Hoi hammashoitajat tai hoitajat yleensäkin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hampsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hampsu"

Vieras
Minulla on hammastulehdus. Olin eilen hammaslääkärissä, jossa hampaaseen pistettiin lääkeainetta ja lääkepaikka. Antibioottia en saanut vaikka olin lämpöillyt. H-lääkäri sanoi että ensisijaisesti aina pyritään operoimaan. 2 vkon päästä on juurihoito sitten.
No voiko nyt harrastaa liikuntaa sitten normaalisti vaikka hampaassahan on tulehdus kerta juurihoitoon on määrätty? Olen kova urheilemaan ja en tahtoisi odottaa 2 vkoa että pääsee kuntosalille ja juoksemaan..
En osaa sanoa onko minulla kuumetta enää koska joudun syömään kipuun buranaa. Hammas on vielä kipeä.

Help!

Voit harrastaa liikuntaa ihan normaalisti jos kipu ei ole este. Jos kipu vaan pahenee liikunnasta, kannattaa varmaan keventää tai sit olla liikkumatta siihen juurihoitoon asti... Ainoastaan hampaanpoiston jälkeen pitää välttää rankkaa liikuntaa muutaman päivän.

Juu en saanut lääkekuuria koska kuulemma ensisijaisesti pyritään hoitamaan operaatiolla SITTEN toisena vaihtoehtona antibiootilla.
Luulisi että lääkäri olisi maininnut että ei saa urheilla sillä juurihoitoihin on kuitenkin kaksi viikkoa. tosin kysessä oli kandi.... ehkä ei hoksannut sanoa..
Ajanvaraukseenkaan ei varmaan voi soittaa. Ei kuulu varmaan niille tälläset kysymykset.
Mulla on juoksukilpailut pian edessä ja sen takia myös olisi hyvä tietää pitääkö ne perua.
tosiaan en osaa sanoa onko kuumetta koska syön jatkuvalla syötöllä buranaa särkyyn.

LISÄYS: tämä kandi sanoi että tulehdus on raju hampaan ytimessä, veri vain roiskui. Siltikään en saanut antibioottia, vaan lääkepaikan.. pitäisikö sen parantaa tulehdus? ja kuinkahan nopeaa...

Lääkepaikka ei paranna tulehdusta, juurihoito ja kanavien lääkitseminen parantaa.... Lääkepaikka on siinä rauhottamassa hieman tilannetta, helpompi sitten alottaa juurihoito ensi kerralla.

Sitä vain miettii että voiko tulla komplikaatioita siitä että liikkuu tulehduksen ollessa päällä... esimerkiksi sydänlihastulehdus. käsittääkseni suun/hampaiden tulehdus voi verenkierron kautta mennä esimerkiksi sydämeen???

[QUOTE="hampsu";26724397]LISÄYS: tämä kandi sanoi että tulehdus on raju hampaan ytimessä, veri vain roiskui. Siltikään en saanut antibioottia, vaan lääkepaikan.. pitäisikö sen parantaa tulehdus? ja kuinkahan nopeaa...[/QUOTE]

Varmista asia sieltä päivystyksestä. Jos olet lämpöillyt pari viikkoa, niin luulisi antibiootti kuurin olleen ihan paikallaan.

Itselleni aikoinaan kandi kotiutti rannemurtuman pelkällä lastalla, kun ranteeseen olisi pitänyt laittaa kipsi. Tämä selvisi siinä vaiheessa kun soitin uudelleen ajanvaraukseen ja pyysin omalääkäriä katsomaan viikonloppuna otetut röntgenkuvat ja kerroin että kipsiä ei laitettu...

Ne kandit ovat vielä opiskelijoita osa hyviä ja osa ihan tumpuloita...

Antibiootteja käytetään juurihoidon yhteydessä, mikäli infektion seurauksena on yleisoireita (turvotus, kuume) tai potilaan immuunipuolustus on alentunut. Antibiooteista ei ole hyötyä tavanomaisissa tapauksissa, sillä systeeminen antibiootti ei kulkeudu nekroottisen hampaan juurikanaviin verenkierron puuttuessa kanavista. Joskus hampaan poistaminen on järkevämpi vaihtoehto, ottaen huomioon potilaan yleisterveydentila, hammaskudoksen määrä sekä hampaan kiinnityskudosten kunto.

Lähde
http://www.dextra.fi/laakarikeskus/munkkivuori/hammasklinikka/hammaskaries-eroosio-ja-juurihoito

Yhteistyössä