Hoidin aikanaan paljon kavereideni lapsia, ja nyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kunhan kiukuttelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kunhan kiukuttelen

Vieras
...kun ovat saanet muksunsa isoiksi ei homma toimikaan toisin päin.
Potuttaa !
Silloin lapsettomana sinkkuna oli toki aikaa kavereita jelppiä. Tein hommaa ilman korvausta tietenkin.
Ja nyt kun mulla on lapsi ( 6-vuotias jo ) ja elämme kahden, arvostaisin suuresti hoitoapua. Mutta kun ei !!!
Yksi kamu tosin tarjotteli tytärtään lapsenlikaksi, mutta palkkaahan hän tytölle hommasta tahtoo.
Harmittaa, kun on vastavuoroisuus tässä asiassa unohdettu = (

Ymmärrän sua, mutta ymmärrän myös kavereitasi.

Tosiaankin on helpompi olla lapselikkana silloin, kun ei omia lapsia vielä ole, kuin silloin kun niitä jo on. Ja siinä kohtaa kun ne omat lapset ovat jo kasvaneet isoiksi, voi se elämä olla jo enempi itseensä suuntautuvaa harrstuksineen päivineen jolloin taas on vähän hankalaa ehkä lapsia hoitoon ottaa.

Mä olen pyrkinyt mahd. vähän viemään lapsia hoitoon kavereille/siskolle, koska mä en ole kovinkaan kiinnostunut hoitamaan kenenkään lapsia. Toki mä silloin tällöin voin hoitoon lapsia ottaa jos tarvetta ilmenee (haluan toki suoda esim. siskolleni omaa aikaa) mutta en mä riemusta kilju kun saan muiden lasten perään katsoa. Mä vaan en ole sentyylinen ihminen.

Ja mun mielestä on ihan ok, jos haluaa omalle lapselleen palkkaa lastehoidosta pyytää. Ei mulle ainakaan tulisi mieleenikään edes pyytää mitään teiniä hoitamaan meidän muksuja ilman palkkaa, vaikka kyseessä kuinka olisi kaverin lapset.

Jos joku on kiitollisuuden velassa (ja sen voisi korvata tosiaan sillä lastenhoitoavulla) niin se on se kaveri, eikä hänen lapsensa.

Ihan kuin omasta suustani, tosin kyseessä tuolloin olivat veljeni lapset. Hoidin ja kuskasin heitä kuin omiani, vanhemmille jäi paljon omaa aikaa, jopa muutamat kahdenkeskiset lomareissut asuin heillä lapsia hoitamassa. Nyt olen itse täysin yksin, kukaan ei auta lasten kanssa, omin avuin on pärjättävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Ihan kuin omasta suustani, tosin kyseessä tuolloin olivat veljeni lapset. Hoidin ja kuskasin heitä kuin omiani, vanhemmille jäi paljon omaa aikaa, jopa muutamat kahdenkeskiset lomareissut asuin heillä lapsia hoitamassa. Nyt olen itse täysin yksin, kukaan ei auta lasten kanssa, omin avuin on pärjättävä.

Kiitos Ohis.
Arvostaisin kovasti sitä että joku muistais miten paljon olen autellut...Ja nyt yh:na tosiaan olis kiva vaikka yksin lenkille mennä tms pientä.
Tuntuu pahalta olla se joka auttaa, antaa mutta ei koskaan saa...
Ja sit olen niin kuupelo että en kehtaa nostaa kissaa pöydälle-vaikka asia minua vaivaakin !

Kyllä vastavuoroisuus kuuluisi hyviin tapoihin. Näissä jutuissa tulee aina esiin yksipuolinen hyväksikäyttö.

Ystävyyden nimissä kiristetään palveluksia ja ystävyyden nimissä ne jätetään myös maksamatta.

(Teinille kuuluu maksaa korvaus)

Alkuperäinen kirjoittaja aika kultaa muistot:
Miksi te ette muistuta siitä miten silloin hoiditte heidän lapsia?

