hitsi,miten selvittäis että onko jotkin epämuodostumat perinnöllisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klementine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

klementine

Jäsen
15.06.2010
846
0
16
mua nyt kiinnostaa hirmu kovasti se että mitä epämuodostumia meidän suvusta löytyy. ongelmana on se että äitini ja mummoni on kuollut, muihin äidin puolen sukulaisiin en ole ollut tekemisissä miljoonaan vuoteen ja muutenkin heidän kanssaan yhteis ymmärrys on vaikeaa..

isäni puolen sukua en tunne, ja ne kenet tunnen niin kenelläkään ei ole ainakaan mitään semmoista epämuodostumaa mikä näkyisi/kuuluisi päällepäin.

vaikeeta

en mä teetä tarvitse kun en siitä tykkääkkään.
juu siis tiedän tuon että epämuodostumista sanotaan noin mutta tietenkin haluan tietää että minkälaista on suvussa.

onko siinä nyt jotain outoa et tälläistä haluaa selvittää?

No en tiedä, onko outoa, mutta lähestymistapa on mielestäni outo - ei mitään syytä olettaa, että kenelläkään olisi mitään, mutta silti kiinnostaa niin, että haluaisi selvittää. Ja miksi juuri epämuodostumat? Miksi ei jokin muu, vaikka Parkinsonin tauti?

Vai oletko raskaana?

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
No en tiedä, onko outoa, mutta lähestymistapa on mielestäni outo - ei mitään syytä olettaa, että kenelläkään olisi mitään, mutta silti kiinnostaa niin, että haluaisi selvittää. Ja miksi juuri epämuodostumat? Miksi ei jokin muu, vaikka Parkinsonin tauti?

Vai oletko raskaana?

olen raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja klementine:
olen raskaana.

:D Ok, se selittää paljon...

Hirmusti onnea raskaudestasi! Pois turhat huolet, keskity sellaisiin asioihin, joihin voit itse vaikuttaa! Noihin mahdollisiin perinnöllisiin epämuodostumiin et voi.

kiitos =)
juu mä tiedän että perinnöllisille asioille ei voi mitään, mutta kiinnostus on kova kun tiedän suvussani olevan ainakin kahdella. siksi siis haluisin tietää onko muillakin saman tyyppistä ja että mieten nuo kaksi "epämuodostumaa" eripuolilla kehoa voi liittyä toisiinsa =)

juu mä tiedän että perinnöllisille asioille ei voi mitään, mutta kiinnostus on kova kun tiedän suvussani olevan ainakin kahdella. siksi siis haluisin tietää onko muillakin saman tyyppistä ja että mieten nuo kaksi "epämuodostumaa" eripuolilla kehoa voi liittyä toisiinsa =)
Mitä tiedät noista mainitsemistasi kahdesta? Tiedätkö diagnoosien nimet?

puoli siskon pojalla on huulihalkeama ja omalla pojallani on häntäluun alla "ylimääräinen reikä" siihen reikään en tiedä oikeaa nimitystä.. nuo on siis ne kaksi =)

Noilla diagnoosien nimillä löytyisi nopeastikin tietoa mahdollisesta perinnöllisyydestä. Onko nuo vain kosmeettisia haittoja vai haittaavatko muutenkin elämää? Vai miksi niin kovasti pohdit asiaa.

Luulisin, että ainakin omaan poikaasi ja hänen epämuodostumaansa liittyvissä kysymyksissä sinulla olisi mahdollisuus perinnöllisyysneuvontaan. Oletko kysynyt neuvolasta pääsyä sellaiseen?

Huulihalkio on niin yleinen, että siitä sitten varmasti osaa perinnöllisyyslääkäri sanoa jotakin yleistä periytyvyyden osalta, vaikkei sinulla olisikaan mitään oikeuksia tuon puolisiskosi terveystietoihin.

Jos asia oikein kovasti vaivaa, niin voit alkaa tekemään sukuselvitystä. Siitä lähdetään liikkeelle perinnöllisyysvastaanotollekin mentäessä. Mutta varaudu siihen, että jos lähdet ominesi selvittämään asiaa, niin et välttämättä saa kaikilta vastauksia.

Millainen se reikä on? Ihossa? Luussa? Muissa kudoksissa?

Luulisin, että ainakin omaan poikaasi ja hänen epämuodostumaansa liittyvissä kysymyksissä sinulla olisi mahdollisuus perinnöllisyysneuvontaan. Oletko kysynyt neuvolasta pääsyä sellaiseen?

Huulihalkio on niin yleinen, että siitä sitten varmasti osaa perinnöllisyyslääkäri sanoa jotakin yleistä periytyvyyden osalta, vaikkei sinulla olisikaan mitään oikeuksia tuon puolisiskosi terveystietoihin.

mutta näiden asioiden takia haluisin just selvittää esim sen että onko äidin puolen sukulaisilla muilla halkeamia tai tuommosia reikiä.ei varmaan onnistu muutakun ottamalla yhteyttä sukulaisiin?

Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllisyys:
Jos asia oikein kovasti vaivaa, niin voit alkaa tekemään sukuselvitystä. Siitä lähdetään liikkeelle perinnöllisyysvastaanotollekin mentäessä. Mutta varaudu siihen, että jos lähdet ominesi selvittämään asiaa, niin et välttämättä saa kaikilta vastauksia.

se on semmonen hmmn...ylimääräinen häntäluun alla siinä pyllyvaossa oleva reikä, se reikä ei yhdisty suoleen vaan on luultavasti joku 1,5 senttiä syvä..

Alkuperäinen kirjoittaja hip:

Noilla diagnoosien nimillä löytyisi nopeastikin tietoa mahdollisesta perinnöllisyydestä. Onko nuo vain kosmeettisia haittoja vai haittaavatko muutenkin elämää? Vai miksi niin kovasti pohdit asiaa.

tuo reikä juttu taitaa olla sellainen et sitä ei tiedä tuleeko se joskus haittaamaan elämää.halkiothan tietysti jonkun verran haitttaa,sehän on selvä =)

Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllisyys:

se on semmonen hmmn...ylimääräinen häntäluun alla siinä pyllyvaossa oleva reikä, se reikä ei yhdisty suoleen vaan on luultavasti joku 1,5 senttiä syvä..

Se on nähtävästi sinus pilonidalis.

Yhteistyössä