Hoitajat! Lääkelaskuun apua!

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Helppiä lääkelaskuun! Olen jo viitisen vuotta työelämässä ollut sairaanhoitaja ja lääkelupaa uusimassa, kolme tenttiä jo tehnyt ja ne hylätty, vain tämän alempana olevan vittumaisen laskun takia. En ymmärrä, miten ihmeessä tämä lasketaan?

Potilaalle on määrätty annettavaksi laskimoon 900 mg klindamysiiniä. Olet laimentanut 900 mg yllä mainittua klindamysiinivalmistetta 50 millilitralla fysiologista keittosuolaliuosta.

Valmisteyhteenvedon mukaan infuusionopeus ei saa ylittää 30 mg/min.

Mikä on suurin sallittu infuusionopeus ml/min?

vierailija
Olet ollut viisi vuotta töissä ja et osaa tätä laskea? Rupean oikeasti olemaan sitä mieltä, että joku kunnon valtakunnallinen päättötentti pitäis olla, kaikkien ei tarttis valmistua...

• Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Jos sulla on siis 900 mg lääkettä sisältävä 50 ml:n neste, niin todellako et osaa laskea tuota (lääkenesteen vahvuus on siis 18 mg/ml) ? Voi olla potilaalle vaarallista sun työskentely jos peruslaskutoimitukset ei onnistu...

vierailija
Ensin matikkataidot kuntoon ja sitten potilaiden pariin. Hanki jostain lääkelaskukirja ja ala opiskelemaan oikein kunnolla.
Et ikinä halua joutua siihen tilanteeseen että olet aiheuttanut potilasvahingon omalla osaamattomuudellasi.:unsure:
Toivottavasti saat homman haltuusi.(y)

vierailija
Kyllä minä kuule olen työni osannut hoitaa, joten älä huoli, ja ikinä viiden vuoden aikana ole tarvinnut tuollaisia laskuja laskea. Eikä tule tarvitsemaan jatkossakaan.

vierailija
Eiköhän ne pyllyt tule puhtaaksi vähän vähemmälläkin laskutaidolla. Suomi on ylikouluttamisen luvattu maa.
Tässä vaan on se ongelma, että tuo lupa on (sairaanhoitopiirin niin halutessaan) valtakunnallinen ja voimassa 5v. Eli vaikka ap ei nyt muuta tekisikään kuin pyyhkisi pyllyjä tai hoitaisi vanhusten verenpaineen mittaamisen (lähihoitajan töitä, huonoa työn organisointia), niin ap voi vaihtaa työpaikkaa vaikka paikalliseen yliopistolliseen keskussairaalaan, joka palkkaa ap:n koska hänellä on Sairaanhoitajan pätevyys, ja ajantasainen lääkelaskutaito.
Ap:n nykyinen työnantaja on asettanut kriteereiksi, että pätevä SAIRAANHOITAJA hallitsee tämän osa-alueen vaikkei sitä nykyisessä tehtävässään tarvitsekaan.

Kyllä minä kuule olen työni osannut hoitaa, joten älä huoli, ja ikinä viiden vuoden aikana ole tarvinnut tuollaisia laskuja laskea. Eikä tule tarvitsemaan jatkossakaan.
Tuo täydellisenä pahvina oleminen matematiikan suhteen kertoo ikävä kyllä yleisemminkin loogiseen ajatteluun kykenemättömyydestä. Vastuuntuntoakaan ei näytä ihan hirmuisesti olevan...

vierailija
Huono provo tai sitten aloittaja on muuntokoulutettu lähihoitaja. Ei voi olla mahdollista valmistua sairaanhoitajaksi osaamatta peruskoulutason matematiikkaa.
Ei "ennen vanhaan" näitä tarvittu.
Itse aloitin opiskelut 2005, ja olimme ensimmäinen ryhmä joiden piti puolivuosittain päästä lääkelaskut läpi koulussa (opetusta laskujen suhteen ei ollut kuin 1h/viikko yhden jakson ajan)

Niin, eihän sellaisia hommia tarvitse osata, joita ei päivittäin tee. Tuloksena potilas kuolee, mutta siitä voi kertoa olevansa järkyttynyt ja maksaa pikku sakot...

"Syyttäjän mukaan hoitaja aiheutti huolimattomuudellaan potilaan kuoleman. Lääkäri oli määrännyt potilaalle annettavaksi morfiinia tunnissa viisi milligrammaa.
Syytteen saanut hoitaja oli jo edellisenä päivänä asentanut kipupumpun valmiiksi. Tuolloin hän kävi läpi laitteen toimintaa kahden muun hoitajan kanssa. Laite oli ollut kaikille hoitajille varsin vieras. Syytetty kertoo, että hän oli viimeksi käyttänyt laitetta yhdeksää kuukautta aiemmin.Kukaan hoitajista ei huomannut, että kipupumpussa oli ohjeasetuksena valittavissa joko milligrammat tai millilitrat.
Valviran mukaan milligrammojen erottaminen millilitroista kuuluu sairaanhoitajan lääkelaskentaosaamisen perustaitoihin. Hoitajan olisi pitänyt ymmärtää koulutuksensa perusteella, että hänen annostelemansa morfiinimäärä on liian suuri."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/695a7b6c-6b02-46cd-b551-4a8dd95a4bf9

Yhteistyössä