höh. Olen ostanut tyttärelleni legginsejä ja tunikoita ja aivan ihania sellaisia kesäksi isot pinot ja nyt ilmoitti, ett

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myyntiinkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa, mun lapset taitaakin olla sitten ihan superisti kermaperseitä kun annan heidän jo tuossa reilun 1,5- ja reilun 2,5-vuoden iässä vaikuttaa omaan pukeutumiseensa :whistle:

Mun mielestä on mukavaa että lapset saa pukea päälleen vaatteita joista itse pitävät.

Onhan se harmi kun ap on mennyt jo ostamaan ne vaatteet, mutta lapsen mieli saattaa hyvinkin olla jo hetken päästä toinen ja haluaakin pukea niitä vaatteita päälleen. Pitäisin varmuudeksi säilössä/kaapissa.

[QUOTE="vieras";23639054]Aika paljon vastuuta 5- vuotiaalle...tulla kauppaan, valita itselleen vaatteet ja huolehtia siitä, ettei tuota äidille pahaa mieltä vaatevalinnoillaan.[/QUOTE]

Juteltiin juuri teini-ikäisen lapseni kanssa tästä ketjusta. Hän(kin) oli sitä mieltä että tuonkin ikäinen lapsi voidaan jo ottaa mukaan valitsemaan omia vaatteitaan. Ei kysymys tietenkään ole siitä että koko vastuu laitetaan lapsen harteille vaan siitä että yhdessä keskustelemalla asiat hoituvat aika kivasti, ja siinä sivussa lapsikin saattaa oppia pikkuhiljaa jotain. Hän saattaa huomata myös sen että häntä ja hänen mielipiteitään arvostetaan. Se ei olisi yhtään huono juttu sekään.

Jaa, mun lapset taitaakin olla sitten ihan superisti kermaperseitä kun annan heidän jo tuossa reilun 1,5- ja reilun 2,5-vuoden iässä vaikuttaa omaan pukeutumiseensa :whistle:

Mun mielestä on mukavaa että lapset saa pukea päälleen vaatteita joista itse pitävät.

Onhan se harmi kun ap on mennyt jo ostamaan ne vaatteet, mutta lapsen mieli saattaa hyvinkin olla jo hetken päästä toinen ja haluaakin pukea niitä vaatteita päälleen. Pitäisin varmuudeksi säilössä/kaapissa.

Luettiinko me eri aloitus? On ihan ok, että lapsi voi vaikuttaa omaan pukeutumiseensa, valita itselleen vaatteita, lempivärejä jne. Sen sijaan ei ole ok, että lapsi _ilmoittaa_ ettei aio käyttää mitään uusia vaatteita, joita äiti on ostanut. Siinä on mielestäni iso ero.

Entä meidän neiti raukka sitten. Joutuu vielä 8 vuotiaanakin tyytymään siihen mitä kirpparilta löydän. Niitä sit parhaan mukaan yritetään yhdistää. Mummo ostaa kans jonkin verran vaatetta lähinnä aleista. Joten nekin sit aina sattuman varassa miten sopii muiden kanssa.
Ja se et neiti rakastaa edelleen vaaleanpunaista prinsessa tyyliä ja sitä ei tuon kokoisille löydy enää kaupastakaan.

[QUOTE="vieras";23639054]Aika paljon vastuuta 5- vuotiaalle...tulla kauppaan, valita itselleen vaatteet ja huolehtia siitä, ettei tuota äidille pahaa mieltä vaatevalinnoillaan.[/QUOTE]

Häh? Miten niin "ettei tuota äidille pahaa mieltä vaatevalinnoillaan..." Mitä hemmettiä se mulle kuuluu minkänäköisissä kuteissa lapsi liikkuu, miksi lapsen pitäisi valita minua miellyttäviä vaatteita? Ja osaan minä suuni avata, sanoa, että minun mielestäni tämä vaate olisi käytännöllinen. Ei tarvitse lapsen yrittää summamutikassa arvailla mielipiteitäni, eikä minun lapsen. Meillä katsos perheenjäsenet PUHUVAT keskenään. Kokeile joskus itse, se on aika mullistavaa.

