Hirveä äiti !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saara

Vieras
Oltiin kaksivuotiaani kanssa kaupungilla ja silmiin pisti erään äidin käytös: hän huusi ja kirosi silmittömästi noin 4- vuotiaalle pojalleen. Mukana oli myös murrosikäinen tyttö. En voinut olla puuttumatta asiaan. Sanoin: kuinka kehtaat huutaa lapselle noin. Äiti alkoi huutaa minulle: "saan kasvattaa lapseni kuinka haluan, sun ei tarvitse siihen puuttua!". Tokaisin siihen että hakeudu hoitoon, jolloin nainen lähestyi uhkaavasti ja huusi: "sano vielä jotakin niin..." Oli selvästi tulossa päälle. Silloin peräännyin jo lapsenikin takia, muutoin olisin tehnyt tilanteesta poliisiasian. Nainen poistui vihaisena paikalta. Ei ollut huumeiden tai alkoholin vaikutuksen alainen, muuten vaan luonnehäiriöinen. Jälkeenpäin vähän pelästyin mitä olisi voinut tapahtua...poliisiasian siitä olisi tehnyt julkinen uhkaus päälletulosta. Oikeasti tuo olisi ollut lastensuojeluasia, sillä henkinen väkivalta on lastensuojelurikos. Millaista meno onkaan kotona jos kadullakin jo pystyy tuollaiseen!

jospa se lapsi oli ollut sitä ennen mahdoton? mikä sinä olet arvostelemaan?
anna nyt hyppiä silmille ja sitten sitä riittääkin kauhistelua, kun isompana lapsi tekee jotain kamalaa, kun ei ole koskaan kielletty...

Kieltäminen on eri asia kuin silmitön lapsen haukkuminen, huutaminen ja kiroaminen! Rajat pitää olla, mutta ne pitää laittaa aikuismaisella tavalla. Korostan: tuollainen käytös on henkistä väkivaltaa!

Nimimerkille "joskus samat fiilikset": selvästi puolustelet koska itse käyttäydyt samalla tavalla. Olen samaa mieltä kuin Saara: rajat voi asettaa ilman että käyttää henkistä väkivaltaa puolustuskyvytöntä lasta kohtaan. Hävetkää te jotka niin teette!

Mun yks tuttu puhui lapsilleen kanssa aika rumasti, ei tosin huutanut ja kiroillut, mutta saattoi esim kaupassa kun lapsi oli rattaissa ja pyrki pois sieltä, sanoa lapselle että pysy nyt siellä idiootti. Ja muita vastaavia nimittelyjä. Ei hyvältä tuntunut sekään vierestä kuunnella.

Vai ei saisi puuttua jos näkee väärinkäytöstä! Eikä hän tullut tänne haukkumaan vaan kertomaan tapahtuneesta. Vai pitäisi vaan elää omaa elämäänsä - just tollasten mielipiteiden takia väärinkäytökst lapsia kohtaan saavat vapaasti rehottaa. Taitaa olla oma lehmä ojassa arvostelijoilla!

Yhteistyössä