Hoitajat, keikkatöistä kieltäytyminen ja karenssi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietamaton11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietamaton11

Vieras
Olen aloittelemassa keikkatyötä ja tukiasiat mietityttää. Miten muut olette hoitaneet työkkärin kanssa asioinnin? Pointtina siis se, että kun aloitan keikkailun ja otan jotain tarjottuja vuoroja vastaan niin jos/kun saa myös työttömyyspäiviltä ansiosidonnaista päivärahaa niin voiko lain mukaan edes tarjotusta keikkatyöpäivästä kieltäytyä? Työkkärin sivuilla lukee, että jos kieltäytyy alle 2vk kestävästä työstä niin saa 30 päivän karenssin?

Miten muut olette hoitaneet asian? Ahdistaa tilanne, että jos kieltäydyn jostain keikasta ja sen perusteella voisin saada karenssin tai maksamaan vaikka tukia takaisin. Ja pitäähän työntekijän tietysti saada vapaatakin pitää.

Työkkäri ei saa mistään tietää mitä keikkoja sinulle on tarjottu ja mitä ei.

Käytännössä tuo työstä kieltäytyminen koskee vain työkkärin itsensä lähettämiä ns työtarjouksia.

Itse olin työkkärin kirjoilla ja sain liiton rahaa kun tein keikkaa. Ei työkkäri sitä mistään tiennyt oliko mulle tarjottu vuoroja. Ei esimiehillä ole aikaa työkkäriin jatkuvasti ilmoitella, että taas se yksi nyt kieltäytyi vuorosta. Eikä se edes aina ole edes esimies soittaa vaan illalla tai viikonloppuisin se voi olla joku hoitajista ja mistä se esimies voisi tietää kenelle kaikille on soitettu.

Työkkäri ei tosiaan saa koskaan tietää, otitko keikan vastaan vai et. Sillä, joka sua keikalle soittaa, ei kiinnosta lähteä soittelemaan ja ilmoittelemaan kenellekään, että kieltäydyit tarjotusta vuorosta.Se vaatisi häneltä melkoisen paperityön, eikähän hän edes tiedä mistä syystä kieltäydyit työvuorosta.
Keikkailu on mukavaa ja siitä kannattaa ottaa kaikki ilo irti. Keikkaile reippaasti eri työtehtävissä ja eri osastoilla, niin löydät sen työyhteisön ja työn, josta nautit eniten. Priorisoi sitten näitten keikat etusijalle että saat jalan oven väliin. Mukavia ja mielenkiintoisia keikkatöitä! :)

miksi tarjotusta työstä pitää kieltäytyä.

No jos nyt ajatellaan, että teet vain lyhyitä pätkiä, etkä mitään pitkää sijaisuutta johon kuuluu normaalit vapaat, niin vapaapäivät on ihan kivoja.. keikkaillessa kun töitä saattaisi tulla vaikka kuukauden jokaiselle päivälle.

Ja minä ainakin näin yksinhuoltajana joudun kieltäytymään niistä vuoroista jotka tulee tosi pienellä varoitusajalla, esim. 30 min. Koska enhän mä ehdi järjestämään lapsen hoitoa. Ja ilta-ja yövuoroja en voi ottaa lainkaan, koska lapsella ei mahdollisuutta vuorohoitoon.

miksi tarjotusta työstä pitää kieltäytyä.

Keikkatyöt tulevat usein lyhyellä varoitusajalla. Lapsen hoitoaikoja voi olla vaikea järjestää, esimerkiksi aamuhoito on varattava hyvissä ajoin. Lisäksi keikkalaisellakin on elämä, jota ei kannata täysin hylätä keikkojen vuoksi, koska sitten se elämänlaatu kyllä helposti kärsii.
Keikkaa riittää hoitoalalla vaikka joskus sanoisikin ei.

Olen aloittelemassa keikkatyötä ja tukiasiat mietityttää. Miten muut olette hoitaneet työkkärin kanssa asioinnin? Pointtina siis se, että kun aloitan keikkailun ja otan jotain tarjottuja vuoroja vastaan niin jos/kun saa myös työttömyyspäiviltä ansiosidonnaista päivärahaa niin voiko lain mukaan edes tarjotusta keikkatyöpäivästä kieltäytyä? Työkkärin sivuilla lukee, että jos kieltäytyy alle 2vk kestävästä työstä niin saa 30 päivän karenssin?

Miten muut olette hoitaneet asian? Ahdistaa tilanne, että jos kieltäydyn jostain keikasta ja sen perusteella voisin saada karenssin tai maksamaan vaikka tukia takaisin. Ja pitäähän työntekijän tietysti saada vapaatakin pitää.

"Alle 2vk kestävästä?"

Se työnantaja ei edes tiedä mistään että olet työkkärissä kirjoilla jos et sitä itse kerro. Sen lisäksi sillä tuskin on suurempaa intressiä rikkoa välejänne käyttämällä aikaa siihen, että yrittäisi junailla sinulle karenssi.

Voi että mikä pönttö sä olet. Onko sulla aivoja ollenkaan? Eilen Majuri-case ja nyt tämä.

No joo, toisaalta tää keskustelu kuvastaa hyvin nykyistä ilmapiiriä, jossa työtön saa koko ajan hysteerisesti pelätä, että häntä rangaistaan kaikesta mitä tekee tai jättää tekemättä. Ja jossa toisaalta epäillään jo lähtökohtaisesti sitä työttömän moraalia niin, ettei yhtään luoteta että hänellä ehkäpä on omaakin harkintakykyä joko ottaa keikkaa tai jättää ottamatta.

Yhteistyössä