Hidastunut painonnousu loppuraskaudessa (rv36)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolihippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolihippu

Vieras
onkos kellään painonnousu hidastunut selkeesti loppuraskaudessa (rv36 paikkeilla)? mä huolestuin ku viimeksi neuvolassa painonnousu vain 100g/viikko, kun esikoisesta porskutin loppuun saakka 800g tai enemmän viikkotahtia. huolettaa kun sf-mittakin on laahannut.

neuvolassa sanoivat että hyvinhän paino on noussut alusta (14kg), mutta niin se nous esikoisessakin ja nousi loppuun saakka. jokainen raskaus on yksilöllinen, tiedän, mutta mietityttää. :(

Mulle ei tullut viimeiseen kolmeen kuukauteen yhtään painoa lisää. Vauva kuitenkin kasvoi riittävästi (tosin sf-mitta kasvoi tasaisesti) joten en yhtään huolehtinut. Lisäksi, kun oli RD-diagnoosi, parempi vaan ettei paino noussutkaan. Koko raskaudessa tuli 11kg ja puolen vuoden jälkeen oli lähtenyt jo 14kg painosta. BMI 26 ennen raskautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harmaana:
Mulla painon nousu hidastui kanssa lopussa. Esikoisen aikana laihduin jopa kilon tai pari.

Näin mullakin, mutta mulla kuopuksen kohdalla paino tippui 3kg. Johtui tosin pahoinvoinnista, kun mikään ei oikein tahtonu pysyä sisällä. Neuvolassa ei kommentoitu mitenkään. Vauva oli syntymänjälkeen pari vrk sokeritipassa ja itse uskon sen johtuvan tuosta painon laskusta :( vaadi neuvolasta että selvittävät syytä jos paino rupeaa laskemaan!!

Mulla tei loppuraskaudessa noussut lainkaan paino ja viimesissä punnituksissa putos jopa 2kg, enkä ollut yhtään huolissani, liikuin paljon ja söin vähän, silti syntyi riski poika joka kasvaa hyvin, ikää nyt 8kk :)

Eikös se ole normaalia, että sikiön kasvu hidastuu. Jos se jatkaisi kasvuaan samalla vauhdilla, niin sehän oisi 43 viikkosena jo valtava. Ja yksi vuotiaana jättiläinen...

Kaivappa se nauvolasta saatu kirjanen esiin (missä on esitetty raskaus viikko viikolta), siinä mainittiin asiasta jotain..

Eikös se ole ihan normaalia että painonnousu hidastuu lopussa? :o Mä en tuossa tilanteessa ainakaan olisi yhtään huolissani. Tyytyväinen vain. Jos ihan hirmuisesti painoa noilla viikoilla tulisi lisää, siitä ennemmin alkaisin murehtimaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Eikös se ole ihan normaalia että painonnousu hidastuu lopussa? :o Mä en tuossa tilanteessa ainakaan olisi yhtään huolissani. Tyytyväinen vain. Jos ihan hirmuisesti painoa noilla viikoilla tulisi lisää, siitä ennemmin alkaisin murehtimaan...

no joo. mut kun vertaan tosiaan esikoisen nlakorttiin, niin paino nousi tässä vaiheessa vielä huimasti. soon paha kun on toi toinen kortti mihin verrata, vaikkei pitäis... :ashamed: ja toinen poika tulossa. mutta kun tuon sf-mittakin on ollut välillä alakäyrän alapuolella, kun se esikoisestakin oli alhaalla.

olen joka tapauksessa menossa äippäpolille tsekkaukseen ensi viikolla, joten eiköhän tuohonkin oteta kantaa.

ja googlettamalla löytää ihmelliisiä asioita, kuten yhden linkin takana luki et painon pitäisi nousta loppuraskaudessakin 1kg/kk, muuten voip olla merkki sikiön kasvun hidastumisesta.

silti vielä kokemuksia!

Menee ihan totaalisen ot, mutta esim raskausmyrkytyksessä paino vaan kasvaa mutta sikiön kasvu hidastuu tai lakkaa jopa kokonaan. Näin on käynyt muutamalle tutulle. Sinuna en huolehtisi tilanteesta lainkaan. Liikkuuhan vaavi ihan normaalisti? Onneksi pääset polille tarkistettavaksi, kurjaa sitä on tuollaisia miettiä. Olen varma, että kaikki on ihan ok. Hyvää loppuraskautta ja tsemppiä tulevaan!

itse olen rv 36+2 ja painoa viimesen kuukauden aikana ei ole tullut grammaakaan... kiloja on tullut yhteensä vain 6 kiloa raskauden aikana! En ole mikään anorektikko vaan normaalipainoinen ja syön normaalisti.

Yhteistyössä