Hoitajana vanhuspuolella, miksei muuallakin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sininen enkuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sininen enkuli

Vieras
Onko teille koskaan käynyt niin, että vanhat papparaiset ehdottelevat teille vaikka mitä?
Olen saanut paljon suoria ehdotuksia, pepusta puristeltu useamman kertaa esim. iltapesujen aikana, yritetään kähmiä hississä tai muuta vastaavaa.

Pomo ei ota kantaa asioihin ja kuittaa kaiken sillä, että he ovat vanhoja ja yksinäisiä.

Sanotteko suoraan, että nyt riittää jos vanhus jotain yrittää vai mitä teette?

Korostan vielä, että eivät kaikki pappparaiset ehdottele. Mutta on kyllä niitäkin jotka ovat ihan mahdottomia.

Mä sanon suoraan että tuollainen toiminta ei sovi ja että sopii olla ilman apua ellei kourimatta voi olla ( jos potilas on sellainen että ymmärtää sanoman ).
Ei sellaista pidä katsella/ sietää.

Ehdotukset on menneet toisesta korvasta samantien ulos, muuten on tainneet olla sen verran huonokuntoisia että muutamaa (vahingossa?) tapahtunutta hipaisua lukuunottamatta ei mitää merkittävää ole tapahtunut.

Mä sanon suoraan että tuollainen toiminta ei sovi ja että sopii olla ilman apua ellei kourimatta voi olla ( jos potilas on sellainen että ymmärtää sanoman ).
Ei sellaista pidä katsella/ sietää.

samoin.
ja jos ei muuten mene jakeluun, niin mahdollisuuksien mukaan toinen hoitaja tulee mukaan jos tapaus on sellainen että kourii kaikkia. tai vaihdetaan hoitajaa.
mutta niissä tapauksissa joissa asiakas ei ymmärrä mitä tekee, esim jotkut dementikot, homma on pakko kuitata huumorilla.

Joo, todella napakasti estät ja sanot. Kyllä dementtikin lopettaa jos olet tiukkana, se vaan koettaa uudestaan kun ei se muista.
Hoitohenkilökunnan pitäisi enemmän suojella fyysistä koskemattomuuttaan. Potilaista on tullut nykyään härskejä kaikissa sanomisissaan ja tekemisissään. Omat oikeudet kyllä tiedetään ja hoitajia kohdellaan välillä kuin piikoja, ja suoraan sanotaankin että piikana olet!

[QUOTE="vieras";24271367]samoin.
ja jos ei muuten mene jakeluun, niin mahdollisuuksien mukaan toinen hoitaja tulee mukaan jos tapaus on sellainen että kourii kaikkia. tai vaihdetaan hoitajaa.
mutta niissä tapauksissa joissa asiakas ei ymmärrä mitä tekee, esim jotkut dementikot, homma on pakko kuitata huumorilla.[/QUOTE]

Mä olen kohdannut sellaisenkin joka olisi raiskannut ellei jotain olisi tehty, joten mieshoitaja hoiti tämän potilaan aina kun vaan mahdollista, muuten kaksi naista ja aina pakoreitti+ turvapuhelin vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;24271385:
Omat oikeudet kyllä tiedetään ja hoitajia kohdellaan välillä kuin piikoja, ja suoraan sanotaankin että piikana olet!

Mä kyllä sanon ana potilaille että mä en ole palvelija vaan autan/ ohjaan tekemän itse että omatomisuus säilyy. Korostan sitä että ellei tee itse niin päätyy makaamaan nopeammin sängyn pohjalle laskemaan alleen.
En mä ainakaan suostu esim. pesemään sellaista potilasta jolla omat kädet toimii ja muutenkin osaa ja pystyy hoitamaan homman itse, esim. pienellä ohjauksella.

puututaan töissä heti ahdisteluihin,eräs asukas on saanut 2 varoitusta jo,kolmannesta asumis oikeus katoaa herralta. leikkimielellä monikin vanhempi herra (85 +) höpöttelee,mutta jonkin verran leikkiä pitää sietää,todellista ahdistelua taas ei yhtään! työnantajan velvollisuus on puuttua tuollaisiin!