[QUOTE="vieras";23639092]Luettiinko me eri aloitus? On ihan ok, että lapsi voi vaikuttaa omaan pukeutumiseensa, valita itselleen vaatteita, lempivärejä jne. Sen sijaan ei ole ok, että lapsi _ilmoittaa_ ettei aio käyttää mitään uusia vaatteita, joita äiti on ostanut. Siinä on mielestäni iso ero.[/QUOTE]

Niin, no en tiiä... Mä ehkä syyttäisin ihan vähän itseäni siitä etten ole kysynyt lapselta ensin tai kiinnittänyt huomiota siihen että maku on muuttunut.

Mulla onkin jäänyt "traumoja" siitä kun mutsi valitsi niin pitkään mulle vaatteet, pakotti pukemaan päälle juuri ne mitä hän halusi minun pukevan. Ja ne vaatteet oli ihan kamalia... :x Mutta mulla ei ollut koskaan mitään sanavaltaa.

No jättäkää pukematta jos et 5 vuotiaallesi mitään mahda. Mun mielestä on häpeä edes myöntää, että jossain perheessä pompottelee lapsi noin, eivätkä vanhemmat pärjää hänelle. Kuinkas ajattelitte neidin oikkuja ratkoa 7 vuoden päästä? Jos lapsi ei halua talvella esim. lämpimiä vaatteita, niin annatko mennä mekko päällä ulos. Meillä tuo sisävaateongelma ratkottaisiin kesällä niin, että joko lapsi jää kotiin tai pukee ne vaatteet mitä hänellä on kaapissa, joista jonkun on kelvattava.

No jättäkää pukematta jos et 5 vuotiaallesi mitään mahda. Mun mielestä on häpeä edes myöntää, että jossain perheessä pompottelee lapsi noin, eivätkä vanhemmat pärjää hänelle. Kuinkas ajattelitte neidin oikkuja ratkoa 7 vuoden päästä? Jos lapsi ei halua talvella esim. lämpimiä vaatteita, niin annatko mennä mekko päällä ulos. Meillä tuo sisävaateongelma ratkottaisiin kesällä niin, että joko lapsi jää kotiin tai pukee ne vaatteet mitä hänellä on kaapissa, joista jonkun on kelvattava.

Vihaatko sinä lastasi? Nautitko hänen nöyryyttämisestään? Koetko olevasi vahvempi jos saat hänet alistumaan?

Kyllä minä lapselleni pärjään vallan hyvin. Eikä meillä tosiaan ulkovaatteista keskustella ollenkaan. En kuitenkaan väkisin ala pukemaan 5v joka ei tunikaa päällensä enää halua (kuten sanottu aiemmin ei ole ollut ongelmaa, siksi noita ostinkin ) on hänellä vaatteita muitakin ja toisaalta pakotatteko tyttärellenne mekon päälle jos ei todellakaan mekkoa halua? Kyllä meillä juhliin pukeudutaan juhlavaatteisiin ja talvella talvivaatteisiin ja lämpimästi eikä mitään ongelmaa ole.

[QUOTE="hilma";23639336]Vihaatko sinä lastasi? Nautitko hänen nöyryyttämisestään? Koetko olevasi vahvempi jos saat hänet alistumaan?[/QUOTE]

:laugh: repskops

Lapsella on kaapintäysi vaatteita ja sieltä saa valita päällensä. Missä kohtaa se nöyryytys ja alistaminen olivat?

Onhan se harmi kun ap on mennyt jo ostamaan ne vaatteet, mutta lapsen mieli saattaa hyvinkin olla jo hetken päästä toinen ja haluaakin pukea niitä vaatteita päälleen.

Joidenkin lasten mieli on jatkuvasti niin ailahtelevainen kun ovat tottuneet että jos mieli muuttuu niin ostetaan uutta. Mun ystävän lapset jos päättävät, että haluavatkin uudet pyörät eikä se alkukesästä ostettu käykkään, niin tottakai he saavat hetken päästä. Joka asiassa sama homma, kaikkea pitää saada, mutta kohta ei kelpaakaan.

