Hevosimmeiset!!

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Ihan vaan muutama ratsastukseen liittyvä kysymys :D

Kävin perjantaina ekan kerran 13 vuoteen ratsastamassa ja tunnin siellä kopottelin hevosen selässä... Nyt on paikat kippeinä ja polvissa tuossa sisäsivulla isot ja inhan kippeet mustelmat. En muista, et aiemmin ois tuollee tullu ihan mustelmia polviin ratsastuksesta. Mietin, et onkohan miulla jalustimet ollu ihan oikeella korkeudella? Ei ne kyl huonolta tuntunut ja opettajakin katsoi ne alussa, eikä mittää sanonu... Onko tuo ihan normaalia? onko muille tullu?

ja sit semmonen juttu...tunnilla oli pari kokeneempaa ratsastajaa ja niitä kurkin aina välillä ja mie en ymmärrä, et miten helkutissa sitä saa harjoitusravissa sen persuksen pysymään niin tiiviisti siinä satulassa. Kertokeehan se! Sitähän pomppii siellä ihan hirveesti ja tuloksena kipeä persus. Ja sama laukassa... eihän siitä tuu yhtikäs mittää...

Perjantaina pitäis taas mennä ja mietinkin tässä jotain polvitoppauksia housuihin...

:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ei ku treenaamaan :):
reisilihaksia siinä tarvitsee

Joo sen huomaan :D reidet, siis tuosta sisäsivulta ihan ylhäältä, on niin perkuleen kippeet, että!! |O lauantaiaamuna jo teki tiukkaa portaitten kulkeminen... Ja kun koittaa laittaa jalat ristiin istuessa, ni käsillä pitää auttaa ku ei muuten saa ku sattuu :D

En aio nyt käydä ku 5 kertaa ku ei sit aika enää riitä...

Oliko mimmoset housut? Tosin tais mullakin olla sekä reidet, että polvet mustelmilla kun tuon tammani ostin, ja kun ekaa kertaa sitten vihdoin kapusin selkään parin vuoden tauon jälkeen...

Se pomppiva ravi. Vähän se on toki kiinni hevosen askelluksestakin, toiset on tasaisempia. Rento, tiivis istunta. Mutta mä en ole opettaja (tai edes ohjaaja) osaan siis tehdä sen, mutten kertoa miten se tehdään.
Ajan kanssa, kun se meno alkaa olla tutumpaa, et enää jännitä, pystyt keskittymään muuhunkin kuin pysymään kyydissä =)
Ja sitten tietysti kun sitä kokemusta karttuu, niin osaat ratsastaa hevosen "pyöreämmäksi". Kun se astuu kunnolla ja liikkuu oikein, on ravi ja laukkakin automaattisesti tasaisempaa.

Muoks. Huono satula on tietysti yksi mahdollinen syy mustelmiin. Mulla ei kankut ja polvet kestä tota mun toista omaakaan satulaa...

ilmeisesti joku satulanhihna hangannut, tai sitten joku sauma housuista.

Se vaatiikin pitkäjänteisen harjoittelun, se persus-pysyy-kiinni-satulassa. Tasapainoa, lihaksia sieltä sun täältä ja muistathan kantapäät alas! :D

oliks ne sun mustelmat ihan polvissa? vai enemmän reidessä. satulassa voinu olla muhkurat, tai jalustimien soljet hanganneet.
polvet ei kyllä edes ota satulaan kiiini oikeesti, eli ei vois hangata polvia mikään.
istunta tulee paremmaksi ilman jalustimia, niihin kun varaa, väkisin pöngähtää joka loikalla ilmaan.
olihan sulla muute ratsastushousut, mustelma voi tulla verkkarin tms saumastakin?
kiva kun oot jatkanu hevostelua, munkin pitäis, alkaa olla 7v taukoa...