Nämä kuitenkin ihan ymmärtävät, että mitä tekevät ja sanovat. Dementikot ovatkin ihan toista maata.

Tästä on palaverissa ollut useasti puhetta, mutta pomo ei vaan ole saanut koskaan keskusteltua tiettyjen asukkaiden kanssa asiasta. Kuitenkin nämä samat ehdottelijat ovat ensimmäisenä pomolle valittamasssa hoitajasta, joka on joskus kieltänyt jotain.
Hetken päästä istutaan sitten pomon puhuttelussa...

Tietyllä tapaa pomo ei halua uskoa, että meitä hoitajia ahdistellaan. Onhan nämä papparaiset kovin herttasia. Ja hän tykkää ajaa vanhusten asioita sekä parantaa niitä.
Toisaalta, nyt hän tekee sen meidän hoitajien kustannuksella.

Mä kyllä sanon ana potilaille että mä en ole palvelija vaan autan/ ohjaan tekemän itse että omatomisuus säilyy. Korostan sitä että ellei tee itse niin päätyy makaamaan nopeammin sängyn pohjalle laskemaan alleen.
En mä ainakaan suostu esim. pesemään sellaista potilasta jolla omat kädet toimii ja muutenkin osaa ja pystyy hoitamaan homman itse, esim. pienellä ohjauksella.

Kun on niitä potilaita jotka luulevat sairaalaan tullessaan että tulevat Kämpin hotelliin, nurisevat ruuasta ja hoidosta. Eräs mies oletti että koska hän on sairaalassa, hänen ei tarvitse nousta sängystä ollenkaan ja että hänet hoidetaan petiin. Järkytys oli suuri kun pitikin nousta vessaan pissalle, eikä hoitaja kiikuttanutkaan hänelle wc-tuolia. Haukuthan siitä sai, ja muistutuksen että jos lukee itsellensä tällaisen ammatin, täytyy olla nöyrä ja palvella asiakasta, koska asiakas on aina oikeassa. Lievimmästä päästähän tuo on, ja dementitkin ymmärtää, sekä aidosti sairaat, mutta kyse on selväjärkisestä aikuisesta ihmisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;24271385:
Joo, todella napakasti estät ja sanot. Kyllä dementtikin lopettaa jos olet tiukkana, se vaan koettaa uudestaan kun ei se muista.

jos asiakkaalla on esim alzheimerintaudin ja lewynkappaletaudin sekamuoto, harhoja ja agressiivisuutta eikä ympäristöön orientoitumisesta tietoakaan, sellaiselle asiakkaalle lopettamaan komentelu on lähinnä signaali vetää hoitajaa turpaan.
sellaiset asiakkaat ovat onneksi harvassa.

Nämä kuitenkin ihan ymmärtävät, että mitä tekevät ja sanovat. Dementikot ovatkin ihan toista maata.

Tästä on palaverissa ollut useasti puhetta, mutta pomo ei vaan ole saanut koskaan keskusteltua tiettyjen asukkaiden kanssa asiasta. Kuitenkin nämä samat ehdottelijat ovat ensimmäisenä pomolle valittamasssa hoitajasta, joka on joskus kieltänyt jotain.
Hetken päästä istutaan sitten pomon puhuttelussa...

Tietyllä tapaa pomo ei halua uskoa, että meitä hoitajia ahdistellaan. Onhan nämä papparaiset kovin herttasia. Ja hän tykkää ajaa vanhusten asioita sekä parantaa niitä.
Toisaalta, nyt hän tekee sen meidän hoitajien kustannuksella.

Ei se, että olet lukenut itsellesi hoitajan ammatin ja olet Valviran listoilla, poista sun henkilökohtaista koskemattomuutta. Ohjaat tiukasti mutta ystävällisesti potilaan vaikka Seksitreffit-sivustolle mistä saa tällaista puristeluhoivaa.

