Hiivatulehdus, miksei helpota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiivatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hiivatti

Vieras
Olen 36v nainen ja viime viikolla iski hiivatulehdus. Olin tiistaina gynellä ja kauhea stressi koko viikon ja ajattelin, että se fyysinen ärsytys yhdessä psyykkisen kanssa laukaisi tulehduksen. Torstaina hain apteekista Fluconatsol-kapseli, suun kautta otettava siis. Lauantaihin mennessä oireet oli vaan pahentuneet. Eli KOVA kutina, kirvely, punoitus ja valkovuoto. En tiennyt enää miten päin olisi, joten hain Gyno-Daktarin emätinpuikkoja, jotka on ennen auttaneet tosi hyvin ja nopeasti. Sunnuntaina olo olikin vähän helpompi. Kun laitoin toisen puikon sunnuntai-iltana (siis eilen) alkoi ihan järkyttävän hirveä kutina ja kuumotus, tuntui, että koko alapää on tulessa. Nukkumisesta ei tullut mitään ja yöllä tuskissani huuhtelin alapäätä viileällä vedellä, joka hieman helpotti ja sain nukuttua. Tänään on taas kutissut, mutta ei aivan sietämättömästi. Nyt mietin uskallanko laittaa tänään illalla vielä sen kolmannen puikon, vai mitä teen?
Mulla on ylihuomenna aika sterilisaatioon, ei kai tämä estä sitä toimenpidettä? Tehdään siis ihan se normaali sterilisaatio, eli tuosta alamahan läpi tähystämällä.
Olen lähes tulkoon 100% varma, että kyseessä on nimenomaan hiiva, on ollut useasti aiemminkin (nyt ei tosin ainakaan pariin vuoteen) ja oireet on aivan samat. INHOTTAVAA!!!

Olen 36v nainen ja viime viikolla iski hiivatulehdus. Olin tiistaina gynellä ja kauhea stressi koko viikon ja ajattelin, että se fyysinen ärsytys yhdessä psyykkisen kanssa laukaisi tulehduksen. Torstaina hain apteekista Fluconatsol-kapseli, suun kautta otettava siis. Lauantaihin mennessä oireet oli vaan pahentuneet. Eli KOVA kutina, kirvely, punoitus ja valkovuoto. En tiennyt enää miten päin olisi, joten hain Gyno-Daktarin emätinpuikkoja, jotka on ennen auttaneet tosi hyvin ja nopeasti. Sunnuntaina olo olikin vähän helpompi. Kun laitoin toisen puikon sunnuntai-iltana (siis eilen) alkoi ihan järkyttävän hirveä kutina ja kuumotus, tuntui, että koko alapää on tulessa. Nukkumisesta ei tullut mitään ja yöllä tuskissani huuhtelin alapäätä viileällä vedellä, joka hieman helpotti ja sain nukuttua. Tänään on taas kutissut, mutta ei aivan sietämättömästi. Nyt mietin uskallanko laittaa tänään illalla vielä sen kolmannen puikon, vai mitä teen?
Mulla on ylihuomenna aika sterilisaatioon, ei kai tämä estä sitä toimenpidettä? Tehdään siis ihan se normaali sterilisaatio, eli tuosta alamahan läpi tähystämällä.
Olen lähes tulkoon 100% varma, että kyseessä on nimenomaan hiiva, on ollut useasti aiemminkin (nyt ei tosin ainakaan pariin vuoteen) ja oireet on aivan samat. INHOTTAVAA!!!

Ruokavalio: Täysin sokeriton, hiivaton! Eli leipää, viljat, peruna ym sokeria sisältävät pois. Karpaloa, maitohappobakteereja, valkosipulia reilusti ja D3 vitamiinia paljon. Myös piimää alapäähän, toimii!

mitä se sitten tarkottaa mietitää? osaako joku helppiä?

Mieleen tulee pari vaihtoehtoa... Joko kyseessä on a) tosi ärhäkkä hiiva, jonka talttumiseen menee useampi päivä, tai b) emättimen mikrobitasapainon häiriö, joka ei ole varsinainen bakteerivaginoosi mutta johtuu kuitenkin bakteereista eikä hiivasta.

