Hoidon aloituksesta stressioireita lapselle?

Poika 1-vuotta aloitti päivähoidon pari viikkoa sitten. Viimeisen viikon hän on nukkunut levottomasti. Menee kyllä nukkumaan normaalisti, mutta herää parin tunnin kuluttua ja itkee hysteerisesti. Rauhoittumiseen voi mennä puoli tuntia. Tämän "kohtauksen" jälkeen hän nukahtaa heti uudelleen, mutta herää taas pian uudestaan (5-30 minuutin kuluttua). Tätä rumbaa jatkuu ja jatkuu... Muutaman kerran olen ottanut pojan viereeni yöksi, mutta en halua häntä enää siihen totuttaa, kun on jo pitkään nukkunut omassa huoneessaan.
Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Osaisiko joku antaa hyviä vinkkejä tilanteen parantamiseksi? Entäpä antaa muuten jotain selitystä tilanteesta? Voiko olla joku muu syy?

 
Yksivuotiaan heräilyyn voi olla kyllä monta syytä. Mutta veikkailisin että nyt tulee niin paljon uusia asioita kokemuksia ja ne tulevat uniin. Huutaminen voi myös olla siitä johtuvaa että tarkistetaan onko se äiti/isä nyt paikalla kun on päivät erossa.
Itse vein esikoinen tasa yksivuotiaana hoitoon ja meillä lapsi joka oli nukkunut 3 viikon ikäisestä yönsä alkoi heräilemään vähän samankaltaisesti - sitten se vain meni ohi noin kuukaudessa. Oli tosi raskasta. Tosin neuvolassa meinasivat, että kaikki yhdessä vaikutti (oppi kävelemisen kunnolla, uusi ympäristö, kasvoi pituutta 2,5cm kuukaudessa, opetteli syömään jne.)
Seuraava oli vanhempi (2v) aloittaessaan hoidon, uniin tämä uusi asia ei tullut vaan hän reakoi niin, että minä en olisi sitten muuten enää saanut mennä mihinkään. En edes keittiöön jos hän oli olkkarissa sekin vaihe meni noin kuukaudessa ohitse.
Tuntuuko lapsesi muuten viihtyvän hoidossa, oletko sinä sinut hoitajan/hoitajien kanssa.
 

Yhteistyössä