hiustenlähtö

• Viestiketjun aloittaja sartsa
  • Ensimmäinen viesti
sartsa
Onko kellään kokemusta hiustenlähdöstä, jossa hiuksia on tiputellut pitkän aikaa ja tuntuu että hiukset ovat sen syystä ohentuneet. Mitä neuvoksi, mikä on ollut syynä? Jonkun vitamiinin puute? Olen vuosi sitten synnyttänyt mutta ei kai se enää siihen vaikuta, imetyksen lopettanut jo monia kuukausia sitten, melkein vuosi sitten.

samaa
mietin minakin. Lopetin e-pillerit muutama kuukausi sitten ja nyt noin kuukauden verran on hiuksia lahtenyt tukoittain varsinkin pesun ja harjauksen yhteydessa. Ja kylla tuntuvat ohentuneen jonkin verran. Mietin vaan, etta onko jotain keinoa hidastaa tai lopettaa tallainen hormooneista johtuva hiustenlahto. Ja sitten toisekseen, kasvavatko hiukset kuitenkin jossain vaiheessa takaisin entiselleen, kunhan hormonitasapaino on taas normalisoitunut?

surullinen
Voi niin kuullostaa tutulta. Mulla ihan sama tilanne, pillerit lopetin reilu kaksi kuukautta sitten ja nyt hiuksia lähtee oikein todella! Ponnari on ohentunut varmaan puoleen ja päälaelta/ohimolta hiukset ovat selkeästi harventuneet. Tää on oikeesti tosi kurjaa, mutta minkäs teet. Mulle ainakin hiusalan asiantuntijat sekä ihotautilääkäri ovat sanoneet, että tämmöinen hormonaalisista heilahduksista johtuva hiustenlähtö voi kestää puoli vuotta, rajunakin! :(

Minuakin kiinnostaisi, et palaavatko nuo hiukset kenties joskus ennalleen? Tästä varmaan löytyisi kokemuksia myös imettäneiltä, käsittääkseni myös tuolloin voi ilmetä samankaltaista hiustenlähtöongelmaa hormoneista johtuen...?

Ja sitten vielä semmoinen kysymys, et miten paljon niitä hiuksia teiltä on lähtenyt pahimmillaan päivässä. Itse joskus heikkona hetkenä pesun ja kuivauksen yhteydessä irronneita hiuksia laskeskelin ja kyllä nyt ihan sadoissa liikutaan...(normaalimäärähän on tuo n.100 ja kaikki aina sanovat vaan et minä kuvittelen oman ongelmani). Mutta en kuvittele, en!

samaa
surullinen, mita pilleri merkkia soit? Mina soin Melianeja. En ole alkanut laskemaan paljonko hiuksia paivittain lahtee. Itkuhan siina tulisi. Meinaa tulla jo pelkastaan kun nakee ne tukot joita jaa harjaan, pyyhkeeseen ja paidan selustaan. Harmittaa tosi paljon, kun muutenkin mulla on jo tosi ohkaset hiukset. Ja ihan samaa sanotaan mulle, etta kuvittelen vaan ongelman, etta syksyyn kuuluu jonkin verran hiustenlahtoa. Joo-o, varmaan, mutta tuskin ihan nain paljoa kuuluu lahtea. Ja samaa haluaisin minakin tietaa, etta kasvavatko ne kuitenkin joskus viela entiselleen vai ohenevatko nyt sitten lopullisesti. Hiukset on kuitenkin aika iso osa ""naisellisuutta"" ja harmittaa, jos jo nain nuorena, olen 25v., pitaa lahtea peruukki ostoksille. Itsetunto ihan 0.

surullinen
No mulla on vielä kaiken lisäksi siitä kurja tilanne, että keväällä mulla todettiin juuri tuo kilpirauhasen vajaatoimintakin. Eli hiustenlähtöä on jatkunut nyt jo yli vuoden, ensin johtuen ilmeisesti tuosta kilpirauhasesta ja nyt sitten tuosta pillereiden lopetuksesta...Tosi kivaa!

Sinulle samaa, söin itse diane novia ja olen kuullut, että juuri tämä merkki olisi aika paha karvojen tiputtaja käyttöä lopetellessa :( Mulla myös itsetunto laskee ja laskee, kyylään tyyliin koko ajan muitten ihmisten (ihania) hiuksia ja vertailen omaan hiirenhäntään!

Entä sinä ex-sulkasato, kuinka kauan kului lääkityksen aloittamisesta, että hiustenlähtö alkoi rauhoittua? Minusta nimittäin tuntui jo tuossa kesän mittaan, et se oli vähenemään päin (aloitin lääkityksen huhtikuussa), mutta sitten tuli tämä pillerijuttu tähän. Tietysti voi olla, että tällä hetkellä mulla tippuu vielä hiukset molemmista syistä ja siksi se on niin rajua. Meinaan vaan, et jos arvot on kunnossa (ja tällä hetkellä ovatkin), niin ei kai niitä hiuksia silti voi sen kilpparin takia enää sit tippua? :(

Masentavaa ja stressaava, mitä se ei saisi olla...se vaan pahentaa tätä noidankehää! Mut tsemppiä kaikille saman ongelman kanssa painiville, on meitä muitakin sulkasatoisia!

