Hoitajista kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on

Vieras
Saako kaikki samanarvoista hoitoa? Jos naama ei miellytä, saako hoitaja vittuilla ja olla töykeä? Huolestuttaako ketään muuta joutua joskus sairaalaan hoidettavaksi? Hoitajien tiuskiminen, määräily, jne. kuvittele, että hoitajilla ei ole aikaa käyttää vessassa. Joudut sen takia makaan vaipoissa vanhana, vaikka pidätyskyky olisi tallella. Et saa riittävästi kipulääkettä, tai sinua ei syötetä. Ainoastaan vaihdetaan vaipat. Niitäkin on, jotka joutuu oleen kaulaa myöten pissassa, kun vaippa joskus on jäänyt vaihtamatta.

Se, ettei hoitajilla ole aikaa viedä asiakasta vessaan heti kun sen tarve tulee, ei ole hoitajien vika. Vika on siinä, ettei hoitajia palkata tarpeeksi erinäisistä syistä johtuen.
Mutta noin muuten sun kannattaisi ottaa ne lääkkeesi ja käydä vaikka vähän päikkäreillä tässä välissä.

Kyllä ihmisen pitäisi päästä vessaan silloin kun hän sitä pyytää. Pitäisikö sairaaloihin palkata erikseen vessassa käyttäjiä, vai mitä ne hoitajat tekee sillä aikaa kun potilas haluaa vessaan?

[QUOTE="ahaa";29112245]Kyllä ihmisen pitäisi päästä vessaan silloin kun hän sitä pyytää. Pitäisikö sairaaloihin palkata erikseen vessassa käyttäjiä, vai mitä ne hoitajat tekee sillä aikaa kun potilas haluaa vessaan?[/QUOTE]

No ne varmaan hoitaa jotain muuta potilasta, ääliö!

[QUOTE="ahaa";29112245]Kyllä ihmisen pitäisi päästä vessaan silloin kun hän sitä pyytää. Pitäisikö sairaaloihin palkata erikseen vessassa käyttäjiä, vai mitä ne hoitajat tekee sillä aikaa kun potilas haluaa vessaan?[/QUOTE]

Niin mitähän ne tekis. Ei tokikaa töitä. :headwall:

Tai sitten istuu kahvihuoneessa juoruten ja pullaa syöden...rouva Virtasella on vaipat, laskee sinne vaan, niin vaihdetaan kuiviin sitten vaikka puolen tunnin päästä kun kahvitauko on ohi...

[QUOTE="ahaa";29112300]Tai sitten istuu kahvihuoneessa juoruten ja pullaa syöden...rouva Virtasella on vaipat, laskee sinne vaan, niin vaihdetaan kuiviin sitten vaikka puolen tunnin päästä kun kahvitauko on ohi...[/QUOTE]

Joo, näin se aina on.

Tervemenoo vaan kokeilemaan. Mä en ainakaan ehtinyt ees pullaa nuuhkaista noissa vuoroissa kun olin vanhainkodissa. Ja jos joskus 5 minuutiksi ehdit LAKISÄÄTEISELLE tauolle istahtaa, niin äkkiä oli kyllä joku omainen ovenpielessä taikka langanpäässä ja huoneiden kellot soi taas, että se siittä puolen tunnin kahvitauosta taas..

[QUOTE="vieras";29112212]Se, ettei hoitajilla ole aikaa viedä asiakasta vessaan heti kun sen tarve tulee, ei ole hoitajien vika. Vika on siinä, ettei hoitajia palkata tarpeeksi erinäisistä syistä johtuen.
Mutta noin muuten sun kannattaisi ottaa ne lääkkeesi ja käydä vaikka vähän päikkäreillä tässä välissä.[/QUOTE]

On sitä resursseissa joskus vikaa, mutta kyllä se ongelma välillä on hoitajien asenteessakin. Resursseihin on liian helppo aina vedota, vaikka oikeasti ei vaan viitisi ja jaksa ja ei huvita.

