Hoitajat haluaa tonnin lisää palkkaa, perusteluna mm. ”yhtä kauan opiskelleen” insinöörin palkka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tällä logiikalla minä 5 vuotta opiskelleena luokanopettajana vaadin saada saman palkan, kuin kaupungilla lakimiehenä työskentelevä juristimieheni, jonka koulutus kesti myös 5v. Kaiken kukkuraksi miehen työajat ovat joustavammat ja työ huomattavasti vähemmän kuormittavaa kuin minulla.

• Tykkää
Reactions: m1es ja AivanSama
Tällä logiikalla minä 5 vuotta opiskelleena luokanopettajana vaadin saada saman palkan, kuin kaupungilla lakimiehenä työskentelevä juristimieheni, jonka koulutus kesti myös 5v. Kaiken kukkuraksi miehen työajat ovat joustavammat ja työ huomattavasti vähemmän kuormittavaa kuin minulla.
Ainoostaan korotus voisi tulla lastentarhan puolelle. Opettajilla 4kk lomaa vuodessa ja palkallista. Joten kyllä kerkee levähtää hyvin.

Pitäiskö tasapäistää kaikki palkat niin, että millään alalla ei olisi toisia parempi palkka? Ei sitten tarvitsisi vertaila ja itkeä, että tuo saa enempi palkkaa. Ei kun ainiin, jotkin ammatit nyt on aika hiton paljon vaativampia ja vaarallisempia kuin hoitajan työ. Ei taitaisi kirurgi suostua samaan palkkaan kuin hoitaja.
Mutta ihan rehellisesti joillakin aloilla voisi palkkoja kyllä hieman laskeakin. Esim. juristien palkat ovat ihan törkeitä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Pitäiskö tasapäistää kaikki palkat niin, että millään alalla ei olisi toisia parempi palkka? Ei sitten tarvitsisi vertaila ja itkeä, että tuo saa enempi palkkaa. Ei kun ainiin, jotkin ammatit nyt on aika hiton paljon vaativampia ja vaarallisempia kuin hoitajan työ. Ei taitaisi kirurgi suostua samaan palkkaan kuin hoitaja.
Mutta ihan rehellisesti joillakin aloilla voisi palkkoja kyllä hieman laskeakin. Esim. juristien palkat ovat ihan törkeitä.
Juristit ovat törkeitä.

Jotenkin ristiriitaista kun olen kuullut valituksia että ei jakseta ja ei ole resursseja ja ettei riitä hoitajia ja...

Luulisi, että tuossa tilanteessa oltaisiin ennemmin haluamassa enemmän vapaapäiviä samalla palkalla ja samalla lisää hoitajia.

Mut mistäs mä tiedän. Kai raha sit saa jaksamaan vaikka mitä p.askaa.

• Tykkää
Edelleen ihmettelen:
Duunitorin vertailussa
"Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Lähihoitaja on 2 776 euroa kuukaudessa.
Palkka oli kuntasektorilla 2 847 € (38210 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 483 € (98 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 627 € (18511 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020". Onko tämä oikeasti niin huono palkka? Olen itse yksityisyrittäjä, niin en oikeasti tiedä, että mikä nykyään on huono palkka. Tuollaisiin summin en missään tapauksessa pääse, vaikka opiskelin 7 vuotta yliopstossa.

Jotenkin ristiriitaista kun olen kuullut valituksia että ei jakseta ja ei ole resursseja ja ettei riitä hoitajia ja...

Luulisi, että tuossa tilanteessa oltaisiin ennemmin haluamassa enemmän vapaapäiviä samalla palkalla ja samalla lisää hoitajia.

Mut mistäs mä tiedän. Kai raha sit saa jaksamaan vaikka mitä p.askaa.
Jos maksetaan enemmän palkkaa, saataisiin lisää hoitajia eikä tarvitsisi koko ajan vetää vajaalla henkilökunnalla ja väsyä sen takia vielä lisäö

• Tykkää
Reactions: Piccolina
Edelleen ihmettelen:
Duunitorin vertailussa
"Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Lähihoitaja on 2 776 euroa kuukaudessa.
Palkka oli kuntasektorilla 2 847 € (38210 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 483 € (98 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 627 € (18511 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020". Onko tämä oikeasti niin huono palkka? Olen itse yksityisyrittäjä, niin en oikeasti tiedä, että mikä nykyään on huono palkka. Tuollaisiin summin en missään tapauksessa pääse, vaikka opiskelin 7 vuotta yliopstossa.
Noihin palkkoihin pääsee kun saa vuorolisiö ja puolipakolla tehtyjä ylitöitä

Jos maksetaan enemmän palkkaa, saataisiin lisää hoitajia eikä tarvitsisi koko ajan vetää vajaalla henkilökunnalla ja väsyä sen takia vielä lisäö

Onko tää jotain hoitajan matematiikkaa?