Peesi tähän. Eivätpä taida olla oikeita ystäviä. Ystävät kun auttaisi ilman pyytämättäkin ja ilman muistelematta vastavuoroisuutta...

Tottakai teinin kuuluu korvaus saada, mutta tuntuu pahalta että minä hoidin NELJÄÄ LASTA ILMAISEKSI ja nyt äiti "tarjoaa apuaan" antamalla teinin lapsenlikaksi tietäen että TIETENKIN annan rahaa palkaksi-kuten kuuluu.
Mielestäni tän mamman tulisi maksaa velkojaan eli hoitaa lastani ILMAISEKSI !!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tottakai teinin kuuluu korvaus saada, mutta tuntuu pahalta että minä hoidin NELJÄÄ LASTA ILMAISEKSI ja nyt äiti "tarjoaa apuaan" antamalla teinin lapsenlikaksi tietäen että TIETENKIN annan rahaa palkaksi-kuten kuuluu.

Mut silloin sen äidin pitäisi itse hoitaa lapsia, syytönhän se teini siihen on.

Alkuperäinen kirjoittaja pakko sanoa:
Alkuperäinen kirjoittaja aika kultaa muistot:
Miksi te ette muistuta siitä miten silloin hoiditte heidän lapsia?

Peesi tähän. Eivätpä taida olla oikeita ystäviä. Ystävät kun auttaisi ilman pyytämättäkin ja ilman muistelematta vastavuoroisuutta...

Kuin myös. Mutta itse tiedä kuinka hölmöltä tuntuu muistuttaa asiasta joka pitäisi olla itsestään selvä. Jos sitten ottavat lapset hoitoon niin miten käyttäytyvät lapsia kohtaan.

Vähän samaa tyyliä on tilanne jossa "myin" sohvan kaverille, sanoin että maksa vaikka erissä. No maksua ei kuulunut ja kun huomautin, nyt maksu tulee mutta minulle ollaan loukkaantuneita. Niin, onhan se tyhmää enää maksaa hänen käytössään nuhraantuneesta sohvasta. Logiikka ei aina pelaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Tietenkin äidin !
Teinitypy ei ole minulle tilivelvollinen, mutta en tykkää tavasta että minulla yritetään maksattaa palvelu joka oikeestaan vuorostaan kuuluisi minulle korvauksena.
Hoidin näitä lapsia ( 4 samassa perheesä ) toooooosi paljon, nyt olisin suuresti kiitollinen jos joku olisi yhden helpon, kiltin, kanssa edes pari kertaa pari tuntia !

Sitähän se on, tilanteet vaan muuttuu.

Itse hoidin aikasen paljonkin siskoni esikoista tämä ollessa pieni. Nyt tilanne on se että meillä on kaksi lasta ja siskolla kolme, nämä nuoremmat suht samanikäisiä keskenään. Asutaan eri maissa eli käytännössä tuo auttaminen on mahdotontakin. Mutta vaikak asuttaisiin lähempänä niin vaikeaahan siskolleni olisi ottaa meidän alspia vielä heille, varsinkaan tuota down-esikoista joka työllistäisi vierana ihmisen vieraassa apikassa 24/7. Se olisi siskolle ihan erilailla rankka juttu kuin mitä minulle aikanaan hänen lapsensa hoitaminen, lapsettomana sinkkunahan nautin täysilläni kun sain kummipojan luokseni hoitoon!

Yksi tuttu nuori nainen on hoitanut meidän alpsia silloin tällöin, palkkaa ollaan hänelle maksettu vaikka tarjoutuikin auttamaan ilmankin. Nyt hän itse odottaa vauvaa viimeisillään eikä minulla ole mahdollisuuytta, tai ainakaan aikaa/voimavaroja lähteä hänen luoksensa toiselle puolelle kaupunkia omieni kanssa hoitamaan hänen lastaan jos hän tarvisi apua. JOs hän itse toisi vauvan meille niin silloin ok, mutta samanlaista palvelusta minusta ei olisi hänelle tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Luepa ap:n teksti uudelleen hei :D Ajatuksella :D Älä ole imbesilli!!!