[QUOTE="äiti88";29112311]Joo, näin se aina on.

Tervemenoo vaan kokeilemaan. Mä en ainakaan ehtinyt ees pullaa nuuhkaista noissa vuoroissa kun olin vanhainkodissa. Ja jos joskus 5 minuutiksi ehdit LAKISÄÄTEISELLE tauolle istahtaa, niin äkkiä oli kyllä joku omainen ovenpielessä taikka langanpäässä ja huoneiden kellot soi taas, että se siittä puolen tunnin kahvitauosta taas..[/QUOTE]

Mihin lainkohtaan se tauko muuten perustuikaan?

[QUOTE="Vieras";29112317]On sitä resursseissa joskus vikaa,[/QUOTE]

:D :D :D :D poista toi "joskus" tuolta välistä pois kiitos, niin voidaan jatkaa asiallista keskustelua.

Hoitajan asenteessakin voi tietysti olla vikaa, koska jokaiseen tynnyriin tiedetysti mahtuu niitä mätiäkin omenoita. Onneksi harvoin tapaa niitä oikeasti mätiä tapauksia..

Hoidan työkseni vanhuksia, en tosin sairaalassa mutta vanhainkodissa. Meitä hoitajia on todellakin liian vähän! Pitäisi revetä joka suuntaan yhtä aikaa. Yhellä on pissahätä, yhellä kakkahätä ja muilla jotain muuta. Viikonloput ne vasta kivoja onkin kun meillä on 15 täysin autettavaa ja kaksi hoitajaa. Siihen päälle vielä ruokahuolto, tiskit, pyykit, kirjaamiset, ja työaikaa vähemmän kuin viikolla koska säästetään. Koita siinä sitten ehtiä joka paikkaan, lääkkeitäkin menee yhelle asukkaalle kello 11, osalle kello 12, sitten onkin kello 13 ja 14 lääkkeet....samoin aamu/ilta/päivällislääkkeet.

Oikeesti, tervetuloa tekemään työtä ja näkemään se todellisuus! Ei todella ole aikaa istuskeluun, ruokatauot sentään pidetään kun ne on lakisääteisiä. Ja kun istut alas syömään sen yhen kerran päivässä niin eiköhän summeri ala soimaan ja omaisia tulee. Ja tottakai heidän kanssaan on vaihdettava muutama sananen ja annettava postit. Ja kun pääset taas istumaan, ruoka onkin jo haaleaa. Ja samaa rataa joka päivä, välillä mennään illasta aamuun surutta, yhellä vapaalla....jäädään pitkään päivään, joustetaan ja joustetaan.....ja peruspalkka meillä ainakin vähän yli 1900e. Jos jotain muuta osaisin tehdä niin tekisin!!

Arvostus ja itsemäärämisoikeus. Onko potilailla näitä tarpeeksi? Jos itse olet sairas tai vanha, mikä sinulle olisi tärkeintä? Itsellä ainakin vessaan pääsy, ja puhtaana oleminen. Liian helposti laitetaan vaippoihin, ja makuutetaan sängyssä, lihakset siinä surkastuu, ja viimeinenkin kävelykyky loppuu.

[QUOTE="ahaa";29112356]Onko potilailla näitä tarpeeksi? [/QUOTE]

Ei ole. Mutta se ei liity hoitajiin noin yksioikoisesti, kuten sä näytät ajattelevan. Tyhjästä on paha nyhjästä. Ilman hyvin koulutettuja hoitajia, asiat vois olla vielä paljon huonommin.

Taitaa olla parempi toivoa, että lähtee kerrasta saappaat jalassa, kun joutua vuodeosastoille epämääräisiin oloihin sadististen hoitajien armoille. Jos syöt hyvin ruokasi, ja olet kiltisti, saatat päästä vessaan tunnin päästä. Hei et tällä kertaa pääsekään, kuse vaan vaippaan, se lämmittää kivasti.

