hitaasti kehittyvä lapsi

Minulla poika syntynyt helmikuussa 2005,ei vielä kävele eikä seiso tuetta, ja toinen ongelma,pojalla vasta kaksi hammasta alhaalla,ja mitkään karkeemmat ei mene alas,jos yritän jättää pieniä paloja,niin poika kaivaa palat ulos,haluaisin rueta syöttää samaa ruokaa mitä me syömme mutta en voi koska kaikki pitää olla hienona soseena,onko muilla tälläisiä lapsia? Isosisko oppi syömään hyvin karkeita ruokia,ja oppi kävelemään pari päivää yli vuoden ikäisenä.Neuvolassa eivät vielä ole huolissaan,mutta milloin pitäisi olla jos ei ala kävelemään?

HeMa05 harmaana
mulla tyttö täytti kuun lopussa vuoden ja seisoo vasta tukea vasten.oppi viikko ennen synttäreitä.mä en itse jaksa enää panikoida vaikka tutntuu että meillä hitaasti kehittyvä lapsi verrattuna muihin.jokainen ajallaan.meillä tyttöä kiinnostaa kirjat ja ssanat ja musiikki mitä taas näillä vauhtiveikoilla jää väliin.
iloitaan omasta lapsesta vaikka oliskin hieman erilainen kun muut =)

Tirrinäiti
Minulla on myös helmikuussa 2005 syntynyt lapsi, tytär. Ei kävele kuin puita pitkin, seisoo kyllä tuetta toisinaan. Mutta en näe vielä mitään aihetta huolestua kävelystä..kehitys tapahtuu tässä vaiheessa niin yksilöllisesti ja voi olla toisinaan nopeaakin sitten kun alkaa tapahtua. Sitä en osaa sanoa milloin pitää huolestua, mutta luotan että neuvolasta saa sitten ohjeita jos tarvitsee :)

Meillä tytöllä on 10 hammasta, eka tuli 3½- kuisena...mutta silti..eipä auta, sama homma- neiti kaivaa kaikki palat pois suustaan!!! :whistle: Että eipä kannata tuostakaan huolestua, yksilöitä ovat! Ihmettelen vaan välillä että miks ne hampaat on tytölle niin ajoissa annettu kun ei sitten niitä käytä! Hienonnan neidille ruuan sauvasekoittimella hienoksi soseeksi, syö samaa kotiruokaa kuin mekin (joskus purkkeja jos meillä on semmoista joka ei pienelle sovi). ;)

meillä poika syntyi joulukuussa 2004 ja oppi eilen vasta kävelemään enemmän kuin kuusi askelta itsekseen...vielä menee haparoiden ja ainoastaan jos joku varmistaa takana...muuten konttaa!!!
että eipä teillä taida kovaa kiirettä vielä pitää...kyllä ne oppii yllättävän nopeasti!!!
poika oppi työntöauton kanssa kävelemään vasta jotain kuukausi sitten tosin kun meillä on kynnykset niin meiän pitää hieman auttaa ja kulkee mukana kun sillä mennään!!!
ihan hyvä oikeestaan et poika hieman vanhempi...ei ehkä kolhi itteensä niin paljoo...

vaikka oon tainnu muutaman tuhat kertaa toivoo että kävelis jo itte kun on niin kovin painava!!!!!!!!
=)

Meillä kanssa helmikuussa 05 syntynyt poika, eikä kävele vielä. Ilman tuke ei myöskään seiso. Taaperokärryllä kävelee, mutta sekin on sellasta "polvet suorana" menoa. Eli musta tuntuu että jokin tovi vielä vierähtää ennekuin poika alkaa kävellä. Tosin toivoisin jo kovasti että alkaisi kävelemään kun itsellä niska-hartiaseutu niin lujilla..
Meillä tuota poikaa kiinnostaa enemmän sanat ym. kuin käveleminen. Kovasti yrittää uusia sanoja sanoa. Myös kirjat, musiikki ja tanssiminen on kova juttu. Ja nyt tän hetken kiva juttu on kiipeäminen; taaperokärriin, lelulaatikkoon ym.

Olkinalle
Hei! Täällä myös 2/05 syntynyt poika joka ei nouse itse seisomaan, kunnolla tukien hetken tutisee seisomassa kunnes lysähtää istumaan. Silloin kun seisoo, seisoo varpaillaan ja hiukan etukenossa. Ei siis minkäänlaista kävelyä vielä tuenkaan kanssa. Neuvolassa eivät olleet myöskään vielä huolissaan. Meillä opittiin vasta 11 kk:n ikäisenä konttaamaankin kunnolla.

Hampaita on kaksi alhaalla, neljä ylhäällä. Naapurin lapsella tuli ensimmäiset hampaat vasta 1 v 3 kk!!

Mutta, toisaalta, eipä ole äiti tai isäkään tässä perheessä kovin liikunnallisia joten miksi vauva sitten olisi poikkeus ja lähtisi kovin aikaisin juoksuun :p

Meillä on 10/04 syntynyt tyttö, joka seisoo tukevasti, nousee seisomaan ilman tukea (myös syli täynnä pehmoleluja) ja kävelee taaperokärryn kanssa...itsestään kävelee noin 10 askelta ennen kuin laittaa kädet lattiaan. Tyttö varoo kaikin tavoin kolhimasta itseään, joten on tuo kävely alkanut hitaasti. Mieheni oppi kävelemään alle 1-vuotiaana ja minä itse 1v 2kk -ikäisenä...ja mun pikkuveli oli 1v 7kk ennen kuin oppi kävelemään...

90% lapsista oppii kävelemään ennen toista ikävuottaan...eli vasta sen jälkeen kannattaa huolestua

Meillä tyttö syntyi kanssa helmikuussa ja synttyripäivänä oppi noseen tukee vaste seisomaan ja samantein käveli puita vasten. Tytöllä kanssa vasta kaksi hammasta alhaalla ja syönti hieman hankalaa mut kyllä purkkiruokien kököt menee silti alas. Mutta ei huolta, kaikki me kehitytään omaan tahtiimme. =) =)

Henniz
Heipsan. Mun poika on kans oppinut uudet asiat hitaasti ja vähän "jäljessä" muita. Esim ryömimään alkoi vasta 10kuisena, tukea vasten itse nousi seisomaan 11kk, konttaamaan oppi 12kuisena, istumaankin oppi nousemaan vasta 12kk.
1v2kk oli kun lähti kävelemään ja nyt siis muutaman viikon on kävellyt tosi mallikkaasti ja on oppinut samassa sanojakin, joita tosin on vasta pari.

niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, kaikki oppivat aikanaan. Tuosta ruokailusta en osaa sanoa mitään, kun poika on meil syönyt aina tosi hienosti ja jo useamman kuukauden on mennyt sama ruoka meidän kanssa alas...Mut tiedän kyl tuttavapiirissä lapsia jotka vielä yli vuotiaanakin suostuvat vain sileisiin ruokiin... Kuvittelisin et paras tapa on vain totuttaa...eli ei tarjota muunlaista ruokaa? Itse silloin pikkuhiljaa hienonsin vähemmän ja vähemmän esim nuita purkkiruokia...sit yhtäkkiä meni jo ihan sellaisenaan... paloineen kaikkineen..

Yhteistyössä