Hoitopaikasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mlm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mlm

Uusi jäsen
07.04.2006
14
0
1
Tyttäremme 2v.11kk on käynyt kohta vuoden ajan perhepäivähoidossa ja nyt mietimme mitä tehdä jatkossa: laittaakko päiväkotiin vai antaakko jatkaa pp-hoidossa, sillä sekin on mahdollista.
Ainut syy siihen että tätä mietimme, on se että kolme muuta lasta hoidossa ovat nuorempia,n.1,5v. ja siis eivät paljoa vielä juttele tai leiki yhdessä muiden kanssa.Tyttäremme on kovin aktiivinen ja oppinut jo varhain puhumaan ym. Siksi mietityttää, olisiko hänelle mielekkäämpää tässä vaiheessa päästä saman ikäisten seuraan päiväkotiin.
Hoitopaikka on kyllä muuten ihana ja moitteeton ja tyttö on viihtnyt siellä tosi hyvin.. Miten muuten on, leikkiikö teidän kolmivuotiaat toisten lasten kanssa, jos siihen on mahdollisuus?

Meillä tyttö on 3,4v ja on pphoidossa. Syksyllä menee päiväkotiin (onneksi). En tiedä tilannettanne, mutta meille hyvä sillä olemme hirveästi joutuneet käyttämään varahoitopaikkoja. Päikyssä ei ole tuota harmia. Tyttö kyllä leikkii hoitokavereiden kanssa jotka ovat 1,5v,2v ja 4v. Ikävää vaan että 4.v vie lastamme välillä kuin kuoriämpäriä. Nyt sitten pääsee onneksi ikäistensä joukkoon.

Meidän 3-vuotiaalla ollut hyvä tuuri hoitokavereitten kanssa, koko ajan on ollut ryhmässä 1 samanikäinen, ja muutkin aika lähellä samaa ikää, tai sitten vanhempia.

Miten voi olla mahdollista, että alle 3-vuotiaalla on hoitokavereina 3 x 1,5 v???? Ei ole kyllä pykälien mukaan tehty ryhmä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 21:35 vieras kirjoitti:
Meidän 3-vuotiaalla ollut hyvä tuuri hoitokavereitten kanssa, koko ajan on ollut ryhmässä 1 samanikäinen, ja muutkin aika lähellä samaa ikää, tai sitten vanhempia.

Miten voi olla mahdollista, että alle 3-vuotiaalla on hoitokavereina 3 x 1,5 v???? Ei ole kyllä pykälien mukaan tehty ryhmä.

Hoitaja toimii yksiyisenä perhepäivähoitajana, lieköhän siksi..Tyttömme tuli viimeiseä ryhmään.

Tuli ihan pakottava tarve vastata kysymykseesi!

Meillä 3v.poika, joka on ollut perhepäivähoidossa viime kevättalvesta saakka ja tuleekin pysymään pphoidossa kunnes ns. väkisiin halutaan päiväkotiin elikkä meillä päin n.5vuotiaana, vuotta ennen eskaria.

Tiedän, että pohdit parhaillaan eniten sitä, onko nuoremmista lapsista riitttävästi seuraa lapsellesi ja saako lapsesi riittävästi hänen ikäiselleen sopivia virikkeitä jne. Mielestäni varmasti saa pphoidossa myös näitä ja sen lisäksi vielä koko joukon sellaista, mitä päiväkoti ei voi tarjota. En sano, etteikö päiväkodissa olisi hyviäkin puolia, mutta jos lapsi on vielä noinkin pieni, tarjoaa pphoito ehdottomasti paremmin sen turvallisen, kodinomaisen ja rauhallisemman paikan tutustua riittävän pieneen määrän kavereita ja harjoitella heidän kanssaan sosiaalisia taitojaan. Isomman ryhmän aikakin tulee vielä ja sitä suuressa ryhmässä olemista kyllä sitten jatkuukin koko kouluiän. Lisäksi itse ainakin olen äärettömän iloinen siitä, että viedessäni ja hakiessani lastani hoidosta, minun kanssani päivän kuulumisia vaihtaa aina sama aikuinen. Silloin on huomattavasti paljon helpompaa kysyä esim. miten aamuinen harmitus haihtui tms. Isossa pkryhmässä kun mitä luultavimmin aamulla on eri hoitaja paikalla mitä iltasella.

Tässä siis minun mielipiteeni, johon vaikuttaa todella suuresti se, että olen itse täysin vakuuttunut siitä, että meidän poika on tämän hänen hoitajansa hoivissa taatusti hyvissä käsissä ja turvassa.

Osaatte varmasti tehdä juuri teidän lapsellenne parhaiten sopivan päätöksen!

Olen täysin samaa mieltä. lisäksi täytyy muistaa että tuskin he kaikkia päiviä pphoidossa oleilevat ns "omalla porukalla". Eli meillä päin ainakin perhepäivähoitajat kokoontuvat samalle leikkikentälle aamupäivisin leikkimään. Eli lapsia on paljon, jokaiselle varmasti myös samanikäistä seuraa. Lisäksi meidän hoitaja kuljettaa tyttöjä seurakunnan kerhossa, kerran viikkoon.