Hoikkana pysymisen vaikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aapeliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aapeliina

Vieras
Onko täällä muita, joilla on vaikea pysyä hoikkana? Mä olen 38- vuotias ja ollut siis aina hoikka 58/169, mutta se ei ilman ponnisteluja onnistu. Mulla on häpeällisen epäterveelliset ruokamieltymykset. Tykkään rasvaisista makkaroista, kaikesta rasvassa käristetystä, pikaruuasta ja muusta moskasta. Kasvikset ei innosta. Siispä pyrin kyllä syömään terveellisesti, mutta se ei poista himoa epäterveelliseen ruokaan ja ajoittain lankean...

Tiedän kyllä hoikkia ihmisiä, joiden ei mitenkään tarvitse ponnistella pysyäkseen hoikkina. Heidän ruokamieltymyksensä eivät ole noin epäterveellisiä, eikä ainakaan ole jatkuvaa mielitekoa. Joskus kuulee myös sen legendaarisen repliikin, että voin syödä mitä tahansa lihomatta. Niin no, mitä se mitä tahansa sitten kenellekin on. Joku voi sanoa mässäävänsä koko ajan roskaruokaa ja karkkia, eikä liho. Mä en oikein usko tuota...toki ajoittain voikin, mutta ei joka päivä. Onhan tietty aineenvaihdunnallisia eroja jonkin verran ja sitten liikunta lisää kulutusta. Jos nyt kuitenkin laitetaan normaali naisihminen syömään 5000 kaloria päivässä, niin varmaan lihoo.

Olen siis kade niille, jotka oikeesti tykkää terveellisestä ruoasta. Kyse ei ole mun kohdalla keittotaidottomuudesta. Osaan kyllä maustaa, käyttää kaikenlaisia raaka-aineita ym.

Pitäiskö sun harrastaa liikuntaa? Mun ei oikeesti tarvitse ponnistella pysyäkseni laihana. Harrastan joogaa, balettia, jazztanssia ja venyttelyä, ja kaikista nautin.

"Joskus kuulee myös sen legendaarisen repliikin, että voin syödä mitä tahansa lihomatta. "

Kaikki mun tuntemat tuollaiset tyypit ovat selvinneet hoikkina syömällä mitä tahansa ekat 30 vuotta. Sen jälkeen sitten kroppaan alkaa kertyä ylimääräistä, paikat alkavat roikkua ja mitä vähemmän on treenattu ja syöty terveellisesti aikoinaan, niin se näkyy. Hoikkia ne ihmiset "päällisin puolin" ovat edelleen, mutta aika luotaantyöntävän näköinen sellainen laiha lihava. Tiedättekö mitä meinaan? Semmonen löysä ja vetelä, harmaaihoinen tyyppi. Hyih.

Olen niitä tyyppejä jotka lihoo äärimmäisen helposti eli kyllä haastetta on ollut aina ja tulee aina olemaan. Olen silti koko aikuisikäni ollut normaalipainoinen bmi n. 22-23. En koskaan hoikka.

[QUOTE="vieras";28954546]Olen niitä tyyppejä jotka lihoo äärimmäisen helposti eli kyllä haastetta on ollut aina ja tulee aina olemaan. Olen silti koko aikuisikäni ollut normaalipainoinen bmi n. 22-23. En koskaan hoikka.[/QUOTE]

Mun bmi on 22 ja kyllä mua sanotaan hoikaksi. Ootko kovin lyhyt?

Tuo "voin syödä mitä tahansa lihomatta" on käytännössä katsoen urbaani myytti, useimmat jotka sanovat tuota, joita olen työssäni personal trainerina kohdannut, syö vaan yksinkertaisesti niin vähän ettei liho, vaikkakin luulevat syövänsä paljon. Toki jos ihminen liikkuu reilusti niin silloin saakin syödä käytännössä mitä vaan ja kuinka paljon vain, lihomatta erityisemmin.

Tosin siitä päästään sitten vääränlaiseen syömiseen, ja sitämukaa helposti kasvavaan rasvaprosenttiin väleillä 8-20% joista tuokaan 20% ei meinaa vielä mitenkään lihavaa mutta esimerkiksi vatsalihakset eivät erotu miehillä eivätkä naisilla kuin noin n.13% alapuolella.

[QUOTE="...";28954585]Mun bmi on 22 ja kyllä mua sanotaan hoikaksi. Ootko kovin lyhyt?[/QUOTE]

Se on niin rakenteesta / lihaksista kiinni. Oon yli 170cm ja on ollu välillä pienempikin bmi, mut hoikalta en vaan näytä.

Yhteistyössä