Hirvisaaren/Hietamiehen kirjat, kukaan lukenut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wandii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wandii

Aktiivinen jäsen
15.11.2009
1 541
0
36
Kertokaa mulle Hirvisaaren/Hietamiehen kirjoja lukeneet, että mikä niissä on hyvää? Luin 1/4 Kruununpuistosta, enkä pystynyt enää lukemaan. Minusta kirjailija jankkaa samoja asioita moneen kertaan (juonen kannalta täysin merkityksettömiä), juoni on mitätön tai sitä ei ole, tarina etenee laahaavasti ja jännittävät tapahtumatkin ovat tylsiä.

Luulin, että voisin jatkaa näitten lukemista, kun koko Utrion tuotanto on kahlattu, osa pariinkin kertaan. Mutta ehei, ihan karseita kirjoja.
Mutta silti Hirvisaari/Hietamies on tosi suosittu kirjailija. En ymmärrä, valaiskaa? Ja jos jollain on vinkkejä hyvistä historiallisista romaaneista, niin otan myös vinkkejä vastaan.

Poimi hänen laajasta tuotannostaan Laatokka/Valamo sarja. Siinä on ainakin sellaisia kirjoja kuin Pilvissä taivaan laiva, Valamon yksinäinen ja Jäiden soitto. Ne ovat erittäin lukukelpoisia takavuosien tuotteita, jossa myös historialliset faktat on poikkeuksellisen hyvin paikallaan.

Joo, mulla oli sellainen huntsi, että en aloittanut kyllä parhaasta päästä...

Mutta en tiiä, vaikea uskoa, että pitkäpiimäinen kerronta vaihtelis kirjasta toiseen. Voi olla, että kokeilen vielä kerran.
Ehkä sekin on epäreilua, että lukee ensin kaikki Utrion kirjat, ja tulee sitten itkemään, ettei kukaan ole yhtä hyvä. No, kukaan ei ole yhtä hyvä tuossa lajityypissa Suomessa. Mitens ulkomailla sitten, löytyisköhän sieltä?

luin muutaman Karjala-teeman kirjan parikymmentä vuotta sitten, lapsellinen ja yltiöromanttinen kirjoitustyyli mutta kulttuurin kuvaus oli kiehtovaa, liekö ollut totuudenmukaista. Tuskin.

Joo, mulla oli sellainen huntsi, että en aloittanut kyllä parhaasta päästä...

Mutta en tiiä, vaikea uskoa, että pitkäpiimäinen kerronta vaihtelis kirjasta toiseen. Voi olla, että kokeilen vielä kerran.
Ehkä sekin on epäreilua, että lukee ensin kaikki Utrion kirjat, ja tulee sitten itkemään, ettei kukaan ole yhtä hyvä. No, kukaan ei ole yhtä hyvä tuossa lajityypissa Suomessa. Mitens ulkomailla sitten, löytyisköhän sieltä?

Minusta hänellä on ollut pitkä kausi kirjoja, jotka olen lukenut selaillen kursorisesti, jos kaikkia edes niin. En tiedä onko tämä uusin jota hehkutetaan intensiivemmän lukukokemuksen väärti.

Ja viihdekirjalijan tyyli paikotellen on tuota... imelä.

Yhteistyössä