Hoitoalalla olevat, minkälaisia ohjeita tai sääntöjä teillä on suhteesta potilaisiin/asiakkaisiin?

  • Viestiketjun aloittaja alkoi kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti
alkoi kiinnostaa
Iltalehdessä oli juttu siitä tämän päivän Satuhäiden pariskunnasta, jossa morsian oli ilmeisesti jonkun kuntouttamislaitoksen työntekijä ja sulhanen siellä asiakkaana kun rakastuivat toisiinsa. En nyt usko että fyysisesti vammaisten tai vammautuneiden hoitajilla on välttämättä suurta pelkoa syyllistyä mihinkään hyväksikäyttöön, mutta onko se siltikään aivan eettistä kun toinen on tavallaan eri asemassa?

Entä jos kyseessä on vaikka mielenterveyspotilas ja hoitaja? Tottakai on ilmiselvää, että jos potilas ei ymmärrä eroa todellisuuden ja kuvitelman välillä, on kyse hyväksikäytöstä, mutta entä sellaiset "vain" masentuneet tai elämän kriisien takia hoidossa olevat, yms?

Kuinka yleistä se mahtaa olla? Saako hoitaja automaattisesti kenkää vaikka kyseessä olisi rakkaussuhde eikä pelkkää seksiä? Vai onko nämä niitä juttuja mitkä ratkaistaan tapauskohtaisesti? Entä onko asenteissa eroa riippuen hoitajan sukupuolesta?
 
"vieras"
En tiedä mutta tuttavamies on naimisissa nykyisin entisen lääkärinsä (nainen) eli kyllä se rakkaus voi roihahtaa paikoissa joissa ei ehkä olisi niin sopivaakaan.
 
No mielenterveystyössä tuo on todellakin no no, ja ihan somaattisessa hoitotyössä kyllä se raja on mun mielestä aika selvästi siinä että ihmiseen johon on hoitosuhteessa ei muunlaista suhdetta viritellä. Mutta paljonhan tuota tapahtuu, juurikin vammaisten parissa että se parisuhteen toinen osapuoli löytyy hoitohenkilökunnasta...
 
sh
En mä tiedä onko niitä "sääntöjä" muualla kuin ihmisen omassa päässä (siis etiikassa ja moraalissa). Itse olin mielenterveys- ja päihdepuolella töissä jonkin aikaa ja siellä eräs nuorimies ihastui muhun. Otti yhteyttä muhun myöhemmin, mutta mä en vastannut sille koskaan mitään. Johtui kylläkin siitä, että tiesin hoitosuhteen takia miehestä asioita, joita en haluaisi parisuhteen toisella osapuolella olevan. En halua olla hoitajan roolissa parisuhteessakin.

Nykyään työskentelen somaattisella akuuttipuolella ja jos sattuisi kiva mies tulemaan potilaan ominaisuudessa vastaan ja hän ottaisi jälkikäteen muhun yhteyttä, voisin harkitakin treffejä. Eipä sitä ole missään kielletty. Tosin mun työpaikallani potilaskontaktit ovat hyvin lyhyitä ja päivittäin vaihtuvia. Hoitosuhde ei siis jatku muutamaa tuntia pitempään.

Eri asia tietysti on varmaan siinä kohtaa, jos on kyse jostain pitkäaikaispotilaasta tai hoidettavasta, joka tarvitsee sitä hoitoa ja huolenpitoa säännöllisesti pitkän aikaa. Siinä kohtaa voisi olla hiukan epäeettistä ryhtyä minkäänlaiseen kanssakäymiseen.
 
Siis oletko ihan tosissasi? :O

En ole ikinä kuullutkaan tämmöisestä. Mistä tiedät asian?

(Oon järkyttynyt.)
Olen ite alottanu hoitotyön parissa juurkin vammaispuolella ja kyllä tää oli yleistä siellä että esim. avustajasta tulikin vaimoke. Muistan eräänkin tapauksen kun kävi ilmi että vakiyökkö nukkuikin yöt erään asiakkaan sängyssä kun töitä ei ollut.
 
sh
Olen ite alottanu hoitotyön parissa juurkin vammaispuolella ja kyllä tää oli yleistä siellä että esim. avustajasta tulikin vaimoke. Muistan eräänkin tapauksen kun kävi ilmi että vakiyökkö nukkuikin yöt erään asiakkaan sängyssä kun töitä ei ollut.
No huhhuh! :O

Siis kehitysvammaisten kanssa? Näillähän on aina myös älyllistä kehitysvammaisuutta, eikö tuo mene jo hyväksikäytön puolelle?! Ja kukaan ns. normaaliälyinen ei puuttunut asiaan millään tavalla? Mä oisin todellakin kannellut asiasta jonnekin ylemmille tahoille, tuollainen ei vaan voi olla millään tavalla hyväksyttävää! Tuohon on jo seksuaalista hyväksikäyttöä!!

