hiusten värjäämisestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

..taas

Vieras
Eli tästä on kovasti käyty keskustelua, mutta vielä mieltä askarruttaa.. olen nyt 10. viikolla. Onko teillä varmaa tietoa ts. oletteko kysyneet lääkäriltä tästä asiasta. Voiko hiuksia huoletta värjätä?

Kiitos teille jo etukäteen!

Minä ainakin olen värjännyt ja niin ollaan koulussa myös värjätty raskaana olevia eikä opettaja ainakaan ole kieltäny silloin. Kevytväri on tietty aina kestoväriä miedompaa. Ja blondausaineen tilallakin voi käyttää vaaleaa kestoväriä.

Mä olen kuullut, että nimenomaan kestoväri ois turvallisempaa, koska siitä ei esim. hikoillessa/saunassa tms. irtoa mitään ainesosia, toisin kuin kevytväreistä, sävytteistä ym. Mene ja tiedä.

Tämä on ikuisuuskysymys johon ei ole selkeää vastausta, koska tutkimuksissa ei ole ilmennyt mitään selvää. Luultavasti hiusväriä joutuu kehoon jossain määrin, mutta tuskinpa siinä määrin, että se vahingoittaisi vauvaa. Itse olen sitä mieltä, että parempi olisi jättää värjäämättä (ovat ainakin ympäristölle haitallisia aineita) MUTTA olen sen verran turhamainen että olen laittanut raitoja hiuksiin myös raskausaikana - varmuuden vuoksi vasta rv12 jälkeen...

Edellinen vastaus on hyvä. Luin myös jostain, että värjäys max kolme kertaa raskausaikana ja mielellään ei ekan 12 viikon aikana ollenkaan. Ja raidat on paremmat kun koko pään värjäys (koska väriä ei ole silloin päänahassa kuin minimaalisesti). Toiset kyllä sanovat, että värjätä voi niinkuin sielu sietää... Eli oikeaa vastausta ei tähän kysymykseen taida olla. Itse otin raidat (pussin läpi laitettavat) joskus viikolla 16...

Jos OIKEESTI olis jotain haittaa sikiölle asia mainittaisiin esim. neuvolassa ja tutkimuksia olisi enemmän tietoa. Monilla nettisivuilla olen törmännyt vältettävien ruoka-aineiden listaan mutta missään ei ole hiuksia kielletty värjäämästä, eli tuskinmpa mitään haittaa voi olla. Niin se muutes voi olla että monilla iho herkistyy raskauden aikana ja siksi värejä ei suositella. Ja kaupassa myytävissä väreissä tulisi olla maininta jos haittallisia olisivat, kuten esim. monissa apteekin reseptivapaissa lääkkeissä on KIELTO jos/kun tutkimus tulokset puuttuvat.

"Mielipiteelle": Jos jotain ei ole kielletty (esim. neuvolassa) se ei valitettavasti aina tarkoita että se olisi täysin turvallista. Ei kaikkia asioita tässä maailmassa ole tutkittu tarpeeksi. Ymmäräthän ettei kaikkia asioita voi kunnolla testata; kuka haluaisi altistaa kasvavan vauvansa hiusväreille niin että saataisiin tarpeeksi luotettavat tulokset tms?

Kyllä me nytkin käytämme vaikka mitä kemikaaleja joita ei vielä ole tutkittu tarpeeksi ja koko ajan myös kielletään uusia aineita joita ollaan tutkittu vuosikymmeniä. Eihän kännykkäsäteilystäkään olla vielä yksimielisiä vaikka me ollaan käytetty niitä jo kauan.

Maailma ei ole niin yksinkertainen. Hiusvärejä ei voida kieltää käyttämästä, ennen kuin varmasti tiedetään että ne ovat haitallisia. Silti voi olla, etteivät ne ole täysin turvallisia raskausaikana. Jokaisen täytyy siis ajatella myös omilla aivoillaan ja käyttää omaa päättelykykyään lukemansa/kuulemansa perusteella.

