Hoitolapsia kolmeksi viikoksi. Paljonko pyytäisitte palkkaa hoitamisesta? Ruokalistaehdotuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elviira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Elviira"

Vieras
Ystäväni on tuomassa lapsensa (2,4 ja 6v) meille hoitoon kolmeksi viikoksi elokuussa. En tiedä paljonko meinaa maksaa hoidosta (siitä ei ole ollut vielä puhetta). Paljonko kehtaan pyytää? En halua vaikuttaa ahneelta, mutta rankkaa työtähän tuo tulee olemaan, koska itsellä omat 1,5 ja 6v lapset tässä kotona. Ja ruoat pitää tehdä, ehdottakaa edullisia, lapsille sopivia ruokia mitä voisin tehdä?
Olen jo suunnitellut, että aamupalaksi teen yleensä kaurapuuroa, joskus vaikka vispipuuroa ja riisipuuroa. Ruokana ainakin nakkikeittoa, hernekeittoa, kasvissosekeittoa, makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, kalapuikkoja ja muusia, kananuggetteja ja riisiä. Välipalajuttuja mietin... mustikkakiisseliä, leipää, piirakkaa, hedelmäsalaattia, pizzaa, karjalanpiirakkaa ja munavoita....
Mutta jos ystäväni ei maksa kovin kummoista palkkaa lastenhoidosta, niin ei kai odota tuon särpimenkään olevan mitään superkulinaristista...?

[QUOTE="Elviira";28723843]Ystäväni on tuomassa lapsensa (2,4 ja 6v) meille hoitoon kolmeksi viikoksi elokuussa. En tiedä paljonko meinaa maksaa hoidosta (siitä ei ole ollut vielä puhetta). Paljonko kehtaan pyytää? En halua vaikuttaa ahneelta, mutta rankkaa työtähän tuo tulee olemaan, koska itsellä omat 1,5 ja 6v lapset tässä kotona. Ja ruoat pitää tehdä, ehdottakaa edullisia, lapsille sopivia ruokia mitä voisin tehdä?
Olen jo suunnitellut, että aamupalaksi teen yleensä kaurapuuroa, joskus vaikka vispipuuroa ja riisipuuroa. Ruokana ainakin nakkikeittoa, hernekeittoa, kasvissosekeittoa, makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, kalapuikkoja ja muusia, kananuggetteja ja riisiä. Välipalajuttuja mietin... mustikkakiisseliä, leipää, piirakkaa, hedelmäsalaattia, pizzaa, karjalanpiirakkaa ja munavoita....
Mutta jos ystäväni ei maksa kovin kummoista palkkaa lastenhoidosta, niin ei kai odota tuon särpimenkään olevan mitään superkulinaristista...?[/QUOTE]

Samalla vaivallahan sä ruokit oma perheesi miestä myöten, ja parhaimmillaan moneen kertaan mutta et silti ole kiinnostunut tekemään ruoasta terveellistä ja hyvää (olettaen superkulinaristisen tarkoittavan sitä, koska harva lapsille muutenkaan ravintolaruokaa vastaavaa kotona tarjoilee muutenkaan)? Ne lapset eivät kuitenkaan syö paljoa joten suurin osa ruoastahan kuitenkin sinun perheesi hyväksi.

Jotenki kaksplussasta tulee mieleen et noiden lasten äiti ei aio maksaa pesoakaan, enintään valittaa et hänelle pitäs maksaa ku saa vahtia hänen ihania lapsiaan. Samoin nollabudjetilla odotetaan just nimenomaan gourmee-tason ruokaa :oD

Mut joo.

[QUOTE="Elviira";28723843]Ystäväni on tuomassa lapsensa (2,4 ja 6v) meille hoitoon kolmeksi viikoksi elokuussa. En tiedä paljonko meinaa maksaa hoidosta (siitä ei ole ollut vielä puhetta). Paljonko kehtaan pyytää? En halua vaikuttaa ahneelta, mutta rankkaa työtähän tuo tulee olemaan, koska itsellä omat 1,5 ja 6v lapset tässä kotona. Ja ruoat pitää tehdä, ehdottakaa edullisia, lapsille sopivia ruokia mitä voisin tehdä?
Mutta jos ystäväni ei maksa kovin kummoista palkkaa lastenhoidosta, niin ei kai odota tuon särpimenkään olevan mitään superkulinaristista...?[/QUOTE]
Ovatko lapset päivähoidossa vai yötä?

Kunnallinen kokopäivähoito maksaa reilu 200/kk. Koska lapsia on useampi ja 3 vk kyse, niin kokopäivähoito olisi 500€. Tosin en sellaistasummaa pyytäisi vaan ehkä sen 300€.

Mitä muut ovat mieltä?

Ovatko lapset päivähoidossa vai yötä?

