Hevosihmiset, hevosen ulkona pidosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
olisin vain kysynyt kun olen ihmeissäni naapurini hevosen hoidosta, että onko se hyvän hevosen hoidon mukaista pitää hevosta yksin laitumella iltamyöhään pimeässä....?

Eilen ja myös joskus aiemminkin kun olen käyttänyt koiraani n. klo 22 aikaan iltalenkillä, hevonen töröttää aitauksessaan ypöyksin ja melko pimeässä, vähän kauempana olevat valot vähän kajastaa valoa.. mutta kumminki.

Samassa taloudessa on myös toinen hevonen ja se oli eilen pimeässä metsässä olevassa aitauksessa, sieltä se raukka hirnui tälle toiselle....

en tykkää puuttua kenenkään asioihin ja en tiedä onko nyt tarvekkaan mutta...

No missä sen pitäis olla? Kaikki hevoset ei trule toimeen keskenään, eli ei voi laittaa samaan aitaukseen ja jos hevonen on tottunu olemaan ulkona, se pärjää sielä ympärivuoden.

Hevosia ei tarvitse olla kahta, ja yksinään tarhaaminen on monesti paras vaihtoehto, esim. jos ei tule toimeen muiden kanssa, orit myös usein yksinään jne..

Ja hevonen ei kuole siihen jos se on pimeässä/myöhään ulkona, meillä hevoset menevät aamulla klo 6 ulos, ja illalla klo 21 sisälle. Monesti parempi pitää ulkona kuin seisottaa karsinassa, pitkät ajat karsinassa ilman tekemistä saa jotkin hevoset kehittämään huonoja tallitapoja, kuten kutominen ja imppaus.

Toisaalta ei kuulosta normaalilta silti että hevoset ovat lähes yöllä pihalla? Elleivät asu pihatossa? Onko hevoset useinkin noin myöhään ulkona? Saavatko ruokaa ulos tai ovatko vapaalla heinällä? Ovatko ihan hyvä kuntoisen näköisiä?

Alkuperäinen kirjoittaja auringonsäde pakkashangella:
no tosta aika jutusta en tiedä, mutt a mua säälittää naapurin hevonen, joka on aamu kahdeksasta ilta kuuteen ulkona oli sää mikä tahansa. oli myrsky tai pakkanen tai mikä hyvänsä

Kaverilla on hevosia pihatossa ja välillä ne yrittää huonolla ilmalla taluttaa niitä sisälle -ja kun ne saa yhden sisälle on edellinen jo ulkona :laugh:
Meidän hevonen on hyvin harvoin sisällä, ainoastaan syömässä käy. Yhteen aikaan käytin kylmillä sillä loimea, mutta sen se piahtaroi heti pois, ei tykänny yhtään.
Eläinlääkärin kanssa siitä joskus oikein juteltiin ja se totes, että hevonen, joka on tottunu olemaan ulkona kärsii enemmän, jos se yhtäkkiä laitetaan sisälle lämpimään, pieneen pilttuuseen, kun siitä ulkona olosta ja mahdollisesta huonosta ilmasta.

Hevonen ei kuole siellä ulkona, vaikka sataa ja tuulee tai on kova pakkanen. Meillä ponit ja suomenhevoset ilman loimia vielä 25 asteen pakkasessakin, ja pienet sateetkaan ei haittaa.

Enemmän on haittaa siitä kun seisottaa niitä sisällä. Meidän oripoikiakin saa välillä oikein houkutella sisälle vaikka ulkona on niin karsea keli että itse et siellä edes haluaisi käydä saati olla pidempään.

Meidän hevoset menee ulos aamulla klo 7-9 ja tulevat sisään illalla välillä 20-22.
Riippuen keleistä ja mun työvuoroista.

Vuokralainen tarhataan yksin, ja oma tammani ja tyttöjen poni ovat samassa tarhassa. Ne kun kaikki eivät tule toimeen keskenään, ja erikseen tarhaus on parempi vaihtoehto, kuin jatkuva eläinlääkärin soittaminen puremien ja potkuvammojen takia.