Miksi sitten apteekin esim. jotkin närästyslääkkeet ovat kiellettyjä VARMUUDEN VUOKSI raskaana olevilta? Lääkäri sanoi että ko. närästyslääkettä voi käyttää huoletta, mutta monet lääkkeet kielletään koska varmaa tietoa ja tutkimuksia ei ole. Eli ne vaan kielletään varmuuden vuoksi.. Luulis että hiusväritkin kiellettäisiin myöskin VARMUUDEN VUOKSI?

Hiusvärit tuskin imeytyvät päänahasta verenkiertoon ja sitä kautta vahingoittais vauvaa. Jokainen varmaan ymmärtää olla värjäämättä hiuksiaan, jos päänahan on repiny just auki. Tää on vähä sama asia, ku se listeria-hysteria. Toiset pelkää ja on kynsinhampain vastaan, toiset ei. Tuskinpa mitään viikkorajaakaan tossa on. Värjää jos värjää, ei jos ei.

Ovathan kampaajatkin normaalisti töissä ja värjäävät asiakkaiden hiuksia odottaessaan. Enemmän he altistuvat hiusväreille käsitellessään niitä päivittäin kuin hiukset kerran kuukaudessa värjäävä henkilö. Enemmän olisin huolissani heidän joutuessaan jatkuvasti hengittämään blondaus- ja värjäysaineiden ammoniakkia yms. puhumattakaan permanenttiaineista. Jos hiusväri imeytyisi päänahan läpi verenkiertoon niin johan se olisi vaarallista kenelle tahansa, joka on pitkään hiuksiaan värjännyt. Luulisi jo useiden ihmisten kuolleen altistuttuaan niin pitkään hiusväreille. Kyllä hiusvärit olisi selkeästi kielletty, jos niiden käytössä olisi edes pieni teoreettinen riski sikiölle.

Toinen asia taas on se, että kaikki kampaajat eivät raskaana olevien hiuksia värjää tai permanenttaa, koska raskausaikana tulos ei välttämättä ole sama kuin normaalisti. Eli eivät halua ottaa riskiä, että värjäys/permanentti epäonnistuu ja joutuvat korjaamaan.

Anoppi on kampaaja, ja sanoi että hän kieltäytyy tekemästä värjäystä/permistä ekan ja viimeisen raskauskolmanneksen aikana, sekä yleensä alkuimetyksen aikana. Ja syy on se, että pitävää lopputulosta ei voi taata. Hormoonit käy niinä aikoina niin kovilla, että aineet ei välttämättä tartu. Mutta jos asiakas välttämättä haluaa ja ottaa riskin että tukka on vähän ajan päästä sen näköinen kun mitään ei olisi tehtykään, niin asiakkaan riskillä hän sen tekee. Terveellisyydestä tai aineiden kulkeutumisesta sikiöön/lapseen ei ollut puhetta, mutta olisi kai siitä maininnut jos se riski olisi olemassa, omasta lapsenlapsesta on kuitenkin ollut kyse. (Ja lapsi merkitsee hänelle koko elämää..).

No mä kysyin tätä gyneltäni kun kävin tossa alkuraskauden ultrassa ja hän sanoi, että kannattaa olla värjäämättä ekan 12 vkon aikana. Tietenkään asiasta ei voi olla mitään absoluuttisia tutkimustuloksia... ihmiskokeet kun on vähän hankala totetuttaa..

mua lääkäri katsoi vähän oudosti kun kysyin asiasta... sanoi että tottakait saa. Odotin kuitenki että ekat 12vkoa on ohi.

Entäs maalaaminen, pitäis maalata kotona... osallistunko vai lähdenkö shoppaileen? Eihän nykymaalit edes haise, ei luulis niistä haittaa olevan, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Inka:
Entäs maalaaminen, pitäis maalata kotona... osallistunko vai lähdenkö shoppaileen? Eihän nykymaalit edes haise, ei luulis niistä haittaa olevan, vai?

No ainakin lateksi- eli vesiohenteiset maalit on ihan ok. Myrkkymaalien kanssa olisin sisätiloissa hiukan varovainen. Tosin lateksejahan nykyään eniten käytetäänkin, kuivuvatkin nopeammin.

