Hoitoalan muuhun vaihtaneet??!

Hei! Täällä on jo vähän sivuttukin aihetta, mutta olen hoitoalan ihmisiä ja perin kyllästynyt huonopalkkaiseen, raskaaseen sekä arvostamattomaan hoitoalaan!!! Ja nyt kun on pieniä lapsia, niin haluaisin jaksaa myös kotona, sillä työ vie kyllä kaikki mehut meikäläisestä! Eli te hoitoalalla työskennelleet, jotka olette vaihtaneet alaa, minkälaisiin töihin olette menneet/opiskelleet? Kannattiko vaihdos? Kaikista tiedoista kiitollinen tähän sekavaan mieleen!
:D :flower:

En tosin ole ainakaan vielä alaa vaihtanut, mutta mielessä on monesti ollut. Pientä helpotusta asiaan toi, kun jäin loppuvuodesta ä-lomalle eli nyt kotona tuhisee pieni ihana pikku-ukko :heart:
Itseäni myös kypsyttää juuri työn pakkotahtisuus ja äärettömän huono palkka :/
Olin ennen ä-lomaa 3 vuotta osittaisella hoitovapaalla. Tämä auttoi jaksamaan paremmin ja perheelle jäi huomattavasti enemmän aikaa.
Nyt edessä on 3 ihanaa kotivuotta ja aikaa miettiä tulevaa =)

Jaksamista sinulle =)

Äippä -02
KYLLÄ! Ja varmaan vaihdankin, jäin myös äippälomalle ja sitten hoitovapaalle. On aikaa miettiä mitä alkais tekee. Vakipaikkaa ei ole, olen tehnyt sijaisuuksia 8 vuotta eri sairaaloissa, pitkiä sijaisuuksia onneksi. Mutta lähihoitajia ei vakinaisteta, vaan virat muuttuu sh:ksi sitä mukaa kun joku jää eläkkeelle tai irtisanoutuu, en palaa sijaisuuksia tekemään.

Tykkään kyllä työstä, mutta työolot ovat ihan mahdottomat, teet kolmen ihmisen työt ilman taukoja 8h, joskus jopa perään toisen vuoron. jos WC.hen menee asiakkaat jo mulkoilee ja huutelee vaikka mitä inhottavaa.

\|O \|O \|O

Mulla oli alunperin tarkoitus vaihtaa alaa heti opiskelujen jälkeen, eli 11 v. sitten. En vaan ole jaksanut miettiä mitä oikeesti haluan tehdä. Monta vuotta olen ollut yötöissä, eli viikko öitä, viikko vapaata. Kun tottuu siihen että on niin paljon vapaa aikaa jakunnon palkka yölisien takia niin ei noin vaan lähde vaihtamaan alaa.

Äityslomalla olen vielä maaliskuun ja sitten hoitovapaalle ja keikkaa tekemään. Mies on afrikkalainen ja vielä ilman opleskelulupaa joten hänellä ei vielä mitään tuloja. Isompi asuntokin olisi haaveissa, nyt 2h+k.

Tällä hetkellä mulla ei siis vakituista paikkaa ole ja kun työkkärin sivuja olen
yrittänyt katsoa niin alkaa pelkkä ajatus hoitoalasta ahdistamaan.
5.3 on aika ammantinvalintapsykologille, tein työkkärin sivuilla olevan ammattivalintatestin ja tulos oli että minusta pitäisi tulla yhteiskuntatieteiden tutkija, on se ollut tiedossa kaikki nämä vuodet mutta kun en ole saanut itseäni niskasta kiinni.Nyt sen on kerta kaikkia tapahduttava.

Tällä hetkellä mulla ei siis vakituista paikkaa ole ja kun työkkärin sivuja olen
yrittänyt katsoa niin alkaa pelkkä ajatus hoitoalasta ahdistamaan.
5.3 on aika ammantinvalintapsykologille, tein työkkärin sivuilla olevan ammattivalintatestin ja tulos oli että minusta pitäisi tulla yhteiskuntatieteiden tutkija, on se ollut tiedossa kaikki nämä vuodet mutta kun en ole saanut itseäni niskasta kiinni.Nyt sen on kerta kaikkia tapahduttava.