Olen itse samaa mieltä että lähtisin mieluummin suorilta jaloilta. Vaikka teenkin sitä työtä. Töissä pitää olla ystävällinen ja hymyileväinen vaikka on kiire ja hommaa liikaa. Kohtelen vanhuksia silti hyvin vaikka kiire on koko ajan. Omasta asenteesta kiinni antaako sen näyttää vanhuksille.

[QUOTE="ahaa";29112356]Arvostus ja itsemäärämisoikeus. Onko potilailla näitä tarpeeksi? Jos itse olet sairas tai vanha, mikä sinulle olisi tärkeintä? Itsellä ainakin vessaan pääsy, ja puhtaana oleminen. Liian helposti laitetaan vaippoihin, ja makuutetaan sängyssä, lihakset siinä surkastuu, ja viimeinenkin kävelykyky loppuu.[/QUOTE]

niitä vanhuksia on niin erilaisia..

Toisilla lakkaa kroppa pelaamasta vaikka ymmärrys pelaisi, joten pienellä määrällä hoitajia ei kovin huonokuntoisia lähdetä vessaan taluttamaan. Se on turvallisuusriski sille vanhukselle ja myös hoitajille. Sitten on vaihtoehtona alusastia sängyn vieressä tai sängyssä ennen vaipoissa makuuttamista.

Toisilla sitten lakkaa se ymmärrys pelaamasta, ettei enää tajuta sitä pissahätää ja ne tulee housuun kumminkin, vaikka muuten oliskin liikkuva ja touhukas vanhus.

Kannattais tutustua oikeasti siihen työhön ennen kuin huutelee. En missään työpaikassa ole kohdannut sellaista, että vanhuksia järjestään vain makuutetaan vaipoissa, vaikka pystyisivät vessaankin tekemään.

Olen tutustunut työhön. Osa hoitajista tekee työnsä kuten kuuluu, osa ei. Ja tämä ilmenee nimenomaan siinä, kuinka kohtelee potilasta. Osa hoitajista haluaa päästä niin helpolla kun mahdollista. Tehdään pakolliset rutiinit, mutta ei kohdata ihmistä aidosti ja ystävällisesti. Ja juuri tämä on tärkeintä, että hoitaja on ystävällinen. Myöskin itsemääräämisoikeutta pitää kunnioittaa aina loppuun asti.

Ei saa kaikki. Olen nähnyt potilaille piruilevia hoitajia useita. Vaikka potilas ei edes ollut ns.hankala. Tokihan hoitoalalla on paljon loppuunpalamisia ym, mutta on myös alalle sopimattomia henkilöitä. Pelottaa oma vanhuus jos sen ajan näen, vielä enemmän pelottaa omaisten puolesta. aikkein pelottavin ajatus niin muiden kuin omallakin kohdalla on se että näännytetään nälkään ja janoon, ettei anneta nesteytystä edes tiputuksella. Sen julmempaa ei olekaan. En pelkää kipuja tai märkiä vaippoja, pelkään vaan tuota passiivisen eutanasian nimellä kulkevaa julmaa murhaamista jota paljon tehdään. Jos joku näin itse haluaa kuolla niin siittä vaan. Mutta kaikki ei halua.

Minua oksettaa ja inhottaa hoitajana nämä aloitukset. Tiedän - toki - että meitä on tällä alalla monenmoista vipeltäjää ja osa ei kuulu alalle ollenkaan. Koen loukkauksena nämä yleistykset, koska pyrin AINA hoitajana asiakkaan parhaaseen. Se ei aina tarkoita sitä mitä omainen tai asiakas itse vaativat, mutta toimintani perustuu sekä koulutuksen, että työkokemuksen antamaan osaamiseen, mutta myös työnantajani asettamiin vaatimuksiin!

Yhteistyössä