Toisaalta on myös pomon velvollisuus ottaa asia puheeksi ja muistuttaa asukkaita, että me hoitajat olemme siellä vaan antamassa perushoitoa. Seksuaalista mielihyvää saavat hakea itse.

Usein iltavuorossakin mietitään, että miten voisi sanoa niin, että asukas ei suutu ja menisi sitten pomolle valittamaan huonosta palvelusta.

Piiaksikin meitä kutsutaan ja usein papparaiset vetoavatkin siihen, että kyseessä on palvelutalo ja he vaativat palvelua. Heille siis palvelu on kaikenlaista palvelemista.

Toisaalta on myös pomon velvollisuus ottaa asia puheeksi ja muistuttaa asukkaita, että me hoitajat olemme siellä vaan antamassa perushoitoa. Seksuaalista mielihyvää saavat hakea itse.

Usein iltavuorossakin mietitään, että miten voisi sanoa niin, että asukas ei suutu ja menisi sitten pomolle valittamaan huonosta palvelusta.

Piiaksikin meitä kutsutaan ja usein papparaiset vetoavatkin siihen, että kyseessä on palvelutalo ja he vaativat palvelua. Heille siis palvelu on kaikenlaista palvelemista.

Oletko yksityisellä töissä?

Joo, tuo vetoaminen siihen että he maksavat on aika kulunutta. Mistähän ne eläkkeet tulevat, jos saa kysyä.

Jos asiakkaalla ei ole mitään dementiaa, eikä mitään muuta sellaista johon saa vedota hyvällä omallatunnolla, heillä ei ole mitään oikeutta koskea hoitajaan. Tietysti hyväksyttävät kosketukset on sallittavia, kuten taputus kädelle, sellaiset normaalit hellyydenosoitukset mitä itsekin suvaitsen ja annan, sehän on normaalia kanssakäymistä. Jotkut hoitajat ei hyväksy sitäkään, olen nähnyt hoitajia jotka eivät anna potilaan koskea itseensä ja sanovat tosi topakasti. Itse vedän rajan siihen että tiedän mikä on seksuaalista tai uhkaavaa kosketusta.

Hoitajia tarvitaan monessa paikassa. Voit aina muistaa sen, että ehkä voi olla että osastonhoitaja vaatii teiltä antamaan myös seksuaalista mielihyvää potilaille, mutta sinä saat valita missä olet töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;24271606:
Oletko yksityisellä töissä?

Joo, tuo vetoaminen siihen että he maksavat on aika kulunutta. Mistähän ne eläkkeet tulevat, jos saa kysyä.

Jos asiakkaalla ei ole mitään dementiaa, eikä mitään muuta sellaista johon saa vedota hyvällä omallatunnolla, heillä ei ole mitään oikeutta koskea hoitajaan. Tietysti hyväksyttävät kosketukset on sallittavia, kuten taputus kädelle, sellaiset normaalit hellyydenosoitukset mitä itsekin suvaitsen ja annan, sehän on normaalia kanssakäymistä. Jotkut hoitajat ei hyväksy sitäkään, olen nähnyt hoitajia jotka eivät anna potilaan koskea itseensä ja sanovat tosi topakasti. Itse vedän rajan siihen että tiedän mikä on seksuaalista tai uhkaavaa kosketusta.

Hoitajia tarvitaan monessa paikassa. Voit aina muistaa sen, että ehkä voi olla että osastonhoitaja vaatii teiltä antamaan myös seksuaalista mielihyvää potilaille, mutta sinä saat valita missä olet töissä.

Kyllä olen yksityisellä puolella.

Kosketukset on ok, juuri esim. kädelle taputtaminen. Ja usein halaan dementikkopotilaita, heille se luo turvallisuuden tunnetta ja on osoitus siitä, että heistä välitetään. Eikä ole koskaan ollut ongelmia heidän kanssaan.

