Hitsi kun ei voi edes lääkäreihin enää luottaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epävarma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epävarma

Vieras
Jäi niiiiiiin epävarma olo tämän päivän lääkärireissusta.

Minulla on kestänyt kuukautiset 4 viikkoa. Sain ehkäisyneuvolan kautta itselleni ajan tk.lääkärille.
En ole raskaana.

Minulla oli 2 pienempää lasta mukana ( 1v ja 3v ) kun menin lääkäriin kun en mistään saanut heille hoitajaa. Pienemmän laitoin matkarattaisiin että pysyy aloillaan tutkimuksen ajan ja isommalle sanoin että istuu nätisti penkillä sitten.

Menin sisään lääkärin huoneeseen ja heti kun jompi kumpi lapsistaan päästi ääntäkään niin nuori, huonosti suomea puhuva naislääkäri alkoi hieroa ohimoitaan ja laittoi silmät kiinni :o Sama juttu joka kerta kun lapsista lähti pihahdustakaan :D
Lääkäri sanoi ettei minulle voi tehdä sisätutkimusta kun on vuotoa... Onko tosiaan näin? Miten sen syyn sitte voi selvittää miksi nainen vuotaa jos vuotavaa naista ei saa tutkia?

Hän sanoi että hormonaalinen ehkäisy lopettaa vuodon. Emme halua hormonaalista ehkäisyä kun neljäs lapsi on haaveissa lähiaikoina eikä meillä ole ikinä ollut hormonaalista ehkäisyä käytössä.
Kun kieltäydyin siitä niin sanoi että voisi kirjoittaa jotain lääkettä joka yleisesti lopettaa verenvuodon ( esim. nenäverenvuodon kuulemma ja muutkin vuodot ).
Kuulosti aika hurjalta :/ Aloittaa sellainen lääkitys mikä lopettaa verenvuotoa kun ei edes tiedetä miksi vuodan. :o
Kolmas vaihtoehto hänellä oli burana. Kirjoitti burana 400mg jota ottaisin 1-4 kertaa päivässä.
Sen reseptin sitten hyväksyin vaikka en kyllä ajatellut buranaakaan tähän vaivaan syödä.
Se ei kuulema lopeta vuotoa kokonaan niin kuin edellä mainittu lääke mutta vähentää vuotoa.
Sanoin että kilpirauhasongelmaani hoitanut lääkäri sanoi, että naistentautienlääkärillä pitäisi käydä ( kun kerroin että kilpirauhaslääkityksen kunnossa olosta huolimatta kierto on epäsäännöllinen, vaikkakin vuoto on aina kestänyt 5-7 päivää ). Ei kuitenkaan laittanut lähetettä vaan oletti kai, että menen yksityiselle.
Tästä keskustelusta ( puhelimessa ) on aikaa pari viikkoa ja silloin vain ihmettelin miksi kiertoni ei tasotu vaikka lääkitys kilpirauhaseen on kohdallaan.
Mutta en siltikään saanut lähetettä naistentautienlääkärille vaikka vuoto kestänyt näin kauan.

Pitäiskö minun nyt vaan luottaa tuohon vai mitä ihmettä voin tehdä??
Just ja just ultraan+gynetutkimukseen yksityiselle saattais olla tässä kohtaa varaa mutta ei sentään labrakokeisiin mitä varmaan tulisi useampia. :(

Sinuna menisin pikaisesti yksityiselle gynelle, jos vaan suinkin pystyt (rahaa).
Voihan sekin laittaa lähetteen eteenpäin (sairaalaan) jos tarvitaan lisätutkimuksia ja osaa kai vähän paremmin kommentoida mitä ensi hätään tehdään.

No on vähän omaakin vikaa, kun ei apu kelpaa. Sisätutkimusta ei voi tehdä vuodon aikana, koska sieltä ei näe mitään. Verta ja hyytymiä on pitkin seinämiä, eikä voi tehdä mitään varmoja päätelmiä. Hormonaalinen ehkäisy olisi voinut lopettaa vuodon, jonka jälkeen olisit voinut lopettaa niiden käytön, eli kyseessä olisi ehkä ollut 1-2 kk, myöskään ei kelvannut vuodon lopettava lääke, jonka jälkeen halutessasi olisit voinut mennä uudelleen tutkittavaksi, josko silloin olisi löytynyt mystiselle vuodolle syytä, kun olisi mahdollista tutkia.

Jos ei normaali apu kelpaa ja haluat spesifisempää tutkimusta, on sinun maksettava se itse. Ei kukaan muukaan saa lähetteitä sinne ja tänne, jos ei suostu ensin muihin hoitotapoihin, joiden jälkeen sitten mahdollisesti olisi tarvetta sille lähetteelle.

Mitä tulee lääkärin 'ärsyyntymiseen'.. Ei kaikki lääkäritkään pidä lapsista, lääkärillä on voinut olla alkavaa migreeniä tai todella rankka päivä, johon reagoi näin.

[QUOTE="hoitaja";24490304]No on vähän omaakin vikaa, kun ei apu kelpaa. Sisätutkimusta ei voi tehdä vuodon aikana, koska sieltä ei näe mitään. Verta ja hyytymiä on pitkin seinämiä, eikä voi tehdä mitään varmoja päätelmiä. Hormonaalinen ehkäisy olisi voinut lopettaa vuodon, jonka jälkeen olisit voinut lopettaa niiden käytön, eli kyseessä olisi ehkä ollut 1-2 kk, myöskään ei kelvannut vuodon lopettava lääke, jonka jälkeen halutessasi olisit voinut mennä uudelleen tutkittavaksi, josko silloin olisi löytynyt mystiselle vuodolle syytä, kun olisi mahdollista tutkia.

