Hiusrajan finnit ja näpyt e-pillereiden lopettamisen jälkeen?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Patti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Patti"

Vieras
Hei!

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta tilanteesta:
lopetin pillerit noin puoli vuotta sitten. Melko pian pillereiden lopettamisen jälkeen hiusrajani on ollut yhtenään täynnä kipeitä, isoja finnejä. Näppyjä on ilmestynyt myös rintakehän alueelle sekä yläselkään. En ole koskaan ennen kärsinyt näppyongelmista. En myöskään tiedä, ovatko hiusrajan näpyt varsinaisesti finnejä, sillä ne ovat isoja ja kirkkaanpunaisia patteja. Välillä niitä ilmestyy myös otsaan näkyvälle alueelle.

Ongelma on kiusallinen. Ikävää on myös se, että patit ovat todella kipeitä. Esimerkiksi jos hiuksia harjatessa harja osuu vahingossa näppyihin, sattuu ihan älyttömästi.

Mietin, suuntaanko ihotautilääkärille (voiko hän edes auttaa tällaisessa ongelmassa, kun kyseessä ei kuitenkaan mikään akne ole) vai odottelenko hormonitasapainon mahdollista tasoittumista?

Jätin hormonaalisen ehkäisyn ja nyt 13 v myöhemmin kyseinen vaiva on edelleen. Eli ei ole mennyt ajan kanssa ohi. Paukamia tulee myös suun ympärille. Vain raskauden aikana iho kukoisti.

Jätin hormonaalisen ehkäisyn ja nyt 13 v myöhemmin kyseinen vaiva on edelleen. Eli ei ole mennyt ajan kanssa ohi. Paukamia tulee myös suun ympärille. Vain raskauden aikana iho kukoisti.

Oletko käynyt ihotautilääkärillä? Mietin, että taidanpa sitten mennä mahdollisimman pian lääkärille edes varmuuden vuoksi, jos sulla on noin pitkään ollut samanlaista ongelmaa (ei siis taida tasoittua vaikka kuinka hormonitasapaino "palautuisi").

Sulla on tosiaan ainakin nuo kaksi vaihtoehtoa. Odotat, mutta voi mennä vielä vuosikin. Tai menet lääkärille, määrää sulle antibioottikuurin. Ja se voi auttaa, mutta varmuutta ei ole palaavatko näpyt takaisin.

Itse tosiaan juttelin lääkärin kanssa e-pillereiden lopetuksesta ja hän määräsi minulle antibioottikuurin ja jotain voidetta. Mutta vielä en ole uskaltanut lopettaa.

Terveellinen vähähiilarinen ruokavalio voi myös auttaa.

Olen käynyt muutaman kerran ihotautilääkärillä ja mitään en ole saanut. Tilanne ei ole edes kovin paha. Ruokavalio on terveellinen.
Vaihdevuosia odotellessa ;-)

Lopetin puolitoista vuotta sitten puolivahingossa Yaz-pillerit. Mulla ei ole koskaan ollut ongelmallinen iho, ehkä yläasteikäisenä silloin tällöin joku näppy tuli naamaan mutta ei mitään merkittävää. Pillereiden lopettamisen jälkeen iho muuttui kovasti: aloin saada kummallisia näppyjä kasvoihin ja pieniä finnejä rintakehään. Etenkin nuo kasvojen näpyt ovat todella ärsyttäviä, koska jos niitä puristaa niin mitään ei sisältä tule mutta iho turpoaa siitä ympäriltä aivan hirveästi, kovettuu ja muuttuu vaaleaksi! Sitten ne laskeutuvat puolessa tunnissa.

Kuukausi sitten aloitin uudestaan samat pillerit ja ainakaan toistaiseksi en ole huomannut mitään iho-ongelmia, ja ihokaan ei tunnu enää niin "herkältä".