Hoitoapu vieraalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja totally pissed
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

totally pissed

Vieras
Hei!

Tässä muutama päivä sitten lupasin hoitaa tuttavaperheemme 3-vuotiasta eli hän sai tulla tyttäreni kaveriksi, kun vanhemmat tarvitsivat aamupäivähoitoa. Hain tämän pojan meille ja menimme kaikki sisään. Aloin puuhata vastasyntynyttä vauvaani nukkumaan, ja 3-vuotiaat leikkivät keskenään. Koko aamupäivä meni oikein hienosti.

Kun palautin lapsen kotiin, hänen äitinsä alkoi tiukata, että ulkoilimmeko. Sanoin, että en. Vauva oli nukkumassa, minä tein kotitöitä ja lapsilla oli kivaa keskenään sisäleikeissä. Äiti oli tosi myrtyneen näköinen ja sanoi ajatelleensa, että voisimme ulkoilla.

Siis mitä kettua?? Olemme tarjonneet tälle perheelle ennenkin hoitoapua, sillä he ovat sitä kipeästi tarvinneet. (Eivät kuulemma halua maksaa lastenhoitajaa, kun se on niin kallista.) Autan mielelläni, mutta minusta on aika paksua, että vieraiden lasten hoitamisesta aletaan esittämään jotain erityisiä toiveita. Kun vauvani nukkuu ja olen itsekin nukkunut huonosti ja joka nurkka huutaa tekemistä, en todellakaan lähde seisoskelemaan lasten kanssa pihalle.

Miten te toimitte? Jos joku vieras hoitaa ilmaiseksi lapsianne, niin esitättekö vaatimuksia heille, miten hommien pitäisi toimia? Toki tajuan, että lapsista pitää huolehtia, antaa syötävää, käyttää vessassa jne. Mutta onko tuossa tilanteessa oikeutta vaatia tietynlaisia ohjelmanumeroita päivään?

En esitä vaatimuksia.
Jokaisessa talossa nimenomaan talon tavalla.
Ja näen sen jopa rikkaudeksi lapselle kun yhdellä siskolla "aina" askarrellaana ja syödään vain kasvisruokaa, toisella pääsee koko pitkäksi päiväksi ulos ja lounaskin usein retkievästä nuotiolla, kolmannella on leffoja ja hupsuja leluja, neljännellä...
Myös mummulat ja kummilat ovat erilaisia.
Plussaa sekin.

:)

en urputtaisi ulkoilusta todellakaan, lapset saattavat jopa nauttia mahdollisuudesta leikkia "uusilla" leluilla sisällä. ainakin oma mukulani on sellainen. jos mennään esim mummolaan, niin ulos mennään vain jos käy levottomaksi mutta muuten tongitaan mummon kaapeista kivoja (minun ja sisarusteni vanhoja) uusia lelututtavuuksia.

ja minusta sinä olet toiminut hienosti kun olet apua tarjonnut vaikka itselläsi pieni vauva.

jos joku meille tulee lasta hoitamaan esim. pidemmän kauppa-reissun ajaksi (juostaan sitten paljon eripaikoisa ettei tartte joka päivä viikossa käydä jossain) niin ainoa mistä toivon kiinni pidettävän on suhteellisen järkevä ruoka- ja päikkyaika. leikkikööt missä leikkikööt.

olla perheen ainut lapsi ja vanhemmat eivät osaa elää lapsensa kanssa kuin kello kaulassa? Aamupäivisin kaksi tuntia ulkoilua tai elämä pilalla...

Melkoisen hävytöntä esittää mitään vaatimuksia jos pienen vauvan äiti ottaa ylimääräisen lapsen kotiinsa. Kyllä silloin mennään sen hoitavan perheen aikataulujen mukaan ja yleensä ne aikataulut määrittää se vauva. Sisäleikit ovat ihan yhtä tärkeitä kuin se ulkoilukin. Jonka ne vanhemmat voivat hoitaa esim. illalla kotiuduttuaan...

No mulla ei todellakaan olis pokkaa esittää mitään vaatimuksia.. Jos on kaunis ilma ja jokatapauksessa haet lapsen niin ehkä tuttavasi oletti että tyyliin jäätte ulos aluksi? Mutta mun mielestä tollasista asioista pitäis puhua jo hoidosta sovittaessa,eikä jälkeenpäin myrtseillä.

En todellakaan esittäisi vaatimuksia, voisin kuvitella että ulkoilu kahden kolmivuotiaan ja vauvan kanssa olisi aikamoinen homma. Olisin onnestä pyöreä,soikea ja nelikulmio tuollaisessa avustustilanteessa. Jos itse olisin hoitajana ja jostakin valitettaisiin, niin kyllä hattuun ottaisi..

No huh huh. Eipä kävisi mielessäkään alkaa neuvomaan ilmaisen avun tarjoajaa ulkoilujen suhteen. Eiköhän tuo äiti ehdi ulkoilla lapsensa kanssa iltapäivälläkin.

Yhteistyössä