Kaikki alkoi jo pienistä asioista varhain, ruokapöydässä kesken vanukkaan saattoi mieli vaihtua kesken, niin roskiin vaan ja eikun toista makua eteen, sitten tekikin mieli muroja, joten taas jäi syömättä entiset. Monet lapset tottuu tuohon pompotteluun tosiaan... ihan ok kunhan niin ei ole meillä.

Entä jos lapsi itse valitsee kaupasta kivan paidan ja kotona onkin sitä mieltä, että tuota ei pueta, todellahan se 2 vuotiaskin on aika pieni valikoimaan. Saattaa kaupassa osoittaa, että tuo ja kotona pistää vastaan. Pitäisikö jokaisen oikun tullen mennä lapsen päätöksen mukaan, että ei nyt puetakaan näitä kun ne on yhtäkkiä tyhmiä. Jos ap.n lapsi on hetkeä ennen tykännyt legginseistä ja tunikoista, mutta ykskaks päättää kun äiti on niitä kaapin täyteen ostanut, että ei kelpaakaan. Menee mun mielestä kyllä sirkukseksi koko touhu.

[QUOTE="vieras";23639375]:laugh: repskops

Lapsella on kaapintäysi vaatteita ja sieltä saa valita päällensä. Missä kohtaa se nöyryytys ja alistaminen olivat?[/QUOTE]

Jos meinaat, että lapselle pitää pärjätä ja näyttää kaapin paikka...

Jos sen sijaan kunnioitat lapsesi toiveita ja ostat hänelle sopivia vaatteita kaappiin niin mikäs siinä, mitään nöyryytystä ja alistamista ei ole tapahtunut. Tekstisi vain antoi aika erilaisen kuvan.

Kyllä minä lapselleni pärjään vallan hyvin. Eikä meillä tosiaan ulkovaatteista keskustella ollenkaan. En kuitenkaan väkisin ala pukemaan 5v joka ei tunikaa päällensä enää halua (kuten sanottu aiemmin ei ole ollut ongelmaa, siksi noita ostinkin ) on hänellä vaatteita muitakin ja toisaalta pakotatteko tyttärellenne mekon päälle jos ei todellakaan mekkoa halua? Kyllä meillä juhliin pukeudutaan juhlavaatteisiin ja talvella talvivaatteisiin ja lämpimästi eikä mitään ongelmaa ole.

Jos lapsi on pukeutunut tunikoihin tähän asti ja niitä on hänelle kaapissa uutena, niin totta vie mä puetutan ne muutkin tunikat. Kyse ei todellakaan ole yksittäisesä tunikasta, että juuri se on pakko pistää päälle, tai mekosta. Mutta jos mulla on uusia kesävaatteita kaapillinen kuten sinulla ilmeisesti siellä, niin aivan taatusti niistä jotain pukee. Jos ei tunikaa niin sitten niistä uusista jotain kuitenkin. Sanoisin jo hyvissä ajoin, että kesävaatteet on tuossa, jos nyt ei mikään käykään, voi viettää kesäloman kotona.

Sinähän kirjoitit, että teille menee nyt kaikki uudet hienot vaatteet käyttämättä, kun teidän neiti ei puekaan niistä mitään koko kesänä. minusta on pikkaisen eriasia kun joku yksittäisen mekon väkipakolla päälle pakottaminen.

Ja ei. Väkisin en pue, 5v pukee itse. Mutta kyllä minä 5 vuotiaani kanssa osaan neuvotella ja saan hänet pukemaan jos ulos on lähdössä. Jos ei mikään kelpaa, niin ei pääse esim uimaan ollenkaan sitten, nyhjätköön sisällä vaikka koko kesän alasti.

Mitenkäs sinä saat ne ulkovaatteet hänelle jos et samallatavoin niitä uusia kesävaatteitakin?

[QUOTE="hilma";23639336]Vihaatko sinä lastasi? Nautitko hänen nöyryyttämisestään? Koetko olevasi vahvempi jos saat hänet alistumaan?[/QUOTE]

Sun mielestä normaalit rajat on alistamista niin onnea vaan, tuskin tahdon kuulla kasvatusmetodeistasi enempää

Tietenkään en väkisin juuri tiettyä vaatetta pukisi lapselle, kysehän ei tässä ollut siitä. Mutta kyllä kokonaisesta vaatekaapista missä on uutta jonkun tulee kelvata.