[/quote]

Miten työkkärin sivuille pääsee tekemään tuon? yritin etsi, mutten löytänyt

kiltti tyttö
Heips! Ammatinvalinta oli minulle jotenkin vaikeaa jo yläasteella, sillä allergisuuteni rajoitti monia vaihtoehtoja. Itsetunto oli myös tosi huono ja en uskonut mahdollisuuksiini, vaikka todistukset olivat hyviä. Opiskelin jumppariksi, mutta jotenkin kaikki alalla olleet tuntuivat jotenkin yli-ihmisiltä ja koin itseni huonommaksi kuin muut. työ oli todella raskasta ja terveyteni meni. Pidin asiakkaista ja itse hoitamisesta, olen sellainen emo. Terveys meni ja oli pakko ajatella muuta. Kouluaikoina jo pohdin, etten kyllä tekisi tätä työtä loppuelämääni.Sain kolme lasta ja olin poissa työelämästä neljä vuotta. Sitten alkoi stressi ja paniikki, mitä nyt? pääsin ammatinvaintapsykologille ja kuntoutukseen, jossa resurssini kartoitettiin. Oli helpottavaa tietää mihin pystyy. hain kasvatusalalle ja yllätyksekseni pääsin. nyt opiskelen ja se on antoisaa, mutta todella raskasta. arki vie mehut ja vapaa-aika täyttyy läksyistä. nytkin pitäisi joutua puuron keittoon. Rohkeutta matkaan ja muistakaa, että kyseessä on teidän oma elämä. Suinpäin ei valintoja kannata tehdä, vaan miettiä perusteellisesti. Muutos pelottaa aina, mutta mitään ei saa, jos ei uskalla yrittää. Sitten voi vaan tyytyä marisemaan ja kadejtia muita, kun voisi toteuttaa itseään ja luojan luomia lahjoja itsessään. En tiedä, mistä työstä vai työttömyydestäkö itseni tulevaisuudessa löydän, mutta se on sen ajan murhe. Olen varma, että positiivisella asenteella kaikesta selvitään. Ps. Pieni tauko arjessa, loma tai ympäristönvaihdos rutiineista auttaa asioiden selvittämisessä. itse en olepitänyt oikeaa lomaa kahdeksaan vuoteen, joten aurinkoloma yksin Kreikassa siintää silmissä...

Hoitoalalla olleet / olevat,

mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa hoitoala ja huono palkkaus?

Tällaisessa käsityksessä olen itsekin ollut, siis että hoitoala on sairaan rankkaa ja todella huonosti palkattua. Kunnes tapasin yllättäen vanhan lukiokaverini, joka on sairaanhoitaja. Hän saa palkkaa keskimäärin 2 500 ?/kk, riippuen lisien määrästä. Minä olen diplomi-insinööri (eli yleisen luulon mukaan suorastaan uin rahassa :x ), olen ollut työelämässä vuodesta 2001 saakka. Minun palkkani on tällä hetkellä 2 611 ?/kk, aloitin valmistumisen jälkeen 1800 ?:lla kuukaudessa (valtionhallinnon työssä tällä hetkellä). Jos kaverini valmistui ammattiinsa kolme vuotta nopeammin, kestää minulla aika kauan saada ansioissa ero kiinni.. kaverini on siis ollut työelämässä alkuvuodesta 99 lähtien ja sai nyt vakiviran yliopistollisesta sairaalasta. Itse tulen olemaan pätkätyökierteessä vielä pitkään.

Ei siinä mitään, sairaanhoitaja on palkkansa ansainnut, vaikka vähän lisääkin vielä (!!) mutta yleinen mielipide huonosti palkatusta työstä antaa ymmärtää aivan jotain muuta kuin 2 500 ?/kk.. jos minä ja tuo kaverini kertoisimme jollekin aivan tuntemattomalle hänen olevan sairaanhoitaja ja minun olevan DI, ennakkoluulot tulotasoistamme olisivat kaukana todellisuudesta.. sekä hänen että minun kohdalla.

Eli tarkoittaako huono palkkaus lähi- ja perushoitajia, ei sairaanhoitajia? Minkälaista palkkaa lähi- ja perushoitajat saavat?

