Hoidot Virossa

31.03.2010
77
0
6
pk seutu
Hei! :flower:

Olen nyt käynyt kunnallisella puolella täällä Suomessa, ja palvelu on ollut erittäin hyvää siihen nähden, että olen perusterve nuori nainen, joka ei varsinaisesti kärsi lapsettomuudesta. Olen siis naisen kanssa naimissa, ja siksi raskautuminen luonnollisin keinoin ei onnistu. Kunnallinen puoli teki kaikki verikokeet, ja siellä myös tutkittiin munajohtimien auki oleminen. Itse inseminaatiota ei kuitenkaan hyvän terveyteni vuoksi kunnallisella tehdä, joten nyt olisi sitten suuntana yksityiset klinikat.

Parhaan ystäväni sisko on käynyt Virossa Nova Vita klinikalla IVF hoidossa, ja on ERITTÄIN tyytyväinen palveluun. Hän raskautui toisesta siirrosta. Onko kenelläkään siis kokemusta kyseisestä klinikasta? Huomasin itse sen olevan todella paljon halvempi kuin yksikään yksityinen Suomessa, ja myös todella edistynyt tutkimuskeskuksena.

Onko olemassa mitään syytä, miksi EN lähtisi Viroon hoitoihin? Asun ensi kuun alusta Viikkarin sataman vieressä, ja jotenkin tuntuu melkein turhalta lähteä muualle kuin Viroon. Ja myönnän, syy Viroon lähtemiseen on raha, mutta jos kuulen oikeasti luotettavaa negatiivista/epäilyttävää palautetta Nova Vitasta, niin maksan siinä tapauksessa mielelläni suomalaisesta hoidosta.

Kiitos jo etukäteen! =) :flower:

Jos olisin vastaavassa tilanteessa miettisin tarkkaan. Mitään ongelmia ei tule jos kaikki menee hyvin, mutta jos asiat eivät mene niin kun pitäisi ongelmia tulee ja olette varmaan aika heikoilla, koska hodiot tapahtuu Suomen rajojen ulkopuolella eli Kela tai vakuutus ei korvaa mitään.

Tarkoitukeni ei missään nimessä ole pelotella vaan miettiä mikä on sinulle parasta. Näitä asioita kun ei voi punnita rahalla. Jos kuitenkin päätät aloittaa hoidot Virossa niin hanki KELAN eurooppalainen sairausvakuutuskortti ja ota erittäin hyvä matkavakuutus.

EU maissa on nimittäin voimassa laki, että KELA korvaa tarvittaessa suomen kansalaisille ulkomailla sairaalahoidon

Hoidettavan on kyllä oltava valtion sairaalassa ei yksityisellä.

Kun vertaa noihin väestöliiton hintoihin, niin ei niissä kyllä paljoa eroa ole. Kela-korvauksen jälkeen IUI:n hinta on jopa halvempi väestöliitolla.

Virossa 240eur
Väestöliitolla 286, kelan korvauksen jälkeen 197eur..

http://www.vaestoliitto.fi/lapsettomuus/hinnat/

Vai ettekö te saa ollenkaan kela-korvauksia?
Asun itse ulkomailla, olen käynyt kerran leikkauksessa Belgiassa ja nyt lapsettomuushoidoissa alankomaissa, joten voin väittää, että kyllä muissakin maissa osataan!

*Muoks: Huomasin just, että luovutetut siittiöt maksaa 400eur Suomessa, huh huh...

Meillä myös Viro harkinnassa, mutta mietityttää etenkin se, että siellä lapsi ei saa luovuttajan henkilöllisyyttä tietoonsa täytettyään 18 v. Suomessahan näin on. Mietin siinä mielessä, että ainakin adoptiolapsia oma alkuperä saattaa kiinnostaa paljonkin jossain vaiheessa. Luovutetut solut on tietysti eri juttu, mutta silti... Ehkä lapsi haluaisi kuitenkin joskus tietää luovuttajansa??? Onko teillä ajatuksia tähän liittyen?

Hei,
Onko kenelläkään kokemuksia Viron klinikoista? Tartossa on myös Elite. Onkohan muita?

Minulla on ikä esteenä saada luovutettua munasolua Suomesta. Siksi nuo Viron klinikat kiinnostavat, koska suomalaista vaihtoehtoa ei ole.

Elite ilmoittaa onnistumisprosentiksi 50%, luovutetulla munasolulla. Ehkä Suomessa juuri siksi on niin vähän luovuttajia kun on tuo lakipykälä. Eikä siitä taideta Suomessa juuri maksaa korvauksia. Virossa luovuttajia on paljon kun heille maksetaan korvaus.

Hei,

Kävimme Nova Vita -klinikalla "tutustumiskäynnillä", jossa tilannetta kartoitettiin. Mieslääkäri puhuu hyvin suomea, joten jos joku on arkaillut kielikynnyksen vuoksi, siitä ei kannata välittää. Paikkaan pääsee helposti/edullisesti taksilla (n. 15-20 min satamasta). Olikohan juuri tässä ketjussa joku maininnut aikaisemmin, että paikan ulkonäköön ei kannata kiinnittää liiaksi huomiota. Hyvä neuvo. Paikka näyttää päällepäin rähjäiseltä, mutta sisältä siisti ja henkilökunta mukavaa ja asiallista. Hoidoista/tutkimuksista en vielä osaa sanoa, kun ne ovat edessäpäin, mutta niihin ollaan pikaisesti jatkamassa. Toivottavasti minulla on positiivisia uutisia jossain vaiheessa kerrottavana. Hinnat Suomen hintoihin verrattuna edullisempia. Me emme saisi Kelan korvauksia, joten vertailua tehty siltä pohjalta.
Laivamatka maksoi edestakaisin viimeksi 6 €/naama, joten matkakustannukset edullisemmat kuin pääkaupunkiseudulla julkisilla kulkeminen ;-)