Minä olen toiminut yksityisenä perhepäivähoitajana (kaupungin laillistama). Ammatiltani olen lähihoitaja, mutta nyt jatkoin opiskelua. Palkkaukseen vanhemmat saivat helpotusta yksityisenhoidontuesta ja kuntalisästä. Nämä molemmat maksettiin suoraan minun tilille. Olin tuntipalkalla (7,80e), koska työaika ei aina ollut ihan säännöllinen, mutta kyllä tunteja viikossa piti olla lähemmäs 40. Työnkuvaan kuului lapsen hoito (8kk) ja kotityöt. Aloittelevan hoitajan kannattaa ehdottomasti sopia, että mitkä kotityöt kuuluu ja mitkä ei. Lastenhoitaja ei pese mattoja tai kattoja. Perusviikkosiivous, pyykinpesua (lapsen vaatteet huolehdin ensin), keittiön siistimistä, ruuanlaittoa ja paikkojen järjestelyä itse tein. Joskus myös leivoin, kuten jouluksi. Mutta näistäkin karsitaan mikäli lapsia on enempi. Nyt jos menisin töihin, niin pyytäsin palkkaa enempi. Suurinpiirtein 8,50e/h. Hoitajankin tulee olla ""napakka"", koska useesti vanhemmat yrittää teettä sellaista mikä ei ole todellakaan kohtuullista. Jämäkkä hoitaja osaa paremmin pyörittää arkea, vaikka saattaa olla sanovampaa sorttia. Kiinnittäkää huomiota että on jämäkkä, lapsirakas, kodinhoito taitoinen ja oma-aloitteinen. Tämä työ on todella kivaa, mikäli yhteistyö vanhempien kanssa onnistuu. Vaatii kyllä molemminpuolista joustavuutta. Ja antakaa hoitajalle vapauksia suunnitella päivää myös itse. Itse ainakin muistelen tippa silmäkulmassa entistä työnantaja perhettä.