Tällä kirjoituksella minun ei ole tarkoitus loukata ketään !! Yritin vain ilmaista yllätystäni siitä, että hoitoalalla voi sairaanhoitajana tienata ihan hyvin - ainakin minun mielestäni tuo kaverini tulotaso on ihan hyvä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 11:10 Vieras kirjoitti:

Tällaisessa käsityksessä olen itsekin ollut, siis että hoitoala on sairaan rankkaa ja todella huonosti palkattua. Kunnes tapasin yllättäen vanhan lukiokaverini, joka on sairaanhoitaja. Hän saa palkkaa keskimäärin 2 500 ?/kk, riippuen lisien määrästä. Minä olen diplomi-insinööri (eli yleisen luulon mukaan suorastaan uin rahassa :x ), olen ollut työelämässä vuodesta 2001 saakka. Minun palkkani on tällä hetkellä 2 611 ?/kk, aloitin valmistumisen jälkeen 1800 ?:lla kuukaudessa (valtionhallinnon työssä tällä hetkellä). Jos kaverini valmistui ammattiinsa kolme vuotta nopeammin, kestää minulla aika kauan saada ansioissa ero kiinni.. kaverini on siis ollut työelämässä alkuvuodesta 99 lähtien ja sai nyt vakiviran yliopistollisesta sairaalasta. Itse tulen olemaan pätkätyökierteessä vielä pitkään.

Ei siinä mitään, sairaanhoitaja on palkkansa ansainnut, vaikka vähän lisääkin vielä (!!) mutta yleinen mielipide huonosti palkatusta työstä antaa ymmärtää aivan jotain muuta kuin 2 500 ?/kk.. jos minä ja tuo kaverini kertoisimme jollekin aivan tuntemattomalle hänen olevan sairaanhoitaja ja minun olevan DI, ennakkoluulot tulotasoistamme olisivat kaukana todellisuudesta.. sekä hänen että minun kohdalla.

Eli tarkoittaako huono palkkaus lähi- ja perushoitajia, ei sairaanhoitajia? Minkälaista palkkaa lähi- ja perushoitajat saavat?

Tällä kirjoituksella minun ei ole tarkoitus loukata ketään !! Yritin vain ilmaista yllätystäni siitä, että hoitoalalla voi sairaanhoitajana tienata ihan hyvin - ainakin minun mielestäni tuo kaverini tulotaso on ihan hyvä.
Sairaanhoitajan peruspalkka ei ole MISSÄÄN PAIKASSA noin paljon kuin 2500!!! Siinä on kaikki mahdolliset vuorotyölisät mukana, ja hyvin on tehnytkin iltoja ja viikonloppuja, jos noin hyvin saa! Sairaanhoitajan peruspalkka on keskimäärin se 1800, riippuu vähän paikkakunnasta. Ja lähihoitajien peruspalkka on sinnä 1660 kieppeillä. Että ei näillä palkoilla paljon juhlita! \|O

Niinpä
\

Niinpä. Samaa olen todennut kun olen seuraillut itse insinöörien palkkoja. Ei ole kukaan puhunut palkkakuopista, mutta moni insinööri tekee työtä juuri tuollaisilla 2000-2600 euron tuloilla töitään, vaikkei kukaan sitä uskokaan. Taitaa insseillä, kuten dinplomi-insinööreilläkin, hajonta palkoissa olla melkoinen. Hoitajien yms. muiden ns. pienipalkkaisten on hyvä vetää aina näitä taulukkopohjapalkkoja keskusteluun mukaan. Nehän ovat melko pienet. Mutta harvapa niillä vain elää. Joka palkkaan hoitoalalla joku lisä napsahtaa. Harva hoitotyöläinen tekee työtä ma-pe 8-16?

mutsi3
Mä oon sairaanhoitaja, takana lähes 15 vuotta töitä. Kokemuslisineen kk-palkka noin 2000 ?, satunnaiset vuorolisät 100-300 ?. Jatkuva epäsäännöllinen kolmevuorotyö, yövuoro kestää 12 tuntia. Samat lisät oli ns. tavallinen sunnuntai tai jouluaatto. Kuka insinööri tekisi näillä ehdoilla ja työvuoroilla + tällä palkalla???