Menttu
Minulla hiukset on harventuneet tiukan laihdutuskuurin seurauksena... Kampaamosta sain vinkin lisätä sinkkiä ruokavalioon. Joillakin sinkkikuuri saattaa tosin jopa pahentaa tilannetta. Lisäksi ostin kampaamosta hiuspohjaa virkistävää tehohoitoa (4 System, jonka pitäisi nopeuttaa myös hiusten kasvua. Tilanne on vähän rauhoittunut, mutta luulen, että tukka alkaa kasvaa kunnolla vasta sitten, kun saan laihdutuksen päätökseen...

harvahapsi
Taitaa nuo hormonivaihtelut vaikuttaa kummasti. (Hormoniahan ne pilleritkin on ja kun lopettaa, hormonitoiminta muuttuu). Itselläni on jo vaihtari-oireita (ikää 47) ja käytän hormonikorvaushoitona geeliä. Hiusten lähtö kyllä tapahtui jo ennen kuin aloin käyttää tuota. Mutta kai ne häiriöt sitten vaikutti.

Luin netistä jostain talipunkeista. (google, haulla ”talipunkki”). Mistäpä sitä aina tietää mikä noita hiuksia irrottaa, mutta kyllä mullakin on lavuaari aamuisin ihan karvoja täynnä, kun laittelen hiuksia. Tosi kurjaa.

tutteli
kärsin itse kovasta hiusten lähdöstä muutama vuosi sitten. otsalla, toisella puolella , oli hiusraja vetäytynyt jo vaikka kuinka pitkälle ja ponnari ohentui puoleen.
kävin lääkärillä ja se vaan vähätteli tilannetta. menin toiselle lääkärille ja sain hyvän ja asiallisen kohtelun. otettiin kilpparikokeet ja katottiin hormooneitakin. tämä naislääkäri vakuutteli, että jos hormooneissa on jotain vialla, voidaan määrätä jokin kuuri helpottamaan tilannetta. myös kortisonitabletit saattavat toisille auttaa tilanteeseen. päänahassa saattaa myös olla erilaisia tulehduksia/ bakteereita, jotka aiheuttavat hiustenlähtöä. särkylääkkeiden liiallinen käyttö saattaa vaikuttaa hiustenlähtemiseenkin.
kannattaa mennä lääkäriin, sitä saa ainakin vähän mielenrauhaa. ikäväähän se on, kun joutuu pelkäämään hiustenpesua ja harjausta ja jatkuvasti stressamaan mahdollista tulevaa kaljuutta.

Hanna23
Minulla on myös sama ongelma. Minulla on (tai siis OLI ennen tätä) piiiitkät paksut hiukset, kunnes kesän lopussa sain märkäruven; ensin naamaan, sitten se levisi hiuspohjaan.

Ensin sain kortisonivoidetta jota levitin ihottumille 2 krt/ pvä.. koska tämä ei auttanut, antoivat vahvaa hilseshampoota, ja jatkoin myös kortisonivoiteen käyttöä sekä naamaan että hiuspohjaan...

Kun tämäkään ei auttanut minulle määrättiin antibioottikuuri, jolla lopulta lähti ruvet naamasta, mutta ei hiuspohjasta... Silloin huomasin että hiuksia lähti normaalia enemmän... tarkastin hiuspohjan peilistä ja JÄRKYTYIN pahemman kerran!! Sitä oli lähtenyt läikittäin hiuspohjasta, ja eikun samantien itku kurkussa takaisin lääkärin vastaanotolle..

Otettiin verikokeet kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta ja samalla testattiin kaikki mahdolliset muut seikat (hemoglobiini, pälvikalju..) mutta kaikki arvot olivat täysin normaaleja! Sitten määrättiin taas jotain prkl:n ainetta jota piti levittää ihottumalle 2 krt/ pvä, ja lähetettiin kotiin masentumaan... Tämä vain kiihdytti hiustelähtöä, ja menin jälleen kerran lääkärille..

Vaadin päästä erikoislääkärille, koska olin nyt jo niin toivoton ja masentunut! Hiuksia oli lähtenyt suurin piirtein koko takaraivosta, ja läikittäin ympäri päätä.. Hiuksia ei voinut enää pitää kiinni, koska aina jostain kohtaa paistaa kalju läikkä...:(

Kävin siis tavallisella lääkärillä pyytämässä lähetettä erikoislääkärille, mutta lääkäri vähätteli täysin ongelmaani ja ei täten kirjoittanut lähetettä minulle... Vaan määräsi, vastusteluistani piittaamatta, taas (monennenkohan kerran!?) voiteen jota piti levittää hiuspohjaan 2 krt/pvä, ja nyt hän päätti että tämän kuurin aikana ei saanut käydä suihkussa kuin 1-2 krt/vko??!! Ja voin sanoa että voide oli niin rasvaista ettei meinannut saada levitettyä... ole siinä sitten pesemättä hiuksia kahtakin päivää pidempään, niin johan on nuorella naisella ""viehättävä"" olo... :/

Nyt olen tilanteessa kun mietin Hiusakatemialla käyntiä. Tietääkö kukaan mitä niillä maksaa hiuspohjan perusteellinen tutkimus? Tiedän sitten että joudunko odottamaan seuraavaan palkkapäivään, vai..?