AP: Tiedän tunteen; itse hoidin ja hoidan edelleen siskoni lapsia erittäin paljon... Jotenkin hän aina saa tilanteen kuulostamaan siltä, että on ns oikea tarve ja puolipakko ja minä thmä suostun. Itselläni on yksi lapsi, hänellä kolme. Joskus harvoin kehtaan pyytää hoitoapua ja silloin sisko vastahakoisesti ottaa lapsen vastaan... Mutta yleensä saan lupailla vahtia sitten hänen katrastaan vastapalveluksi tietyn tuntimäärän :| Vaikka muutenkin otan heidät hoitooni vähintään kerran viikossa.

Toivoisin, että sisko ehdottaisi useammin omatoimisesti ottavan lapsen hoitoonsa... Ja etten joutuisi aina matelemaan saadakseni hoitoapua. Hänen elämänsä nyt vaan on niin paljon kiireisempi ja hienompi kuin minun, ressuka yh kun olen. Hän taas tarvitsee aikaa kahdestaan miehensä kanssa ja vaikka mitä.

Olen tossukka kun en osaa pistää vastaan oikealla tavalla.

Siis sä odotat et lapsi jota sä aikoinas hoidit,niin tulis ilmaseks hoitaan sun lapsia vain sillä perusteella et säkin hoidit ilmaiseksi häntä?
Melkoista touhua.Pyydä tytön äitiä ilmaisavuksi,senhän lapsia sinäkin oot hoitanu.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Itse hoidin aikasen paljonkin siskoni esikoista tämä ollessa pieni. Nyt tilanne on se että meillä on kaksi lasta ja siskolla kolme, nämä nuoremmat suht samanikäisiä keskenään. Asutaan eri maissa eli käytännössä tuo auttaminen on mahdotontakin. Mutta vaikak asuttaisiin lähempänä niin vaikeaahan siskolleni olisi ottaa meidän alspia vielä heille, varsinkaan tuota down-esikoista joka työllistäisi vierana ihmisen vieraassa apikassa 24/7. Se olisi siskolle ihan erilailla rankka juttu kuin mitä minulle aikanaan hänen lapsensa hoitaminen, lapsettomana sinkkunahan nautin täysilläni kun sain kummipojan luokseni hoitoon!

Yksi tuttu nuori nainen on hoitanut meidän alpsia silloin tällöin, palkkaa ollaan hänelle maksettu vaikka tarjoutuikin auttamaan ilmankin. Nyt hän itse odottaa vauvaa viimeisillään eikä minulla ole mahdollisuuytta, tai ainakaan aikaa/voimavaroja lähteä hänen luoksensa toiselle puolelle kaupunkia omieni kanssa hoitamaan hänen lastaan jos hän tarvisi apua. JOs hän itse toisi vauvan meille niin silloin ok, mutta samanlaista palvelusta minusta ei olisi hänelle tekemään.

Aivan eri tilanteet. Normisti tilanteiden muuttumisella ei voida kieltäytyä vastapalveluksesta. Sä maksoit joten asia on hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Siis sä odotat et lapsi jota sä aikoinas hoidit,niin tulis ilmaseks hoitaan sun lapsia vain sillä perusteella et säkin hoidit ilmaiseksi häntä?
Melkoista touhua.Pyydä tytön äitiä ilmaisavuksi,senhän lapsia sinäkin oot hoitanu.

Hö itelles !!!!
Onko vikaa luetun ymmärtämisessä ? Teini on sivuseikka koko jutussa.
Äidin ymmärtämättömyyttä tässä äkäilen !!!