Miulla ei ollu ratsastushousuja. En semmoisia omista, enkä näiden 5:n kerran takia oo viitsiny ostaakaan. Sain siskolta ja parilta muulta sukulaiselta nää kerrat lahjakorttina synttärilahjaks ja kiva on kyl käydä. Mustelmat on ihan tuossa polvitaipeen kohdalla sisäsivulla. Eli ilmeisesti sit housujen sauma on voinu hangata sen verran... Miulla oli aikas kapeat hieman joustavat housut, joissa oli kyl sauma siinä. Täytyy oikeesti vissii topata se kohta jotenki ku en tosiaan viitsi housuja ostaa ku 4 kertaa jälellä...

puristitko polvilla jännityksestä? sekin voi olla syynä. rentoutuminen on se avainsana pyllyn pysymiseen satulassa. lantion liike ja sellaset. vaikuttaa tosin paljon sen hevosen ravikin. jotkut liikkuu sulavasti ja toiset ei =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
puristitko polvilla jännityksestä? sekin voi olla syynä. rentoutuminen on se avainsana pyllyn pysymiseen satulassa. lantion liike ja sellaset. vaikuttaa tosin paljon sen hevosen ravikin. jotkut liikkuu sulavasti ja toiset ei =)

Voi olla. en tiiä, en ainakaan huomannu, mut siinä kyl piti niin tiukkaan keskittyä, et oon kyl voinu sitä tehdä.

Tähän asti ku oon ratsastamassa käyny ni aina on hevoset ollu valmiina, ni tää olikin sit semmonen talli, missä pitää itse laittaa hevonen valmiiks ja tunnin jälkeen riisua varusteet ja harjata heppa ym. ja hittolainen, et se jännitti. Ikinä en oo hevosta harjannutkaan ja tuo oli ihan valtava ruuna, millä mie pääsin ratsastamaan. Mut sinänsä kiva, et ku 5 tuntia on lahjakortissa ratsastusta, ni toiset 5 tuntia menee siinä hevosen kanssa muuten ku alossa ja lopussa sen hoitaa =)

jos puristit polvilla niin hankaava sauma oikeen syöpyy sinne taipeen herkkään ihoon. Ja kun ei usko pysyvänsä kyydissä, niin helposti rupeaa ripustautumaan polvilla.

Laita pitkät kaliisit, semmoiset missä ei o ikävät saumat samassa kohtaa. Saattaa riittää pelastajaksi.

Hyvää istuntaa ei saa ähräämällä, eli älä yliyritä, alat vaan jännittää ja pomppia vielä lisää. Kysymsy on siitä, mistä kohtaa pitää olla rento...

Alkuperäinen kirjoittaja älä toppaa!:
löysät verkkarit tai farkut on paremmat kuin tiukat housut.. verkkarit vaan saattaa luistaa enemmän ja se on pahasta.

Mie en oikein muita löysiä housuja omista kuin parit reisitaskuhousut ja ne jotenkin tuntuu, ettei niil oo hyvä ratsastaa ku roikkuu päällä :D Luulis, et farkuissa varsinkin se sisäsauma hankais...

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
jos puristit polvilla niin hankaava sauma oikeen syöpyy sinne taipeen herkkään ihoon. Ja kun ei usko pysyvänsä kyydissä, niin helposti rupeaa ripustautumaan polvilla.

Laita pitkät kaliisit, semmoiset missä ei o ikävät saumat samassa kohtaa. Saattaa riittää pelastajaksi.

Hyvää istuntaa ei saa ähräämällä, eli älä yliyritä, alat vaan jännittää ja pomppia vielä lisää. Kysymsy on siitä, mistä kohtaa pitää olla rento...

Mitkä ne on? :D

Laita ens kerralla terveyssiteet niihin hankauskohtiin ja yritä tosiaan olla puristamatta polvilla. Rentous auttaa siihen harj. ravi-istuntaanki. Nojaa hiukan taaksepäin siellä satulassa. Toisilla hevosilla on kyllä tosi pompottava ravi.

Mulla tuli kerran aivan järkky mustelma, kun jalustinhihnan solki ei ollut ihan ylhäällä asti ja kerran tuli kaamee rakko retkottavasta jalustinhihnan päästä (länkkäsatula) niin, etten voinu pariin viikkoon ratsastaa.

Muistahan tunnin jälkeen venytellä jalkoja kotona, niin ei niin kipeydy =).

mä oon joskus saanu mustelmat tohon kohtaan kun oon ratsastanu verkkareilla, ja jalustinhihna nipisti. Inhottava tunne, mutta sen kyllä huomaa jos se siitä tulee.

Kaliisit =kalsonkit =alushousut. Eli pitkät alushousut alle, mitä paksummat sen lystimpi. Fleece rules...

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
mä oon joskus saanu mustelmat tohon kohtaan kun oon ratsastanu verkkareilla, ja jalustinhihna nipisti. Inhottava tunne, mutta sen kyllä huomaa jos se siitä tulee.

Kaliisit =kalsonkit =alushousut. Eli pitkät alushousut alle, mitä paksummat sen lystimpi. Fleece rules...

