Hoitopöydän tarpeellisuus?

  • Viestiketjun aloittaja äityli-79
  • Ensimmäinen viesti
äityli-79
Hei!

Tässä ensimmäistä vauvaa odotellessa meinaa tulla hankittua kaikkea mahdollista tarviketta. Monet ovat sitä mieltä, että hoitopöytä ei ole tarpeellinen hankinta sen lyhyen käyttöikänsä vuoksi. Millaisia kokemuksia teillä mahtaa asiasta olla? Onko hoitopöytä ollut hyvä hankinta?
 
Itse mietin joku aika sitten samaa asiaa, että hommatako hoitopöytä vai ei. Monenlaista kommenttia olen asiasta kuullut. Toiset pitävät aivan ehdottomana hankintana ja toiset sanovat jääneen käyttämättä, muutoin kuin vaatesäilytys tilana. Itse ratkaisin asian niin, että ostin lipaston joka on yli puolimetriä syvä ja ostin siihen irtopehmusteen, jota pidän siis poikittain siinä päällä. Monet löytämäni hoitopöydät ovat liian matalia tai niiden säilytystilat ovat olemattomia, niinpä katsoin parhaaksi hankkia tilavan ja korkean lipaston, joka on aika tärkeää kun olemme miehen kanssa molemmat suht pitkiä ja lipaston käyttöä voi jatkaa sitten vauva-ajan jälkeenkin muuhun säilytykseen. Eniten tasoa tarvii silloin kun lapsi on ihan vastasyntynyt. Mutta heti kun lapsi alkaa kannatella omaa päätään niin vaipat tulee vaihdettua missä milloinkin, sängyn päällä, lattialla, sylissä ym. Eli varsinaisen hoitotason käyttö jää hyvin lyhytikäiseksi.
 
tähän vastaan että jotkut tarttee jotkut ei B) meillä oli tarpeeseen, en missään sängyn päällä pysty köykistelemään kun oon niin pitkä eikä se selälle muutenkaan oo hyväksi. hoitopöydällä oli kaikki kätevästi käden ulottuvilla eikä tarvinnu haeskellä eri paikoista tarvikkeita.
 
Meillä hoitotasona toimii kodinhoitohuoneen taso johon hoitoalustan saa näpsäkästi laitettua. Vaatteet on sitten siinä vieressä lipastossa ja vaipat yms. alapuolella laatikossa. Käytännössä ei ole tullut vielä testattua mutta uskonpa että tuolla pärjää kyllä =)
 
Meillekin tulee hoitopöytä. Kylppäri on ahdas jo valmiiksi ja liian kuuma. Sängyn päällä köykkimisistä selkä ei tykkää ja ompa sitten kaikki tavarat samassa paikassa. Se kauanko käyttää pöytää on kullakin oma aikansa. Itse olen huomannut että vielä yli 1v on käyttöä.
 
Meille oli tarkoitus ostaa hoitopöytä, mutta kun muutettiin, niin jäi ostamatta. Kodinhoitohuoneessa on tilava pöytätaso, jossa jo odottelee hoitoalusta ja parissa muovikorissa joitakin tarvikkeita. Pöytätason alla on laatikostoa, jossa on vauvan vaatteet.
 
Meillä myös ison lipaston päällä hoitopehmuste ja oli esikoisella käytössä niin kauan kuin oli vaipatkin, eli 2 v saakka ja vaatteet edelleen laatikoissa. Ylin laatikko pitäisi nyt tyhjätä uudelle tulokkaalle.
 
Meillä on hoitopöytänä sama lipasto joka on ollut käytössä myös itsellä vauvana, siskolla ja siskon pojalla. =) Siihen mahtuu kaikki vaatteet, vaipat ja hoitotarvikkeet ja myöhemmin toimii vaatteiden tai lelujen säilytyspaikkana. Alakertaan ostettiin vain alusta joka mahtuu työpöydän päälle, itse hoitopöytä kun on makkarissa yläkerrassa, ja suurin osa päivästä tulee vietettyä alakerrassa.
 
Meillä oli esikoisella hoitopöytä, oli oikeastaan käyttämätön, niin harvoin siinä hänen kanssaan touhusin. Nyt toiselle ei ole enää hankittu, meillä makuuhuoneessa lipasto, jonka päälle saan tarvittaessa hoitoalustan, tosin luulen että sekin jää käyttämättä niin..