Mä oon entistä järkyttyneempi!

(Ja joo, jos rajat jossain menee näissä asioissa, niin viimeistään todellakin tässä kohtaa! Siis aivan sairasta.)
 
No huhhuh! :O

Siis kehitysvammaisten kanssa? Näillähän on aina myös älyllistä kehitysvammaisuutta, eikö tuo mene jo hyväksikäytön puolelle?! Ja kukaan ns. normaaliälyinen ei puuttunut asiaan millään tavalla? Mä oisin todellakin kannellut asiasta jonnekin ylemmille tahoille, tuollainen ei vaan voi olla millään tavalla hyväksyttävää! Tuohon on jo seksuaalista hyväksikäyttöä!!
öh, luulis sun tietävän että vammasuutta on eri muotoja, ei kaikki oo kehareita?
 
sh
öh, luulis sun tietävän että vammasuutta on eri muotoja, ei kaikki oo kehareita?
Joo, tiedän. Jotenkin vaan ajattelin ensimmäisenä kehitysvammaisia. Vasta myöhemmin tuli mieleen että voihan kyseessä olla vaikka apn viittaama kuntoutuslaitos vammautuneille.

Mutta kyllä silti ne seksijutut pitäisi jättää ihan jonnekin muualle kuin työpaikalle tai työvuoron aikaan. Ei voi olla hyväksyttävää tuollainen käytös siltikään.
 
"lähihoitaja"
Itse en ole työssäni koskaan törmännyt moiseen, mutta kaveri juuri kertoi epäilevänsä omalla työpaikallaan liian läheistä suhdetta työkaverin ja asiakkaan kesken. Ei tosin ollut todisteita, eikä hän tiennyt pitäisikö puuttua ja miten. Hankala tilanne sinänsä, koska perättömätkin syytökset voivat aiheuttaa monenmoista harmia.
 
"lähihoitaja"
No minusta tuo satuhäiden pariskunnan juttu oli ihan ok, eihän se mies ollut mieleltään mitenkään vajaa, vain fyysisesti vammautunut. Ja he kai nyt tapaili siinä mielessä ihan työajan ulkopuolella, ei semmoista voi kukaan estää.

Jos taas hoidettava on sellainen että on kyseenalaista voisiko häntä esim. käyttää hyväksi (kehitysvamma tm), niin suhde asiakkaaseen ei ole hyväksyttävä.

Työvuoron aikana ei koskaan ole hyväksyttävää sekstailla.
 
sh
[QUOTE="lähihoitaja";28117043]No minusta tuo satuhäiden pariskunnan juttu oli ihan ok, eihän se mies ollut mieleltään mitenkään vajaa, vain fyysisesti vammautunut. Ja he kai nyt tapaili siinä mielessä ihan työajan ulkopuolella, ei semmoista voi kukaan estää.

Jos taas hoidettava on sellainen että on kyseenalaista voisiko häntä esim. käyttää hyväksi (kehitysvamma tm), niin suhde asiakkaaseen ei ole hyväksyttävä.

Työvuoron aikana ei koskaan ole hyväksyttävää sekstailla.[/QUOTE]

En nyt tiedä millaisia kriteereitä sulla tai työkavereillasi on seksikumppanin tai parisuhteen perustamisen suhteen, mutta aika harvalla normaalilla hoitajalla tulis mieleen tehdä mitään muuta kuin hoitotyötä kehitysvammaisen kanssa. Kysehän siis on törkeästä hyväksikäytöstä jos työntekijä alkaisi seksisuhteeseen älyllisesti vajaan keharin kanssa.
 
vierailija
Yli 10 vuotta sitten aloitin aikuisena yhdessä amiksessa. Muutin paikkakunnalle töihin jo kesällä ja yhtenä iltana baarista tarttui mukaan nainen joka paljastui myöhemmin koulun terkkariksi. Oli vähän noloa kun huomattiin asia mutta ei siitä voi seurata mitään.
 
Hoitoalalla
Itse olen tehnyt töitä lähinnä vanhusten ja kehitysvammaisten parissa eikä kyllä tulisi mieleenkään mikään seksuaalinen tai parisuhde heidän kanssaan. Lyhyen aikaa olin mielenterveys- ja päihdepuolen yksikössä ja ne ihmiset siellä on niin ongelmaisia, että ei kiitos heidänkin kohdalla.

Lisäksi olen naimisissa joten ei muut miehet kiinnosta töiden ulkopuolellakaan.
 

Yhteistyössä