Kunnallinen kokopäivähoito maksaa reilu 200/kk. Koska lapsia on useampi ja 3 vk kyse, niin kokopäivähoito olisi 500€. Tosin en sellaistasummaa pyytäisi vaan ehkä sen 300€.

Mitä muut ovat mieltä?

20 euroa päivä kolmen lapsen hoidosta? Sano vielä, että ruokitkin ne lapset tuohon hintaan...

Itse en suostuisi moiseen ikinä. Ei sen puoleen, että hoitaisin kenenkään lapsia kolmea viikkoa, mistään hinnasta.

Netistä löytyy useita edullisia ruokalistoja:
http://www.maku.fi/artikkeli/edullinen-ruokaviikko-osa-2-ja-ostoslista#axzz2Z1X1ll3N
http://www.ruokala.net/ajankohtaista/perheen-ruokaviikko-alle-50-eurolla-ruokalan-arkiruokavinkkeina-mm-kasvisruokia-ja-katkarapulasagnea/1288580953673

5e per lapsi/päivä on hyvä kulukorvaus, päälle itsellesi sopivaksi katsomasi palkka ajastasi (mikä tietysti riippuu tunneista, siitä mitä heidän kanssaan ajattelit tehdä yms.).

Olen kunnallinen pph ja kahdesta lapsesta saan kulukorvauksen kanssa n 650e/kk.
Jos hyvän kaverin lapset olis mulla nyt kesällä hoidossa niin ottaisin 300-350e/kk, riippuen päivän pituudesta.

Aamupalaksi ehdottomasti puuroa, lounaaksi perusruokaa (mitä tuossa jo ehdottelitkin+kasviksia, ovat nyt edullisia tai niitä saa ilmaiseksi omasta kasvimaasta) ja välipalaksi ruisleipää, pannukakkua, karjalanpiirakoita pakastealtaasta...jugurtit/viilit/valmispitsat yms tulevat liian kallliiksi.

Mä niin toivon, että rahallisella korvauksella haetaan nimenomaan pientä vaivanpalkkaa ja kulujen kattamista eikä palkkaa. Ja että lasten hoitaminen on enemmän ystävyyden ele kuin tienestikeino. Eniveis, keskustele ystäväsi kanssa heti, sillä jos teillä onkin eriävät mielipiteet, niin hän ehtii hankkia toisen hoitopaikan ja säilytätte ystävyyden :)

Mä en ryhtyisi tuollaiseen ainakaan alle 500 euron, en missään nimessä. Jos lapset eivät ole normaalisti hoidossa, niin kaverisi saa n. 450€/kk kh-tukea heistä (+mahdollisesti lisäosaa). Jotain pientä korvaustakin pitäisi vaivannäöstä saada joten kyllä mä lähtisin puhumaan n. 600€:sta (3 lasta/3 viikkoa = 13,3€/lapsi/päivä ).

Heti keskustelemaan hoitoasiasta ja maksuista kaverin kanssa on munkin ohje!

Mä en oikein kehaisi ottaa puheeksi tuota raha-asiaa ystäväni kanssa, koska en halua että minua pidetään itsekkäänä ja ahneena. Olemme ystäväni kanssa molemmat isoista perheistä ja meidän piireissä on ollut tapana hoidella lapsia ilmaiseksikin... haluaisin kuitenkin vähän rahaa käteenkin, koska meillä on iso asuntolaina (niin on ystävällänikin), eikä meillä raha kasva puissa. En tiedä miksi ruoka kuulostaa jonkun mielestä epäterveelliseltä? Tarjoan kyllä porkkanaa, herneitä, kurkkua, tomaattia ja hedelmiäkin, mutta jos ystäväni ei maksakaan paljoa niin ei ole varaa mitään lohiaterioita tai pihvejä paistella. Ystäväni lapset kyllä syövät hyvin (sen tiedän!). 500-600 eur kyllä kuulostaa hurjalta. Jos saisin 400-500 eur niin olisin tyytyväinen, mutta pelkään, että saan 100-150 eur....

Mä niin toivon, että rahallisella korvauksella haetaan nimenomaan pientä vaivanpalkkaa ja kulujen kattamista eikä palkkaa. Ja että lasten hoitaminen on enemmän ystävyyden ele kuin tienestikeino. Eniveis, keskustele ystäväsi kanssa heti, sillä jos teillä onkin eriävät mielipiteet, niin hän ehtii hankkia toisen hoitopaikan ja säilytätte ystävyyden :)

Minusta ystävyyden ele, on kaverin lapsen hoitaminen päivän tai kaksi tai ehkä viikonlopun. Säännöllinen hoitaminen 3 viikon ajan, jolloin tarjotaan myös 3 ateriaa on jotain ihan muuta. Hoitamisesta, josta pitää kulukorvauksen lisäksi maksaa myös palkkaa. Toki ystävä voisi maksaa pienempää korvausta. Mutta ystävyyden osoitus on jo se, että lapset pääsevät maksua vastaan ystävälle hoitoon. Mikseivät ne mene päiväkotiin? Mikä on se syy, että ystävän pitää hoitaa?