Eipä sitä voi oikein tietää kuin kokemuksen kautta onko tarpeellinen vai selviääkö ilman paremmin.. jossain määrin tuollainen lipastosysteemi, mistä löytyy kerralla kaikki on kyllä näppärä, varsinkin jos se on jotain muutakin kuin pelkkä hoitopöytä. Mutta toisaalta ilmankin selviää taatusti vallan mainiosti.. =)
 
meillä ekalla oli hoitopöytä, usein silti tuli vaihdettua sängyn päällä vaippa. toisen kanssa ei ollut enkä kaivannutkaan sitä.
kun kolmas tulee, en osta hänellekään hoitopöytää-
mielestäni on siis turha :xmas:
 
itsellä ei oo tullut käytettyä, paljon kätevämpi vaihtaa vaippa kun hoitotaso (lmä ,se pehmuste)on pesukoneen päällä ja hana vieressä niin saa pestä pyllyn ja kun vauvalla tulee niin nopeeta kylmä saa heti siinä laittaa vaatetta.

nanna ja tyttö 10 päivää
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nanna1980:
itsellä ei oo tullut käytettyä, paljon kätevämpi vaihtaa vaippa kun hoitotaso (lmä ,se pehmuste)on pesukoneen päällä ja hana vieressä niin saa pestä pyllyn ja kun vauvalla tulee niin nopeeta kylmä saa heti siinä laittaa vaatetta.

nanna ja tyttö 10 päivää

näin meillä tehtiin esikoisen kanssa ja tullaan tekemään myös kakkosen kanssa
 
Meillä on jo valmiiksi "hoitopöytä". Se on sellanen tosi pieni vanha keittiönpöytä. Pöydän alle ostettiin kolmilaatikkoinen lipasto, jossa on vauvanvaatteet. Pöytä tosin toimii nyt vielä tammikuuhun asti mun ompelukonepöytänä..
 
Meillä on oikein nätti hoitopöytä, jossa on massiivipuinen runko ja reunat. Laatikot siitä puuttuivat, ostimme pyörälliset lelulaatikot laatikoiksi. Vieressä on sitten pieni vanha kirjahyllyni, jossa on vauvan vaatteet. Hoitopöytää on ainakin toistaiseksi 2,5kk käytetty joka vaipanvaihdolla kotona ollessa.

Systeemi on toimiva, mutta näin jälkikäteen ajatellen olisin tehnyt toisin. Olisin hankkinut sellaisen lipasto-hoitopöytä-yhdistelmän, josta saa sitten myöhemmin hoitotason irti. Lapsi tarvitsee kuitenkin vaatteille tilaa isompanakin, ja pelkkä hoitotaso on helpompi varastoida seuraavaa lasta odottamaan kuin iso hoitopöytä.
 
Minä käytin esikoiselta hoitopöytää siihen asti, kunnes housuvaippoihin siirryttiin (eli noin 1,5 vuotta). Meidän perheessä yksi tärkeimmistä kapistuksista, mutta mulla onkin selkävikaa taustalla.

Neuvoisinkin miettimään hankintaa oman ergonimian kannalta. Toisille parin minuutin kumara asento esim. sängyn päällä ei ole homma eikä mikään, mutta toisille (esim. mulle) se kaksiminuuttinen olisi todella tuskaista. Eli oman kunnon mukaan.
 
Esikoiselle hankimme Ylivieskan puuseppien Fantasia lipaston, se on massiivipuuta, korkea ja sen päälle saa irrotettavan hoitotason. Laatikostot ovat tilavat, joten tähän asti on lipastossa säilytetty pojan vaatteita. Samaan sarjaan saa jatkossa muitakin huonekaluja, joilla voi lastenhuoneen sisustaa.

Varsinaisesti hoitotason käyttö jäi melko vähäiseksi esikoisella, koska edellisessä asunnossa meillä oli kylppärissä pesukoneen päällä siihen "kiinnitetty" puinen hoitotaso ja sen päällä hoitoalusta, tuo taso oli kovassa käytössä ja myös nykyisessä asunnossa sitä vielä käytimme mm. pojan kylvyn jälkeen.

