Hoitajat, syöttekö osastolla/palvelutalossa tms. ylijäävää ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hoitsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hoitsu"

Vieras
Itse olen ollut töissä parissa pienessä palvelutalossa ja näissä ainakin on henkilökunta syönyt ruokaa mitä jäänyt asukkailta yli. Nyt olen pienellä sairaalaosastolla töissä ja sielläkin hoitajat syövät ruokaa jos sitä jää yli.

Jokainen asukas/potilas saa kyllä tarpeeksi ruokaa ja lisää ruokaa saa jos haluaa. Hoitajat syö sitten sen mitä jää. Joskus jää enemmän ruokaa, joskus hyvin vähän ja joskus ei oikeastaan mitään. Olisi mun mielestä tyhmää palauttaa astioissa ruokaa keittiölle jossa ne sitten heitetään roskiin.

Eihän tuo virallisesti sallittua ole, mutta mistäpä tuota ylempi taho saisi tietää. Pääasia on kuitenkin se, että ruokaa saavat tarpeeksi ne joille se ruoka on.

[QUOTE="a p";28996783]Salaa keittiöltä mekin syödään, mutta osastonhoitaja tietää asiasta. Hän itse käy ruokalassa syömässä ja maksaa ruuastaan, mutta ei ole meitä moittinut siitä että syömme ilmaiseksi ylijäänyttä ruokaa.[/QUOTE]

"Osastonhoitaja"/lähin esimies asiasta tietää ja syö ylijäänyttä ruokaa itsekin, harvoin käy syömässä ruokalassa.

Eikö tuo ole vähän perseestä ja jokseenkin säälittävää varastaa potilaille tarkoitettua ruokaa työpaikalta. Jokainen joka tuota harrastaa saisi tulla irtisanotuksi.

Olen ollut monella osastolla töissä ja joka paikassa on rosvopaistia syöty eli ylijäämä ruokaa. Ensin syötetään asiakkaat/potilaat ja jos jotaki jää niin siitä otetaan. Joissaki paikoissa myös oh on osallistunu jakoon, joissaki syödään salaa kun oh ei ole paikalla :)
Roskiin ne ruuat menee joten tosi tyhmää niitä on pois heittää. Vois vaikka olla maksua vastaan luvallista syödä niitä niin ei tarvis "varastaa".

• Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="vieras";28996805]Eikö tuo ole vähän perseestä ja jokseenkin säälittävää varastaa potilaille tarkoitettua ruokaa työpaikalta. Jokainen joka tuota harrastaa saisi tulla irtisanotuksi.[/QUOTE]

Se ruoka menee roskiin jos palautetaan keittiölle ja kyllä sitä välillä palautetaankin jos ei henkilökunta halua sitä ruokaa. Ei ole potilailta mitenkään pois koska ensin huolehditaan siitä, että kaikki potilaat saavat tarpeeksi syödäkseen ja lisää saa jos haluaa. Tämänhän kerroin jo aloituksessa.

[QUOTE="vieras";28996805]Eikö tuo ole vähän perseestä ja jokseenkin säälittävää varastaa potilaille tarkoitettua ruokaa työpaikalta. Jokainen joka tuota harrastaa saisi tulla irtisanotuksi.[/QUOTE]

:) Kuka hoitais ne asiakkaat jos lähes kaikki irtisanottaisiin?

Ei hyvää ruokaa kannata roskiin laittaa. Sillon kun hoitsuopiskelijana tein yövuoroja, niin oli oikeen kissanpäivät. Osastolle tuli aika paljon illalla potilasruokaa, hyviä voileipiä, jogurttia ja hedelmiä. Kyllä siitä aina köyhä opiskelijatyttö evästä sai ja hedelmiä vein kotiinkin.

Olen kyllä ollut töissä osastolla jossa "lihakeitto" ja kolme perunan palaa piti jakaa päivälliseksi yli kymmenelle asukkaalle. Paljoa siitä ei riittänyt enää jaettavaksi parille hoitajalle ;)

Oon ollu töissä hoivakodissa jossa kiintee ruoka esim. kokoperunat meni biojätteeseen ja kaikki liemimäinen kastikkeet, sopat sun muut pumpattiin vessasta alas. Et mielummin hoitajille ruuaksi kuin roskiin.
Eikä sitä ruokaa kukaan syö jos sitä on naftisti. Ensin syö asukkaat niin paljon kuin jaksaa ja sitten yli jäävästä ottaa henkilökunta siis jos sitä jää yli. Itellä on aina eväät mukana varuilta. Tuo kaksi perunan palaa kelluu keitossa on tuttua aina välillä :D

meillä kuormasta syöminen on ehdottoman kiellettyä, jos oh tietäis niin satikutia tulisi. mutta joskus iltavuorossa keittiö pistää ruokaa aivan hirveitä määriä esim. laatikkoruokaa saattaa jäädä yksi kokonaan koskematta niin kyllä me syödään sitä (niin ettei omaiset tai potilaat nää). Mä en ymmärrä mitä väärää siinä on jos syö ruokaa joka menis roskiin joka tapauksessa..

Olen kyllä ollut töissä osastolla jossa "lihakeitto" ja kolme perunan palaa piti jakaa päivälliseksi yli kymmenelle asukkaalle. Paljoa siitä ei riittänyt enää jaettavaksi parille hoitajalle ;)

Joskus on kyllä todella ärsyttävää jos keitto on pitkässä liemessä! Siinä sitten yrität jakaa ruuan potilaiden kesken niin, että kaikki saavat syödäkseen eikä olisi pelkkää lientä lautasella. Puuro taas sitten saattaa olla todella paksua.

