Hoitaako kukaan pk:ssa työskentelevä mielellään oman osuutensa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mona"

Vieras
Viitaten taas tohon uusimpaan alle3vuotiaiden avaukseen, niin haluaisin mielipiteitä päiväkodeissa työskenteleviltä.

Onko täällä ketään joka tykkäisi olla pk:ssa töissä ja hoitaisi niitä lapsia mielellään? Kun tuo ketju on täynnä kertomuksia siitä ettei hoitajat viihdy / ei jaksa hoitaa huonolla palkalla yms.

kyllä minä ainakin tytkkään työstäni (lastenhoitaja). Saa olla luova ja mikään päivä ei ole samanlainen, mutta onhan nuo ryhmäkoot isoja nautin kun saa työsekennellä pienryhmissä. pienryhmissä työskentely ei vaan onnistu aina työntekijöiden vähyyden takia. lapset ne kuitenkin tekee tästä työstä tekemisen arvoisen ja hyvät työkaverit palkka on pee ja työ on raskasta.

Ryhmäkoot on nykyään aivan liian suuria ja erityislapsia on paljon ryhmissä tuntuu, että ei voi revetä joka puolella ja joku jää aina ilman tukea.
Mutta minä tykkään työstäni ja kyll' lapseni tykkää olla päiväkodissa....

Heips! Täältä löytyy yksi joka nauttii työstään:) Toimin lastentarhanopettajana pienten puolella ja voin sanoa, että aidosti tykkään työstäni! Olen ollut päiväkodissa töissä 12-vuotta ja siitä nyt viimeisimmät 1 1/2 vuotta pienillä. Mun sydämen on nämä pienet vieneet! Aluksi, kun aloitin niin säälin mielessäni niitä just ja just 1-vuotiaita, mutta nyt olen ilokseni huomannut, että turhaan säälittelin, koska ne pienet ovat hienosti sopeutuneet päiväkotiin ja tuntuvat viihtyvän hyvin!:) Kyllä minä ainakin uskon ja tiedän, että päiväkodissa löytyy henkilökuntaa, joka tekee sitä työtä suurella sydämmellä ja nauttii siitä!!!

Täällä myös yksi hoitaja, joka työskentelee tällä hetkellä alle 3.v ryhmässä. Nautin todellakin työstäni, ja teen sitä mielelläni! :) Toki välillä on joukossa raskaita päiviä,mutta kyllä se sitten taas toisena päivänä palkitsee :)

Itse olen ajatellut asian niin, että siinä vaiheessa kun työ päiväkodissa ei tunnu mieluisalta, niin vaihdan jonnekin muualle. Sen verran haastavaa ja ajoittain raskastakin ko. työ on, etten oikein ymmärrä miksi sitä pitäisi tehdä hampaat irvessä (lähihoitajille ja lastentarhanopettajille löytyy kyllä muitakin töitä). En mä kehtais viettää päiviäni elämääni tylsistyneenä ja lapsille kiukutellen.

Ja kyllä, itse nautin työstä lasten parissa. Vaikka olisi väsynyt ja päivä ei muutenkaan menisi putkeen, on pienen ihmisen halaus tai työkaverin huumori vaan niin kullanarvoista, että kyllä sitä sitä vaan seuraavanakin päivänä töihin menee. :) Erityisen palkitsevaa on olla useampi vuosi samojen lasten kanssa ja nähdä heidän kehityksensä, tulla tutuiksi vanhempien kanssa ja oikeasti kokea olevansa olennainen ja tärkeä osa lasten elämää.

Palkka ei tokikaan ole parhain, mutta kyllä sillä ihan toimeen tulee kuitenkin. :) Nykyään lastentarhanopettaja (ja myös lastenhoitaja) pääsee tekemään todella monelaista työtehtävää, on ihan itsestä kiinni miten työhönsä asennoituu ja miten kohtaa uudet haasteet. Enkä nyt sano, etteikö joskus ketuttaisi ihan huolella, mutta missäpäs työssä ei joskus ottaisi pannuun..

Kiitos ihanista vastauksista. :)

Oman pojan ryhmästä ainakin kaksi on sellaisia että paljon halailevat ja kutittelevat ja sylittelevät lapsia ja näyttävät tykkäävän olostaan. Ja kolmaskin, vaikkei niin halaile, niin keksii aina kaikkea pikkukivaa pienille, vaikka suujumppaa pillillä puhallellen tai ulkona penkiltä syliin hyppäämistä yms. Ja välillä kertovat miten taas oli naurussa pitelemistä kun poika on tehnyt jotain hassua. Tuntuu niin hurjalta että toi kaikki ois vaan esitystä, mikä alkasi kun joku vanhempi astuu sisään.

Ja ymmärrän että jos on liian isot ryhmäkoot ja muita resurssi puutteita eikä kaikki toimii niin kuin toivoisi, mutta siis itselleni on vaan tärkeää ajatella että kai niitä työstään tykkääviä hoitajiakin on.

Olen alalla, joka on unelma-ammattini. Teen kaikkeni, että lapset voivat hyvin ja olen ollut koko ikäni hyvin lapsirakas. Nuo asiat auttavat jaksamaan toivottomissakin tilanteissa. Lasten hoitaminen ja siitä pitäminen on täysin eri asia kuin se, että tiedostaa alan suuret ongelmat.

Yhteistyössä