Kuulostaa hirveältä, mutta on oikeasti kiva kuulla että on kohtalotovereita! Huh.

Tsemppiä kaikille!

mira
itselläni oli sama juttu kun lopetin pillerit (harmonet) hiusten lähtö loppui kun aloitin uudet pilleri, eli hormoni kierre jatkuu=( Minulle tuli myös pillerien lopettamisen jälkeen finnejä ymseli keho reagoi hormoni muutokseen. En usko että kestäisi vuotta pidempään jos vain jaksaa ootella ja minulla sitten kun aloitin uudet pillerit, kasvoi tukka takaisin paksuksi eli eiköhän se sitten ilman pillereitäkin takaisin kasva.
Biotiini on muuten sellainen vitamiini tai hivenaine, joka vaikuttaa hiustenkasvuun. Tuttuni osti biotiini tabletteja luontaistuote kaupasta (myydään kait apteekeissakin) kun häneltä lähti noin vain hiuksia ja auttoi kuulema...mutta mene ja tiedä....

surullinen
Kuullostaa Hanna23 tosi hankalalta tuo sinunkin tilanteesi! Minullekin ihotautilääkäri määräsi jotakin hiuspohjaan laitettavaa liuosta (sisältää kortisonia). No käytinkin sitä kaksi viikkoa ja tuona aikana ilmeisesti tästä aineesta johtuen minulle tuli mieletön määrä hilsettä. Lisäksi kampaajaystäväni sanoi, ettei hän ainakaan suosittelisi (eikä itse koskaan käyttäisi) kortosonia hiusongelmien hoidossa...Että tiedä tässä nyt sitten keneen uskoa! :(

Mutta eipä tuo kahden viikon jakso minulla ainakaan auttanut, päinvastoin hiustenlähtö jopa lisääntyi ja tuli tuo himskatin hilse päänahkaan. Masennus!

Toivon vaan, et tää joskus loppuis. Ihan sama, jos hiukset nyt ei ennen ongelman alkua olevaan paksuuteen koskaan kasvais takasin...kunhan vaan tämä loppuisi, eivätkä hiukset enää ohenisi! Vielä on kuitenkin odoteltava varmasti jonkin aikaa ennenku tää elimistö tokenee tuosta hormonien heilahduksesta (mulla siis todella taustalla tuo pillereiden lopetus*kilpirayhasen vajaatoiminta).

Hanna23
Joo, mullakin hilseilee koko ajan.. ja voin sanoa, että ei ole mitään tavallista hilseilyä..! Mustaa paitaa ei voi edes kuvitella käyttävänsä, ellei halua koko ajan olla tarkistamassa että onko olassa ""lumipeitettä"".. Noloa! :/

Masentaa ihan oikeasti, enkä keksi nyt muuta keinoa kuin hiusakatemialla käynti..

Itse olen käyttänyt samaa e-pillerimerkkiä vuosia, joten ei kyllä johdu niistäkään. Hankalaa!

hiukset
Mulla alkoi hiustenlahto kaks kuukautta sitten. Hiuksista on tippunut vahintaan puolet. En ees uskalla ajatella et mita tasta kaks kuukautta eteenpain. Eihan mulle jaa hiuksia enaa paahan!!!Ikaa sentaan on vaan 24.Laakarissa olen kaynyt mut ne vaan vahattelee ja sitapaitsi oon nyt ulkomailla joten taalla naa laakarit ei osaa yhtaan mitaan. Teki mieli kysyy et , onks taa ko. laakari edes koskaa opiskellu laaketiedetta ku ma sanoin et ma haluun kilpparikokeet ni taa vaa vastas et , ei, ei , kilpirauhanen ei vaikuta hiuksiin!Ei ollu kuulemma ikina kuullukaan et kilppari vois vaikuttaa hiuksiin. Mun pitaa kitkuttaa taal viel kaks kuukautta ja sit paasen suomeen. Mut sen voin kylla sanoa , et hiustenlahto on aivan KARMEETA. Itsetuntoa ei oo enaa ollenkaan.Syyta vaan ei nayta loytyvan.

surullinen
No jos tää yhtään lohduttaa, ni mullahan näitä hiuksia on tiputellut enemmän ja vähemmän jo reilun vuoden...nyt tosin pillereiden lopetuksen jälkeen selkeästi enemmän. Ja vielä niitä päässäkin jonkun verran on :) Tähän tosin varmaan vaikuttaa sekin, et alunperin mulla oli tosi paksu tukka.

Itsetunto kysymyshän tää on viimesen päälle. Mullakin on melkein koko ajan tää asia mielessä ja stressi päällä sen takia jatkuvasti. Toivosin vaan niin paljon, et tää loppuis vielä joskus!

Yhteistyössä