Minä perushoitaja. KK-palkka 1659 e/kk. Lisät noin 100-200e/kk riippuen siitä paljonko on tehnyt iltoja ja viikonloppuja.

Työ on todellakin raskasta ja vastuullista, hoitajien käsissä on ihmiset eikä paperit!

Työajat täysin epäsäännölliset.

Ei luulis kenenkään kadehtivan...

tilda harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 15:48 Niinpä kirjoitti:
\

Niinpä. Samaa olen todennut kun olen seuraillut itse insinöörien palkkoja. Ei ole kukaan puhunut palkkakuopista, mutta moni insinööri tekee työtä juuri tuollaisilla 2000-2600 euron tuloilla töitään, vaikkei kukaan sitä uskokaan. Taitaa insseillä, kuten dinplomi-insinööreilläkin, hajonta palkoissa olla melkoinen. Hoitajien yms. muiden ns. pienipalkkaisten on hyvä vetää aina näitä taulukkopohjapalkkoja keskusteluun mukaan. Nehän ovat melko pienet. Mutta harvapa niillä vain elää. Joka palkkaan hoitoalalla joku lisä napsahtaa. Harva hoitotyöläinen tekee työtä ma-pe 8-16?
Mä teen hoitoalan töitä ja olen töissä ma-pe 8-16, mun palkka on 1865e/kk. eikä siihen mitään lisiä tuu, tosin ikälisän saan, mutta sekään ei ole 100 e kuussa... mä menisin riemusta kiljuen töihin, jossa saisin 2500 euroa/kuussa. Ja tähän ammattiin olen lukenut yht. 7 vuotta.. niinpä, tyhmä on tyhmä, pitäis vaihtaa alaa, että loppuis tämä ikuinen kituuttaminen :headwall:

BlackEnergy harmaana
Yhdyn tuohon edelliseen. Ihan kuin omaa tekstiä sillä erotuksella, että kokemuslisiä ei vielä ole. Ja huom! Kaikki vuorolisäthän ovat korvaus aiheutuneesta haitasta ts. kun olet töissä virka-ajan ulkopuolella. No vailla vakinaista tointa olen ja alanvaihtokin on käynyt mielessä. En tiedä jaksanko antaa itsestäni niin paljon, mitä hoitotyö vaatii.

olen siis se joka tuossa kirjoitteli säännöllisestä päivätyöstä... mä olen itseasiassa juuri saanut vakituisen työpaikan tän vuoden alusta, 10 vuotta kerkesin valmistumisen jälkeen tehdä eri pituisia sijaisuuksia. Nytkin mulla on palkka parempi kuin ns. "normi-työssäni", eli ei pitäis valittaa. Olen mä tyytyväinen, nyt tulee kuitenkin säännöllisesti palkka tilille, tiedän mitä on elää kituuttaen ja joka ainoaa senttiä laskien. Silti, jos joku tarjoais mulle paikkaa 2500e kuukausipalkalla niin irtisanoisin itseni välittömästi ja lähtisin uuteen työhön. Meidän alalla se tuskin koskaan on mahdollista, joten ainoa vaihtoehto olisi alan vaihto, eikä millään jaksaisi lähteä taas jotai lukemaan, just sain paperit koulusta ulos..

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että vuorolisät eivät kuulu ns. kuukausipalkkaan, koska nehän ovat korvaus ilta-/yö-/pyhätöistä. Eipä kukaan isopalkkainen useinkaan tee iltoja/viikonloppuja töitä.. mutta ei kai voi ku itseä syyttää ku tälle alalle on lähtenyt.