Tuosta hiusten värjäyksestä, sanoisin että on pikemminkin niin, että niitä aineita kulkeutuu kehoon ihan muuta kautta. Huuhtoutuvat jätevesien mukana ja päätyvät joissakin määrin kehoomme m.m. suun kautta. Valitettavasti näin on kaikkien kemikaalien kanssa vaikka useat eivät sitä (tahdo) ymmärtää. E-pillereiden hormonitkin kulkeutuvat jätevesien mukana ja päätyvät myös miesten kehoon - tämähän on tutkittu ja todistettu juttu. Monet kemikaalit heikentävät miesten siemennesteen laatua.

En ole mikään ympäristoaktivisti, vaan hiukan ympäristökemiaa lukenut - ja se ei ole pelkästään kivaa. Itse olen siirtymässä eko-kosmetiikkaan, tulee vähän parempi mieli.

Lukiko kukaan muu noin puoli vuotta sitten hesarin tiede-sivulta, jossa oli iso kirjoitus siitä, että ehdottomasti ei kannattaisi värjätä päänahkaa myöten (paitsi raidottaa voi) raskausaikana, eikä myöskään lasten hiuksia alle 15-vuotiaana. En muista, mihin tutkimukseen perustui, mutta kyllä siinä ihan selkeät todisteet oli. Ja muistelen, että kampaajakouluttaja jutussa sanoi, ettei hän ainakaan suostu värjäämään...

Oon kans kuullut tuosta, että lasten hiuksia ei saisi värjätä ja muutenkin, että raskauden aikana tulisi välttää värjäystä. Nämä ovat kyllä vaikeita juttuja, toinen tutkimus saa toisen tuloksen ja toinen toisen. Itse se on tietty päätettävä.

Itse taisin ekassa raskaudessa värjätä ennen rv12:takin hiukset, mutta kyllä se vähän mietitytti. Terve (ainakin toistaiseksi) lapsi kuitenkin tuli.

Mä värjäsin myös viime raskaudessa hiuksiani alusta loppuun ja ihan terve poika on. Viimesen kerran taisin värjätä viikkoo ennen laskettua aikaa. Raidathan nimenomaan ei tuu päänahkaan kiinni, mutta jos juurikasvun haluu peittoon ei voi oikein välttää päänahan värjäytymistä.

Tuo että "terve lapsi syntyi" on vähän hassu ilmaisu tässä yhteydessä. Eihän kemikaalit nyt välttämättä mitään epämuodostumia aiheuta, vaan ne mahdolliset vauriot ovat kyllä aika näkymättömiä - ehkä ne vaikuttavat vasta aikuisiässä.

Mielestäni olisi hyvä käyttää varovaisuusperiaatetta niin kauan kun ei varmasti tiedetä miten hiusvärit aiheuttavat.

Uusimmassa Vauva-lehdessä oli kirjoitus juuri tästä aiheesta ja siinä sanottiin että varjäämisestä ei ole mitään haittaa raskaus- ja imetysaikana!

"Ihon läpi imeytyvien pitoisuuksien määrä on niin minamaalisen pieni, ettei satunnaisesta altistumisesta koidu vaaraa. Suurempi haitta kemikaaleista on niitä päivittäin kävitteleville kampaajille."

A:lle; niinhän juuri kirjoitin, että toistaiseksi terve. Sitäpä juuri, että pitkäaikasvaikutuksista ei kukaan tiedä ja siksi tutkimusten teko aiheesta onkin vaikeaa

Vauva-lehti ei todellakaan ole mikään tiedelehti! Siellä oli kysytty KAMPAAJALTA onko värjäys vaarallista vauvalle. Onko kampaaja objektiivinen? Ei, sillä hän myy värjäyspalveluja. Tuota asiaa pitäisi kyllä kysyä tutkijalta.

WHO:n sivuilla kehotetaan raskaana olevia olla värjäämättä hiuksiaan raskausaikana . Täällä on hyvä tietopakettia kemikaaleista ja niiden vaikutuksista kiinnostuneillle (ei erityisesti hiusväreistä).

http://www.wwf.fi/ymparisto/vaaralliset_kemikaalit/kemikaalit_kuluttaja/

Kannattaa lukea ihan yleissivistyksen vuoksi!

P.S Voisin vielä lisätä että itse olen kyllä raidoittaunt hiukseni raskausaikana vaikka en ole täysin varma että se oli järkevää. Turhamaista ainakin!

Yhteistyössä