Hiivatulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gilda

Vieras
Menossa rv 20 + 5 ja kolmas raskauden aikainen hiivatulehdus. Kolmannen kerran kävin apteekissa ja hain Canesten-puikon. Lisäksi olen käyttänyt Canesten-voidetta ulkosynnyttimiin.

Neuvolassa sanottiin, että hiivatulehdus on raskauden aikana hyvin yleinen. Kuulemma ei ole välttämätöntä hoitaa, jos ei kauheasti vaivaa. Suun kautta otettavia lääkkeitä ei kuitenkaan voi ottaa.

Seuraava neuvola mulla on vasta kahden viikon kuluttua. Nyt tuntuu siltä, että Canesten ei tällä kertaa enää auta. Pitääkö tässä vain kärsiä vai onko olemassa jotain vauvalle vaarattomia hoitokeinoja, joita lääkäri voi määrätä?

Jos hiivatulehdus toistuu usein, kannattaa kokeilla ottaa maitohappobakteereita tai kokeile gynophilus- nimisiä emätinkapseleita! Itse sain niillä apua hiivakierteeseen, nyt ei ole enää vaivaillut...

Mulla on kanssa hiiva vaivannut toistuvasti tässä raskaudessa (3.) ja canestenia olen käyttänyt, puikkoja ja salvaa. Minäkin olen saanut apua maitohappobakteerikapseleista. Pitää ilmeisesti oman bakteeritasapainon kunnossa? Lisäksi neuvolalääkäri sanoi että esim. 3 päivän canestenkuuria voi jatkaa vaikka 5 päivää ( eli tarvitset 2 pakkausta) jos hiiva ei muuten taltu.

Toivottavasti helpottaa : )

Itsellänikin on taipumusta hiivasienitulehduksiin, kiitos useiden antibioottikuurien, joten pyrin ehkäisemään tulehduksia ottamalla päivittäin yhden maitohappobakteerin. Päivittäinen jogurttiannoskaan ei ole pahitteeksi. Ja sitten kannaattaa hillua niin paljon kuin mahdollista ilman housuja tai ainakin sellaisissa housuissa, jotka ei kiristä eivätkä purista. =)

Edellisten hyvien vihjeiden lisäksi: jos mitenkään pystyt, syö mahdollisimman vähän sokeria ja vaaleista vehnajauhoista tehtyjä leivonnaisia ja leipiä. Ovat hiivan lempiruokaa.

Mulla oli ennen raskauden puoliväliä 2 tulehdusta, toisen jälkeen käytin lääkkeiden jälkeen paketin gynophilus-puikkoja ja sitten olen joka päivä ottanut maitohappobakteerikapselin ja syönyt usein maustamatonta asidofilus-bifidusjugurttia ilman sokeria (menee marjojen tai banaanin kanssa). Aluksi söin myös vain hiivatonta leipää ja vältin makeaa, mutta nyt olen lipsunut... Hiiva on pysynyt poissa.

Kuitenkin tulehdukset täytyy raskausaikana hoitaa, lisäävät aina ennenaikaisen synnytyksen riskiä jonkin verran!!! (sanoi neuvolalääkäri). Jos Canesten ei auta, ota yhteyttä neuvolaan jo ennen aikaasi.

Yhteistyössä