Toista maata ovat sitten ne järjissään olevat. Siellä jopa annetaan pisteitä hoitajien näöstä ja kropasta. Siihen on puututtu, mutta heillä kuulemma saa olla omat huvinsa.
Eräs hoitaja oli suoraan sanonut, että voivat soitella vaikka seksilinjalle tai tilata taksin ja lähteä hakemaan maksullista seuraa jostakin.
Tästä sitten hoitaja joutui puhutteluun ja sai varoituksen.

Kyllä olen yksityisellä puolella.

Kosketukset on ok, juuri esim. kädelle taputtaminen. Ja usein halaan dementikkopotilaita, heille se luo turvallisuuden tunnetta ja on osoitus siitä, että heistä välitetään. Eikä ole koskaan ollut ongelmia heidän kanssaan.

Toista maata ovat sitten ne järjissään olevat. Siellä jopa annetaan pisteitä hoitajien näöstä ja kropasta. Siihen on puututtu, mutta heillä kuulemma saa olla omat huvinsa.
Eräs hoitaja oli suoraan sanonut, että voivat soitella vaikka seksilinjalle tai tilata taksin ja lähteä hakemaan maksullista seuraa jostakin.
Tästä sitten hoitaja joutui puhutteluun ja sai varoituksen.

Ohhoh, olipas siinä oh.lla linja. Kyllä omien työntekijöiden puolta täytyy osata pitää!
Menette kaikki suoraan sanomaan tälle pomolle ja kirjoitatte vaikka virallisen selvityspyynnön miksi teidän henkilökohtaista koskemattomuutta loukataan.
Toinen instanssi mihin ottaa yhteyttä olisi liitto.

Minä en sietäisi tuollaista linjaa, että joutuisin työssäni kohtaamaan noin härskiä toimintaa. Ottaisin pari varoitusta vastaan ja samalla hakisin uusia töitä. Niitä aina löytyy.
Ja jokaisesta varoituksesta haluaisin samalla kirjallisen todistuksen mistä tämä varoitus on tullut.

Älä siedä tuota! Sinullakin on ihmisarvosi!

Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;24271852:
Ohhoh, olipas siinä oh.lla linja. Kyllä omien työntekijöiden puolta täytyy osata pitää!
Menette kaikki suoraan sanomaan tälle pomolle ja kirjoitatte vaikka virallisen selvityspyynnön miksi teidän henkilökohtaista koskemattomuutta loukataan.
Toinen instanssi mihin ottaa yhteyttä olisi liitto.

Minä en sietäisi tuollaista linjaa, että joutuisin työssäni kohtaamaan noin härskiä toimintaa. Ottaisin pari varoitusta vastaan ja samalla hakisin uusia töitä. Niitä aina löytyy.
Ja jokaisesta varoituksesta haluaisin samalla kirjallisen todistuksen mistä tämä varoitus on tullut.

Älä siedä tuota! Sinullakin on ihmisarvosi!

Näin teen!!!!! Huomen aamulla otamme uuden linjan ja annetaan valittaa vaan. Me vedotaan ihmisarvoomme.

Turvaa nyt sit selkänahkasi, katso uusia paikkoja. Kaikki mitä pomo sanoo, vaadit myös kirjallisena. Jos joku potilaista ahdistelee, pyydät jonkun työkaverin katsomaan ja todistamaan myös tämän tapahtuneen.

Käytä järkeä, suunnittele ja ole ovela. Minä hoitaisin homman kotiin viekkaudella ja kylmäpäisyydellä. Pomonne ei ihan ole oikealla asialla, helppohan hänen on sanoa sieltä toimistostaan että antakaa toisten kopeloida, kun itse ei ole kentällä kopeloitavana. Sanonko kohta miltä tuo kuulostaa, mutta varmaan itse jo tiedätkin sen.

Mä olen harvoille taputtelijoille sanonut että tälläinen toiminta ei kuulu meidän toimenkuvaan, että saamme palkkamme ihan toisenlaisesta auttamisesta ja työnkuvasta. Hyvin on viesti mennyt perille.

Yhteistyössä