Hjälp, kokemuksia lasten hiustenlähdöstä?

  • Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut"
2,5v lapseni päästä on lähtenyt parin viime kuun aikana paljon hiuksia. Sekä läiskittäin kaljuksi asti että kauttaaltaan. Googlettelin mahdollisia syitä, mutta nyt haen kokemuksia muilta: Onko tukka kasvanut takaisin, onko se lähtenyt myöhemmin uudestaan? Löytyikö syitä koskaan, jos, niin mitä olivat?

Lääkäriaika maanantaina. Kiitos kokemuksista!
 
"vieras"
Mun maitoallergiselta pojalta lähti tukkaa niin että tuli sormenpäänkokoisia kaljuja laikkuja, niitä oli aina 3-4 kerrallaan ja sitten ne alkoivat taas kasvaa. Luin jostain silloin, että liittyisi maitoallergiaan. Enää ei lähte tukkaa, ja maitokin jo sopii.
 
"äiti viidelle"
Tuolla sanalla voit googlettaa myös. Poikani oli 8v,kun hänellä lähti takaraivosta pyörteisenä hiukset pois. Lähtivät ja kasvoivat takaisin saman kesän aikana. Sitten 13v hänellä lähti kaikki. Välillä tippuivat kulmakarvat ja ripsetkin,mutta ne kasvoivat takaisin. Hiukset eivät kasvaneet takaisin. Nyt hän on 23v. Parta kyllä kasvaa.
 
"huolestunut"
Tytöllä on ollut maitoallergia, mutta nykyään on juonut maitoa ihan mielissään. Oireet on olleet suolistossa (sekä ehkä hengitysteissä), eikä nyt enää ole tullut mitään. Tämän kevään aikana on maito otettu taas käyttöön, ja tosiaan oireitta. Jos tukanlähtöä ei lasketa tietysti.. Voisiko se yksin olla allergian oire?

Alopeciaa on arveltu meillä syyksi, mutta vielä toivon jos olisikin päänahkasilsa.. silloin olisi hoidettavissa pois kuitenkin. On kovin tyttömäinen tyttö minulla, ja voisin luulla hänelle olevan tulevaisuudessa kova pala tukan lähtö, jos siis on alopeciasta kyse.

Onko kenenkään lapsella ollut päänahkasilsaa? Oliko päänahan iho tuolloin normaali?
 
"huolestunut"
Tältä pohjalta, googlessa aikaa vietettyäni, olen kääntymässä siihen omadiagnoosiin, että tyttärelläni on alopecia. Voihan räkä. Miten tästä eteenpäin.
 
"hei"
olen sairastanut alopeciaa 40 v. pärjään ihan ok. Voin ymmärtää vanhempana hätäsi, kun tyttäreni on terve ja ajattelen omia vanhempiani. alopecia liittoon kannattaa ottaa yhteyttä tukihenkilön ja oikea tiedon saamisen vuoksi. Sairaus vaikuttaa ulkonäköön, muttei ole ns muuten vaarallinen. Voimia. Näyttäkää tytölle ettei se muuta suhtautumista häneen eikä tapaanne toimia perheenä.....
 
"huolestunut"
Toki mennään, maanantaina aika. Voihan se olla, että tähän löytyykin joku muu syy. Tyttö on muuten terve ja reipas, että minun on vaikeaa uskoa mihinkään vakavaan puutostilaan tms. Iho on niin hyvä, että sienet ja sellaiset tuntuvat yhtä vääriltä ajatuksilta.

On tottakai monta paljon pahempaa asiaa minkä voi elämässään saada, mutta kyllä tämä vaatii ensin itseltäni jonkinlaisen surutyön, jotta osaan sitten lasta aikanaan auttaa näkemään miten pikkujutusta on lopulta oikeasti kyse.

Kiitos vastauksista, kuulisin vielä mielelläni kokemuksia hiustenlähdöstä.
 
"huolestunut"
En, kun tyttö nukkuu. Ensinäkemältä tyttö näyttää tavalliselta laihahiuksiselta pikkutytöltä, mutta kun tarkemmin katsoo, on päälaella kahden kymmeneuroisen kokoinen kalju kohta ja muuallakin todella ohkainen tukka. Kun hiuksia haroo, huomaa muuallakin päässä pieniä kaljuja läiskiä. Kauttaaltaa hiukset ovat ohentuneet huomattavasti. Jos korvan päältä nappaa tukon hiuksia ja vetää, niitä nousee semmoisen kymmeneuroisen kokoiselta alueelta esiin ehkä 30-40 kpl. Siis eivät irtoa, mutta niin monta hiusta ehkä tuollaisella alueella on.

Ei hän paksutukkainen ole ollut koskaan, mutta ihan sellainen normaali, vahva pienen tytön tukka on ollut. Nyt näyttää lähinnä syöpäsairaalta.
 
"Vieras"
Hei meillä oli kans tytöllä 5 vuotiaasta. Läikkiä ja harvenemista. Sillloin pidettiin maidosta taukoa. Tukka kasvoi vuoden sisällä takaisin siten, että läikkiä tuli aina uusia ja entiset kasvoivat umpeen. Tyypillisiä kymsivaurioita oli, pieniä. Nyt 3 vuotta siitä tukka on normaali. Äskettäin huomasin otsassa ihokarvattoman alueen. Annoin kyypakkauksesta ikäsuosituksen mukaisesti, sehän on kortisonia. Nyt siinäkin kasvaa karvaa. Kynsissä on jälkiä yhä, vaihtelevasti. Kynnet kumminkin kasvaa ihan ok ja tyttö tykkää kun niitä hoidetaan. Olen vain viilannut ne sileiksi, ihan ilahduttaakseni tyttöä, kun hän myös puree kynsiään, jos niitä ei leikkaa tarpeeksi usein ja hoida.

Olen ajatellut, että jos hiuksia joskus lähtisi tosi paljon, niin että pitkä tukka näyttäisi pahalta, olisi hän sievä kaljunakin.
Annoin tytölle myös kossain vaiheessa Priorinia. Se ei auta hiustenlähtöön tai läikkiin, mutta vahvistaa tukkaa muuten ja nopeuttaa uuden tukan kasvamista, kun läikkä alkaa parantua.

Myös laitoimme päänahkaan Aloevera geeliä aina pesun jälkeen. Teki hiukset vähän sähköiseksi, muttei muuta haittaa.
 
"Vieras"
Alopeciaan ei tarvi olla mitään puutostuloja. Mutta puutostilat voi tietty aiheuttaa sitä.

Meillä tyttö voi ottaa maitoa ja syö juustoa, mutta ostamme hänelle yhä kauramaitoa, ettei sitten keho rasittuisi maidosta. Maitoallergiaa meillä ei ole todettu, mutta maidon käyttötauon aikana loppui se iänikuinen ripuli, mistä tyttö oli kärsinyt.
 
Lääkäri veikkasi kolmea syytä: ihan joku selittämätön kertaluontoinen juttu, keliakia tai sitten alopecia. Myös kilpirauhaskokeet otettiin, mutta siihen lääkäri ei uskonut. Viikon päästä tulokset.

T. Ap eli huolestunut virvaliekki.
 
vierailija
Hei, vieläkö ketjun aloittaja olisi kuulolla? Olisi kiva kuulla mikä teillä on tilanne nyt? Meillä juuri 6v.täyttänyt poika jolla hiukset harvenee. Kilpirauhaset ok.
 

Yhteistyössä