Mulle jäi nyt epäselväksi, että onko ne lapset teillä kuinka monta tuntia päivässä? Kai yöksi menee kotiinsa? Varmaan joku 100 euroa ruokakuluihin toivoisin, muuten voisin (jos ovat todella hyvän kaverin lapsia) katsoa ilmaiseksi, kun olisivat seurana omille. Mutta toisaalta reilulle kuulostaisi antaa sulle se kotihoidon tuki tuolta ajalta.

tapana hoidella lapsia ilmaiseksikin... haluaisin kuitenkin vähän rahaa käteenkin, koska meillä on iso asuntolaina (niin on ystävällänikin), eikä meillä raha kasva puissa.

niinhän se on, mutta kaveri ollee nuo ajat töissä ansaitsemassa rahaa sitä lainanmaksua varten? eli kyllä tuollaisesta itsekin tahtoisin myös rahallista korvausta. on kuitenkin aikamoinen homma. toki nämä pitää sopia ja puhua heti aluksi, eikä ihmetellä enää sitten kun on jo sovittu. varsinkin, jos taustana on, että usein hoidellaan ihan ilmaiseksi.

No äkkiseltään laskettuna kaverillasi menisi kuukauden hoitomaksuihin n. 550 euroa. Koska kyseessä on vain kolme viikkoa, niin tuo tekee 3 viikkoa kohden noin 400 euroa. Lisäksihän lasten äiti saa kotihoidontuen noista kaikkista kolmesta, olisiko nettona jotain 300 euroa kolmelta viikolta? Joten pyytäisin siis minimissään 600 euroa ja perustellen sillä, että kaverisi pääsee vähän halvemmalla kun tuo lapset sinulle, mutta kuitenkin jää "voitolle" verrattuna kunnalliseen päivähoitoon.

Mulle jäi nyt epäselväksi, että onko ne lapset teillä kuinka monta tuntia päivässä? Kai yöksi menee kotiinsa? Varmaan joku 100 euroa ruokakuluihin toivoisin, muuten voisin (jos ovat todella hyvän kaverin lapsia) katsoa ilmaiseksi, kun olisivat seurana omille. Mutta toisaalta reilulle kuulostaisi antaa sulle se kotihoidon tuki tuolta ajalta.

No jos ap tarjoaa aamiaisen, lounaan ja välipalan, siitä voi varmaan päätellä jotain ;)

Ja ei, itse en todellakaan katsoisi kolmea lasta päivittäin kolmen viikon ajan ilmaiseksi, vaikka kuinka olisi hyvä kaveri. Mieti sitä vaivaa ja varsinkin vastuuta. Seuraa omille lapsille saa vaikka puistosta.

Riippuu varmaan paljon siitä, miten kuvion meinaatte järjestää. Maksatko verot, teettekö ilmoituksen kuntaan, onko vakuutukset ym ym? Vai tuleeko lapset ns "vain" leikkimään? Hienoa kun autat kaveria, voisittehan vaikka sopia ruokarahan (sis myös wcpaperit, jotain askartelutarviketta ym) ja sitten sen palkkion erikseen.

Ja vähän off-topic: summa minkä vanhemmat maksaa lapsen (kunnallisesta tai yksityisestä) päivähoidosta on vain osa siitä summasta, mitkä on todelliset hoitomaksut!! Esim kunnallinen päiväkotipaikka pk-seudulla maksaa n. 900-1100 euroa, josta vanhempien osuus vain n. 260e! Perhepäivähoitopaikka ei ole ohan yhtä kallis, mutta kalliimpi kuin esim 4*260e... (siis jos olisi neljä lasta kokopäivähoidossa, olisihan tuo ruhtinaalliset 1040e! Miinus kulut ja verot...

Perhepäivähoitopaikka ei ole ohan yhtä kallis, mutta kalliimpi kuin esim 4*260e... (siis jos olisi neljä lasta kokopäivähoidossa, olisihan tuo ruhtinaalliset 1040e! Miinus kulut ja verot...

Perhe ei kyllä noin isoja maksuja maksa neljän lapsen hoidosta. Vain yhdestä menee täysi maksu ja seuraavista tulee sitten jokin prosenttiosuus siitä, mitä useampi on, sitä pienempi on seuraavan lapsen maksu. Ja tulojen mukaan tuo maksetava summa voi olla vielä huomattavasti pienempi.

Yhteistyössä