan mekin ollaan menossa hoitoihin.

Tupakoinnin lopettamisesta: Ei miun ukolle auta et joku valistaa tupakoinnin lopettamisen hyödyistä, päinvastoin – alkaa änkyröimään vaan entistä enemmän. Minäkin olen toivonut/pyytänyt et vähentäis edes vähän, niin meni herne nokkaan. Tuo änkyrä pitäisi saada ovelasti oivaltamaan asia itse ikään kuin se olisi puhtaasti hänen oma idea! Onko teillä ideoita, miten se tapahtuu? :D
 
  • Tykkää
Reactions: Mojito
Stella et mun mielestä sanonut mitenkään turhan jyrkästi ja tottakai jokainen saa täällä oman mielipiteensä/kokemuksensa kertoa! :) Niinkuin mun kokemuksen mukaan kaikki tekivätkin.

Tupakoinnista: meillä mies on jo kauan sitten sanonut, että lopettaa, kun tulen raskaaksi. Nyt sitten tammikuussa kun käytiin yhdessä lääkärissä niin lääkäri kovasti puhui siitä, kuinka tupakointi vaikuttaa merkittävästi hedelmällisyyteen. Kaksi päivää tuon lääkärikäynnin jälkeen loppui tupakointi. Meilläkään mun saarnaamista ei otettu kovinkaan toissaan ja useinkin vastaukset oli luokkaa "joo joo". :)
 

Yhteistyössä