Tätä ketjua ku lukee (ja tuota toista tuolla myös) niin huomaa sen saman mitä olen jo pitkään epäillyt. Hoitoalalla ei pian ole työntekijöitä! Jos alasta ei tehdä houkuttelevaa esim. palkkaa nostamalla niin pian meitä/teitä hoitaa puolaa/viroa/venäjää puhuvat hoitsut, jotka tekee puoli-ilmaiseksi hommia. Sitten mietitään, että missä on laatu hoitotyössä... päättäjien kannattaisi kyllä herätä tähän todellisuuteen pian!!!

hei!
ite olen kans lähihoitaja ja sijaisena kotihoidossa,olen ollut vanhainkodissa myös.siellä kolmevuorotyö..ja tosi raskas niin fyysisesti kun psyykkisesti.

nyt raskaana ja olen kyllä vakavasti harkinnut että vaihdan alaa,en kylläkään oikein tiedä mitä sitten kävisi tekemään.

palkka 1760e +ilta yö ja viikonloppu lisät.ja sitten myös ikälisät n.80e.
kyllä olisi palkan korotuksella tarvista.

nyt olen niin väsynyt työhön että oikein öllöttää mennä töihin. :/

Kyllästynyt
Minä teen lähihoitajana päivätyötä ma-pe ja palkka 1610e. ilman lisiä. Koko ajan mennään vajaalla miehityksellä JA TÄYSILLÄ kuudesta töissä 2-4, porukka sairastaa koko ajan, sijaisia ei palkata. olen niin väsynyt töistä tullessa, et hyvä et kotiin osaa. Alaa tulen vaihtamaan äitiysloman jälkeen. Vaikka palkkakin nousis, en jaksais nykyistä työtahtia edes sen voimalla!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 12:18 hoitsu kirjoitti:
\

Sairaanhoitajan peruspalkka ei ole MISSÄÄN PAIKASSA noin paljon kuin 2500!!! Siinä on kaikki mahdolliset vuorotyölisät mukana, ja hyvin on tehnytkin iltoja ja viikonloppuja, jos noin hyvin saa! Sairaanhoitajan peruspalkka on keskimäärin se 1800, riippuu vähän paikkakunnasta. Ja lähihoitajien peruspalkka on sinnä 1660 kieppeillä. Että ei näillä palkoilla paljon juhlita! \|O
Jos olet kateellinen näistä mun ilta (15% lisää palkkaan!)-/viikonloppu(25%)/-yölisistä niin vaihdan kuule heti työni paperin pyöritykseen ma-pe klo 8-16! Ei voi uskoa, et joku on jopa kade siitä etten saa ikinä olla laittamassa lapsiani nukkumaan illalla tai olla heidän kanssaan joulua tms.!!!!!

Kyllästynyt
En ole kateellinen sinulle Tiina en ollenkaan, päinvastoin. Olen tehnyt kolmivuorotyötä noin 6 vuotta pelkkiä sijaisuuksia, sitten tuli lievä burn out, olin niin väsynyt etten osannut enää nukkua, itkin 3 vrk:tta putkeen, olin sairaslomalla kuukauden, nukuin ympäri vuorokauden ja sanoin itseni irti. pääsin päivätyöhön, yhtä hullu meininki, kiitosta ei tipu, haukkuja vain huonosta terveydenhuollosta. Ja todellakaan en palaa hoitotyöhön enää, ellei muutosta tule-> lisää väkeä ja palkkaa!

typyn äippä
Kyllästyin minäkin hoitoalaan juuri tuohon huonoon palkkaukseen ja vuorotyöhön. Pääsin sattuman kautta lääketeollisuuteen töihin, palkka nousi huomattavasti ja työaika "liukuva" 8-16. Ja en ole katunut pätkääkään!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 14:10 typyn äippä kirjoitti:
Kyllästyin minäkin hoitoalaan juuri tuohon huonoon palkkaukseen ja vuorotyöhön. Pääsin sattuman kautta lääketeollisuuteen töihin, palkka nousi huomattavasti ja työaika "liukuva" 8-16. Ja en ole katunut pätkääkään!
Heippa typyn äiti! Voisitko kertoa missä työskentelet ja/tai mitä työnkuvaasi kuuluu? Kuulostaa todella mielenkiintoiselta! =)

hoitaja minäkin
Teen tavallisesti päivätyötä, mutta kolme viikkoa tein vuorotyötä. Olin pyörtyä kun sain palkkanauhan. Kolme iltavuoroa olin "uhrannu" työhöni eli tein klo.14-22 vuoroja x2 ja ykden klo.13-21. Voitteko kuvitella(hoitajat voi) sain siitä hyvästä iltatyönkorvausta 21 euroa(-vero). Siis en nähnyt lapsiani kolmena päivänä, paiskin töissä ja tämä ylimääräinen korvaus arki-illoista. :/

Mielenkiintoinen ketju. Hoitoala ei kosketa tosin minua lainkaan, koska jo lapsena päätin että ei ikinä minkäänlaiseksi hoitajaksi, kun näin äitini tekevän raskasta kolmivuorotyötä pienellä palkalla.