Mielestäni en ole edes kohtuuton, mutta toki sitä olen jonkun mielestä joka ei lapselleen tällaisia rajoja henno harkita.

Mun ystävän lapset käy nyt terapiassa, kun on niin pilalle lellittyjä, että alakouluikäisinä on ajatuksenjuoksu ihan sekaisin. Tuntuu etteivät kestä tässä yhteiskunnassa enää muiden tahtiin ja koko maailma on heille hirveä paikka elää, vanhemmat on menettänyt otteen rajojen suhteen ajat sitten. Heistä tosiaan on ihan ok 12 vuotiaan kenkävalikoima pistää uusiksi ja jättää juuri kuukausi sitten kaupasta kinutut nurkkaan uusien tieltä, koska halutaankin samanlaiset kuin kaverilla.

Mun mieelstään se vihaa lastaan, joka ei hänelle mitään tapoja yritä opetta, minä en ainakaan halua lapsestani mitään kauheaa lellikakaraa, joka ei ymmärrä rahan arvon päälle, vana kuvittelee sen kasvavan puussa. Siksi meillä on rajat, haluan hänestä ihmisen joka osaa ajatella asioita järkevästi, eikä toimi hetken mielijohteesta valmiina heittäen rahaa ikään kuin roskiin. Onhan näitä pikavippi-nuoria nykyään ihan tarpeeksi, joilla ei ole minkäänlaista arvostusta rahaa kohtaan, ostetaan kaikkea ja heitetään pois, ostetaan uutta vaan tilalle :)

Olen sitä mieltä että neiti 5v. saattaa hyvinkin muuttaa mieltä piankin ja sinä voit vähän auttaa siinä. Esim. jos kaupassa/kadulla/pihalla on vastaavissa vermeitä muita (ja varsinkin joku oman tyttösi ihailema isompi tyttö) niin mieli luiskahtaa nopeasti.

Yrittäisin ensin vähän tällaisilla pehmeämmillä keinoilla saada vaatteet kelpaamaan, ja jos ei käy, niin viime kädessä muiden vaatteiden ollessa pyykissa vähemmän miellyttävät vain saavat luvan kelvata, muuten ei pääse minnekään.

Meillä on ollut vastaavia vaatekriisejä, ja usein pehmeä johdattelu, järkeily ja tyyliin vetoaminen on auttanut heti. Muutaman kerran on pitänyt ottaa oikein tiukka linja, mutta sen jälkeen hyljeksityt vaatteet ovat kelvanneet eikä traumoja ole jäänyt kenellekään.

Meidän 5v pojalla on jo pitkään ollut hyvin vahva mielipide siitä millaisia vaatteita hän pitää. Jos hän jotain vaatetta inhoaa selkeästi, en pakota laittaan päälle. Hän on jo hyvin tarkka, että lähtee farkuilla tai "suorilla housuilla" (siistimmät kangashousut) ja kauluspaidalla juhliin tai muuten tärkeempiin tilaisuuksiin.

2v tyttökin on jo kova valkkaamaan vaatteita ja joskus hyvin vahvasti on sitä mieltä, että äidin valkkaamat ei kelpaa. Riippuen mihin ollaan menossa ja tapauskohtasesti pakotan valitseemini vaattesiin tai käydään yhdessä kaapilla, jolloin vähän ohjailen häntä oikeaan suuntaan ;) Ei lasten kanssa tarvi olla niin ehdottomia.

Voi olla joku väri, jota lapsi inhoaa tai tykkää. Meillä olis viimekesänä kelvannu pojalle varmaan vaikka mekko, jos ois ollu oranssi :D

Mä teen kuusivuotiaan kanssa niin, että kun tilaan esim. Henkkamaukasta vaatetta, niin me katsotaan niitä yhdessä. Saa valita värejä ja malleja, tai sitten voin antaa vaikka kaksi vaihtoehtoa, että näistä jompikumpi. Talvivaatteissakin on jo pari vuotta tehty niin, että mä valitsen merkin ja mallin ja tyttö saa valita värin. Toki ostan paljon ilman tyttöäkin, mutta yritän ottaa huomioon sen hetkiset lempivärit tai -kuviot.

Yhteistyössä