Itselläni on kokemusta kummastakin. Molemmilla kerroilla olin varma että kyse on hiivasta, jonka kanssa mulla on useinkin ollut ongelmia, mutta tässä viimeisimmässä tapauksessa ei ollutkaan (ja hiivalääkitys olisi luultavasti vain pahentanut oireita). Siksi sinun asemassasi kävisin lääkärissä tarkistuttamassa, mistä oireet oikeasti johtuvat. Alustavan tuloksen voi saada jo puolen tunnin sisään labrakäynnistä. Jos kyseessä on hiiva, voit saada reseptillä pidemmän suun kautta otettavan kuurin, jolla ärhäkämmänkin tulehduksen saa kuriin. Jos taas kyseessä on bakteeriperäinen ongelma, saat siihen antibiootit - samassa yhteydessä kannattaa muuten käyttää emättimeen laitettavia maitohappobakteerikapseleita, jotka auttavat saamaan mikrobitasapainon kohdilleen.

Lääkkeen ottamisen järkevyydestä en oikein osaa sanoa... ehkä jos oireet ovat jo jonkin verran helpottaneet, voit laittaa vielä sen viimeisenkin puikon, mutta tietty jos kyseessä onkin bakteeri niin oireet voivat paheta uudestaan. : / (Ei kovin hyödyllinen neuvo, tiedän.)

Sterilisaatiostakaan en osaa sanoa, paitsi että jos siinä joudutaan menemään sisään emättimen seinän kautta (niin kuin esim. munasarjapunktiossa) niin tulehdus voi hyvinkin olla este, se voi nimittäin levitä munasarjoihin tai kohtuun. Muussa tapauksessa ehkä ei?

kannattais kuitenkin pitää mielessä että kyseessä voi olla jotain muuta kuin hiiva esim bakteeri vaginoosi. Tai sitten jos onkin hiiva voi olla että tarvitset jonkun muun hiivalääkkeen kuin ne käyttämäsi.

Joku tällä palstalla just viikonloppuna tilitti, kuinka hänen kohdunkaulan tulehdusta oli 5 vuotta hoidettu tuloksetta hiivana täällä Suomessa, mutta kävi ulkomailla (olisko ollut Meksikossa tai USA:ssa) gynellä ja sai siellä oikean dignoosin ja lääkkeet.

[QUOTE="vieras";27337574]Joku tällä palstalla just viikonloppuna tilitti, kuinka hänen kohdunkaulan tulehdusta oli 5 vuotta hoidettu tuloksetta hiivana täällä Suomessa, mutta kävi ulkomailla (olisko ollut Meksikossa tai USA:ssa) gynellä ja sai siellä oikean dignoosin ja lääkkeet.[/QUOTE]

sehän oli venakko milanna. tosin ei kyllä koskaan kertonut mulle mikä bakteeri hänellä sitten olikaan ja minkä lääkkeen siihen sai... olis ollut todella hyödyllistä tietoa...

[QUOTE="vieras";27337574]Joku tällä palstalla just viikonloppuna tilitti, kuinka hänen kohdunkaulan tulehdusta oli 5 vuotta hoidettu tuloksetta hiivana täällä Suomessa, mutta kävi ulkomailla (olisko ollut Meksikossa tai USA:ssa) gynellä ja sai siellä oikean dignoosin ja lääkkeet.[/QUOTE]

jospa suomen lääkärit on puolikuolleita? Näin sanotaan kun ei OSAA! Luetaan vaan mitä amerikkalaiset lääkärit sanoo! Suomen yliopiston lääkäri koulutus on se MITÄ minä sanoa et saa käyttää aivojas!

[QUOTE="jeps";27337591]sehän oli venakko milanna. tosin ei kyllä koskaan kertonut mulle mikä bakteeri hänellä sitten olikaan ja minkä lääkkeen siihen sai... olis ollut todella hyödyllistä tietoa...[/QUOTE]

veetä se sinulle kuuluu. SE anto jo meille kaikille sitä mitä ajattelit!

