hiivatulehdusko?

oireena mulla on ollut jo jonkin aikaa kutinaa häpyhuulissa,mutta ei muita hiivan oireita. Eikä kutinakaan ole jatkuvaa. Olen raskaana viikolla 30, joten voisko se vaan johtua siitä? Käytin pari päivää sitten apteekista saatavan kuurin, joka pitäis tasapainottaa alapään ph:ta. En huomannut mitään muutosta asiaan ( vain normaalia enemmän valkovuotoa kuurin aikana.) Voiko raskauden aikana käyttää apteekista saatavia hiivatulehdus emätin puikkoja ja varsinkin jos en ole varma onko tämä vaiva hiivaa vai mitä?
Voiko tulehduksen aikana olla yhdynnässä ja onko siitä jotain haittaa itselle ja miehelle?

Gynekologit eivät suosittele näitä " itsehoitolääkkeitä" ellei ole aivan varma ( eli krooninen vaiva ) hiivasta. Sinun pitää ottaa yhteyttä neuvolaan ja saada näytteen kautta varmistus. Kutina riittää oireeksi ja ei mitenkään harvinainen raskauden aikana. Periaatteessa hiiva tarttuu mieheen, mutta ei aiheuta hänelle oireita, eikä sitä hoideta ellei vaivasta ihan kroonista tule. Eli siitä ei sinänsä haittaa, mutta sinun pitää tutkituttaa itsesi lääkärillä jotta mahd. diagnoosi viljelyn perusteella selviää.

kyl mulle ainakin neuvolassa aina käskivät ostaa näitä apteekin tuotteita ja ainahan nuo auttoivat. Mulla on ollut jokaisessa 3:ssa raskaudessa useita noita hiivatulehduksia ja paranivat emätin puikoilla. Ja muuten en ko. vaivaa joudu kärsimään.

Yhteistyössä