Hiukset lähtee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Janna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Janna"

Vieras
Auttakaa ihanat keskustelijat! Ongelmani on seuraava:

Olen parin viime viikon aikana huomannut normaalista poikkeavaa hiustenlähtöä. Yksittäisiä hiuksia löytyy vaatteista, kirjojen väleistä yms, mutta erityisen paljon, oikeastaan tukuttain hiuksia lähtee hiusten pesun jälkeen. Tänään värjäsin hiukseni ja kun pesin ainetta pois hiuksia irtosi aivan älyttömästi ja huoli alkoi tosissaan hiipiä mieleeni. Nyttenkin kun vetää hiuksista, niitä irtoilee melkoisesti.

Voiko tämä kuulua vain normaaliiin hiuksen kasvukaareen vai onko syytä huolestua toden teolla? Huoli kuontalosta on aivan hirveä :(

TrueBlood, kiitos vastauksesta! Enpä nyt oikein noista oireista tiedä, välillä huimaa ja toisinaan olen väsynyt, mutta ne johtunet alhaisesta verenpaineesta ja hemoglobiinista.. Taidan soittaa kuitenkin terveyskeskukseen ja kysyä jos pääsisin mittauttamaan arvot.

Täällä parturi-kampaaja asialla! Eli siis normaalia on että 20-vuotiaana hiukset uusiutuvat, toisilla rajummin ja toiset eivät edes huomaa koko asiaa. Asia ei välttämättä johdu kilpirauhasesta. Toisia syitä voivat olla mm. liiallinen värjääminen, allergiat hiusvärille/ruoalle/muille aineille, stressi (vaikket itse sitä tiedostakaan, mutta alitajuisesti), muuttuneet ruokatavat -vähentynyt syöminen, erilainen ruoka ym. ja raudan sekä muiden vitamiinien puute saattaa myös vaikuttaa.

Itselläni on lähtenyt hiuksia jo yli vuoden, nyt se pikkuhiljaa alkaa olemaan vähenemään päin..olen myös 20-vuotias ja viime kesänä alkoi hiuksia lähtemään ihan älyttömästi.

Suihkussa niitä tuntuu lähtevän enemmän, mutta älä silti vältä suihkussa käymistä sillä hiukset jotka ovat irtoamassa, niin irtoavat kumminkin jossai vaiheessa, vaikka sitä koittaisit välttää. Asialle ei juurikaan mitään voi tehdä, mutta voit käydä tarkistuttamassa kilpirauhasesi varmuuden vuoksi, itsekin niin tein eikä mitään löytynyt.

Voi kiitos Nillah, asiantuntijan kommentista! Hyvä kuulla, että tää voisi olla myös normaalia. Hilaan itseni kyllä sinne terveyskeskukseen, jos tämä ei mene ohi nyt lähiaikoina.. Muistelen, että joskus 14-16 vuotiaana mulla oli tällänen ihan samanlainen "kausi", hiuksia irtoili ihan tolkuttomasti ja varsinkin se on jääny mieleen, kun kerran koulussa kaveri katto mun pulpetille, että mitä ihmettä kun niitä hiuksia oli siinä aivan järettömästi ja kirjojen sivujen väleistä löyty ja joka paikasta.. En muista kauan se kesti. Tää on vaan niin tuskasta kun aina suihkuun mennessä pelottaa jo valmiiks että minkälainen hiussaalis sillä kertaa tippuu päästä :/

• Tykkää
Reactions: Nillah
Juu se on harmillista kun noita kausia tulee..itelläkin on ollut tosi paksut hiukset ennen ja nyt kun on tän vuoden ajan lähtenyt hiuksia tosi paljon niin on enää tollaset luirut ;< enkä nyt halua pelotella tällä, mutta varaudu tosiaan siihen että se hiustenlähtö ei lopu kun seinään, vaan saattaa jatkua kauankin. Yksi mitä voit koittaa on toi Priorin, se vahvistaa hiusjuuria, mutta sitäkin joutuu muutaman kuukauden syömään ennen kun tulokset huomaa. Itsellä ei kärsivällisyys riittänyt ja nyt mennään näillä vaan.

Itse en koskaan saanut selville että mistä syystä näitä hiuksia lähtee, mutta luultavasti liiasta värjäämisestä ja luulen että oon allerginen noille ihokarvanpoistotuotteille, koska jos oon niitä käyttänyt niin seuraavan suihkukerran aikana lähtee aina enemmän hiuksia. Varmaan tullut joku yliherkkyys hiusvärien kautta, kun niissä samoja ainesosia kumminkin on.

