hmmm... erityislapsi vai normaali 5v?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut kummi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut kummi

Vieras
älkää heti kivittäkö, mä haluan vaan mielipiteitä kun en itse tiedä mitä ajatella...

mulla 5v kummipoika, mun ystävän lapsi... on aina ollut tosi vilkas, mutta nyt olen alkanut kiinnittää huomioni seuraaviin asioihin:

-poika jankuttaa aivan puuta heinää, se on kun teflonia eikä mikään "tartu siihen" vaikka olis miten vakavasta asiasta kyse. esim.tänään löi pikkuveljeään ja kun äitinsä sitten torui poikaa, niin se vaan alkoi puhua yhdestä lelustaan joka ei tippaakaan liittynyt asiaan. samoin jos poika tekee jotain väärää, niin se on ollut tän kyseisen lelun vika joka ei ole edes samassa paikassa sillä hetkellä. (en tiedä osasinko selittää... :/ )

-lapsi ei kestä veren näkemistä, menee heti ihan hysteeriseksi.

-ei tajua vaaratilanteita, esim.ajaa polkupyörällä veljensä päälle joka kaatuu, syöksyttiin tietysti veljen tykö joka ok, johon tää 5v toteaa et huhhuh, onneks mua ei sattunu vaan tota...

-ei pysty hillitsemään itseään, tunneskaala on valtava, saattaa itkusta vaihtaa suoraan nauruun ja siitä raivoon.... mielialat muuttuu sekunnissa...

-ei pysty keskittymään mihinkään, pikkulegoilla saattaa rakentaa jonkun 10min ja sit ne alkaa lentelemään.

-tunkee kaiken suuhunsa, pureskelee ja imeskelee.

-ei ymmärrä mitä sanotaan, vaikka katsois silmiin ja toistais 5 kertaa, että ymmärsitkö, niin ei mitään tapahdu...

näitä esimerkkejä olis vaikka miljoona ja mua on alkanut nyt huolestuttaan ihan kamalasti, lapsi myös kiroilee, varsinkin äidilleen.. kauhistuttaa ajatus tulevasta eskarista, saati kouluun menosta....
äitinsä ei ole laisinkaan huolissaan..

oonko mä vainoharhanen vai tottunu liian rauhallisiin lapsiin??? :/

jossain määrin kuulostaa tutulta.. minulla just 6v. täyttäny poika.. en nyt ihan suoraan lähtis luokittelee erityis lapsex.. kyllä ne siellä eskarissa ottaa asiat puheex, jos kattovat tarpeen.. ammittalaisia kun ovat..

jotku pojat on vaan villimpiä ja rajumpia..

Ei tuo aivan 'normaalilta' vaikuta. Onko lapselle edes yritetty laittaa minkäänlaisia rajoja? Luetaanko hänelle satuja yms.? Keskustellaanko hänen kanssaan? Tiedän, että jos saa elää ja kasvaa kuin 'lehmä pellossa' tuollainen käytös toisaalta ihan ymmärrettävissä, mutta jos ei muuta niin kyllä ko. lapsen äitiä sais vähän herätellä, että lapseen täytyy saada kontakti ja, että hänen täytyy oppia ottamaan myös muut huomioon jne.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm..:
jossain määrin kuulostaa tutulta.. minulla just 6v. täyttäny poika.. en nyt ihan suoraan lähtis luokittelee erityis lapsex.. kyllä ne siellä eskarissa ottaa asiat puheex, jos kattovat tarpeen.. ammittalaisia kun ovat..

joo en mä sillä et eskarista ei otettais yhteyttä vanhempiin jos syytä huoleen on, mutta musta 5vuotiaan pitäis jo osata hahmottaa asioita, väärä ja oikea jotenkuten, toisen satuttaminen, kuullun ymmärtäminen...?

Alkuperäinen kirjoittaja vaahtokarkki:
Musta olet ihan asiasta huolissasi, monesti vanhemmat eivät itse näe/ halua nähdä asioita vaikka olisi aihetta. Oletko keskustellut vanhempien kanssa?

olen yrittänyt mainita kauniisti, mutta he eivät ole huolissaan, on ihan normaali poika... ja heidän 4v on aivan eri maata, mielestäni "tavallinen" lapsi, vauhdikas reipas vaahteramäen eemeli joka koheltaa ja touhuaa, mutta järki ja korvat päässä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

joo en mä sillä et eskarista ei otettais yhteyttä vanhempiin jos syytä huoleen on, mutta musta 5vuotiaan pitäis jo osata hahmottaa asioita, väärä ja oikea jotenkuten, toisen satuttaminen, kuullun ymmärtäminen...?

joo, luin tuon tekstin uudestaan ja ehkä meni muutama pointti ohi.. mutta vaikka olisi kyseessä erityislapsi, se voi olla kauhea isku äidille jos lähdet asiasta puhumaan.. ohimennen puhumalla jostain jutuista voit yrittää avata keskustelua, jos vaikka hän alkaisi itse puhumaan asioista.. se on vaan rankkaa jos oma lapsi on raju käytöksinen..ja joku muu tulee "neuvomaan"..vaikka tarkotettas vaan hyvää!!