Mä oon miettiny kanssa tätä asiaa, vähän toiselta kantilta vain.. Minulla nimittäin kaveri, joka pyytää minun lastani heille leikkimään, puheella, että sähän voit ottaa sitten joskus "Maijan" teille. Eli heidän tyttönsä.. En ole viitsinyt omaa lastani sinne "päästää" kun en millään sitten jaksaisi Maijaa meille ottaa. Nyt vain tuntuu siltä, että en jaksa. Vaikka ihana tyttö tietenkin on..

Alkuperäinen kirjoittaja :

Hö itelles !!!!
Onko vikaa luetun ymmärtämisessä ? Teini on sivuseikka koko jutussa.
Äidin ymmärtämättömyyttä tässä äkäilen !!!

Ja lapsia mulla yksi, ei monta !
Hitto kun asia muuttuu matkalla...

Alkuperäinen kirjoittaja niinii:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Aivan eri tilanteet. Normisti tilanteiden muuttumisella ei voida kieltäytyä vastapalveluksesta. Sä maksoit joten asia on hoidossa.

Totta hitossa voi kieltäytyä. Jos ei sitten auttamishetkellä olla tehty mielellään kirjallista sopimusta tyyliin "Liisa hoitaa nyt Maijan tytärtä (9kk) 7 kertaa puolen vuoden aikana. Maija sitoutuu samalla hoitamaan Liisan mahdollsita tulevaa lasta yhtä monta kertaa Liisan valitsemina ajankohtina. Mikäli Maija ei kykene tätä vastapalvelusta suorittamaan, maksaa hän korvausta käyttämästään lastenhoitopalveluksista Liisalle xxx summan/hoitokerta".

Minun mielestäni tuo kuulostaa kuitenkin vähän typerältä ja siksi koen että itse hoidan toisten lapsia silloin kun minulla on siihen mahdollisuus ja halua, he auttavat sitten minua muissa asioissa jos näin haluavat/pystyvät. Jos kaipaan palveluksistani jonkun hinnan niin se on sitten sovittava heti.

Eikä siis todellakaan tule pieneen mieleenikään olla harmissani siskolle joka ei ole kertaakaan hoitanut meidän lapsia vaikka itse hoidin hänen lastaan aikanaan paljonkin. Tai kiukutella äidillemme joka niin ikään hoiti siskon esikoista aikanaan ja nuorempiakin lapsia silloin-tällöin muttei meidän lapsia käytännössä koskaan

Elämässä ei vaan kaikki mene aina tasan.

No ainakin ap:n kaveri on tarjonnut omaa teiniään ap:lle lapsenhoitajaksi, onhan sekin reilua siinä mielessä jos ap:lla ei muuten ole lapsenvahteja tarjolla. Tuskin se teini suuria summia vaatii jos hinnasta sovitaan jo etukäteen että kelpaako x summa x lapsenvahtimisajasta.
Itse teininä en ainakaan olettanutkaan saavani suuria rahasummia palkaksi jos jonkun läheisen tutun lapsia vahdin, mutta olihan se vähäkin mukavampi silti kuin ihan ilmatteeksi.
Mutta joo, muuten ymmärrän ap:tä tässä tilanteessa, noinhan se monesti tuppaa menenmään.
Itsekkin olen lapsettomana ollut omille sisaruksilleni lapsenvahtina paljon (tosin jos katsoin yön yli sain myös rahaa siitä) ja nyt kun minulla on lapsi niin ei äitini ole montaakaan kertaa ottanut hoitoon edes päiväseltään. Tosin omani on vielä niin pieni ja äidillänikin on pieniä niin olisihan se sille aika rankkaa olla ison lauman kanssa, myöhemmin varmasti ottaa sitten mielellään vaikka joka päivä, luulisin.

Tuttua. Meillä tosin se tilanne, että meillä oli ensin niitä lapsia ja on edelleen pieniä ja itse annan apuani, mutta puhun tyhjille seinille, jos itse joskus harvoin tarvisin apua. Lisäksi olen vielä kampaaja joten palveluni kelpaa muutenkin kuin vain lastenhoitopuolella. :/

Yhteistyössä