Nyt pikkukakkosen kohdalla emme vielä tiedä miten tehdään, ehtiikö rakenteilla oleva talomme valmistua niin, että ehdimme muuttaa kunnolla ennen vauvan syntymää. Siellä meillä on pesutorni, joten pesukoneen päälle laitettavaa tasoa ei enää tarvita ja luultavasti lipasto tasoineen tulee kovempaan käyttöön. Tosin kodinhoitohuoneen pöytätasoakin voi käyttää, mutta kyllä nuo hoitotasot ovat turvallisempia käyttää kuin pelkkä reunaton taso ja siinä alusta.

Mikäli asumme vielä nykyisessä asunnossa vauvan synnyttyä täytyy hoitolipastoa käyttää alakerrassa päivisin ja yläkerran kylppäriin hankkia jokin kasattava hoitopöytä, ettei öisin tarvi alas lähteä. Tuota hoitopöytää voi käyttää sitten uudessa talossa yläkerrassa. Hoitopöydät ja tasot säästää selkää.
 
Musta se olisi ollut turha loppupelissä kuitenkin. Alkuun etsittiin sellaista ympäriinsä, mutta mistään ei löydetty mieleistä. Loppupelissä ostin pehmeän hoitoalustan, jonka sain vessaan pesukoneen päälle ja siinä oli pesuallas vieressä. Tosi kätevä näin. Selkään ei koskenut, kun oli sopivalla korkeudella ja vaatteetkin sain hyllylle viereen. Ilman siis olen pärjännyt. Edelleen vaihdan pesukoneen päällä pojalle vaipat vaikka ikää on jo 9,5kk. Onnistuu ;)
 
Me ostettiin Ikeasta sellanen hoitopöytä,josta saa sit ihan tavallisen lipaston. Meillä se on ollu ihan ehdoton. Vaihdan siinä edelleen tytön vaipat, vaikka ikää on jo yli vuosi, mutta se on ainoa paikka missä neiti ei juokse karkuun ja pysyy paikallaan puettaessa ja vaippaa vaihdettaessa ;)
 
Loka
Me ostettiin esikoiselle käytettynä hoitopöytä missä on irrotettava yläosa. Eli kun hoitotasoa ei enää tarvittu niin lipasto jäi kuitenkin käyttöön.
Tässä hoitopöydässä on myös se hyvä puoli että oli useampi korkeus mahdollisuus. Itse olen todella lyhyt joten ihana kamalan ylhäällä en olisi voinut vaippaa edes vaihtaa.
Mutta siis, meillä hoitopöytä on ollut ihan ehdoton vauva-aikana. Käytettiin johonki reilu puolen vuoden ikään asti muistaakseni.

Vauvat syntyy meille sektiolla joten sen haavan kanssakin olisi aika inhottava kumarrella sängylle vaihtamaan tms. :/

Eli tyytyväisiä ollaan oltu ja kätetään kyllä tällä tulevallakin tuota pöytää =)
 
Meille on nyt nelonen tulossa, enkä koe hoitopöytää todellakaan tarpeelliseksi, etenkään jos tilaa ei ole (kuten meillä!).

Esikoiselle ostettiin hyväkuntoinen käytetty hoitopöytä, koska "sellainenhan pitää olla"...muutama kuukausi tuli orjallisesti käytettyä, mutta sitten se jäi tavaroiden säilytys paikaksi.
Samoin kakkosella ja kolmosella se oli vain paikka, jossa oli vaatteet yms rojut =)
Nyt se onkin jo hävitetty enkä uutta aio hommata. Vaatteet saan khh.n kaappiin (makkariin ei mahdu) ja siihen tasolle hommaan alustan, jos sattuu tarviimaan.
Muuten vaipanvaihdot yms sujuu entiseen malliin lattialla, sängyllä, sohvalla, sylissä jne =)

Eli minusta turha =)

Jahvetti 18+2
 
Meillä hoitopöytä oli enemmän kuin tarpeellinen... mulla oli synnytyksen jälkeen niin kipeet paikat ja kärsin muutenkin selkävaivoista joten en olis kyllä voinu missään sängynpäällä vaihtaa vaippoja.. ja muutenkin hoitpöytä on se kätevä lapsen hoito piste jossa voi säilyttää kaiken tarpeellisen käden ulottuvilla.. Minä suosittelen lämpiästi!!! =)
 

Yhteistyössä