Hiivatulehduksen jälkeen pissatulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pökö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pökö

Vieras
Olin tänään lääkärillä. Epäilin ensin tuota hiivaa ja multa otettiinkin papakoe. Ja myös virtsanäyte. Lääkäri eilen kyseli että onko mulla vaivoja. Sanoin että kuumottaa alapäätä. Mutta tänään on poltellut alavatsaa sekä alaselkää säteilee ja jomottaa oikeastaan koko selkä. Nyt menee vilunväristyksiä ja nousi kuume. Eilen lääkäri kyseli kuumeesta mutta vielä ei ollut.
Kuinka pahaksi täytyy vaivat mennä että pitää mennä lääkäriin. Ja mitä se hoitamattomana voi aiheuttaa. Vai hoitaako ne lääkkeet vain noita oireita muttei itse tautia?

Ne lääkkeet hoitavat itse taudin.

Kipinkapin lääkäriin. Jos tulehdus pääsee pahaksi, et todellakaan halua odotella sen loppumista itsekseen. Se voi loppua itsekseenkin, mutta voi tulehduttaa munuaisia myöten kaiken...

Aika usein hiiva ja virtsatietulehdus kulkevat rinnan.

Esimerkiksi: saat johonkin ihan muuhun tulehdukseen antibioottikuurin, sen loppuminen laukaisee hiivan, joka aiheuttaa virtsatietulehduksen. Sen olisi hyvä aina syödä myös hiivakuuri antibioottikuurin kanssa yhtä aikaa, jos on taipumusta hiivaan.

Nää oireet on vielä aika lieviä. Eikä siis kirvele vertsatessa. Tai olisi tiheä virtsaamistarve. Nyt vasta epäilin kun pissa ollut ihmeen keltaista ja pahanhajuista. Mutta ajattelin että on normaalia kun olen juonut vähemmän. Äh pitää tarkkailla vielä. Tuskin ne tuolla päivystyksessä mitään tekee jos nää vaivat ei kovin pahoja. Toi kuume nyt häiritsee.

Yritä juoda paljon ja syödä c-vitamiinia. Jos ei kirvele, eikä tunnu pahentuvan, niin sitten sen kanssa voi pärjätä. Mutta se voi nousta aika nopeasti se kirvely. Parissa tunnissa se voi olla sietämätöntä.

Jos virtsa menee sameaksi tai jopa punertavaksi, niin silloin se on ehdottomasti virtsatietulehdus, joka pitäisi hoitaa. Kun hoitamattomana se tosiaan voi mennä munuaisiin asti.

Ohjeiden mukaan päivystyksestäkin pitäisi antaa resepti ilman erityisiä kokeita, jos on varmaa, että kyseessä on virtsatietulehdus. Mutta sulla ei ilmeisesti aiemmin ole sitä ollut?

Jos mä olisin sä, niin soittaisin sinne päivystykseen ja kysyisin neuvoa. Muistaakseni jossain hiivalääkepaketissa luki, että pitää ottaa yhteys lääkäriin jos hiivan takia tai sen lääkekuurin aikana nousee kuume.

Yhteistyössä