Siis jos maksetaan enemmän palkkaa niin kunnalla/kaupungilla/terveysyhtymällä/mikä ikinä palkan maksaakin ei ole varaa palkata edes sitä määrää hoitajia mitä nyt.

Ei se, että palkkoja ńostetaan lisää rahamäärää mikä palkkoihin on varattuna.

• Tykkää
  • Rakkaus
Ei onnistu. Esim. keittiöapulaisille ja siivoojille 1700-2000 bruttopalkka on riittävä. Heidän työ on helppo ja yksinkertainen.

Onko tää jotain hoitajan matematiikkaa?

Siis jos maksetaan enemmän palkkaa niin kunnalla/kaupungilla/terveysyhtymällä/mikä ikinä palkan maksaakin ei ole varaa palkata edes sitä määrää hoitajia mitä nyt.

Ei se, että palkkoja ńostetaan lisää rahamäärää mikä palkkoihin on varattuna.
Jos pystytään täyttämään kaikki petipaikat niin sehän on suuri plussa jo kansanterveydellisesti. Ei ole ilmaista pitää tiloja tyhjinä

• Haha
Reactions: -roosaruusa-
Miksi roosa nauraa? Tiedät varmasti kuinka tärkeää on saada syöpähoidot ajoissa eikä odottaa kotona, että pääsisi sille tyhjälle paikalle. Hoitopaikka pysyy tyhjänä kun ei ole tarpeeksi hoitajia.

Miksi roosa nauraa? Tiedät varmasti kuinka tärkeää on saada syöpähoidot ajoissa eikä odottaa kotona, että pääsisi sille tyhjälle paikalle. Hoitopaikka pysyy tyhjänä kun ei ole tarpeeksi hoitajia.

"Jos pystytään täyttämään kaikki petipaikat niin sehän on suuri plussa jo kansanterveydellisesti"

Mites se luetunymmärtäminen?

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Mielestäni hoitajien palkka on ihan ok-tasolla. Minkään alan palkkausta ei pitäisi arvottaa koulutuksen perusteella, mutta siihenkin nähden sairaanhoitajat ovat suunnilleen sopivalla tasolla. Lähi- ja perushoitajat ovat oikeastaan hyväpalkkaisia koulutustasoon suhteutettuna. Mutta kuten todettua, ei koulutustaso ole mikään mittari. Paljon oleellisempi mittari on se, toimitko itsenäisellä vai valvotulla tasolla ammattiasi harjoittaessasi. Insinööri toimii yleensä itsenäisellä tasolla tehden omia päätöksiä ilman valvontaa. Sairaanhoitaja taas on lähes aina riippuvainen ylemmän tason tekemistä hoitopäätöksistä ja toteuttaa käytännössä lääkärin määräyksiä. Vanhan totuuden mukaan vastuusta maksetaan. Mutta tämäkin on turhaa vertailua koska insinöörit ja sairaanhoitajat ovat kaksi ihan eri asiaa. Jos haluaa insinööriksi, menee lukemaan sitä alaa ja jos haluaa sairaanhoitajaksi, lähtee opiskelemaan sitä.

En ole hoitoalalla työssä, mutta olen ymmärtänyt ongelmien olevan ensisijaisesti muita kuin rahaan liittyviä. Työaikaongelmat ja työn kuormitukseen liittyvät. Tämä linkittyy oleellisesti siihen, että hoidettavina ovat ihmiset, mikä aiheuttaa eettisiä ongelmia. On pakko joustaa kun hommia ei voi vaan jättää kesken sillä minuutilla kun päivä tulee täyteen ja ammattietiikka sekä minäkuva joutuvat koville ristipaineessa. Tämän ratkaisemiseksi tarvittaisiin rahaa, mutta mieluummin niin, että palkattaisiin lisää ihmisiä kuin että annettaisiin niille työhönsä väsyneille lisää rahaa, että jaksaisivat vielä vähän ennen burnoutia.

Hoitajien lakko on oikeutettu ja laillinen työtaistelutoimenpide. En usko, että meillä on varaa lähellekään sellaisiin korotuksiin kuin hoitajat haluavat, mutta aina saa vaatia. Tehy ja Super ovat onnistuneet erinomaisesti omassa edunvalvonnassaan ja saaneet niin hoitajat kuin kansalaisetkin agitoitua pitämään palkkakuoppaa kiistattomana tosiasiana. Nyt on sitten pakko mennä lakkoon koska odotukset on vuosien varrella ladattu niin kovaksi. Veronmaksajana toivon, että tulevia korotuksia ei rahoiteta lainalla tai veroja nostamalla, vaan leikkaamalla jostain muualta.

Lähihoitajan koulutus kestää kuitenkin kolme vuotta, niin onko se nyt niin vähän? Ala ei ole houkutteleva, hoitajat irtisanoutuvat pakollisten ylitöiden takia. Ei vaan jaksa. Sitten nuo ylityörahat lasketaan normaaliksi palkaksi ja kauhistellaan kuinka hyvin hoitajat tienaa.

Yhteistyössä