Kiitos :D

En kyllä nyt kuista yhtään, et oisko se jalustinhihna ollu just tuolla kohdalla muuten. Täytyy ens kerralla tarkistaa. Ja paksua housua jalkaan :D

Pitäisköhän laittaa motukkahousut? :whistle: ois ainakin toppausta :D

Alkuperäinen kirjoittaja happis:
Laita ens kerralla terveyssiteet niihin hankauskohtiin ja yritä tosiaan olla puristamatta polvilla. Rentous auttaa siihen harj. ravi-istuntaanki. Nojaa hiukan taaksepäin siellä satulassa. Toisilla hevosilla on kyllä tosi pompottava ravi.

Mulla tuli kerran aivan järkky mustelma, kun jalustinhihnan solki ei ollut ihan ylhäällä asti ja kerran tuli kaamee rakko retkottavasta jalustinhihnan päästä (länkkäsatula) niin, etten voinu pariin viikkoon ratsastaa.

Muistahan tunnin jälkeen venytellä jalkoja kotona, niin ei niin kipeydy =).

Täytyy lainata meitin narttukoiran sidevarastosta parit siteet :D Sekään kun ei niitä enää tarvi...

Tiiviin istunnan perusta on KOKONAHAKAPAIKKASET ratsastushousut! Jos nahkasatula, niin paikat nahkaa,synteettisten kanssa synteettiset paikatki tarttuu satulaan kuin purkka.
Toinen tärkeä asia on tarpeeksi pitkät jalustinhihnat, sekä jalan kääntäminen lonkasta niin ettei käännä pelkkää jalkaterää menosuuntaan, vaan koko jalkoja lonkista saakka. Tätä voi hyvin harjotella kotona tuolilla. Istu istuinluiden päällä, olkapää,kyynärpää ja lonkka samalle kohtaa.

Niin se pitkien kaliisien vitsi on siinä, että kun sulla on selkeesti kaksi kerrosta kangasta polvinahkojen päällä, niin ne liukuu jonkinverran toisiaan vasten ja kitka vähenee alimmassa välissä. Eli ennemmin kerroksia kuin yhdet paksut housut.

Tosin sitte tarttee kattoa, ettei siellä ole ikävästi rypistyvää materiaalia missään kerroksessa....

Alkuperäinen kirjoittaja haisu:
Tiiviin istunnan perusta on KOKONAHAKAPAIKKASET ratsastushousut!

Tää on kyllä jotain välineratsastajien propagandaa.
Kyllä sen pyllyn saa pysymään siellä penkissä vaikka farkuissakin.
Ei nyt ehkä ihan verkkareissa, sen verran ne jo luistaa, mutta ei hyvään istuntaan mitään kokonahkapaikkoja tarvita, eikä ne huonoa pelasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
puristitko polvilla jännityksestä? sekin voi olla syynä. rentoutuminen on se avainsana pyllyn pysymiseen satulassa. lantion liike ja sellaset. vaikuttaa tosin paljon sen hevosen ravikin. jotkut liikkuu sulavasti ja toiset ei =)[/qu

aivan!!sama tuli mulla mieleen, itellä oli kans hirveet mustelmat aluksi kunnes hogasin että jännitin jalkoja ihan liikaa, puristin polvilla itteeni satulaan, silloin myöskin harjoitusravissa istuminen peppu satulassa on mahdotonta, kaiken A ja O on rennot jalat...harjotusravia on hyvä treenaa alkuun vaikka vähän liian pitkien jalustimien kanssa ettet pääse jaloilla pilaamaan rentoa istuntaa.

Tuli tuos mieleen, et ku huomenna oon taas menossa ratsastamaan, et ku löysin kaapista yhdet vanhat kaposet housut ja ompelukaapissa on tekonahkaa, et jos sitä illalla pyöräyttäis tekonahkapaikat niihin housuihin. Menisköhän ne vähän niinkuin ratsastushousuista sitten? :whistle: Auttaisko ne yhtään?

Kyllä minnuu sitte kieroon katsottais tallilla :D Viimeks jo pari nuorta tallityttöä ohikävellessään katsoi niin tarkkaan asun ja varsinkin kengät :D Miul oli talviratsastussaappaat joita käytän koirien kanssa ajellessa ja ajattelin, et ne kuiteskin on vähän mukavammat kuin kumpparit, vaikka lämmin vuori onkin...

Yhteistyössä