Hjälp, miten käy kun ansiosidonnainen loppuu ja puoliso töissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhää

Vieras
eli mies on ansiosidonnaisella joka loppuu kohta.
kuulin että sitten loppuu myös rahantulo eli eli sitten eletään mun palkalla josta käteen jää n.1800 e/kk
meitä 2henk+lapsi
omakotitalo on ja lainaa siitä maksetaa 800e/kk eli onko näin että tällä sitten elellään vai saako mitään tukea?
en ole vinkumassa mitään meidän perheen elättämistä yhteiskunnalta mutta nyt hiukan pelottaa miten pärjätään

"Työmarkkinatuki

Työmarkkinatuki on taloudellinen tuki, jolla tuetaan työttömän työnhakijan sijoittumista työmarkkinoille. Se on tarkoitettu

* työttömälle, joka tulee ensi kertaa työmarkkinoille tai joka ei ole ollut viime aikoina töissä (= ei täytä työssäoloehtoa).
* työttömälle, joka ei voi enää saada perus- tai ansiopäivärahaa 500 päivän enimmäisajan täytyttyä.

Työmarkkinatuki on tarveharkintainen, eli tuen suuruuteen vaikuttavat omien tulojesi lisäksi myös puolisosi tulot sekä vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan samassa taloudessa.

Työmarkkinatuen kestoa ei ole rajoitettu."

logo.gif

Alkuperäinen kirjoittaja köyhää;22254682:
mä en tätä kysynyt, mieheni on vaikea työlistyä koska on sairas

Työttömyyskorvauksella voi nykyään myös opiskella, kannattaa varmaan harkita uudelleen koulutusta jos ei pysty nykyiseen työhönsä.

Sitten teidän varmaan vaan pitää opetella tulemaan vähemmällä toimeen. Kai sieltä sossusta voi käydä rahaa ruinaamassa? Saattaa joku ropo irrota varsinkin kun teillä on lapsi. Tuleehan teille sentään lapsilisä, ja miehesi voi hoitaa lasta kotona? Siinä säästää ainakin päivähoitokuluissa. Niin, ja saahan sun mies vielä perus työttömyyskorvauksen. Vaikkei tuo paljoa ole, niin on kuitenkin jotain. Eli teidän tulot ei ole vaan 1800, vaan työttömyyskorvaus + lapsilisä + 1800€.

"Saattaa joku ropo irrota varsinkin kun teillä on lapsi"

Se että on lapsi ei meinaa et sais sossusta yhtään mitään, meillä oli kaks ja ei mitää saatu vaikka kumpikaa ei ollu päässy viel töihin! Eli omasta ruoasta piti tinkiä että sai lapsille vaipat ja ruoat ja muut..

Mutta työmarkkinatukea kelasta miehes saa, kun loppuu ansiosidonnainen..

"Saattaa joku ropo irrota varsinkin kun teillä on lapsi"

Se että on lapsi ei meinaa et sais sossusta yhtään mitään, meillä oli kaks ja ei mitää saatu vaikka kumpikaa ei ollu päässy viel töihin! Eli omasta ruoasta piti tinkiä että sai lapsille vaipat ja ruoat ja muut..

Mutta työmarkkinatukea kelasta miehes saa, kun loppuu ansiosidonnainen..

Kurja kun ette saaneet mitään sossusta. Itselleni opetti opiskeluaikanani yks sossussa paljon asioinut, että ekalla kerralla ei juuri koskaan tule mitään, mutta uus aika vaan, niin silloin löystyy sossun kukkaronnyörit. Ja toimi.

Kurja kun ette saaneet mitään sossusta. Itselleni opetti opiskeluaikanani yks sossussa paljon asioinut, että ekalla kerralla ei juuri koskaan tule mitään, mutta uus aika vaan, niin silloin löystyy sossun kukkaronnyörit. Ja toimi.

Siis tähän lisään vielä, että todelliseen tarpeeseen pitäis saada jeesiä, ja toivottavasti tilapäisesti. Itse hain pari kertaa viiden opiskeluvuoden aikana, kun meni raha-asiat niin mahdottomiksi.

[QUOTE="vieras";22255136]No tietysti ap miettii tulevaa pärjäämistä, jos ei ole tarkkaa tietoa miten tulee rahaa. Ei se ole sossuun menossa.[/QUOTE]

No mutta kysyi, että saako mitään tukea. Tässä jengi sitten miettii vaihtoehtoja.

Luulen, että mies saa jonkun verran työmarkkinatukea, kun tulot ei ole kauhean suuret ja teillä kuitenkin kaksi lasta. Noista laskureista varmaan selviää mikä se raja on milloin rahantulo loppuu kokonaan. Meillä pitkään ollut se tilanne, että vain toisella töitä ja niillä tuloilla pärjättävä, ja kyllä niillä pärjää, oikein mainiostikin, kun tilanteeseen on jo tottunut.

[QUOTE="hei";22255199]Luulen, että mies saa jonkun verran työmarkkinatukea, kun tulot ei ole kauhean suuret ja teillä kuitenkin kaksi lasta. Noista laskureista varmaan selviää mikä se raja on milloin rahantulo loppuu kokonaan. Meillä pitkään ollut se tilanne, että vain toisella töitä ja niillä tuloilla pärjättävä, ja kyllä niillä pärjää, oikein mainiostikin, kun tilanteeseen on jo tottunut.[/QUOTE]

Ap:lla on 3-henkinen perhe. Eli ap+mies+lapsi.
Minusta yhden lapsen elättää siinä kun puolisonkin, kun vähän katsoo esim. mistä ostaa/saa vaatteet ja harrastusvälineet. Asumismuotoa ei kannata vaihtaa, jos lainanlyhennys on kohtuullinen. Itse en ensimmäisenä lähtis vuokralla, koska monet tuttavani maksavat vuokraa enemmän kuin itse maksamme lainan lyhennystä.

800€ on siis lainanlyhennys. Samalla summalla joutuu maksamaan vuokraa tai jopa enemmän ainakin tässä kaupungissa eikä sillä saa kuin 3h+k+s. Ja kunnan vuokra-asunnoissa saattaa saada naapuriksi ties mitä vinopäitä...

Yhteistyössä