Jos ei normaali apu kelpaa ja haluat spesifisempää tutkimusta, on sinun maksettava se itse. Ei kukaan muukaan saa lähetteitä sinne ja tänne, jos ei suostu ensin muihin hoitotapoihin, joiden jälkeen sitten mahdollisesti olisi tarvetta sille lähetteelle.

Mitä tulee lääkärin 'ärsyyntymiseen'.. Ei kaikki lääkäritkään pidä lapsista, lääkärillä on voinut olla alkavaa migreeniä tai todella rankka päivä, johon reagoi näin.[/QUOTE]

:o No jos lääkäri olisi kertonut että hormonaalisen ehkäisyn voisi jättää sitten pois niin ja että se olisi tärkeää jatkotutkimuksia varten niin olisin siihen suostunutkin.
Mutta lääkäri vain sanoi että sillä saadaan kierto säännöllisemmäksi ja kun kerroin että vauva on toiveissa niin hän sanoi, että ei sitten sitä.
Ja minusta kyllä oikeasti kuulostaa oudolta ruveta syömään lääkettä joka estäisi verenvuodon kun kysessä on gynekologinenvaiva.
Nenäverenvuotoon olisin sen kyllä ottanutkin ;)
Eikä hän siitäkään lääkkeestä sanonut muuta kuin että sitä voisi ottaa myös kun se lopettaa verenvuodon ja että sitä käytetään esim. nenäverenvuodoissa.
Ei hän sanonut että myöhemmin asiaa tutkittaisiin sen tarkemmin. Luetteli vain ne keinot joilla voisin saada vuodon nyt loppumaan.
Ei puhettakaan mistään jatkotutkimuksista tms.

Mulle määräsivät vastaavassa tilanteessa Primolutia (keltarauhashormoni), eli kyseessä on juuri se lääke joka pysäyttää vuodon. Toimi, mutta kun kuuri loppui oli tiedossa tyhjennysvuoto, joka oli sitten niin tyhjentävä että anemia iski..
Mutta siitäkin selvittiin ja jatkossa söin terolutia (keltarauhashormoni myös), että kierto pysyi kurissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24490376:
Mulle määräsivät vastaavassa tilanteessa Primolutia (keltarauhashormoni), eli kyseessä on juuri se lääke joka pysäyttää vuodon. Toimi, mutta kun kuuri loppui oli tiedossa tyhjennysvuoto, joka oli sitten niin tyhjentävä että anemia iski..
Mutta siitäkin selvittiin ja jatkossa söin terolutia (keltarauhashormoni myös), että kierto pysyi kurissa.

Tuo ei ollut primolut mitä tarjosi. Olin itsekin varautunut siihen että jotain keltarauhashormonia tms. saisin ( jostain olin lukenut ).
Juuri ehkä tälläisten tilanteiden vuoksi sitä toivoisi että tk.ssakin saisi asioida ihan suomalaisen lääkärin kanssa joka ymmärtää mitä minä sanon ja minä ymmärrän häntä.

Se oli Caprilonia, jota tarjosi. Ja olisi ihan turvallista ollut ottaa se lääke vastaan. Oma äitinikin käytti sitä vastaavassa tilanteessa kuin missä olet nyt (tosin ei mitään raskaussuunnitelmia ollut). Sisätutkimusta ei tosiaan voi tehdä vuodon aikana, ainoa ns. toimenpide tuohon voisi olla kaavinta joka tehdään humautuksessa sairaalassa. Siihen toki tarvitset ensin käynnin naistentautien polilla.
Syö nyt edes sitä buranaa, se vähentää myös verenvuotoa. Itsekin syön erittäin runsaiden kuukautisteni aikaan buranaa 600-800mg x3/vrk.

mulla oli samanlainen ongema ja sain tk lääkäriltä lähetteen naistenklinikalle gynelle.Ja kyllä tk lääkäri teki gyne tutkimuksen vaikka oli vuotoa.Minulla löytyi syy,kohdussa oli polyyppi,joka poistettiin seuraavalla viikolla..

[QUOTE="huoh";24491560]Se oli Caprilonia, jota tarjosi. Ja olisi ihan turvallista ollut ottaa se lääke vastaan. Oma äitinikin käytti sitä vastaavassa tilanteessa kuin missä olet nyt (tosin ei mitään raskaussuunnitelmia ollut). Sisätutkimusta ei tosiaan voi tehdä vuodon aikana, ainoa ns. toimenpide tuohon voisi olla kaavinta joka tehdään humautuksessa sairaalassa. Siihen toki tarvitset ensin käynnin naistentautien polilla.
Syö nyt edes sitä buranaa, se vähentää myös verenvuotoa. Itsekin syön erittäin runsaiden kuukautisteni aikaan buranaa 600-800mg x3/vrk.[/QUOTE]

No olisi kyllä ollut kiva jos lääkäri olisi osannut selittää asian niin että olisin sen ymmärtänyt :/ Olisin toki ottanut lääkkeen jos olisin luottanut lääkärin arvioon ja hän olisi selittänyt miksi ja mikä hyöty lääkkeestä on. Se että sanotaan että "ota tätä lääkettä, sitä määrätään nenäverenvuotoonkin" kuulosti jotenkin hämärältä neuvolta :/ Ei mitään selitystä siitä miten se lääke vaikuttaa, onko haittavaikutuksia, kuinka kauan tarvitsisi syödä, tai että käytetäänkö sitä edes tälläisiin vaivoihin :D
Ainoa mitä lääkkeestä sanoi oli lääkkeen nimi ( jota en muista ) ja se että sitä käytetään mm. nenäverenvuotoon.
Ei mitään puhettakaan siitä että asiaa mitenkään tutkittais muuten. Jäi kuva että ota tästä lääkettä niin vuoto loppuu ja asiat on hyvin.

Yhteistyössä