Onko pojalta kysytty, että ymmärsikö hän mitä hänelle sanottiin? Mä joudun joskus pyytämään tytöltä, kun sanomiset ei tunnu menevän perille, että toistaa mitä olen juuri sanonut hänelle. Kun hän on sanomiseni toistanut, kysyn ymmärsikö hän mitä se tarkoittaa. Yleensä vastaus on joo, joten pyydän tyttöä toimimaan sen mukaan jolloin asiakin menee paremmin perille ;) . Jos vastaus on ei, selitän asian, esim. miksi jotain ei saa tehdä ja mitä seurauksia siitä on ja kysyn uudelleen ymmärtääkö hän nyt, miksi niin ei saa tehdä. On tehonnut tosi hyvin tähän mennessä!

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
On outoa, eikä lapsen sukupuoli kylläkään riitä selittämään käytöstä. Tulee ihan raivon tunteita näistä "jotkut pojat on rajuja"-kommenteista. :/

no kyllä saan sanoa että jotku pojat vaan on rajumpia, ku ne vaan on. ja sanon sen sillä, että omani on, vaikka on rajat kotona, niin silti. enkä katso että olen omalla käytöksellä /joallain puutteella ihan kaikkea saanut aikaseksi!!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
On outoa, eikä lapsen sukupuoli kylläkään riitä selittämään käytöstä. Tulee ihan raivon tunteita näistä "jotkut pojat on rajuja"-kommenteista. :/

no kyllä saan sanoa että jotku pojat vaan on rajumpia, ku ne vaan on. ja sanon sen sillä, että omani on, vaikka on rajat kotona, niin silti. enkä katso että olen omalla käytöksellä /joallain puutteella ihan kaikkea saanut aikaseksi!!

Hohhoo, ihan yhtähyvin jotkut tytöt on rajumpia. Toi on sovinismia.

Niin, jotkut tytötkin on rajuja... Miksei voi sitten sanoa, että jotkut LAPSET ovat rajuja...?

Lapsella on pikkuveli, käyttäytyykö pikkuveli normaalisti, mielestäsi?
Ei kuulosta ihan tavalliselta käytökseltä. Kaverini lapsella oli hyvin paljon samanlaista saman ikäisenä, hänelle annettiin ensiksi ADHD-diagnoosi mikä purettiin, myöhemmin hänet on diagnosoitu autismin kirjoon kuuluvaksi. On nykyään 11v.

no okeia anteex kauheesti, mut tyttö on vasta alle kaksi vuotias, enkä osaa vielä sanoa käyttäytyykö hän 6v. samalla laillani ku isoveljensä. korjaan sanani.. JOTKUN LAPSET VAAN OVAT RAJUMPIA !!!

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Onko sulla itelläs lapsia? Kysyn siksi että onko sulla vertailupohjaa että miten lapset yleensä käyttäytyy.

on, samanikäinen poika....

No nyt onnistui kommenttilootan avaus. Joo, yhdyn muiden mielipiteeseen että kaikki ei välttämättä ole kunnossa. Noin ison pojan pitäisi osata hieman jo hillitä itseään. Onko äiti lepsu tms.? Voi johtua vaan ihan lepsusta kasvatuksesta? Minkälainen heidän toinen lapsi on luonteeltaan/käyttäytymiseltään? Tuleeko hälle ylilyöntejä?

no okeia anteex kauheesti, mut tyttö on vasta alle kaksi vuotias, enkä osaa vielä sanoa käyttäytyykö hän 6v. samalla laillani ku isoveljensä. korjaan sanani.. JOTKUN LAPSET VAAN OVAT RAJUMPIA !!!

Kuvatunlainen käytös vaan on häiriökäyttäytymistä, eikä normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja totta!!!:

Niin, jotkut tytötkin on rajuja... Miksei voi sitten sanoa, että jotkut LAPSET ovat rajuja...?

Aivan. Arsyttaa ihmiset jotka aina yleistaa etta tytot on helppoja ja rauhallisia ja pojat villeja. Meilla vanhin on tytto ja nuorempi poika, odotan kolmatta ja tulee vierailta kommentteja etta 'oishan se helpompaa jos tytto tulis nyt kun pojat on niin hankalia..' Meilla vaan ainakin sattuu olemaan se tytto joka on paljon vaativampi ja temperamenttisempi kuin poika, vaikka poika onkin myos eloisa.

Yhteistyössä