Hmm... Kimolan kanava maksoi 20 miljoonaa euroa. Veneitä 1000 vuodessa.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Kimolan kanavan muuttaminen veneilykäyttöön maksoi 20,8 miljoonaa euroa. "

"Veneilykaudella siellä uskotaan vierailevan tuhat venekuntaa kesää kohti. "


Hmm... Tuleepa hintaa yhtä venettä kohti.... Jos ajatelleen kanavan käyttöiäksi 100 vuotta ja siitä kulkee 1000 venettä vuodessa, niin silloin hinta per vene olisi 200 € ja tämä ei vielä sisällä kanavan operointi- ja huoltokuluja...
 
vierailija
Eihän se mitään maksa, kun valtio maksaa! :)

"Valtio maksoi kustannuksista noin kaksi kolmasosaa ja alueen kunnat loput. Valmistuttuaan kanava jää Kouvolan kaupungin omistukseen."
 
vierailija
On kyllä kallista. Mutta nykyään kaikki on niin kallista, että on vaikea edes hahmottaa hintoja. Kerrostalokaksio maksaa 250 000 euroa ja se on olevinaan ihan normaali hinta. Sadan vuoden käyttöajalla siihen tulee vielä remontteja toiset 250 000 euroa nykyrahassa päälle. Tuohan on aivan mielipuolista kun kyse on tusinakämpästä perustalossa, mutta sellaista se on.
 
vierailija
On kyllä kallista. Mutta nykyään kaikki on niin kallista, että on vaikea edes hahmottaa hintoja. Kerrostalokaksio maksaa 250 000 euroa ja se on olevinaan ihan normaali hinta. Sadan vuoden käyttöajalla siihen tulee vielä remontteja toiset 250 000 euroa nykyrahassa päälle. Tuohan on aivan mielipuolista kun kyse on tusinakämpästä perustalossa, mutta sellaista se on.
Suomessa on paljon paikkakuntia (ihan kaupunkejakin), missä kerrostalokaksion saa 25.000 eurolla.
 
vierailija
Ei tuo 200 euroa kauheasti poikkea vaikka jonkun teatterikäynnin subventiosta. Eli siitä mitä vaikka jonkun kaupunginteatterin ylläpito maksaa veronmaksajille per teatterikävijä.
 
vierailija
Itä-Suomessa on nyt kaksi valtavaa aluetta joiden sisällä voi veneillä. Toisaalta Päijänteen alue joka ulottuu esim. Kuusankoskelta Pielavedelle ja Viitasaarelle sekä toisaalta Saimaan alue, joka pohjoisessa ulottuu Vieremälle/Iisalmeen ja Nurmekseen. Mutta yhteys näiden väliltä puuttuu. Sellaiseksi on kaavailtu kanavaa Suonenjoen Iisvedeltä Leppävirran suunnalle, mutta ainakin toistaiseksi sitä on pidetty liian kalliina hyötyyn nähden.
 
vierailija
Itä-Suomessa on nyt kaksi valtavaa aluetta joiden sisällä voi veneillä. Toisaalta Päijänteen alue joka ulottuu esim. Kuusankoskelta Pielavedelle ja Viitasaarelle sekä toisaalta Saimaan alue, joka pohjoisessa ulottuu Vieremälle/Iisalmeen ja Nurmekseen. Mutta yhteys näiden väliltä puuttuu. Sellaiseksi on kaavailtu kanavaa Suonenjoen Iisvedeltä Leppävirran suunnalle, mutta ainakin toistaiseksi sitä on pidetty liian kalliina hyötyyn nähden.
Lisäksi pitäisi saada uusi kanava Suomenlahdelta Saimaalle. Pitäkööt veli venäläinen omanaan Saimaan kanavan.
 
vierailija
"Kimolan kanavan muuttaminen veneilykäyttöön maksoi 20,8 miljoonaa euroa. "

"Veneilykaudella siellä uskotaan vierailevan tuhat venekuntaa kesää kohti. "


Hmm... Tuleepa hintaa yhtä venettä kohti.... Jos ajatelleen kanavan käyttöiäksi 100 vuotta ja siitä kulkee 1000 venettä vuodessa, niin silloin hinta per vene olisi 200 € ja tämä ei vielä sisällä kanavan operointi- ja huoltokuluja...

Totta ja tuolla Kymijoen vesistössä ei pääse juuri minnekään. Voikkaalla on kahvila vaan mitä muita palveluja on tarjolla? V: ei mtään. Sulku on hieno 12 m korkeuserolla ja tietysti tunneli on ainutlaatuinen vaan mitäpä veneilijä voi tuolla alueella tehdä? Kaikki (rantautumis)paikat on tiiviisti rakennettu ja oikeastaan mitään nähtävää Voikkaan kalliomaalauksien lisäksi ei ole.

Ehdotuksia:
- Voikkaa tehdastiloja/hiomo /voimalaitos avaa ovensa kävijäille, ja/tai Mankalan voimalan yhteyteen näyttely /kahvila tms, vierasvenelaituri Kausalan matkakeitaan kohdalle, polttoainemyynti?
Kuka veneilijä haluaa kävellä 3km Kausalan palvelujen piiriin?
 
vierailija
Pitäisi rakentaa yhteys Suomenlahdelle.

Totta ja tuolla Kymijoen vesistössä ei pääse juuri minnekään. Voikkaalla on kahvila vaan mitä muita palveluja on tarjolla? V: ei mtään. Sulku on hieno 12 m korkeuserolla ja tietysti tunneli on ainutlaatuinen vaan mitäpä veneilijä voi tuolla alueella tehdä? Kaikki (rantautumis)paikat on tiiviisti rakennettu ja oikeastaan mitään nähtävää Voikkaan kalliomaalauksien lisäksi ei ole.

Ehdotuksia:
- Voikkaa tehdastiloja/hiomo /voimalaitos avaa ovensa kävijäille, ja/tai Mankalan voimalan yhteyteen näyttely /kahvila tms, vierasvenelaituri Kausalan matkakeitaan kohdalle, polttoainemyynti?
Kuka veneilijä haluaa kävellä 3km Kausalan palvelujen piiriin?
 

Yhteistyössä