[QUOTE="vieras";28996842]Oon ollu töissä hoivakodissa jossa kiintee ruoka esim. kokoperunat meni biojätteeseen ja kaikki liemimäinen kastikkeet, sopat sun muut pumpattiin vessasta alas. Et mielummin hoitajille ruuaksi kuin roskiin.
Eikä sitä ruokaa kukaan syö jos sitä on naftisti. Ensin syö asukkaat niin paljon kuin jaksaa ja sitten yli jäävästä ottaa henkilökunta siis jos sitä jää yli. Itellä on aina eväät mukana varuilta. Tuo kaksi perunan palaa kelluu keitossa on tuttua aina välillä :D[/QUOTE]

Kyllä mullakin on aina eväät kuitenkin varmuuden vuoksi mukana kun ei tosiaan aina sitä ruokaa jää tai sitten ruoka ei ole omaan makuun.

No voi jumalauta toihan on just sitä kestävää kehitystä; vähennetään jätevuorta, säästetään roskisten kuljettuskuluissa, säästetään biopussien ostossa jne....ja on myös eettisesti hyväksyttävää; maailmassa ihmiset kuolee nälkään ja täällä valitetaan että ruoka pitäisi mieluummin heittää roskiin kuin syödä!

[QUOTE="vieras";28996847]meillä kuormasta syöminen on ehdottoman kiellettyä, jos oh tietäis niin satikutia tulisi. mutta joskus iltavuorossa keittiö pistää ruokaa aivan hirveitä määriä esim. laatikkoruokaa saattaa jäädä yksi kokonaan koskematta niin kyllä me syödään sitä (niin ettei omaiset tai potilaat nää). Mä en ymmärrä mitä väärää siinä on jos syö ruokaa joka menis roskiin joka tapauksessa..[/QUOTE]

No sitä ongelmaa siinä on, että:

a) Syöt sitä ilman lupaa

b) Et maksa ruuasta, vaikka sinun kuuluisi vähintään maksaa ruuan hinta

c) Tulee vähän olo, että onko lähihoitajien / sairaanhoitajien palkkataso tosissaan noi huono, että pitää salaa syödä ruokaa jota ei ole edes tarkoitettu hoitohenkilökunnalle.

Käsittääkseni ainakin suurin osa sairaanhoitopiireistä tarjoaa henkilökunnalle mahdollisuuden työpaikkaruokailuun ja jokainen halukas pääsee tahtoessaan syömään työnantajan tarjoamaan ruokaan, josta luonnollisesti kuuluu maksaa.

Ilman lupaa syöminen = varastamista

Tästä ei pääse yli eikä ympäri.

Sellainen "ongelma" siinä on, että kun hoitajat tyhjentävät ruoka-astiat, luulee keittiö tekevänsä juuri oikean määrän ruokaa potilaille. Jos taas se kokonaan koskematon laatikkoruoka tms. palautettaisiin keittiölle, tajuaisivat he vähemmänkin riittävän ja syntyisi säästöä, kun hukkaruokaa, jota hoitajat sitten maksamatta syövät, ei syntyisi.

• Tykkää
Reactions: Porho
Voihan sen ruoan kipata ensin puhtaaseen biojätepussiin ja kauhoa sitten sieltä suihinsa, jos se ei sitten olisi varastamista? Kun siitähän tässä ilmiössä on kyse; ruoka jota syödään ei ole kenenkään muun omaisuutta kuin kaatopaikan. Siihen roskiksen ja ruoka-astian väliin kun tunkee oman lautasensa, niin ei kyllä mun mielestä syyllisty rikoksista suurimpaan. Olkoon sitten eettisesti arveluttavaa vastustaa esimiehen ohjetta, mutta on se totta vieköön kestävämpää kehitystä kuin ylijäämien kuljettaminen kaattikselle.

[QUOTE="syöjätär";28997001]Voihan sen ruoan kipata ensin puhtaaseen biojätepussiin ja kauhoa sitten sieltä suihinsa, jos se ei sitten olisi varastamista? Kun siitähän tässä ilmiössä on kyse; ruoka jota syödään ei ole kenenkään muun omaisuutta kuin kaatopaikan. Siihen roskiksen ja ruoka-astian väliin kun tunkee oman lautasensa, niin ei kyllä mun mielestä syyllisty rikoksista suurimpaan. Olkoon sitten eettisesti arveluttavaa vastustaa esimiehen ohjetta, mutta on se totta vieköön kestävämpää kehitystä kuin ylijäämien kuljettaminen kaattikselle.[/QUOTE]

Joo, mutta kuten edellisessä viestissä hyvin kerrottiinkin jo, luulee keittiö tekevänsä juuri oikean määrän ruokaa, koska hoitajat varastavat ruuan ja syövät sitä salaa.

Jos ruuat palautettaisiin keittiöön, ensi kerralla ruokaa tehtäisiin vähemmän ja todellista ruuan säästöä tulisi.

Kun tein töitä vuodeosastolla, en pystynyt syömään sitä ruokaa. Sen haju sekoittui siihen vanhojen, sairaiden ihmisten, eritteiden ja lääkkeiden hajuun, ja kun ensin tunnin katselit miten joku kakoo ja oksentaa ja räkii ja sylkee pinaattikeittoa, siivoat sitä sulamattomana jonkun vaipasta ja sitten kippaat ne ylijäämät johonkin laskisäiliöön, en kertakaikkiaan pystynyt vaan pesemään käsiä ja ottamaan omaa annosta kärrystä. Ihan hirveä kuraa se ruoka oli muutenkin, ilman näitä ruokahalua vieviä tekijöitä.

Yhteistyössä