Mä aion kyllä tyytyä ihan näihin Suomen lääkäreihin ja hoitoihin. En meinaa lähteä Meksikoon asti. :D
Kai mä sen viimeisen puikon tänään laitan, katsotaan kuinka käy. Ja puhun sitten ylihuomenna siellä sairaalassa, jos ei vaiva ole helpottanut. Jos ne nyt siellä osaa kauheasti mitään sanoa, kun päivikirurgiselle menen.
Toivon todella, ettei se sterilointi tämän takia siirry, sit ottais päähän! :( Tätä operaatiota ei tehdä emättimen kautta, vaan tosiaan navan kautta yksi tähystin ja toinen alavatsalta ja sieltä suoraan munatorviin. Ei mitään tekemistä emättimen kanssa. Onhan sit olemassa se uudempi sterilisaatiotapa (essure), joka tehdään emättimen kautta. Mut sitä en halunnut, kun ei ole niin luotettava.
Joka tapauksessa jos ei oireet parane nyt muutaman päivän sisällä, niin lääkäriin se on mentävä.

Toivoin, että saisin asiallisia kommentteja omaan ongelmaani. En Venakon alapää asioiden puimista, tai muutakaan tappelua. Turha toivo näköjään. *Huoh* Mutta kiitos muutamalle asialliselle vastaajalle, jotka vastasivat siis MINUN asiaani.

Toivoin, että saisin asiallisia kommentteja omaan ongelmaani. En Venakon alapää asioiden puimista, tai muutakaan tappelua. Turha toivo näköjään. *Huoh* Mutta kiitos muutamalle asialliselle vastaajalle, jotka vastasivat siis MINUN asiaani.

hei älypää...et voi kun sinuun inhokkia!....tarviit sovitelijan! se joka voi ottaa sinun jutut ja se kuunteleen sitten kun sovittelija analysoi!

[QUOTE="vieras";27338294]hei älypää...et voi kun sinuun inhokkia!....tarviit sovitelijan! se joka voi ottaa sinun jutut ja se kuunteleen sitten kun sovittelija analysoi![/QUOTE]

Siis häh?

[QUOTE="äityli";27339883]Älä välitä, ei vissiin ole ihan selvinpäin tuo. Ruokavalio remppaan, kuten aikaisemmin sanoin, niin helpottaa.[/QUOTE]

Voi mennä useampi viikko vähintään, ennenkuin ruokavaliomuutos auttaa.

Mulla rupeaa se kapseli nimenomaan kutittamaan. Se lääke siis kun sulaa. Kyllä se lopulta helpottaa. Mun mielestä niissä ohjeissaa sanotaan, että lopeta käyttö ja käänny lääkärin puoleen jos kutittaa hirveästi. Mä en ole koskaan kuitenkaan lopettanut kesken vaan mennyt loppuun, on ne lopulta tehonnut. Ne ekat kutisee ihan vietävästi.

Mulla on kahdessa raskaudessa ollut kolme kertaa, molemmissa siis, hiiva. Ja nyt kolmannessa raskaudessa ei hiivaa mutta joku hemmetin bakteeritulehdus alapäässä ja nyt sain lääkäriltä antibioottivoidetta laitettavaksi. Ja voi jumaleissön että kutisee! :D :

Toista suun kautta otettava lääke viikon kuluttua ensimmäisestä.

Sinulla voi olla myös emättimen bakteeritulehdus, johon antibioottivoide tai suun kautta otettava antibiootyti.

Minulla oli vastaava. Luulin hiivaksi, mutta hiivalääkkeet eivät auttanee. Käy gynellä,

Kiitos asiallisista vastauksista. :) Eilen illalla laitoin tosiaan viimeisen puikon ja kyllä kutisi taas pirusti! Tänään on ollut kutinaa vielä, mutta ei mitään ihan kamalaa. Hain apteekista Lactal Balans puikkoja, joita ajattelin vielä koittaa, jos ei tämä kutina lopu. Ja jos ei auta nekään, niin sitten lääkäriin.
Ruokavalion muutos olisi varmasti paikallaan myös. Syön paljon leipää (hiivaa) ja sokeria. :( Ja nehän ei nyt ole hyväksi muutenkaan, varsinkaan tuo sokeri.

Laita lämpimään kylpyveteen ruokasoodaa kupillinen ja lillu siinä puolisen tuntia. Helpotti minulla, tosin hiiva ei ollut mitenkään erityisen ärhäkkä, normaalin inhottava vaan.

Yhteistyössä