Hoitajien ja lääkärien ei tosiaan tarvitse ottaa koronarokotusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oikeusasiamieskin muistutti asiasta ja Tehykin tiedotti asiasta.

Lääkärien ja hoitajien ja harjoittelijoiden ei tarvitse ottaa koronarokotetta.

Heidän ei myöskään tarvitse kertoa rokotustilanteestaan työnanatajalle. Työnantajalla ei ole oikeutta tietää asiasta.

Työnantaja ei voi siirtää toiseen tehtäväön koronarokotusstatuksen perusteella, koska ei saa tietää onko henkilö koronarokotettu vai ei.

Sen sijaan INFLUENSSAROKOTE on niin törkeä, että se on säädetty pakolliseksi tartuntatautilain voimalla. Suurimmassa osassa tehtäviä ja virkaan valittaessa se vaaditaan. Influenssarokottamaton voidaan siirtää toiseen työtehtävään tai toissijaisesti irtisanoa.

Eipä tarvitse kenenkään enää miettiä kumman taudin ammattilaiset näkevöt suurempana uhkana.

Mä otin edellisvuonna influenssarokotteen elämäni ensimmäistä kertaa. Koskaan en ole influenssaa sairastanut. Viime vuonna ”unohdin” sen ottaa eikä esimies kysynyt siitä. Koronarokotteen ensimmäisen annoksen olen saanut, kesällä sitten toinen.

Eikä tämä rokoteasia kerro siitä kumpaa pidetään vaarallisempana. Totta kai koronaa pidetään vaarallisempana koska sen takia on rajoitukset, maskit ja tehostettu hygienia terveydenhuollossa.

Saahan sitä ihmetellä miksi toinen on pakollinen ja toinen ei, eikä työnantajan ole pakko asiasta tietää. Mielestäni sanat säännöt pitäisi olla kuitenkin.

Miksi levität rokotevastaisuutta täällä? Kaikki tuntemani ihmiset, jotka työskentelevät terveydenhuoltoalalla, ovat ottaneet rokotteen.
Mitä rokotevastaista on kirjoittaa tosiasioita? Viranomaisethan ovat päättäneet, että koronarokote ei ole pakollinen. Se on ihan ok ottaako vai ei. Jää yksityisasiaksi. Influenssa ei ole mikään flunssa ja influenssarokote on siksi laissakin säädetty pakolliseksi.

Korona voi hiipua niin kuin sikainfluenssakin eikä ole tarvetta vääntää hoitohenkilökunnalle vielä tässä vaiheessa ns pakkorokotteeksi tartuntatautilakia.
Seurataan varmaankin tilannetta.

Sairastin koronan, ei ole enää vasta-aineista suojaa. Olen myös hoitohenkilökuntaa ja olen ottanut ensimmäisen koronarokotteen ja ainakin olen tehnyt voitavani vastuullisesti suojellakseni potilaitani, itseäni ja perhettäni.
En halua olla myöskään se hoitaja, joka tartuttaisi potilaalle koronan ja aiheuttaisin mahdollisesti hänen kuolemansa.
Tartunnanjäljitys siis etsii tarkasti mistä korona on lähtenyt liikkeelle.

Sairastin koronan, ei ole enää vasta-aineista suojaa. Olen myös hoitohenkilökuntaa ja olen ottanut ensimmäisen koronarokotteen ja ainakin olen tehnyt voitavani vastuullisesti suojellakseni potilaitani, itseäni ja perhettäni.
En halua olla myöskään se hoitaja, joka tartuttaisi potilaalle koronan ja aiheuttaisin mahdollisesti hänen kuolemansa.
Millä perusteilla et ole edelleen mahdollisesti vastuussa koronan tartuttamisessa?
Samanlainen riskitekijä on rokotettu kuin rokottamaton. Eron tekee vain käsi-/yskimishygienia, maskin käyttö ja muut suositusten toteuttamiset tartuntojen välttämiseksi. Rokotettu ei voi käyttäytyä leväperäisesti, vaan oireettoman sairauden kantajana on syytä olla vieläkin tarkempi ihmisten läheisyydessä.

Ei ainakaan minun kohdallan. On mysteeri mistä sen sain. Tai sitten tartunnanjäljityksella on tietoa, kuka on sattunut olemaan kaupassa minun kanssani samaan aikaan tai hakemassa ruokaa. Tosin ei minulta kyselty, mistä tuota olin tehnyt. Vain yhtä henkilöä olin tavannut ennen ja häntäkin niin kauan aikaisemmin, ettei joutunut edes karanteeniin. Muut perheenjäsenet saivat sitten taudin minulta.

Hienoa!

Jos sut valitaan virkaan, sun pitää esittää todistus influenssarokotuksesta. Siis voihan sen jättää ottamatta, mutta sitten kannattaa unohtaa hoitotyöt.