Vaihtakaa ilman muuta toiselle alalle, jos rahkeet ja mielenkiinto riittää! Yhteiskunta riistää naisia maksamalla huonoa palkkaa työstä, joka jonkun on tehtävä. Miksi naiset hakeutuu hoitoalalle? Tälläkin palstalla joka toinen on varmaan jollakin tavalla kosketuksessa alaan. Opiskelkaa ja kannustakaa tyttäriännekin valitsemaan "kovempi" ala. Ei tarvitse mennä siitä, mistä aita on matalin. Nyt joku sitten sanoo, että valitsi kutsumusammattinsa, mutta kutsumuksesta harvoin maksetaan.

Missään työssä ei pääse helpolla, aivojen käytöstä yleensä maksetaan paremmin kuin fyysisistä töistä.

Kaukomaija harmaana
Hoitaja minäkin. Valmistuin 98 Savon sydämestä ja vuoden katsoin pompottelua lähisairaalassa. Meidän odotettiin ottavan hyppien keikkuen vastaan pienimmätkin sijaisuudet ja olevan #&%?$!* nöyriä ja lojaaleja työpaikalle joka vain pätkätöillä käytti meitä hyväksi. Kiitos EI!

Pakkasin pienen omaisuuteni ja muutin maata. Olen nyt elänyt Norjassa vuodesta 99 lähtien ja en kadu valintaani. Tietysti matkaan on mahtunut ylä-alamäkiä ja kotimaa muualla. Koen kuitenkin, ettei minua tapeta työllä ja saan työstäni oikeaa palkkaa enkä vain orjapalkkaa! Jos joskus vielä muutan Suomeen, tiedän etten voi tehdä alani töitä siellä. Olen aivan liian ylpeä ottamaan vastaan mielestäni haastavaa työtä puolella palkalla siitä, mitä nyt saan :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2007 klo 18:24 Vieras kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju. Hoitoala ei kosketa tosin minua lainkaan, koska jo lapsena päätin että ei ikinä minkäänlaiseksi hoitajaksi, kun näin äitini tekevän raskasta kolmivuorotyötä pienellä palkalla.

Vaihtakaa ilman muuta toiselle alalle, jos rahkeet ja mielenkiinto riittää! Yhteiskunta riistää naisia maksamalla huonoa palkkaa työstä, joka jonkun on tehtävä. Miksi naiset hakeutuu hoitoalalle? Tälläkin palstalla joka toinen on varmaan jollakin tavalla kosketuksessa alaan. Opiskelkaa ja kannustakaa tyttäriännekin valitsemaan "kovempi" ala. Ei tarvitse mennä siitä, mistä aita on matalin. Nyt joku sitten sanoo, että valitsi kutsumusammattinsa, mutta kutsumuksesta harvoin maksetaan.

Missään työssä ei pääse helpolla, aivojen käytöstä yleensä maksetaan paremmin kuin fyysisistä töistä.
Noh, enpä menisi sanomaan, että tätä ihan aivottomat voi tehdä.. jos tuo aivojen käyttö tarkoitti sitä. Hoitoala on todella, liian vastuullista, siihen..Mutta tottahan se on ettei ihmisen hoitaminen ole mitään, tietokone nörtti nettoaa triplasti sen mitä hoitaja. Enkä ihan allekirjoittaisi sitäkään, että hoitoalalle mennään siitä mistä aita on matalin.. Mun äitini on työskennellyt 40v kodinhoitajana ja kovasti minäkin yritin kaikkea muuta, mutta omaksi ammatikseni lopulta tuli hoitoala kuitenkin. Taitaa siis olla äidinmaidossa ollut jotain tarttuvaa kuitenkin.

Yhteistyössä