Hirvistä, susista, karhuista...

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Hirvi tulee nyt ensimmäisenä, kun hirvi on se todennäköisin "peto" ( :D ) mihin meidän kulmilla törmään. Miten tulee toimia kun tapaa hirven nenätysten? Perääntyä tulosuuntaan hitaasti? Mitä jos se hirvi tuleekin kohti aina vaan? :o

Samat kysymykset susien ja karhujen kohdalla?

Nämä mietityttää nyt, kun koiran kanssa on ruvettu käymään metsällä, ihan siis kävelemässä vaan, mutta usein rämmitään noita polkuja polkemattomia, ja nyt on ollut juttua että lähitienoilla on susiakin (ja me asumme Raumalla, ei tätä tunneta susien valtakuntana, mutta lehdistä on hiljattain saanut lukea että Kodisjoella ja Eurajoella on törmätty susiin, jopa pihapiirissä) niin tämmösiä pohdin...
Käymme usein myös lasten kanssa metsäretkillä, joskus rattailla joskus ilman, ja voi pyhä sylvi mutta siinä ois tilanne päällä kun tulisi joku vastaan ja olisin lasten kanssa liikkeellä. Hui olkoon.

Hirvet pelottaa nyt, kun nehän varmaan vasikoi (vasoo? :D ) tässä kevään aikana? Ja eräs setterin omistaja tossa juuri tarinoi, kun törmäsi koiransa kanssa hirveen & vasaan, oli itse polulla ja hirvi toisella puolella, vasat toisella puolen polkua :o

kyllä noi metsän eläimet yleesä menee karkuun ennenkö ehdit niitä näkemään, ne kun pakenevat mielellään heti kun kuulevat ihmisen ääniä :attn:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:58 päätön ratsumies kirjoitti:
kyllä noi metsän eläimet yleesä menee karkuun ennenkö ehdit niitä näkemään, ne kun pakenevat mielellään heti kun kuulevat ihmisen ääniä :attn:

Mä oon aika hiljanen kun yksin liikun... Pitänee alkaa hoilottamaan jotain ikivihreitä hittejä :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:59 MendedHearts kirjoitti:
\

Mä oon aika hiljanen kun yksin liikun... Pitänee alkaa hoilottamaan jotain ikivihreitä hittejä :D
Joo kyllä sitten varmasti karkuun lähtevät :D

Hirvistä ei pitäis ihmiselle olla luonnossa vaaraa, paitsi jos niillä on vasoja niin saattavat olla äksyjä. Mut hirvet ainakin lähtee heti karkuun ihmisen nähtyään. Jos karhu tulee vastaan pitää perääntyä naama karhun suuntaan niin näkee et lähteekö perään. Jos tulee kohti eikä pääse suojaan pitää näytellä kuollutta ja suojata niska käsillä. Noiden karkottimeksi riittää pari kulkusta takin reunaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:00 eeve kirjoitti:
\
\

Joo kyllä sitten varmasti karkuun lähtevät :D

No aivan taatusti! Lähtee kyllä kaikki elävät sielut jos minä rupean joikhamahan... :xmas:

Mutta oikeasti, keventäisittekö nyt tätä hirvipelkoani? :saint:

\
\

Äiti piti/pitää mukanaan marjastamassa ollessaan sellaista peltistä tölkkiä jossa sisällä kiviä. Sitä välillä kolistaa kulkiessaan, ei ole törmännyt petoihin vuosiin. =)

no, oon asunut 20 vuotta ihan metsän reunassa, joissain paikoissa oon nähnyt todella paljon hirven papanoita, mutta KOSKAAN en ole metsässä hirveen törmännyt. enkä lauleskele ikivihreitä iskelmiä kulkiessani :D

hirvi häipyy äkkiä kun kuulee ihmisen liikkuvan , ei tarvii kun avaimet vähän kilistä taskussa .
jos ne tulisivat vapaa ehtoisesti katteleen että kuka mölyää niin joutusin syksyllä ostaan lisää pakastimia hirven lihaa varten :laugh: <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:04 Mangusti kirjoitti:
no, oon asunut 20 vuotta ihan metsän reunassa, joissain paikoissa oon nähnyt todella paljon hirven papanoita, mutta KOSKAAN en ole metsässä hirveen törmännyt. enkä lauleskele ikivihreitä iskelmiä kulkiessani :D

