Hoitaja sairaana - voiko olla pois töistä?

• Viestiketjun aloittaja Karitsa
  • Ensimmäinen viesti
Karitsa
Vähän tyhmä kysymys, mutta tilanne on täysin uusi ja tuli yllättäen. Mieheni on kotona hoitovapaalla puolitoistavuotiaan tyttömme kanssa ja joutui tänään sairaalaan. Itse olen töissä. Onko minun mahdollista jäädä maanantaina kotiin hoitamaan lasta, vai täytyykö alkaa soitella läpi sukulaisia? Onko näihin tilanteisiin olemassa jokin sääntö tai laki? Pomolle en viitsi näin perjantaiyönä soittaa :) .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 22:39 äippä kirjoitti:
hei!kyllä voit olla pois töistäsi eihän kipeänä oleva isäkään voi lasta hoitaa.alle 10v lasta saa jäädä hoitamaan jompikumpi vanhemmista.

se koskee sairaan lapsen hoitamista. en tiedä sitten tuosta muuten.
yksi vaihtoehto on kyllä soitella kunnan kotipalveluihmisille tms tai sitten mll:n hoitajaa kysyä.
jos jää itse kotiin sehän tarkoittaa hoitovapaalle jäämistä sitten eikä se voi tapahtua tuosta noin vaan, jos oikein tarkkoja ollaan. riippuu tietty miten tarkkaan työnantaja tuota tulkitsee.

Karitsa
Minäkin mietin, että koskeeko laki vain sairaan lapsen kotona hoitamista. Mutta täytyy kai sitten alkaa soittorinki... Eka kertaa elämässäni on tällainen tilanne, kun on ensimmäinen lapsi kyseessä.

villionniinaharmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 22:39 äippä kirjoitti:
hei!kyllä voit olla pois töistäsi eihän kipeänä oleva isäkään voi lasta hoitaa.alle 10v lasta saa jäädä hoitamaan jompikumpi vanhemmista.
Minun tietääkseni et voi olla pois. Jos lapsi olisi sairaana, niin silloin eri asia(mutta en ole siitäkään varma, kun mies ei ole töissä vaan sairaalassa). Kysypä kelalta neuvoa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2007 klo 13:18 Vierailija kirjoitti:
Ainahan on flunssia liikkeellä, voithan itsekin sairastua.. jos ei pidempi aikainen tarve, voi olla helpointa.
niinpä niin, mutta kirjoittaakos se terkkari sen olemattoman sairaslomatodistuksen????? Rehellisyyttä myös tässä asiassa, maanantaiflunssia kun on muutenkin aika lailla liikkeellä eikä niitä työnantajat välttämättä ilman todistuksia usko.

Yhteistyössä