Hevosen hoitoon on lähes yhtä monta tapaa, kuin hevosihmisiäkin. Moni niistä on ihan toimivia.

Itse haluan pitää omani ulkona, koska sisällä boxissa seisottaminen helposti turvottaa jalkoja, ja pahentaa ponin puhkuria (hevosten "astma" ).

Pimeää nuo eivät pelkää, ja talvella annan niiden kasvattaa karvan sitten sitä mukaa, että vaikka olisi huonot kelit, niin ne pärjäävät. Ihan myrskytessä otan toki sisään.

Jos lähden tammani kanssa esim. lenkille tai otan sen talliin harjattavaksi/kengitetäväksi tms., niin kyllä nuo pojat jäävät hirnumaan tarhoissaan, sen verran läheisriippuvaisia ovat. Hirnuisivat silti, vaikka olisivat tallissakin, jos yksi on laumasta poissa.
Se on hevosten juttelua, ei mikään pahan mielen/huonon olon ilmaus välttämättä.

Kunhan kesä koittaa, nuo ovat yötä päivää laitumella, jos ei rakeita ala sataa.

Itse en lähtisi puuttumaan tuohon todellakaan.

:laugh:

Ei oo todellista. Hevonen on laumaeläin toki, mutta aina hevosta ei voi tarhata muiden kanssa jos ei tule toimeen, on ori tms. Hevoselle on "kivempaa" olla pihalla tarhauksessa, kuin tallissa pienessä karsinassa tekemässä ei mitään, jolloin voi juurikin kehitellä näitä huonoja tallitapoja (imppaus esim ). Silloin se ei ole toki suotavaa ollenkaan, jos on pakkasta hurjasti ja hevosen karva klipatta, loimesta tietoakaan (näitäkin on nähty ). Mutta jos hevonen on hyväkuntoinen, talvikarvassa, heinää ja vettä saatavilla niin mä en näe tässä mitään ongelmaa? Kyllä mäkin pitäisi hevostani mieluummin pihalla vaikka sitten vähän myöhempään kuin seisottaisin tallissa. Sitäpaitsi oletko varma ettei ole pihattohevosia?

Kyllä meilläkin hevoset tulee vasta 21-22 sisään. Lastenhoidon lomassa kun tuo hevosten liikutus tuppaa menemään aina iltaan. Meillä hevoset on lomet päällä kylmällä ja sateella, koska ovat sen verran lyhyessä karvassa. Paremminhan nuo tarhassa viihtyy tallissa mököttämässä. Viime talvena kävi niin sääliksi yhtä ähkyleikattua jolla oli 3kk karsinalepo :( huuteli aina kavereille pitkin päivää, mutta en nyt kuitenkaan ruvennut kaikkia sisällä seisottamaan 3kk;) Meillä poni vanhus tarhailee yksin, kun ei jaksa kakaroita jotka kärttävät leikkiin ja riehumaan. Yksi murtunut jalka riittää kiitos. Laitumella voi pitää muiden kanssa, kun ruoka löytyy kaikilta siitä oman turvan alta eivätkä siitä jaksa kinata. Tilaakin on enemmän herran vetäytyä omiin oloihinsa. Tammojen kanssa ruunaa tosin ei voi pitää, herra ei siedä tyttöjä liian lähellä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Mitä on kutominen ja imppaus :D :laugh: :o

Mie tiiän vaan jonkun puun puremisen ;)

Kutomisessa hevonen laskee kaulaansa alas ja heijaa isvulta toiselle.
Imppaaja taas =puunpurija, eli heppa ottaa hampailla kiinni esim karsinan yläreunasta ja "ryystää" ilmaa sisäänsä...siis vähän sama kun ihminen nieleskelee ilmaa jotta saa tehtyä tekoröyhyn.

Yhteistyössä