Jaajaa, laulatko jotain poppia sitten, kenties? :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:05 päätön ratsumies kirjoitti:
hirvi häipyy äkkiä kun kuulee ihmisen liikkuvan , ei tarvii kun avaimet vähän kilistä taskussa .
jos ne tulisivat vapaa ehtoisesti katteleen että kuka mölyää niin joutusin syksyllä ostaan lisää pakastimia hirven lihaa varten :laugh:

:D Ja kyllä toi koirakin meteliä pitää liikkuessaan, ainakin vielä... Painelee niin kovalla rytinällä pitkin rämeikköjä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:06 MendedHearts kirjoitti:
\

ehkä joskus dingon autiotaloa :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:04 MendedHearts kirjoitti:
Ok, kiitän. Kulkuset on niin hiljaisia? Toi peltitölkki kera rämisevän täytteen kuulostaa toimivalta...

karhukulkusia myydään ainakin urheiluliikkeissä eikä ne tavallisista kulkusista juuri eroo. eläimillä on tosi hyvä kuulo.

Hih, kerran olin aika lähellä hirveä n.3-5m. (Tai niitä oli kaksi nuorta hirveä.) Ja olo oli semmonen, että mitäs nyt tehdään. Ja koira vielä haukkui sille hirvelle, alkoi vähän pelottaa kun se tuijotti siihen malliin että tulenko päälle kohta. Mutta onneksi vähän kauempana oli toinen täti koiran kanssa niin se hirvi lähti sitten sen naisen perään :kieh: Jotenkin koominen tilanne nainen juoksee karkuun 2 hirveä perässä :laugh: :laugh:
Niin karhuistahan ne sanoo, että pitäisi mennä maahan makaamaan ja suojata pää ja leikkiä kuollutta.KARKUUN EI SAISI JUOSTA, KAKKOSEKSI MEINAAN JÄÄT!
Sudet pysyykin ihmisestä aikas kaukana...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:07 Mangusti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:06 MendedHearts kirjoitti:
\

ehkä joskus dingon autiotaloa :D

:laugh:

Elukoilla ruukaa olla hyvä kuulo, eli jos liikutte lasten kanssa niin uskon että sen verran tulee ääntä ettei hirvi ihan äkkiä teille näyttäydy. Ja hirviin pätee varmaan sama kuin poroihin että kun haukkuu kuin koira niin lähtee karkuun.

mä asun alueella jossa on paljon hirviä ja karhun talvipesä, karhun takia ei sudet onneksi ole näille nurkille vielä tuppautuneet.

lenkkeilen paljon metsässä koirien kanssa, kertaakaan en tämän kahdeksan vuoden aikana ole hirveen tai karhuun törmännyt.
Tosin omalta terassilta olen hirviä usein katsellut , tulevat pellolle syömään ja yleensä häipyvät kun huomaavat että heillä on yleisöä
;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:08 Maryo kirjoitti:
Hih, kerran olin aika lähellä hirveä n.3-5m. (Tai niitä oli kaksi nuorta hirveä.) Ja olo oli semmonen, että mitäs nyt tehdään. Ja koira vielä haukkui sille hirvelle, alkoi vähän pelottaa kun se tuijotti siihen malliin että tulenko päälle kohta. Mutta onneksi vähän kauempana oli toinen täti koiran kanssa niin se hirvi lähti sitten sen naisen perään :kieh: Jotenkin koominen tilanne nainen juoksee karkuun 2 hirveä perässä :laugh: :laugh:
Niin karhuistahan ne sanoo, että pitäisi mennä maahan makaamaan ja suojata pää ja leikkiä kuollutta.KARKUUN EI SAISI JUOSTA, KAKKOSEKSI MEINAAN JÄÄT!
Sudet pysyykin ihmisestä aikas kaukana...

Eikä :laugh: Oikeesti, ei yhtään hauskaa, mutta...

