Hienomotoriikka vielä haussa?

Olen tässä jo keväästä asti yrittänyt opettaa tytölleni ettei saa löydä toisia, vaan paijata nätisti. Vihdoin tässä kolmisen viikkoa sitten tyttö alkoi äkkiä paijaamaan hellästi äidin poskea. :D Siis kun pyysi että kuinka paijaa äitiä nätisti. Sitten taas väliin läiskittiin äitiä... :whistle: Minä siihen että pitää paijata nätisti, ei saa lyödä yms.

Nyt jostain kumman syystä tyttö on alkanut nyt läiskimään itseään kasvoihin! En voi tajuta mistä se johtuu, varsinkin kun me miehen kanssa ei todellakaan olla läiskitty toisiamme saati sitten tyttöämme! :eek: Kun kiellän tytyä jostain asiasta, hän saattaa ensin läiskiä minua kasvoihin ja sitten alkaa läiskimään itseään...Onko kellään muulla samaa, onko tämä "normaalia"? Noloa viedä tyttö hoitoon jos hän tekee siellä samaa. :ashamed: Vaikka kuinka olen yrittänyt häntä helläksi opettaa...

Muuten tyttö on rauhallinen ja kova halimaan. =) Niin siis ikää 1,5v.

Kutina
Älä suotta ole nolona asiasta. Meillä poika oli kova puremaan,johtui kuiteskin hampaiden tulosta :/ Lapset ovat lapsia ja niiden täytyy kokeilla kaikenlaista. Eivät välttämättä vielä ymmärrä että tuollainen voi sattua ,mut on hyvä että jaksat sen hänelle kertoa.Nyt luultavasti hän yrittää saada itseensä läpsimällä siitä tunteen mitä olet hänelle kertonut ,kun sen jälkeen kerta sinua yrittää läpsiä... Kyllä kaikki menee ohi ajankuluessa,niin sitten tulee taas uusi juttu ;)

Älä nolostele yhtään, ei ilmeisesti ole mitenkään epätavallista. Kaverini poika tuon ikäisenä (1½v.) löi itseään ja kaverini oli huolestunut samoin kuin sinä. Pelkäsi mm., että jotkut ajattelevat heidän lyövän lastaan, kun poika näin käyttäytyy. Oli kertonut hoitotädille em. käytöksestä ja tämä kertonut, että hoidossa ei ollut tälläistä käytöstä. Itsensä lyöminen pojalla loppui kahteen ikävuoteen mennessä.

Kiitos teille vastanneille :) :flower: Niin tuosta siinä saattakin olla kyse, testaamisesta. Tyty on muutenkin alkanut näyttämään mieltään oikein kunnolla =raivota jos asiat eivät mene mieluisasti... :whistle: taitaa tuo uhma tehdä alkujaan. :D Voi tuota suloista ruusunnuppuani... :heart:

Tuli mieleen, että luin jostakin vauvalehdestä, ettei alle 2v vielä kykene empatiaan (ts. ei tajua toisen tunteita, esim. sitä että toista sattuu kun lyö). Siten mun mielestä ei ole kovin vaarallista, jos 1v6kk vähän mätkiikin, koska ei tosiaan itse ymmärrä tekonsa vaikutusta. Ei tietenkään silti pidä sallia sellasta käytöstä, mutta turha olla kovin huolissaankaan.

Meillä myös 1v5kk tyttö, joka sillon tällöin käy läiskimässä meidän kahta kissaa. Ei ole kiva juttu, kun kissat eivät edes tajua puolustautua (parista raapasusta tyttökin varmaan ymmärtäisi jättää kisut rauhaan). Yritän komentaa tyttöä lopettamaan, mutta siihen saan vaan naurut takasin. Huoh! Ehkäpä se siitä tytön kasvaessa...

Yhteistyössä