Höpönlöpön. Meillä kothoidossa ei ainakaan vaadita kumpaakaan, joten kyllä, hoitotyötä voi tehdä rokottamatonkin - ainakin meillä. En ole itse ottanut kumpakaan, enkä ota ja ihan normaalisti teen töitä rokotettujen rinnalla. Enkä ole influennssaa sairastanut tai yhtään asiakasta vajaan 10v urani aikana tartuttanut. Luotan enemmän hygienia-asioihin ja tällä hetkellä myös maskin käyttöön. Ja sitä paitsi, liiton kanta oli jossain vaiheedsa, että työnanatajalle ei kuulu, oletko rokotettu vai et. Se on yksityisasia. Mutta paha se on mennä tietysti kieltäytymäänkään, jos meinaa työn saada. Ja meillä työnantaja keräsi kierolla tavalla tietoa koronarokotetuista laitattamalla nimen listaan, ketkä ottaa rokotteen, jotta hän voi sitten lähettää ne eteenpäin terkkariin rokotusaikojen varaamiseksi.

Millä perusteilla et ole edelleen mahdollisesti vastuussa koronan tartuttamisessa?
Samanlainen riskitekijä on rokotettu kuin rokottamaton. Eron tekee vain käsi-/yskimishygienia, maskin käyttö ja muut suositusten toteuttamiset tartuntojen välttämiseksi. Rokotettu ei voi käyttäytyä leväperäisesti, vaan oireettoman sairauden kantajana on syytä olla vieläkin tarkempi ihmisten läheisyydessä.

Rokotettu levittää huonommin eteenpäin virusta kuin rokottomaton eli siinä on hoitaja tehnyt itse sen mitä voi tehdä hoitotyötä tehdessä.
Jos tulee esim. joku intian virusvariantti ja rokote ei siihen tehoa yhtä hyvin, niin ainakaan se ei ole siis koronarokotetun syy vaan rokotteessa.
Hoitohenkilökunta kyllä pitää huolen käsihygieniasta, turvaväleistä ja hengitysmaskeista, niitä ilman ei tehdä siis töitä.

Ei ainakaan minun kohdallan. On mysteeri mistä sen sain. Tai sitten tartunnanjäljityksella on tietoa, kuka on sattunut olemaan kaupassa minun kanssani samaan aikaan tai hakemassa ruokaa. Tosin ei minulta kyselty, mistä tuota olin tehnyt. Vain yhtä henkilöä olin tavannut ennen ja häntäkin niin kauan aikaisemmin, ettei joutunut edes karanteeniin. Muut perheenjäsenet saivat sitten taudin minulta.

On varmaan erilaisia kyselijöitä, minulta kysyttiin ketä tapasin 2 vuorokautta ennen oireiden alkamista töissä, missä olin vapaa-ajalla/harrastukset/kaupat, työmatkat ja miten matkustin. Oliko maskia vai ei ja kenen kohdalla oli 15 min altistus tai vähemmän jos pienessä tilassa.

Höpönlöpön. Meillä kothoidossa ei ainakaan vaadita kumpaakaan, joten kyllä, hoitotyötä voi tehdä rokottamatonkin - ainakin meillä. En ole itse ottanut kumpakaan, enkä ota ja ihan normaalisti teen töitä rokotettujen rinnalla. Enkä ole influennssaa sairastanut tai yhtään asiakasta vajaan 10v urani aikana tartuttanut. Luotan enemmän hygienia-asioihin ja tällä hetkellä myös maskin käyttöön. Ja sitä paitsi, liiton kanta oli jossain vaiheedsa, että työnanatajalle ei kuulu, oletko rokotettu vai et. Se on yksityisasia. Mutta paha se on mennä tietysti kieltäytymäänkään, jos meinaa työn saada. Ja meillä työnantaja keräsi kierolla tavalla tietoa koronarokotetuista laitattamalla nimen listaan, ketkä ottaa rokotteen, jotta hän voi sitten lähettää ne eteenpäin terkkariin rokotusaikojen varaamiseksi.

Olet oikeassa, kotona tehtävään työhön/hoitotyöntekijöitä ei koske nämä ns pakkorokotus/influenssarokotukset.

Tulee mieleen tämä kotihoito.
Asukkaiden luona käy usein vain hoitajia ja harvakseltaan omaisia tai ei käy ollenkaan.
Jos hoitaja ei ole ottanut tätä vapaaehtoista koronarokotetta, vie taudin/viruksen vanhukselle.
Todennäköisesti on helppo tartunnanjäljityksen selvittää, kuka sen viruksen on vienyt vanhuksen kotiin. Tarvittaessa kaikki asukkaan luona käyneet hoitajat joukkotestataan, koska hoitaja voi viedä virusta työyhteisöön tai on voinut viedä sitä eteenpäin muille asukkaille. Tartuntaketjut on katkaistava nopeasti.
Omaiset on myös yleensä helppo jäljittää.

Yhteistyössä