Mitenhän se nainen, onko näkyny ton tapauksen jälkeen? :whistle: :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:09 Peppari kirjoitti:
Elukoilla ruukaa olla hyvä kuulo, eli jos liikutte lasten kanssa niin uskon että sen verran tulee ääntä ettei hirvi ihan äkkiä teille näyttäydy. Ja hirviin pätee varmaan sama kuin poroihin että kun haukkuu kuin koira niin lähtee karkuun.

Kyl kuule, huomenna lähen taas metsään niin laulan pirun lujaa ja epävireisesti iskelmiä, ja jos tulee hirvi vastaan niin alan räköttää kuin hirviä ajavat pystykorvat, johan lähtöö :D :D :D

Noni, kiitos teille, uskallan taas metsälle :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:10 BreeV kirjoitti:
mä asun alueella jossa on paljon hirviä ja karhun talvipesä, karhun takia ei sudet onneksi ole näille nurkille vielä tuppautuneet.

lenkkeilen paljon metsässä koirien kanssa, kertaakaan en tämän kahdeksan vuoden aikana ole hirveen tai karhuun törmännyt.
Tosin omalta terassilta olen hirviä usein katsellut , tulevat pellolle syömään ja yleensä häipyvät kun huomaavat että heillä on yleisöä
;)

Mäkin voisin niitä otuksia mielelläni katella kauempaa, mutta en nenätysten :)

Itse asiassa perääntyminen karhun kohdatessa on se oikea vaihtoehto, ei kuolleena leikkiminen. Eli peräänny kumarassa, hyvin rauhallisesti karhusta pois päin. Älä huuda, tee äkkiliikkeitä, tai lähde kiljuen karkuun. Seuraa katseella mitä karhu aikoo. Yleensä jo "alistuminen" eli perääntyminen kumarassa riittää. Huudon, juoksun, hyppimisen ja panikoimisen ottaa varmasti kaikkena muuna kuin alistumisena. Jos se karhu lähtee perään, niin sitten viimeisenä keinona heittäydy maahan ja suojaa niskasi ja pääsi...

Mitä hirviin ja susiin tulee, ne yleensä lähtee karkuun kuullessaan ihmisen tulevan, kuten muutkin metsäneläimet. Laula ja joikaa metsässä kulkiessa, älä kulje hiljaa.

Juu, ja onhan tuo hirvi kerran isän perään lähtenyt. Isä oli mettätöissä ja mietti, että ihan kuin joku tuijottaisi. Sammutti moottorisahan ja kääntyi katsomaan, niin pellon toisella puolella oli nuori uroshirvi. Lähti pentele perään. Isä edellä traktoriin ja karkuun ja hirvi juosten perässä :laugh:
HUOM, HUOM... Jos karhu pääsee puuhun perässä, niin hirvi ei :D Me ainakin suunniteltiin serkun kanssa mummolan mettää kolutessa, että puuhun se on mentävä, jos hirvi tulee vastaan :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:16 MendedHearts kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:09 Peppari kirjoitti:

Kyl kuule, huomenna lähen taas metsään niin laulan pirun lujaa ja epävireisesti iskelmiä, ja jos tulee hirvi vastaan niin alan räköttää kuin hirviä ajavat pystykorvat, johan lähtöö :D :D :D

Noni, kiitos teille, uskallan taas metsälle :D

joo mene rauhassa vain, mä en ees muista koko eläimiä varoa ;)
yleensä juoksen vielä poppivehkeet korvilla niin etten itse kuule mitä ympärillä tapahtuu, enkä silti ole hirviä nähnyt, ne kyllä väistää.

Meillä nuo hirvet pyörii tässä talon nurkilla ja tosiaan niillä on nyt vasoja. Muutama päivä sitte oli tuossa pellolla emä kahden tooosi pikkuisen vasan kanssa, suloisia :heart: :heart:
Meillä on koirat ulkona jo niin tottuneita noihin hirviin, että eivät välttämättä edes hauku, vaikka hirvet ois lähelläkin.
Yhtenä päivänä tosin tuo setteri haukkui jotain ihan muuta, niin hirvi juoksi sairaan lujaa autotallin kulmalta tuonne toispuolen mehtään, eikä sitä hirveä ole sen koommin näkyny. Setteri ei varmaan edes tajunu että anto hirvelle lähöt :D

Yhteistyössä