Hoi tietäjät! Avioliitto ja toisen luottotiedottomuus, miten on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kaksi parisuhteessa pitkään ollutta henkilöä suunnittelee avioliittoa. Toisella on luottotiedot kunnossa, omistaa talon ja yrityksen. Toisella ei ole luottotietoja eikä siten mainittavaa omaisuuttakaan.

Vaikuttaako kumppanin luottotiedottomuus tulevaisuudessa tämän asiansa paremmin hoitaneen luottokelpoisuuteen? Ja onhan näin, että jos tili ei ole yhteinen, ulosotto ei voi aviopuolison tililtä rahaa ulosmitata? (Koska velathan ovat toisen osapuolen.) Eihän aviopuolison omistuksessa olevaa taloa voida ulosmitata siksi, että tämän puoliso sattuu olemaan luottotiedoton? Typeriä kysymyksiä, mutta vaivaa.

Meillä paremmin asiansa hoitanut osapuoli vakuuttelee, ettei minun luottotiedottomuuteni näihin asiohin voi vaikuttaa, mutta pakko kuitenkin kysyä. Toinen osapuoli kosi minua jokin aika sitten, jolloin suostuin, mutta asia on ruvennut vaivaamaan... En halua sekoittaa toista omiin töppäilyihini, joita kyllä hoitelen parhaani mukaan...

Mutta siis olisiko kellään vastausta noihin kysymyksiini?

Yksinkertainen vastaus. Pitää tehdä avioehto, jolla sen asiansa hoitaneen omaisuus ja tulot ovat suojasssa. Silloin asialla ei ole mitään käytännön merkitystä.

Ei vaikuta toisen luottotietoihin mitenkään. Avioliiton aikana otettu laina/luotto mikä jää maksamatta menee ulosottoon-perintään on yhteisvastuullista velkaa ja jos se jää maksamatta ja todetaan varattomuus, niin silloin toiseltakin menee luottotiedot.
Mutta ei siis voi tuhota toisen luottotietoja menemällä naimisiin :) Eli onnea vaan! eikä toisen velat siirry toiselle

Ei vaikuta millään tavalla. Minullakaan ei ole luottotiedot kunnossa, ja viime vuonna mentiin naimisiin. Minä makselen ulosottoon ihan omasta pussista. Mieheni omistaa talon yms. Eikä hänen omaisuus vaikuta millään lailla, kun ei niitä huomioida mitenkään. Eli ei hätää. Menkää rauhassa naimisiin.

Ehdotinkin avioehtoa miehelle, mutta tämä totesi ettei sitä tarvita, koska ei ne mun velat voi hänelle mitenkään siirtyä. Hyvä kuulla tämä nyt vielä muiltakin... Kiitoksia vastauksista, eipä muuta sitten kuin innolla häitä suunnittelemaan :)

Lueskelin tossa juttua, jossa perhe ei saanut jotakin vapaaehtoista vakuutusta, koska puolisolla ei ollut luottotiedot kunnossa.
Faktaa ei ole esittää nyt asiasta, mutta joku moisesta eräällä keskustelupalstalla juuri avautui, en tiedä jutun todenperäisyyttä. Mutta on kyllä täysin mahdollista tuo, en yhtään ihmettelisi vaikka olisi tottakin.

Hmm... Niin, ilmeisesti luottotiedottomuus voi estää vapaaehtoisia vakuutuksia, sen olen aiemmin kuullutkin. Toki onhan mahdollisuus että toinen ottaa ne nimilleen sitten.

Itse olen naimisissa luottotiedottoman miehen kanssa. Meillä miehen luottotiedottomuus ei ole vaikuttanut muuten, kun että vakuutukset, puhelinliittymät, autot ja vuokra-asunto on mun nimissä. Uo ei peri multa mitään (eikä kyllä enää mieheltäkään, kun on velkajärjestely loppusuoralla).

Ei vaikuta. Ainoastaan, jos otatte yhdessä velkaa, teillä on yhteinen tili tms, silloin sä joudut todennäköisesti maksumieheksi, jos miehesi ei maksa.

Ja jos teille ero tulisi, niin silloin sä joutuisit luovuttamaan sun omaisuutta miehellesi, jos hänelle on vain velkoja. Sitä varten tekisin avioehdon, ettet siinä menetä taloasi.

Yhteistyössä