Hiusten värjäys suoraväreillä/ kevytväreillä raskauden aikana.

Piti tulla kyselemään millain teille ohjeistettu hiusten värjäämisen suhteen. Itse olen käyttänyt cybershopin punaista liukuväriä/ suoraväriä. Niissä ei ole peroksidia yms mutta monet varoittaneet tummista hiusväreistä ja punaisista. Nyt olen plussaamisen jälkeen yhden kerran värjännyt sillä.

Onko teille sanottu jyrkkä ei ja mitä mieltä olette? Tuskin aiheesta ikinä liikaa on keskustelua :)
 
miss_piggy
Ite oon värjänny ihan kestovärillä nyt raskaana ollessa. Ei oo ees tullut mieleen pelätä mitään hiustenvärjäystä. Ja aion kyllä jatkaa normaaliin tapaan..
 
telkkarista kerran tuli ohjelma, jossa kerrottiin kuinka mm. naisten käyttämä kosmetiikka vaikuttaa sikiöön. Varsinkin poikien siittiöiden kehittymiseen kosmetiikka vaikuttaa. Siittiöthän kehittyy jo sikiövaiheessa.
Jokaisen on puitava itse haluaako ottaa riskiä tai ei. Itse olen aikaisemmin värjänyt hiukseni raskausaikana ihan kestovärillä. Nyt kun tiedän riskit, en tiedä uskallanko. Ehkä odotan synnytykseen asti.
 
Mie oon värjäilly tolla suoravärillä, sillä siinä ei ole niitä vahvoja myrkkyjä mitä kestoväreissä. Suoravärissähän on vain sitä väriainetta. Eli parempi vaihtoehto, mutta kosketiikka on aina kosmetiikka... jotkut ei käytä edes meikkiä tai ihovoiteita ;) ellei ome luonnonmukaisista raaka-aineista. En usko että varsinkaan loppuaikana vauvaan kovin vaikuttaa, joutuuhan se sitten viimeistään syntymän jälkeen altistumaan vaikka mille epäpuhtauksille!
Suoravärihän tarttuu vain huokoiseen hiukseen, eli sellaiseen jota on esim vaalentamalla käsitelty..li ei omaan väriin tartu. Jos haluaa tyvikasvun pois ja haluaa ainakin vähentää myrkkyben määrää, kannattaa kevytvärillä värjätä :)
 
Mikä on suoraväri?:O Mä en oo tullut ajatelleeksikaan, ettei vois värjätä hiuksia. Ja normaalisti värjään kerta kuukauteen! Nyt just alkas olla taas ajankohtasta värjätä. Niin, milläs värillä nyt uskallan värjätä? Tummaksi olen värjäämässä..
 
Juu, käsittääkseni esim. Tanskassa kehotetaan jättämään odotusaikana hiusvärit, kosmetiikka yms. pois. Noi kemikaalit kun vaikuttaa varsinkin poikien tulevaisuuteen... Heikentävät sperman laatua. Samaten kannattaa välttää muoviastioita ja etenkin rasvaisten ruokien kuumentamista mikrossa muoviastioissa. Onneksi itsellä on tummat hiukset ja värjääminen muutenkaan iholle hyväksi. Meikit taas ole ikinä minun heiniä olleetkaan :D
 
Tämäkin on semmonen homma, että vähän omalla päällä miettii asiaa... Täällä siis parturi-kampaaja. Eihän mekään saataisi töitä tehdä ollenkaan raskausaikana, me sentään altistumme kaikille noille myrkyille 8 tuntia päivässä, 5 päivää viikossa, kuluttajat taas sen 6-8vkn välein. Eli nou hätä. ;) Mutta jokainen tehköön valintansa itse, mutta tämän perusteella en itse näe mitään syytä olla värjäämättä, toki koitan muutenkin säästellä oman pään karvoja ja pitkitän tyven värjäystä mahd. kauan..

Ja vielä semmoinen juttu, että kosmettiikka on KOSMETIIKKAA, ja kosmetiikka ei koskaan saa imeytyä ihon läpi syvempiin ihon kerroksiin saatikka verenkiertoon, tällöin kyseessä on lääkäriltä reseptin mukaan saatava LÄÄKE, ei kosmetiikka.. Ja eettisistä syistä ei asiaa voisa tutkia, mutta ei ole olemassa näyttöä että kosmetiikka vaikuttaisi sikiöön mitenkään. Eihän se saa imeytyä äidinkään verenkiertoon. ;) Ja varmasti maailma pullollaan paljon pahempia myrkkyjä, joilta pienokaisia pitäisi suojella..

Hyvää odotusta muille mammoille! =)

-Norsupilami
 
  • Tykkää
Reactions: Vekkuliina
Niin, ja tosiaan vielä semmoinen juttu. Ei ole olemassa "kevyt"- ja "kesto"värejä, kaikissa käytetään hapetetta eli ne ovat hapetevärejä, eli toimivat täysin samalla periaatteella hapettaen hiusta ja tehden siihe rakennevauriota. "Kevyt"väri vaan on kampaajalle edullisempaa, kun siihen tulee 1 osa väriä ja 2 hapetetta (hapete on edullisempaa kuin värituubi), näin ollen vaikuttaisi "hellemmältä" vaikka samat ainesosat niissä on. Ainut kevyempi vaihtoehto on suoravärjäys, jossa ei käytetä hapetetta ollenkaan, vaan väri tarttuu hiuksen pintaan mekaanisesti tai sähkövarauksella. Älkööt uskoko kaikkea mitä sieltä tv:stä tai itse kampaamosta kaupataan. ;)
 
Nostelenpa aihetta, kun sattui tämä silmään :)

Olen 3 kertaa raskauden aikana värjännyt hiukset mustalla kevytvärillä rv 13, 21 ja 29. Ensimmäisen kerran kampaajalla ja sen jälkeen kotosalla kahdesti samalla valmisteella. Kampaaja sanoi, ettei suosittele kestovärejä raskausaikana, mutta pienempiä pitoisuuksia sisältävää ja ammoniakitonta kevytväriä voisi kuulemma huoletta käyttää. En tiedä itse, kun en ole kokki enkä lentäjä, saati kampaaja ;) Ennen raskautta otetut raidat olen käsitellyt viikoittain punaisella suoravärillä.

Samaa sanoi kuin yllä kirjoittanut norsupilami, että kampaajat työskentelevät näiden värien ja niiden aiheuttamien huurujen kanssa samalla tavalla olivatpa raskaana tai eivät, ja ihan terveitä lapsia ovat saaneet kautta maailmanhistorian.
 

Yhteistyössä