Koita vaan tarkastella kaikkea mahdollista mikä voi vaikuttaa tai milloin huomaat jos hiuksia lähtee enemmän. Ja muista nukkua hyvin, se vaikuttaa myös todella paljon :)

Nillah, kiitti tsemppauksesta, helpotti kummasti oloa :) Hirveetä sanoa näin, mutta on lohduttavaa kuulla, että myös jollain hiusalan osaajalla on sama ongelma.. On niin epäreilua että ensin kasvatetaan hiuksia ihan hullun lailla ja yritetään saada paksummiksi ja sitten ne vaan tippuu.. Sulla vielä jos on ollu paksut hiukset ni eron on varmaan tosi selkeesti huomannu.. Itelläni on luonnostaankin sellanen hiirenhäntä ja "vanuvat" ja ihan tosi ohuet hiukset että mulla ei heti huomaa, kun päänahka paistaa normaalistikin hiusten alta (luonnostaan tosi tummat hiukset+ihan valkonen iho, puhumattakaan päänahasta).. Priorinia söin joskus nuorempana ja jossain vaiheessa lopetin. Välissä kun kuitenkin vetäsin aika tuhdin kuurin roaccutania pahaan akneen niin äiti sitten vinkkas sen aknen parantumisen jälkeen, että kannattaa harkita että alottaako uudestaan syömään tota Priorinia kun se voi kuulema sitten vaikuttaa negatiivisesti ihoon. En tiedä pitääkö paikkaansa, saa korjata :D Niitä päähän tiputettavia tippoja ei varmaankaan reseptivapaasti? Muistelen vaan kun yhdella kaverilla oli joskus tosi paha atooppinen ihottuma ja hiusten lähdön seurauksena se tiputteli jotain tippoja sinne päähänsä.

En osaa noista tipoista sanoa, mutta kampaamoista löytyy 4 systemin tuotteita, jotka saattavat auttaa hiustenlähtöön. On shampoota, ja teho-hoitoainetta, sekä hiuspohjaan laitettavaa "seerumia". Bio Botanical Vital Cure - Sim Sensitive tuo hoitoaine esimerkiksi ja sitten tuo System 4 Climbazole Scalp Tonic T - Sim Sensitive päänahkaan laitettava ja jätettävä aine, saattaa toimia. Ovat aika hinnakkaita, mutta kannattaa yrittää ainakin jos todella ahdistuu tuosta hiustenlähdöstä :)

Ja itsekin kasvatin hiuksia piiiitkääään, ja nyt niitä lähtee vaan...itse en ole käyttänyt oikeastaan mitään tuotteita kun on näitä hiuksia nyt vielä jonkun verran kumminkin päässä kiinni, mutta suosittelen ostamaan ainakin tota seerumia, se on tosi hyvää ja pitäisi oikeasti auttaa :) ja jos kärsii kutiavasta päänahasta niinkuin minä, nyt kun näitä hiuksia on alkanut tippuilemaan, niin auttaa siihenkin.

Ja koita olla värjäämättä hiuksiasi, tai ainakaan niin että tyveä värjäät. Olisi hyvä antaa hiuspohjan rauhoittua, ettei niitä hiuksia ala tippumaan sen enempää. Itselläni kun oli punaiset hiukset ennen tätä ja en enää sitten viitsinyt värjäillä etten täysin kaljuksi tule, niin annoin oman tyven kasvaa (täysin blondi) muutaman kuukauden ja sitten vedin lopun tukan vaaleaksi, niin ettei tyveen mennyt pisaraakaan väriä, niin ei tarvinnut enää huolehtia tyvikasvusta..ja oli jo muutenkin aika luopua punaisista hiuksista :)

Enkä usko että toi priorin vaikuttaa siihen akneen, siinä on niin luonnollisia ainesosia, jotka ei pitäisi ihoon vaikuttaa esim. hirssiä, jota suositellaan käytettäväksi normaalin puuron sijaan jos akne vaivaa, priorin sisältää venhänalkioöljyä, joka ei myös ole haitaksi, sitä välillä jopa käytetään aknen hoitoon, sekä aminohappoja, jotka ovat välttämättömiä ihmiskeholle..eli ei pitäisi tuosta priorinista haittaa ainakaan olla :)

Aknen kanssa on paras vaihtoehto gluteeniton ruokavalio, joka on tärkein aknea hoidettaessa ja käy apteekista hakemassa itsellesi sinkkipurkki ja syö niitä ohjeessa kerrottu määrä, niin pitäisi auttaa :) (ollaan näitä ihonhoitoon liittyviä asioitakin käyty paljon läpi parturi-kampaamokoulutuksen yhteydessä, liittyy asiaan)

Jos vielä kysyttävää niin koitan vastailla parhaani mukaan :) käytätkö muuten jotain hormonaalista ehkäisyä? sekin saattaa välillä vaikuttaa negatiivisella tapaa, vaikka yleensähän esim e-pillerit poistavat ihon epäpuhtaudet. Jos et käytä ja jos tuntuu että akne ei pysy kurissa, niin sitten suosittelen kokeilemaan e-pillereitä. Itselläni oli myös TODELLA huonokuntoinen iho ennen niiden aloittamista, nyt kun olen jättänyt e-pillerit pois parin vuoden käytön jälkeen niin on iho pysynyt hyvänä sen jälkeenkin :)

Yhteistyössä